مجله سورس یدک > دانستنی های خودرو > تسمه تایم چیست و چه زمانی باید آن را تعویض کرد؟

تسمه تایم چیست و چه زمانی باید آن را تعویض کرد؟

زمان تعویض تسمه تایم آیا تعویض تسمه تایم ارزش دارد؟ هزینه متوسط تعویض تسمه تایم خودرو چقدر است؟

دانستن زمان تعویض تسمه تایم بسیار مهم است، زیرا تسمه تایم یکی از قطعات حیاتی در موتور خودروی شماست. تسمه تایم چگونه کار می‌کند؟ این قطعه لاستیکی، مسئولیت هماهنگی درست بین قطعات موتور را بر عهده دارد و تأثیر بزرگی بر عملکرد صحیح و کارآمد وسیله نقلیه شما دارد.

متأسفانه، تعویض تسمه‌ تایم پر هزینه است، اما بهتر است این تسمه تایم خودرو را به خوبی نگهداری کنید تا از خرابی تسمه تایم و بروز علائم خرابی تسمه تایم جلوگیری کنید. در غیر این صورت، ممکن است پاره شدن تسمه تایم که باعث جیر جیر تسمه تایم می‌شود، باعث مشکلات جدی برای خودروی شما شود.

پس، بهترین راه حل این است که به نظافت و نگهداری منظم تسمه تایم ماشین توجه کنید و در صورت لزوم، به تعویض تسمه تایم بپردازید. این کار می‌تواند از خرابی تسمه تایم و مشکلات ضعف تسمه تایم جلوگیری کند و طول عمر مفید موتور خودرویتان را افزایش دهد.

حال می‌خواهیم بدانیم چه ماشین‌هایی تسمه تایم ندارند؟ خودروهای تویوتا، بعضی از خودروهای هیوندا و کیا، تولیدات خودرو بعد از سال 2006 مربوط به شرکت‌های خودروسازی بنز، لکسوس و مرسدس شامل این اقلام می‌باشند. در این مطلب به موضوعات مختلفی از جمله حداکثر کارکرد تسمه تایم در خودروهای مختلف می‌پردازیم.

سورس یدک خودرو

تسمه تایم یا تسمه تایمینگ چیست؟

تسمه تایم (تایمینگ) یکی از اجزای مهم در موتور خودروهای درون سوز است که در زمان بندی و هماهنگی عملکرد اجزای موتور نقش مهمی بر عهده دارد. تسمه تایم یعنی یک تسمه لاستیکی با دندانه‌های سخت و محکم، که چرخ دنده‌­های میل لنگ و میل بادامک (میل سوپاپ) را به هم اتصال می­‌دهد و رابط بین این دو است.

این مطلب را هم بخوانید :  انواع روغن ریزی ماشین + علت‌ها، نحوه تشخیص و رفع آن

زمان تعویض تسمه تایم تسمه تایم زمان تعویض قیمت تسمه تایم تسمه تایم چیست چگونه بفهمیم ماشین تسمه تایم پاره کرده

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم

بخش عمده‌ای از تفاوت بین این تسمه تایم و زنجیر تایم به موادی که برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، برمی‌گردد. همانطور که ممکن است حدس بزنید، تسمه تایم یک تسمه بسته است که معمولا از لاستیک تشکیل شده است. اما زنجیره تایمینگ به یک زنجیره فلزی واقعی اشاره دارد.

قبل از استفاده از لاستیک‌ها، زنجیره‌های تایمینگ استفاده می‌شدند، پونتیاک برای اولین بار در دهه 1960، تسمه تایم را به خودروهای آمریکایی معرفی کرد. تفاوت دیگر زنجیره تایم و تسمه تایم، محل قرارگیری آن‌ها است.

تسمه تایم کجاست؟ در حالی که تسمه تایم، خارج از موتور قرار دارد، زنجیره تایم نیازمند روان کننده روغن موتور است و در داخل موتور قرار می‌گیرد. همچنین، تسمه‌ تایم‌ها ارزان‌تر و بی‌صدا‌تر از همتایان فلزی خود هستند، که تا دهه 1990 انتخاب اول بیشتر سازندگان خودرو بودند.

اما اخیرا، سازندگان با بهبود فناوری زنجیره‌ها، کاهش نویز و لرزش وسیله نقلیه‌های مدرن می‌توانند انتظار داشته باشند که طول عمر زنجیره‌های تایم خودروی آن‌ها افزایش یابد. همچنین، برای تشخیص اینکه آیا خودروی شما از تسمه تایم یا زنجیره تایم استفاده می‌کند، به دفترچه راهنمای صاحبان خودرو مراجعه کنید.

کار تسمه تایم چیست؟

وظیفه اصلی تسمه تایم خودرو کنترل زمان­ بندی برای عملکرد اجزای موتور خودرو است. تسمه تایم میل بادامک در موتور را کنترل می‌کند و سوپاپ­‌ها را در زمان مناسب باز و بسته می‌­کند تا عملکرد نرم و روانی داشته باشند. دندانه‌­های تسمه تایم میل‌بادامک و میل لنگ را همزمان با هم می­‌چرخاند. دراین حالت زمان و ترتیب باز و بسته شدن سوپاپ­‌های سیلندر کنترل می‌شود.

زمان تعویض تسمه تایم جابجایی تسمه تایم حرکت خطی تسمه تایم چه زمانی تسمه تایم عوض کنیم

زمان تعویض تسمه تایم را چگونه مشخص کنیم؟ (4 نشانه)

در اینجا برخی از علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است. یکی از نشانه‌های آشکار برای تعیین زمان تعویض تسمه تایم که نمی‌توانید نادیده بگیرید و متوجه می‌شوید تسمه تایم صدا میده، این نکته است و شما آن‌ را با تیک تاک، جغجغه یا جیرجیر تسمه تایم که از موتورتان می‌آید متوجه خواهید شد. برخی از شاخص‌های دیگر عبارتند از:

  •  موتور نمی‌چرخد
  •  موتور نتیجه معکوس می‌دهد
  •  نشت روغن از جلوی موتور
  •  بوی لاستیک سوخته از موتور می‌آید
این مطلب را هم بخوانید :  بررسی کیا k5 2023 (غول جدید Optima)

در حالی که اکثر سازندگان، فواصل تعویض قطعاتی مانند تسمه تایم را توصیه می‌کنند، زمان تعویض تسمه تایم شما نیز به سن وسیله نقلیه شما و مسافتی که طی کرده است بستگی دارد. حال برای شما نیز این سوال پیش می‌آید که تسمه تایم هر چند کیلومتر باید تعویض شود؟ به عنوان یک قاعده کلی، زمان تعویض تسمه تایم باید هر 6 تا 10 سال یا هر 40000 تا 150000 کیلومتر باشد.

زمان تعویض تسمه تایم خودروهای ایرانی

زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف ایرانی ممکن است متفاوت باشد و بسته به مدل و سازنده خودرو متغیر است.

  1. سمند: بر اساس توصیه‌های سایپا، زمان تعویض تسمه تایم سمند باید هر 60,000 کیلومتر یا 4 سال باشد.
  2. پراید: بر اساس توصیه‌های ایران‌خودرو، زمان تعویض تسمه تایم پراید هر 60,000 کیلومتر یا 4 سال است.
  3. دنا: بر اساس توصیه‌های ایران‌خودرو، زمان تعویض تسمه تایم دنا باید هر 60,000 کیلومتر یا 4 سال باشد.
  4. تیبا: بر اساس توصیه‌های سایپا، زمان تعویض تسمه تایم تیبا هر 60,000 کیلومتر یا 4 سال است.
  5. رانا: بر اساس توصیه‌های ایران‌خودرو، زمان تعویض تسمه تایم رانا باید هر 100,000 کیلومتر یا 4 سال باشد.

علت خرابی تسمه تایم در خودرو چیست؟

  • ناهماهنگی بین دندانه‌­های تسمه تایم
  • فشار بیش از حد بر تسمه تایم
  • کشیدگی کمتر از حد انتظار در تسمه تایم
  • قرقره­‌های آسیب دیده یا فرسوده
  • وجود کثیفی بر روی تسمه تایم و قرقره‌­ها

زمان تعویض تسمه تایم حرکت تسمه تایم تسمه تایم طول عمر تسمه تایم دو طرفه

علائم خرابی تسمه تایم خودرو چیست؟

هرگونه علائم خرابی تسمه تایم باید جدی گرفته شود. تسمه تایم خراب می­‌تواند عملکرد خودرو را دچار اختلال کند. اگر پاره شدن تسمه تایم حین حرکت اتفاق بیافتد می‌تواند خطرناک باشد.

تسمه تایم از لاستیکی با کیفیت بالا ساخته شده است با این حال ممکن است به دلایلی مثل ضعف تسمه تایم و پارگی تسمه تایم دچار آسیب شود که چراغ چک و تسمه تایم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین هر از چند گاهی باید به زمان تعویض تسمه تایم توجه نمود. مهمترین علائم خرابی تسمه تایم و اینکه چگونه بفهمیم تسمه تایم تنظیم نیست عبارتند از:

این مطلب را هم بخوانید :  سوزوکی کیزاشی 2023

صدای تیک تاک موتور

اگر صدای تیک تاک از موتور ماشین می‌­شنوید ممکن است مشکل جدی در تسمه تایم وجود داشته باشد. هنگامی که تسمه تایم خودرو شروع به فرسوده شدن می‌­کند صدای تیک تیک از موتور شنیده می­‌شود. صدای تیک تیک به دلیل ناهماهنگی حرکت تسمه تایم خودرو با اجزای موتور رخ می‌دهد. اینک زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است.

کارکرد غیر صحیح موتور

چرا تسمه تایم پاره میشه؟ آسیب و یا پارگی تسمه تایم خودرو سبب عملکرد عیر صحیح موتور خودرو خواهد شد. استفاده از تسمه تایم خودرو بی کیفیت یکی از دلایل پارگی تسمه تایم است. وقتی تسمه تایم پاره شده باشد صدای استارت ماشین را می‌­شنوید اما نمی‌­توانید خودرو را حرکت دهید. حال زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است.

اغلب اوقات تسمه تایم در حین حرکت خودرو به طور کامل پاره می‌شود. در این زمان حرکت خودرو بدون تسمه تایم بسیار خطرناک است. خرابی تسمه تایم در این صورت به اجزای سر سیلندر مانند بازوهای راکر، میله‌­های فشار یا سوپاپ­‌ها آسیب جدی وارد می­‌کند.

نشت روغن در نزدیکی موتور

اگر در اطراف موتور ماشین متوجه روغن شدید احتمال اینکه نشتی روغن صورت گیرد بسیار زیاد است. روغن از پوشش تسمه تایم نشت می­‌کند. زمان تعویض تسمه تایم هم اکنون است.

خروج بیش از حد دود از گزوز خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی تسمه تایم خروج بیش از حد دود از اگزوز ماشین است. خرابی تسمه تایم سبب می‌­شود موتور خودرو بیش از حد کار کند و در نتیجه دود بیشتری از اگزوز خودرو خارج می‌­شود.

تغییرات در دورسنج خودرو

اگر تغییرات واضحی را در دور سنج خودرو مشاهده کردید نشانه‌ه­ایی از خرابی تسمه تایم است.

زمان تعویض تسمه تایم تعویض تسمه تایم چقدر طول میکشد تسمه تایم عوض کردم صدا میده

منابع:

وب سایت: scrperformance.com

وب سایت: https://www.mycar.com.au

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *