مجله سورس یدک > دانستنی های خودرو > نحوه محاسبه مصرف سوخت خودرو چگونه است ؟

نحوه محاسبه مصرف سوخت خودرو چگونه است ؟

نحوه محاسبه مصرف سوخت

با افزایش مداوم قیمت سوخت، رانندگان بیشتری از میزان سوخت مورد نیاز خودرو خود آگاه می شوند. در حالی که محاسبه مصرف سوخت دقیق خودروی شما بر اساس شرایط شما (شهر یا بزرگراه، شرایط جاده، فشار باد لاستیک ها و غیره) تغییر می کند، در واقع پی بردن به مصرف سوخت خودروی شما بسیار آسان است.

شیوه اول : یافتن مصرف سوخت

یافتن مصرف سوخت

 

بدانید که معادله مصرف سوخت عبارت است از: تقسیم مایل ها بر مقدار گاز مصرفی. میزان مصرف سوخت یک خودرو، معیاری است برای مایل طی شده به ازای هر گالن بنزین. اگر می‌دانید مسافتی را که طی کرده‌اید و چند گالن در باک شما جا می‌شود، می‌توانید به سادگی مایل‌ها را بر گاز تقسیم کنید تا «مایل در هر گالن» یا mpg خود را به دست آورید.

شما می توانید همین محاسبه را با کیلومتر و لیتر نیز انجام دهید.بهترین زمان برای ضبط درست پس از پر کردن بنزین خودرو است.

فرمول محاسبه مصرف سوخت

پس از پر کردن مخزن، «سفر کیلومتر شمار» را تنظیم مجدد کنید. خودروهای جدید دارای کیلومتر شمار سفر هستند که در هر زمان می توانید آن را روی صفر تنظیم کنید. معمولاً روی داشبورد یا کنسول مرکزی قرار دارد، با یک دکمه کوچک که می‌توانید آن را نگه دارید تا آن را به صفر برگردانید. وقتی ماشین را پر می‌کنید، آن را روی صفر تنظیم کنید و وقتی نیاز به شارژ مجدد داشتید آن را بررسی کنید – این مسافت پیموده شده شما از آخرین باری است که بنزین خریده‌اید.

کیلومتر شمار سفر شما می گوید “0 مایل”.اگر کیلومترشمار سفر ندارید، تعداد مایل‌های خودروی خود را به عنوان «شروع مسافت پیموده شده» ثبت کنید. به عنوان مثال، اگر ماشین شما 10000 مایل در هنگام پر کردن باک خود دارد، بنویسید “10000”.

فرمول محاسبه مصرف سوخت خودرو

درست قبل از خرید گاز بیشتر، مایل ها را روی کیلومترشمار سفر ثبت کنید. قبل از اینکه ماشین خود را در پمپ بنزین پر کنید، مسافت پیموده شده را روی کیلومترشمار به عنوان “فاینال مسافت پیموده شده” ثبت کنید. اگر کیلومتر شمار سفر ندارید، مسافت پیموده شده خود را از مسافت پیموده شده فعلی کم کنید تا بفهمید چقدر مسافت پیموده اید. اگر کیلومتر شمار شما به عنوان مثال 10250 می گوید، 10000 را کم کنید. شما 250 مایل را با آن باک بنزین رانندگی کردید.

قطعات خودرو

اپلیکیشن محاسبه مصرف سوخت

ماشین خود را تا زمانی که باک تقریبا خالی شود رانندگی کنید. شما می توانید این محاسبه را بدون توجه به مقدار بنزین در مخزن انجام دهید، اما هرچه گاز بیشتری مصرف کنید، خوانش شما دقیق تر خواهد بود.

نحوه محاسبه مصرف سوخت موتور دیزل

مقدار بنزینی را که می خرید به گالن ثبت کنید. مخزن خود را کاملاً پر کنید و توجه داشته باشید که برای پر کردن مخزن به چند گالن/لیتر نیاز دارید. این «مصرف سوخت» شما است. برای این کار باید باک خود را به طور کامل پر کنید، در غیر این صورت نمی دانید خودروی شما از آخرین باک شما چقدر بنزین مصرف کرده است.

این مطلب را هم بخوانید :  هیوندای کونا 2021 1.6T AWD Ultimate

محاسبه مصرف سوخت ماشین آلات سنگین

مسافت پیموده شده را بر مصرف سوخت تقسیم کنید تا میزان مصرف سوخت خودروی خود را ببینید. این به شما می گوید که در هر گالن بنزین چند مایل رانندگی کرده اید. به عنوان مثال، اگر قبل از سوخت‌گیری 335 مایل رانندگی کرده‌اید و خودروی خود را با 12 گالن بنزین پر کرده باشید، مصرف سوخت شما 27.9 مایل در هر گالن یا mpg (335 مایل / 12 گالن = 27.9 مایل بر گالن) بوده است.

اگر بر حسب کیلومتر و لیتر اندازه گیری کردید، باید سوخت مصرف شده را بر کیلومترهای پیموده شده تقسیم کنید و نتیجه را در 100 ضرب کنید تا به “لیتر در 100 کیلومتر” برسید.شما باید از یک باک پر شروع کنید و به باک پر برگردید تا دقیقا بدانید ماشین شما چقدر بنزین مصرف کرده است.

محاسبه مصرف سوخت دیزل

محاسبه را با مثال تمرین کنید. کیلومترشمار تری با مخزن پر عدد 23500 را نشان می دهد. بعد از چند روز رانندگی باید بنزین بخرد. کیلومتر شمار 23889 را نشان می دهد و برای پر کردن مخزن او 12.5 گالن لازم است. مصرف سوختش چقدر بود؟

مصرف سوخت = ( مسافت پیموده شده نهایی – مسافت پیموده شده شروع) / مصرف سوخت
مصرف سوخت = (23,889 مایل – 23,500 مایل) / 12.5 گالن
مصرف سوخت = 389 مایل / 12.5 گالن

مصرف سوخت = 31.1 mpg

 

شیوه دوم :محاسبه مصرف سوخت از طریق یافتن میانگین مصرف سوخت

محاسبه مصرف سوخت آنلاین

به یاد داشته باشید که مصرف سوخت بر اساس رانندگی شما تغییر می کند. به عنوان مثال، توقف و روشن کردن خودرو بسیار بیشتر از رانندگی با سرعت ثابت، مصرف بنزین دارد. به همین دلیل است که مصرف بزرگراه ها همیشه کمتر از مصرف شهری است. کروز کنترل می تواند به شما کمک کند مصرف سوخت بهتری داشته باشید. هر چه سریعتر رانندگی کنید مصرف سوخت بدتر می شود.
نحوه محاسبه مصرف سوخت اتومبیل

چندین مخزن گاز را پشت سر هم ضبط کنید تا میانگین مصرف سوخت خود را بیابید. برای دریافت تصویر دقیق تری از مصرف سوخت خودروی خود، باید داده های بیشتری داشته باشید. با رانندگی طولانی تر و میانگین مصرف سوخت، “اشکال” در داده های خود را از بین می برید. مثلاً بگویید مصرف سوخت خود را یک روز در حالی که به سمت کوه می‌روید محاسبه کرده‌اید. از آنجا که بالا رفتن از سربالایی سوخت بیشتری مصرف می کند، مصرف سوخت شما بسیار کمتر از حد معمول به نظر می رسد.

نرم افزار محاسبه مصرف سوخت

کیلومتر شمار سفر خود را با یک مخزن پر بنزین روی صفر تنظیم کنید. کیلومترشمار خود را روی صفر تنظیم کنید و پس از دریافت مخزن بنزین، آن را تنظیم مجدد نکنید. اگر کیلومترشمار ندارید، با باک پر بنزین، چند مایل روی خودروی خود را ثبت کنید.

این مطلب را هم بخوانید :  دلایل افت دور موتور در شرایط مختلف چیست؟

محاسبه مصرف سوخت بنزین

هر بار که پر می کنید، تعداد گالن بنزینی را که خریداری می کنید، یادداشت کنید. برای اندازه گیری دقیق تر مصرف سوخت، باید بدانید که چقدر بنزین مصرف می کنید. هر بار که پر می کنید، تعداد گالن های خریداری شده را یادداشت کرده و ذخیره کنید.

نحوه محاسبه مصرف سوخت بنزین

به طور معمول برای چند هفته رانندگی کنید. هنگام رانندگی کیلومترشمار سفر خود را تنظیم مجدد نکنید. مطمئن شوید که ماشین خود را 3-4 بار برای خواندن دقیق پر کنید. سعی کنید این کار را در طول یک ماه رانندگی متوسط ​​انجام دهید، زیرا سفرهای بزرگ یا ترافیک غیرمنتظره مصرف سوخت شما را تغییر می دهد. لازم نیست هر بار ماشین خود را تا انتها پر کنید. تا زمانی که تعداد گالن هایی را که می گذارید ثبت کنید، می توانید مصرف سوخت را محاسبه کنید.

برنامه محاسبه مصرف سوخت

 

پس از 2-3 هفته مخزن خود را به طور کامل پر کنید. هنگامی که آماده محاسبه مصرف سوخت خود هستید، ماشین خود را پر کنید و تعداد گالن هایی را که وارد می کنید ثبت کنید.

نحوه محاسبه مصرف سوخت پراید

تعداد گالن هایی را که خریداری کرده اید جمع کنید. این نشان دهنده کل گاز مصرف شده در این بازه زمانی است. اگر من سه مخزن بنزین، 12 گالن، 3 گالن و 10 گالن بخرم، کل مصرف بنزین من 25 گالن خواهد بود.

نحوه محاسبه مصرف سوخت ترکیبی

کل مایل ها را بر مجموع گالن ها تقسیم کنید. از کیلومتر شمار سفر خود استفاده کنید تا ببینید مجموعا چند مایل را طی کرده اید، سپس آن را بر گالن تقسیم کنید تا میانگین مصرف سوخت خود را بدست آورید. در حالی که این تعداد دقیق مایل در هر گالن در طول دوره آزمایشی شما است، تخمین خوبی برای میانگین مصرف سوخت خودروی شما است. به عنوان مثال، اگر شما 25 گالن بنزین مصرف کرده اید و در این مدت 500 مایل رانندگی کرده اید، میانگین مصرف سوخت شما 20 مایل در هر گالن خواهد بود (500 مایل / 25 گالن = 20 مایل بر گالن).

 

محاسبه مصرف سوخت ثابت شده

بدانید که مسافت پیموده شده تبلیغ شده اتومبیل شما اغلب بیش از حد برآورد می شود. طبق قانون، خودروسازان باید میانگین مصرف سوخت خودروها را اعلام کنند. با این حال، اینها فقط تخمینی هستند و اغلب در سطح بالایی قرار دارند. می توانید مصرف سوخت خودروی خود را به صورت آنلاین از طریق این وب سایت وزارت انرژی ایالات متحده جستجو کنید، اما برای یافتن مایل واقعی خودرو در هر گالن، باید خودتان آن را محاسبه کنید. اگر محاسبه شما به شدت با میانگین پیشنهادی متفاوت است، ممکن است لازم باشد ماشین خود را به مکانیک ببرید.

شیوه سوم :به حداقل رساندن مصرف سوخت

محاسبه مصرف سوخت جهانی

از استفاده از کولر پرهیز کنید. AC از بنزین برای خنک کردن ماشین شما استفاده می کند، به این معنی که شما بنزین کمتری برای رانندگی دارید. AC را کم کنید یا وقتی ماشین خنک شد آن را خاموش کنید تا ماشین شما کارآمدتر شود. استفاده از AC در حداکثر می تواند مصرف سوخت شما را تقریباً 25٪ کاهش دهد.

این مطلب را هم بخوانید :  10 نکته ضروری رانندگی ماشین برای مبتدیان

لوازم یدکی خودرو

چگونگی محاسبه مصرف سوخت خودرو

با سرعت مجاز رانندگی کنید. هر چه سریعتر ماشین خود را رانندگی کنید، سوخت بیشتری مصرف خواهید کرد. این نیز تغییر کمی نیست – هر 5 مایل در ساعت رانندگی با سرعت 50 مایل در ساعت معادل پرداخت 0.19 دلار بیشتر برای هر گالن بنزین است.

محاسبه مصرف سوخت حقیقی

شروع به حرکت درآوردن ماشین انرژی بیشتری می گیرد تا اینکه آن را در حال حرکت نگه دارید. این بدان معناست که اگر دائماً در حال نگه‌داشتن افراد در دم هستید، می‌ایستید و شروع می‌کنید، یا سعی می‌کنید عبور کنید، سوخت بسیار بیشتری مصرف می‌کنید تا زمانی که سرعتتان را حفظ کنید. سعی کنید ترمز نگیرید و شتاب نگیرید. به جای کوبیدن روی پدال، زود ترمز کنید

محاسبه مصرف سوخت حین رانندگی

از کروز کنترل برای حرکات کششی طولانی و صاف استفاده کنید. کروز کنترل ماشین شما را در یک سرعت ثابت و یکنواخت نگه می‌دارد که از سوختن بی‌رویه سوخت با شتاب‌ها و توقف‌های کوچک جلوگیری می‌کند.

محاسبه مصرف سوخت حرفه ای

ماشین خود را در ترافیک خاموش کنید. درحالت شلوغی، یا روشن گذاشتن خودرو در زمانی که در حال حرکت نیست، بدون اینکه شما را جابجا کند، بنزین را هدر می دهد. در صورت امکان، موتور را قطع کنید تا در مصرف بنزین گرانبها صرفه جویی کنید

محاسبه مصرف سوخت حین حرکت

از باربری های بر بام خودداری کنید. اینها آیرودینامیک اتومبیل شما را به شدت کاهش می دهد، سرعت اتومبیل شما را کاهش می دهد و باعث می شود سوخت بیشتری مصرف کنید. به طور کلی، یدک کشی تریلرها یا بارگیری در صندوق عقب گزینه ای بهینه تر است.

محاسبه مصرف سوخت حالت درجا

لاستیک های خود را با باد مناسب و خوب نگه دارید. لاستیک های کم باد می توانند مسافت پیموده شده بنزین را تا 0.3 درصد کاهش دهند اگر هر چهار لاستیک کم باشد. با استفاده از پمپ باد رایگان در اکثر پمپ بنزین ها، لاستیک ها را تا PSI توصیه شده در کتابچه راهنما باد کنید. برخی از خودروها فشار مناسب لاستیک را روی برچسبی در درب سمت راننده یا محفظه دستکش فهرست می کنند.

نحوه محاسبه مصرف سوخت خودرو

فیلتر هوای خود را تعویض کنید این یکی از ارزان ترین و ساده ترین راه ها برای افزایش بهره وری سوخت است. اطمینان حاصل کنید که فیلتر مناسب برای ماشین خود را با آوردن مارک، مدل و سال تهیه کرده ایید . توجه داشته باشید که  هر ماشینی به فیلتر متفاوتی نیاز دارد. برای خودروهای جدید، تعویض فیلتر هوا چندان به مصرف سوخت کمک نمی کند. با این حال، شتاب گیری بدون مشکل را برای خودروی شما آسان تر می کند.

منبع :https://www.wikihow.com/Calculate-Fuel-Consumption

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *