مجله سورس یدک > دانستنی های خودرو > هرآنچه باید درباره حجم موتور خودرو بدانید ؟

هرآنچه باید درباره حجم موتور خودرو بدانید ؟

واحد اندازه گیری توان موتور خودرو

یکی از مسائل مهم  که باید قبل از خرید یک ماشین جدید در نظر گرفت، حجم موتور است. حجم موتور خودرو تاثیر زیادی بر عملکرد، اقتصاد و ارزش یک وسیله نقلیه خواهد داشت. اما حجم موتور به چه معناست و چگونه باید بر تصمیم شما به خرید خودرو تأثیر بگذارد؟ در این مقاله ، به سوالاتی همچون : حجم موتور به چه معناست و چرا اندازه همیشه مهم نیست میپردازیم .

حجم موتور خودرو به چه معناست؟

حجم موتور حجم سوخت و هوایی است که می توان از داخل سیلندرهای خودرو عبور داد و بر حسب سانتی متر مکعب (سی سی) اندازه گیری می شود. حجم موتور خودرو معمولاً بر حسب لیتر مشخص می شود که تا نزدیکترین دهم لیتر گرد می شود. به عنوان مثال، خودرویی که دارای موتور 1390 سی سی است، 1.4 لیتر توصیف می شود.موتورهای بنزینی به چهار گروه زیر 1.0 لیتری، 1.0 تا 2.0 لیتری، 2.0 تا 3.0 لیتری و 3.0 پلاس تقسیم می شوند. موتورهای 1.0 لیتری یا کمتر معمولاً دارای سه یا چهار سیلندر هستند و بسیاری از آنها از توربوشارژر برای تقویت بیشتر استفاده می کنند.

به طور سنتی، خودرویی با موتور بزرگتر نسبت به خودرویی با موتور کوچکتر قدرت بیشتری تولید می کند. با این حال، برخی از خودروهای مدرن دارای موتورهای توربوشارژ هستند که به آنها اجازه می دهد تا از قبل قدرتمندتر باشند. مقدار قدرتی که یک موتور تولید می کند را می توان با نگاه کردن به اسب بخار تعیین کرد.

این مطلب را هم بخوانید :  بررسی مشخصات هیوندای سوناتا 2021 + معایب و مزایا

قدرت موتور انواع خودروها

ماشین های موتور کوچک

موتورهای کوچکتر، اغلب بین 1 لیتری و 1.9 لیتری، مقرون به صرفه ترین هستند زیرا سوخت کمتری برای سوزاندن برای ایجاد نیرو وجود دارد. با این حال، این اغلب می تواند منجر به قدرت کمتر در مقایسه با یک موتور بزرگتر شود. آنها معمولاً در صورت استفاده برای هدف خود، که معمولاً رانندگی در شهر است، کارآمدتر هستند. اگر خودرو نیاز به رسیدن به سرعت های بالا داشته باشد، ممکن است نیاز به تلاش بیشتر برای تولید نیرو داشته باشد و مصرف سوخت آن افزایش یابد.

ماشین های موتور بزرگ

یک موتور بزرگتر، به عنوان مثال، یک موتور 2.0 لیتری و بالاتر، ممکن است قدرتمندتر از یک موتور 1.2 لیتری باشد، اما به احتمال زیاد سوخت بیشتری می سوزاند. یک موتور قدرتمندتر می‌تواند سریع‌تر شتاب بگیرد و به سرعت‌های بالاتری برسد، با این حال، برای ایجاد این نیرو باید سوخت بیشتری به سیلندرهای آن پمپ شود، که می‌تواند آنها را کمتر دوستدار محیط زیست کند.

موتورهای توربوشارژ

اندازه موتور همیشه نشان دهنده قدرت آن نیست. خودروهای دارای موتورهای توربوشارژ می‌توانند از افزایش قدرت و بهره وری سوخت بدون نیاز به سی سی موتور بالاتر بهره ببرند. این اغلب به آنها اجازه می دهد تا با خودروهای سی سی بالاتر که موتور توربوشارژر ندارند مطابقت دهند. به عنوان مثال، یک موتور توربو 1 لیتری اکوبوست فورد می تواند تقریباً به اندازه یک موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری قدرت تولید کند.

حجم  موتور خودرو چه تاثیر بر اقتصاد و بیمه دارد ؟

همانطور که احتمالاً می توانید تصور کنید، موتورهای بزرگتر با ظرفیت افزایش یافته برای سوخت و هوا به سوخت بیشتری نسبت به موتورهای کوچکتر نیاز دارند. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که در سفرهای طولانی در بزرگراه سریع شتاب بگیرید یا با حداکثر سرعت رانندگی کنید. برای رانندگانی که در مورد میزان سوخت مصرفی خود و در نهایت پولی که خرج می کنند نگران هستند، مدلی با موتور بزرگ و سی سی ممکن است انتخاب مناسبی برای آنها نباشد.

این مطلب را هم بخوانید :  کیا کارناوال 2015

اندازه موتوری که انتخاب می کنید نباید بیمه ماشین شما را به خطر بیندازد. با این حال، شایان ذکر است که خودروهای با موتورهای بزرگ‌تر اغلب از نظر بیمه‌گران خودروهایی با ریسک بالاتر تلقی می‌شوند و معمولاً می‌توانند منجر به گیر افتادن مالکان با حق بیمه بالاتر شوند. از طرف دیگر، افزایش عملکرد و قدرت، تجربه رانندگی هیجان انگیزی را برای شما فراهم می کند.

اندازه موتور خودرو حجم

کدام حجم موتور خودرو برای من بهتر است؟

وقتی صحبت از اندازه موتور به میان می آید، ارزش آن را دارد که لحظه ای را در نظر بگیرید که واقعاً چه چیزی از یک ماشین نیاز دارید. اگر از لحاظ مالی به اندازه کافی مطمئن هستید که می توانید کمی اضافی برای وسیله نقلیه و همچنین هزینه های سوخت و بیمه بیشتر هزینه کنید، خودروهای سی سی بالاتر احتمالاً بار کمتری خواهند داشت.به طور مشابه، برای کسانی که تجربه رانندگی هیجان انگیزتر را به یک وسیله نقلیه استانداردتر ترجیح می دهند تا به آنها در رفت و آمد روزانه خود کمک کنند، خودروهایی مانند آئودی A5 اجرایی یا «هات هاچ» اسپرتی مانند فورد فوکوس ST می توانند موتور شما را افزایش دهند. .

از سوی دیگر، کسانی که صرفه‌جویی در هزینه را از طریق هزینه‌های سوخت کمتر، حق بیمه ارزان‌تر و حتی پرداخت‌های کمتر روی خودرو در اولویت قرار می‌دهند، احتمالاً برای خودروهای سبک‌تر با سی‌سی کمتر مناسب‌تر خواهند بود. مدل‌های جدید خودروهای شهری مانند پژو 107 از نظر فضا، حداکثر سرعت و شتاب کم هستند، اما نسبت به خودروهایی که قبلا ذکر شد، بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند.

این مطلب را هم بخوانید :  هیوندای توسان 2015

رانندگان آگاه به محیط زیست ممکن است بخواهند امکان خرید خودرویی با موتور هیبریدی را که ترکیبی از قدرت و برد یک موتور معمولی با مزایای زیست محیطی یک موتور الکتریکی است، بررسی کنند. این خودروها مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای را به روش‌های مختلفی کاهش می‌دهند، مثلاً فقط در هنگام برخاستن یا هنگام رانندگی با سرعت پایین با نیروی الکتریکی کار می‌کنند . حرکت جنبشی خودرو در حین استفاده از موتور بنزینی انرژی را به باتری برمی‌گرداند و خودرو را برای زمانی که به استفاده از موتور الکتریکی بازمی‌گردد، شارژ می‌کند.

برای خریدارانی که در میانه راه هستند و از مصرف سوخت و عملکرد به همان اندازه آگاه هستند، ممکن است بخواهید خودرویی با حجم موتور متوسط ​​که دارای موتور توربوشارژ باشد، پیدا کنید. اینها می توانند عملکرد بهتری را بدون قربانی کردن زیاد در راه صرفه جویی در مصرف سوخت و حق بیمه مقرون به صرفه ارائه دهند.

چه به دنبال قدرت یا مقرون به صرفه بودن سازگاری با محیط زیست باشید، تحقیق در مورد اندازه موتور هر خودرویی که قصد خرید آن را دارید تا ببینید که آیا نیازهای شما را در یک خودرو برآورده می کند یا نه، همیشه ارزشمند است!

منبع :https://www.webuyanycar.com/guides/car-ownership/car-engine-sizes/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با اپلیکیشن سورس یدک لذت را تجربه کنید!!! همین حالا نصب کندانلود و نصب
+