ترکیدن لاستیک خودرو می‌تواند یکی از حوادث ناخوشایند در طول رانندگی باشد. اگر شما به عنوان راننده، نگهداری و مراقبت منظم از خودروی خود را جدی بگیرید، احتمال تجربه ترکیدن لاستیک به شدت کاهش می‌یابد. انجام اقداماتی مانند تنظیم منظم باد تایرها و بررسی لاستیک‌ها قبل از هر سفر، می‌تواند به پیشگیری از این مشکل کمک کند. اما گاهی اوقات به دلیل عوامل غیرقابل پیش‌بینی، ممکن است با ترکیدن لاستیک مواجه شوید.

در صورت بروز ترکیدن لاستیک خودرو ، اهمیت دانستن عوامل موجب ترکیدن لاستیک، تاثیرات احتمالی، روش‌های پیشگیری و گام‌هایی که باید در زمان وقوع این واقعه انجام دهید، بسیار اهمیت دارد. این شامل مواردی مانند تغییر سرعت، استفاده از ترمز دستی در شرایط مناسب، رعایت حواشی ایمنی، و در صورت لزوم، تماس با ارگان‌های مربوط برای کمک و تعمیر لاستیک می‌شود.

به عنوان راننده هوشمند و آگاه، اطلاعات کافی درباره ترکیدن لاستیک و رفتارهای صحیح در مواجهه با این وضعیت به افزایش ایمنی و کاهش ریسک حوادث جاده‌ای کمک خواهد کرد.

عوامل ترکیدن لاستیک‌های خودرو

 ترکیدن لاستیک عقب خطرناک است یا جلو

شاید وقتی به ایمنی در رانندگی می اندیشید ذهنتان کمتر سراغ لاستیک‌ها و اهمیت سلامت آنها برود، در صورتی ترکیدن لاستیک خودرو در جاده بخصوص در سرعت بالا، کنترل اتومبیل را بسیار سخت کرده و مسبب حوادث ناگواری می‌شود. ترکیدن تایرها به چندین عامل مختلف بستگی دارد که از جمله آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تنظیم نبودن باد تایرهای خودرو : یکی از موارد مهم و تاثیر گذار در ترکیدن لاستیک خودرو که متاسفانه توسط بعضی از رانندگان مورد توجه قرار نمی گیرد تنظیم بودن باد تایرها است. لاستیک‌ها تنها نقطه تماس اتومبیل با سطح جاده می‌باشند و اگر کم باد باشند:

  • باعث مصرف سوخت بیشتر می‌شود.
  • جلوبندی ماشین آسیب می‌بیند.
  • کنترل ماشین سخت شده و به اصلاح ماشین گیج می‌زند.
  • در اثر اسطحکاک با زمین بیشتر گرم شده و آسیب پذیر می‌شوند.
  • زیاد باد شدن آنها هم باعث سفت تر شدن تایرها شده و در مواجهه با چاله‌ها، اجسام تیز، ناهمواری‌ها و شرایط بد جاده احتمال ترکیدن آن‌ها بالا می‌رود.
  • بی توجهی به تنظیم باد چرخ‌ها سبب ساییدگی بیشتر و کم شدن طول عمرشان نیز خواهد شد.

 خطرات ترکیدن لاستیک عقب در هنگام تنظیم نبودن باد چرخ خودرو

2. فروسودگی لاستیک‌های خودرو: دلایل مختلفی از جمله تمام شدن تاریخ انقضای لاستیک، رانندگی بیشتر از استاندارد در نظر گرفته شده بر اساس کیلومتر، شرایط آب هوایی بسیار سرد و یا بسیار گرم، عدم تعویض فصلی لاستیک‌ها و… باعث فرسودگی آن‌ها شده و در نتیجه همین موضوع ممکن است باعث ترکیدن تایرها در حین رانندگی شود.

هنگام ترکیدن لاستیک چه باید کرد در صورت فرسودگی لاستیک ماشین

3. ازبین رفتن آج، برآمدگی و ترک در لاستیک‌ها: به طور کلی هر لاستیک با هر کیفیت و برندی چه خارجی و چه ایرانی، به مرور زمان دچار ساییدگی در شیار‌ها، برآمدگی و ترک بر اثر ناهمواری‌ها، رانندگی در شانه‌های خاکی جاده، افتادن در چاله‌ها، دمای هوای خیلی سرد و خیلی گرم می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از ترکیدن تایر خودروی خود حتما این موارد را قبل از سوار شدن بررسی کنید.

 ترکیدن لاستیک در سرعت بالا با آج مشکل دار لاستیک خودرو

4. رانندگی خطرناک و سرعت بالا: اول از همه شما باید لاستیک مناسب با شرایط فصلی و رانندگی خود را برای ماشینتان تهیه نمایید، مثلا نمی‌توانید با یک لاستیک معمولی در خیابان تیکاف کنید و انتظار داشته باشید لاستیک آسیب نبیند! یا وقتی با سرعت بالا بخصوص در جاده‌های غیر استاندارد و آسفالت نشده رانندگی می‌کنید، حرارت لاستیک‌ها بیش از اندازه بالا می رود و امکان ترکیدن هر یک از آنها وجود دارد. حتما مطلب 10 نکته ضروری رانندگی را بخوانید تا بتوانید رانندگی ایمنی داشته باشید.

5. وزن بیش از استاندارد: وزن سرنشین‌ها و بار خودرو را لاستیک‌ها تحمل می‌کنند و اگر خودروی شما وزنی بالاتر از حد استاندارد اعلام شده توسط خودروساز را داشته باشد این به لاستیک فشار زیادی وارد کرده و می‌تواند منجر به ترکیدن آن شود.

عواقب و خطرات ترکیدن لاستیک‌های خودرو

ترکیدن لاستیک خودرو می‌تواند یکی از بدترین اتفاقاتی باشد که ممکن است آن را تجربه کنید. ترکیدن تایر در واقع باعث خروج ناگهانی و تخلیه سریع هوای موجود در لاستیک می‌شود، در نتیجه احمال دارد به طور کامل کنترل ماشین از دست رفته و منجر به تصادفات وحشتناک و یا واژگونی کامل ماشین بشود. در این صورت جان شما و شرنشینان خودرو به خطر می افتد و یا هزینه بسیار بالایی را با توجه به آسیب‌ها وارد شده متحمل می‌شوید.

عواقب ترکیدن لاستیک خودرو

بسته به ترکیدن لاستیک خودرو در عقب و جلو، واکنش متفاوتی از ماشین دریافت می‌کنید. اگر راننده‌ای حرفه‌ای و با تجربه باشید، می‌توانید با حفظ آرامش و شناسایی لاستیک ترکیده شده اقدام مناسب را انجام دهید و کنترل ماشین را با کم کردن سرعت و در نهایت توقف آن در جای مناسب به دست گرفته و از آسیب حداکثری جلوگیری کنید.

اگر یک راننده تازه کار باشید می‌تواند کار برای شما سخت تر باشد اما با مواردی که در ادامه خواهیم گفت می‌توانید تا حد بالایی از ترکیدن لاستیک خودرو و آسیب به خود و اتومبیلتان جلوگیری نمایید.

روش‌های پیشگیری از ترکیدن لاستیک‌های خودرو

جلوگیری و پیش گیری از ترکیدن لاستیک خودرو

به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است!

همان طور که در ابتدا نیز گفته شد اگر شما ماشین خود را به طور منظم چک کنید، باد لاستیک‌ها تنظیم باشد و قبل از سوار شدن آن‌ها را بررسی نمایید، کمتر با مساله پنجری و پارگی ناگهانی تایر مواجه خواهید شد. همچنین در فصل زمستان و تابستان، زندگی در مناطق گرمسیر، لازم است بیشتر حواستان جمع باشد و مرتب تایر‌ها را چک کنید چراکه در این شرایط احتمال ترکیدن لاستیک خودرو بیشتر است.

تنظیم باد لاستیک

یکسری از خودرو‌های امروزی آپشنی با نام TPMS دارند که فشار تنظیم باد لاستیک‌ها را نمایش می دهد و راننده با دیدن آن می‌تواند به موقع اقدامات لازم را انجام داده و از مسائلی چون ترکیدن لاستیک خودرو هنگام رانندگی جلوگیری کند.

برای تنظیم باد لاستیک‌ها، مطالعه راهنمای ارائه شده توسط کارخانه سازنده اتومبیل (که داخل چهارچوب درها و پشت درب باک وجود دارد) ضروری است. توجه داشته باشد که این دستورالعمل تنها برای شرایط استاندارد گفته شده در دفترچه راهنما می‌باشد.

اگر وزن بالاتر از مقدار گفته شده در دفترچه راهنما می‌باشد یا تغییری در نوع لاستیک انجام داده اید باید با در نظر گرفتن آنها تنظیم باد انجام شود و بهترین حالت اینکار زمانی است که لاستیک‌ها سرد می‌باشند چراکه وقتی خودرو کار کرده و تایرها گرم هستند هوای داخل لاستیک‌ها منبسط است و مقدار تنظیم باد در این حالت باید متفاوت انجام شود.

با توجه به نقش موثر تایرها در سلامت کلی خودرو باید حتما به صورت دوره‌ای و منظم، تنظیم باد لاستیک‌ها را در مراکز خدماتی انجام دهید.

بررسی وجود برآمدگی و ترک در لاستیک

بررسی و اطمینان از عدم وجود بر آمدگی و ترک در لاستیک‌ها یک گزینه موثر دیگر در راستای پیشگیری از ترکیدن تایر خودرو می‌باشد. بویژه اگر قبلا پنجر بوده و تعمیر شده است یا در جاده‌هایی که ناهمواری دارند و یا آسفالت نیستند و… رانندگی می‌کنید.

بررسی آج لاستیک‌ها با تست سکه

از بین رفتن شیار  تایرها می‌تواند یکی از دلایل ترکیدن لاستیک خودرو باشد. در ادامه با هم به بررسی یک راه حل ساده برای تست آج لاستیک‌ها می پردازیم، این روش به تست سکه معروف است.

در این روش شما یک سکه برداشته و در بین شیار لاستیک قرار می‌دهید. اگر سکه تا 1.6 میلی متر توسط آج تایر پوشیده شد آن لاستیک سلامت می‌باشد اما اگر کمتر از این مقدار بود باید تعویض شود و رانندگی در این حالت می‌تواند خطر آفرین باشد.

عمر مفید لاستیک خریداری شده

شاید برای شما هم سوال باشد که مگر لاستیک‌ها هم تاریخ انقضا دارند؟ بله درست است مانند هر کالا و محصولی تایرهای خودرو نیز عمر مفیدی دارند که به طور استاندارد 5 سال است و این ارتباطی به استفاده از آن ندارد یعنی حتی اگر در انبار با شرایط ایده ال نیز نگهداری شده باشد بازهم چیزی را تغییر نمی دهد. بنابراین در زمان خرید لاستیک‌ها حتما تاریخ تولید را که به طور دقیق روی حاشیه آنها حک می‌شود، بررسی کنید.

استفاده از لاستیک مناسب با توجه به شرایط و نوع خودرو

از موارد موثر دیگر در جهت پیشگیری از ترکیدن لاستیک، استفاده از تایر مناسب با توجه به نوع خودرو و شرایط استفاده از آن است، مثلا شما نمی‌توانید با یک لاستیک معمولی وارد مسابقه شوید و انتظار آسیب آن را نداشته باشید!

در بازار انواع لاستیک‌های تولید داخلی و خارجی، مناسب فصل‌های سرد و گرم، آل سیزن (استفاده برای تمام فصول)، آفرود و… وجود دارد، بنابراین شما با انتخاب تایر مناسب با توجه به مدل اتومبیلتان و شرایطی که در آن رانندگی می‌کنید از ترکیدن لاستیک ماشین در زمستان، تابستان و آسیب ناگهانی و غیرمنتظره به آن جلوگیری می‌نمایید.

کارهای اولیه بعد از ترکیدن لاستیک خودرو

بعد از ترکیدن لاستیک چه کاری انجام دهیم؟

در صورت ترکیدن لاستیک خودرو هنگام رانندگی، اولین گام، حفظ خونسردی است. ابتدا لاستیک آسیب دیده را شناسایی کنید. از ترمز یکباره خودداری کنید تا چسبندگی لاستیک با سطح جاده حفظ شود. دستان خود را محکم بر روی فرمان نگه دارید، سرعت را با تغییر دنده‌ها کاهش دهید و ماشین را به سمتی که ایمن تر به هدف ببرید.

در شرایط مناسب ترمز دستی را بکشید و پس از توقف، چراغ‌های خطر و فلاشر را روشن کنید. اگر لاستیک زاپاس همراه با شماست، تعویض کنید، در غیر اینصورت با تماس با ارگان‌های مربوط کمک بگیرید.

ترکیدن لاستیک عقب خودرو

اگر سرعتی بالای 80 کیلومتر بر ساعت داشته باشد و لاستیک عقب خودروی شما ترکید این احتمال وجود دارد که ماشین شروع به چرخیدن کند بنابراین اول از همه خونسردی خود را حفظ کرده و اصلا نباید ترمز بگیرید بلکه آرام آرام با تغییر دنده‌ها بایستی سعی کنید سرعت خود را کاسته و اتومبیل را به محدوده امن هدایت کرده و وقتی سرعت کمتر از 40 کیلومتر شد زمان مناسبی برای گرفتن ترمز و توقف ماشین می‌باشد.

ترکیدن لاستیک جلو خودرو

زمانی که یکی از لاستیک‌های جلومی‌ترکد کنترل فرمان خودرو کار دشوارتری نسبت به ترکیدن لاستیک عقب است و احتمال واژگونی خودرو بالاست.

وقتی لاستیک جلو بترکد ماشین به سمت تایر آسیب دیده متمایل می‌شود، در این هنگام شما باید فرمان را با هر دو دست محکم بگیرید و آن را به آرامی در جهت مخالف بچرخانید تا توازن حفظ شده و خودرو در مسیر مناسب قرار گیرد. همان طور که بالاتر اشاره شد نباید همان ابتدا پدال ترمز را فشار دهید بلکه باید با حرکت بین دنده‌ها سرعت را کاسته و به آرامی به پدال ضربه بزنید، بعد از اینکه مطمئن شدید توانایی گرفتن فرمان با یدک دست را دارید می‌توانید ترمز دستی را کشیده و خودرو را متوقف نمایید.

ابزارهای مورد نیاز برای تعویض لاستیک ترکیده خودرو

  • جک و آچار چرخ: وقتی لاستیک ماشین شما ترکیده است ابتدا با آچار چرخ پیچ‌های رینگ را شل کرده سپس با استفاده از جک ماشین را بالا ببرید و در نهایت تایر آسیب دیده را جدا کرده و با لاستیک زاپاس جایگزین کنید.
  • لاستیک زاپاس: همیشه آن را بررسی کنید و از سلامت آن مطمئن باشید زیرا یک لاستیک زاپاس آسیب دیده و معیوب در زمان ترکیدن و پنجری تایر، به هیچ درد شما نمی‌خورد.

سخن پایانی

در کل ترکیدن لاستیک ماشین ممکن است بنا به علت‌هایی که در بالا به طور کامل گفته شد برای هر راننده‌ای اعم از باتجربه و بی تجربه اتفاق بیافتد. نکته‌ای که اهمیت دارد پیشگیری با روش‌های گفته شده و کم‌تر کردن احتمال ترکیدن تایر ماشین است، اما اگر به هر دلیلی نتوانستید جلوی این اتفاق را بگیرید بهترین کار حفظ آرامش، شناسایی لاستیک ترکیده شده و اقدام متناسب با آن می‌باشد.