روعن مهمترین عنصر در بهتر کار کردن موتور خودرو است. این مایع تمامی قطعات متحرک را روان کرده و از ساییدگی زودرس و نابسامانی جلوگیری می‌کند. عواملی همچون تعویض منظم روغن و فیلتر، راهی ساده و حیاتی برای حفظ عملکرد موتور برای مدت طولانی هستند. اما آیا به اویل پمپ هم توجه کرده‌اید؟

اگر خودروی شما با مشکلاتی در عملکرد مواجه است، ممکن است دلیل آن خراب یاویل پمپ باشد. اویل پمپ مسئول حرکت دادن روغن در سراسر موتور به نقاطی است که نیاز به روان‌کنندگی دارند. یک اویل پمپ خراب ممکن است به اندازه کافی روغن را به این نقاط ارسال نکند و اگر مشکل به موقع حل نشود، ممکن است موتور به طور فاجعه‌باری خراب شود.

آموزش شناسایی علائم خرابی اویل پمپ و چگونگی رفع این مشکل می‌تواند بسیار حیاتی باشد. در زیر نکاتی برای شما آورده ایم تا نشانه‌های خرابی اویل پمپ را تشخیص دهید.

در زیر علائم خرابی اویل پمپ برای چه خودروهایی است :

  1. پژو 206
  2. پراید
  3. پژو 405
  4. سمتد ef7
  5. پژو پارس

علائم خرابی اویل پمپ

 علائم خرابی اویل پمپ روغن سمند ef7

اخبار خوب این است که ممکن است بتوانید یک اویل پمپ خراب را قبل از اینکه کاملاً از کار بیفتد، تشخیص دهید، به ویژه اگر به این علائم متداول یک اویل پمپ خراب توجه کنید.

1. چراغ هشدار کاهش فشار روغن

موتورها با یک سیستم نظارت بر فشار روغن طراحی شده‌اند که برای نظارت بر فشار روغن موتور در حال کار طراحی شده‌است و اگر فشار برای عملکرد بهینه موتور کم باشد، که چراغ هشدار فشار روغن روشن می‌شود.

شما یک نشانگر روی پنل کنترل خودرو خواهید دید که شبیه یک قلم روغن است، معمولاً رنگ قرمز دارد. اگر این چراغ هشدار در پنل کنترل خودرو شما روشن شود، باید به‌صورت ایمن کنار بکشید و روغن به موتور خودرو اضافه کنید. اگر چراغ خاموش شود، در این صورت مشکلتان حل شده است. اگر روشن بماند، باید از روشن نگه داشتن موتور خودرو خودداری کنید و پیش از آنکه موتور خودرو را روشن کنید، اویل پمپ را برای اطمینان از عملکرد آن چک کنید.

2. افزایش دمای موتور

اگر روغن به درستی درون موتور خودرو تزریق شود، اصطکاک در تمامی قطعات متحرک به شدت کاهش می‌یابد. افزایش اصطکاک منجر به افزایش تولید حرارت می‌شود، بنابراین اگر فشار روغن شما بسیار کم باشد، باعث افزایش دمای موتور خواهد شد و حتی ممکن است منجر به گرم شدن زیاد شود. اگر چراغ هشدار دمای موتور در پنل کنترل خودرو شما روشن شود، ممکن است ناشی از یک اویل پمپ خراب باشد. برخی از خودروها حتی یک علامت دمای روغن دارند که می‌توانید آن را نظارت کنید تا از دمای موتور آگاه باشید.

3. سر و صدای سوپاپ

قسمت بالایی موتور شامل سیستم سوپاپی است که ممکن است شامل لیفترها، پوشک‌ها، پوشش‌های سوپاپ و سایر قطعات با سرعت بالا باشد. کمبود روغن باعث می‌شود این قطعات با یکدیگر تماس داشته باشند و این باعث ایجاد صداهای عجیب و ساییدگی یا صداهای مالشی می‌شود که در یک موتور با عملکرد مناسب معمولاً حضور ندارند. همچنین عمر این قطعات را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

4. صدای زیاد از اویل پمپ

یک اویل پمپ خوب باید در اکثر مواقع که خودرو در حال حرکت است، به طور کامل بی‌صدا باشد، بنابراین اگر صداهای عجیبی مانند نویزهای غیرعادی یا صداهای تق تق غیرعادی از محل اویل پمپ بشنوید، ممکن است نیاز به تعویض آن داشته باشید. این صداها ناشی از فرسایش دنده‌های پمپ هستند.

علائم خرابی اویل پمپ ۲۰۶

وقتی اویل پمپ خراب می‌شود، ممکن است دمای موتور افزایش یابد. کاهش فشار روغن ممکن است منجر به روشن شدن چراغ چک موتور یا چراغ روغن در پژو 206 شما شود. این علائم بزرگترین اخطارها هستند و شما هرچه سریعتر باید خودرو و اویل پمپ 206 را چک کنید.

علائم خرابی اویل پمپ سانتافه

زمانی اویل پمپ سانتافه خراب می‌شود که سروصدای های عجیب غریب از این قطعه بشنوید یا اینکه دمای موتور شما افزایش یاد یا در مواردی همچون فشار روغن موتور خودرو کاهش یابد که سریعا باید به این موضوع رسیدگی کنید و خودروی خود را تعمیر کنید.

علائم خرابی اویل پمپ گیربکس

علائم خرابی اویل پمپ گیربکس می‌تواند نشانه‌های مختلفی داشته باشید که به کارکرد یا عملکرد خودروی شما تاثیر بگذارد در زیر چند نمونه از این نشاه‌ها را برای شما آورده ایم.

جابجایی نامنظم گیربکس

از جمله علائم شایعی که نشان می‌دهد اویل پمپ گیربکس خودروی شما شروع به خرابی کرده است، لغزدین دنده‌هاست. به عنوان مثال، ممکن است خودرو را از حالت پارک به حالت راننده منتقل کرده و دسته دنده را فشار دهید و خودرو حرکت نمی‌کند. علاوه بر این، ممکن است متوجه شوید که خودروی شما به صورت ناگهانی از دنده خارج می‌شود. هرچند ممکن است چندین مشکل این عارضه را ایجاد کنند و برخی از آن‌ها جدی‌تر از دیگری هستند، اما این نشان می‌دهد که زمان آن رسیده تا آن را توسط یک مکانیک بررسی کنید.

چراغ چک موتور

خودروهای مدرن دارای کامپیوترهای تودرتویی هستند که کنترل کارکرد موتور و گیربکس را بر عهده دارند. این واحدهای کنترلی داده‌ها را که از طریق یک شبکه پیچیده از حسگرها جمع‌آوری شده‌اند را نظارت می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که اجزای خودروی شما به طور صحیح کار می‌کنند. بنابراین، یک اویل پمپ گیربکس خراب ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود. اگرچه عوامل متعددی می‌توانند منجر به روشن شدن چراغ چک موتور شوند، اما ممکن است به همراه چراغ چک موتور، علائم دیگری از مشکلات انتقال را متوجه شوید.

صدای بیش از حد در گیربکس

یکی از علائم شایع خرابی اویل پمپ گیربکس ، صداهای عجیبی است که از گیربکس می‌آید. این ناشی از کمبود روغن  است که باعث تولید صداهای خردکننده یا بدآوا در حین رانندگی و به ویژه در حین تغییر دنده می‌شود.

بوی سوختن

اگر گیربکس خودروی شما نتواند از روغن کافی بهره ببرد، ممکن است بوی سوختنی حین یا فوراً پس از رانندگی ایجاد شود. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که روغن گیربکس نمی‌تواند به طور مناسب در حرکت باشد و روغن قدیمی شروع به سوختن می‌کند و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند.

زمان تعویض اویل پمپ

اویل پمپ ممکن است با نگهداری مناسب حدود 60،000 تا 70،000 مایل کار کند. به هر حال، این وابسته به چندین عامل است مانند عادات رانندگی، کیفیت قطعات خودرو و غیره.

برای افزایش عمر اویل پمپ می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. به دقت به علامت فشار روغن توجه کنید.
  2.  هرگونه افزایش ناگهانی در دمای موتور را نظارت کنید.
  3.  میزان روغن موتور را به طور منظم بررسی کنید.
  4.  همیشه اطمینان حاصل کنید که روغن موتور شما تمیز است.
  5. زمان تعویض روغن موتور را هنگام لزوم انجام دهید.
  6. فیلتر روغن جدیدی نصب کنید.

اویل پمپ کجای خودرو است؟

اویل پمپ معمولاً در زیر میل لنگ یا نزدکی محفظه کارتل خودرو است، جایی که پیچ روغن را در هنگام تعویض روغن می‌بینید.

دسترسی به پمپ روغن شامل برداشتن محفظه روغن و احتمالاً پوشش‌های جانبی موتور نیز خواهد بود. اگر پمپ از طریق زنجیر یا تسمه تایم رد شده باشد، قبل از برداشتن آن باید موقعیت میل لنگ را بدانید تا زمان‌گذاری موتور شما حفظ شود.

اویل پمپ خودرو را از کجا خریداری کنیم ؟

اویل پمپ خودرو را می‌توانید از فروشگاه‌ها یا لوازم یدکی مورد اطمینان در سراسر کشور و یا فروشگاه‌های اینترنتی قطعات خودرو خریداری کنید. همچنین برای خرید اویل پمپ می‌توانید در سایت سورس یدک جستجوی کافی انجام دهید تا فروشنده‌ی مورد نظر خودر را پیدا کنید.

نتیجه گیری

در متن بالا به انواع علائم خراب یاویل پمپ ماشین به خصوص خودروهای 206، 405 و پراید آشنا شدید و همچنین در مورد نشانه‌های خرابی اویل پمپ گیربکس خواندید. باید دقت کنید که در صورت خرابی یا دیدن هرگونه مشکل در انتقال روغن بین قطعات خودرو سریعا به مکانیک مراجعه کنید و اویل پمپ خودرو را به قدت چک کنید.

منبع