دو خودروی شاهین و جک j4 از ماشین‌های اقتصادی موجود در بازار ایران هستند. این دو خودرو تقریبا قیمت نزدیکی با یکدیگر دارند و ممکن است در دوراهی انتخاب بین این دو خودرو قرار گرفته باشید. هدف از این مقاله مقایسه جک j4 و شاهین است تا با ویژگی‌های هرکدام از این دو خودرو را آشنا شوید و بهترین انتخاب را در خرید انجام دهید.

آشنایی با دو خودرو جک j4 و شاهین

خودروی جک j4 یک سدان چینی است که مونتاژ آن در سال 1397 توسط کرمان موتور شروع شد. علارقم توقف تولید خارجی، این خودرو همچنان در داخل ایران تولید می‌شود و زمزمه‌هایی مبنی بر ارائه نسخه جدیدی از آن شنیده می‌شود.

خودروی شاهین یک سدان تولید داخل است که ابتدا در سال 1397 با نام رهام معرفی شد. طراحی این خودرو براساس پلتفرم نسل دوم تویوتا ساریس انجام شده است. این ماشین از پیشرانه هشت سوپاپی استفاده می‌کند که قبلا در خودروهای تیبا، ساینا و کوییک استفاده کرده است. البته به لطف توربوشارژر قدرت این موتور کمی افزایش می‌یابد و از 87 اسب بخار به 110 اسب بخار می‌رسد.

مقایسه جک j4 و شاهین از نظر طراحی ظاهری

طراحی دو خودرو شاهین و جک j4 ساده صورت گرفته و خلاقیت زیادی برای ظاهر این دو ماشین به کار نرفته است. با توجه به اقتصادی بودن دو خودرو این طراحی عادی است. خودروی جک j4 قدیمی‌تر از شاهین است و این در ظاهر خودرو نیز دیده می‌شود. اتومبیل شاهین به دلیل جدیدتر بودن، ظاهری زیباتر دارد و مدرن تر از جک j4 است.

jac j4 نمای جذابی ندارد ولی در آن سو شاهین به خاطر طراحی دماغه حجیم  و جلوپنجره‌ی کرومی، خودرویی به مراتب زیباتر است و یکی از بهترین خودروهای داخلی از این نظر محسوب می‌شود. خودرو شاهین در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک عرضه شده است. تفاوت ظاهری نسخه اتوماتیک نسبت به دنده‌ای، یک تریم کرومی بین چراغ‌های عقب، جلوپنجره با قاب کرومی و دستگیره‌های کرومی است و تفاوت دیگری با یکدیگر ندارند.

مقایسه دو خودرو جک J4 و شاهین

مقایسه جک j4 و شاهین از نظر طراحی داخلی

طراحی داخلی جک j4 و شاهین نسبت به قیمتی که دارند چندان جالب نیست و در این بخش تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. داشبورد هر دو خودرو از پلاستیک بی‌کیفیت ساخته شده است و جنس پلاستیک برای جک جی4 کمی بهتر به نظر می‌سد. در نسخه اتوماتیک شاهین از مانیتور 10 اینچی به جای مدل 7 اینچی استفاده شده است. بر خلاف جک j4 که طراحی داخلی آن کاملا قدیمی و کسل کننده است، از نظر فضای داخلی نیز دو خودروی جک و شاهین جادار بوده و مناسب مسافرت‌های خانوادگی هستند.

مقایسه جک j4 و شاهین از نظر امکانات

خودروی جک j4 دارای امکاناتی همچون چراغ‌های خودکار، آینه تاشو با گرمکن برقی، کروز کنترل، سیستم تنظیم باد تایرها، نمایشگر لمسی، چراغ خودکار و دی‌لایت، کنترل پایداری، کیسه‌های هوا و سنسور پارک عقب است. خودروی شاهین علاوه بر امکانات گفته شده برای جک j4، از سانروف، دوربین دید عقب و سیستم تهویه اتوماتیک بهره می‌برد. همچنین نسخه اتوماتیک ماشین امکانات بیشتری همچون آنتن کوسه‌ای و نمایشگر بزرگتر نیز دارد.

مقایسه جک j4 و شاهین از نظر فنی

خودرو جک j4 و شاهین از دو نوع موتور متفاوت استفاده می‌کنند. j4 از یک موتور 1.5 لیتری چهرسیلندر با تنفس طبیعی استفاده می‌کند و قدرتی معادل 103 اسب بخار و 146 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در طرف دیگر شاهین از یک موتور توربو شارژر  1.5 لیتری mt استفاده می‌کند که 109 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

قدرت تولیدی توسط این دو خودرو با یکدیگر برابر است اما شاهین گشتاور بیشتری دارد. موتور استفاده شده در جک، مدرن‌تر است و هزینه‌های نگهداری و استهلاک کمتری دارد و از این نظر نسبت به رقیب خود برتری دارد. در جدول زیر مشخصات فنی این دو خودرو آورده شده است:

جک j4 شاهین
تعداد سیلندر 4 عدد 4 عدد
حجم موتور 1.5 لیتر 1.5 لیتر
تعداد سوپاپ 16 عدد 8 عدد
تنفس پیشرانه طبیعی توربوشارژر
قدرت 103 اسب بخار 109 اسب بخار
گشتاور 146 نیوتن متر 178 نیوتن متر
شتاب صفر تا صد 13.5 13.2
گیربکس cvt دنده‌ای یا cvt اتوماتیک
محور محرک دیفرانسیل جلو  دیفرانسیل جلو
طول 4435 میلی‌متر 4446 میلی‌متر
عرض 1725 میلی‌متر 1771 میلی‌متر
ارتفاع 1505 میلی‌متر 1490 میلی‌متر
فاصله محوری 2560 میلی‌متر 2650 میلی‌متر
وزن 1160 1320
مصرف سوخت ترکیبی 6.5 لیتر 7.5 لیتر
ظرفیت باک 45 لیتر 47 لیتر

از نظر مصرف سوخت همان‌طور که دیده می‌شود، خودروی جک J4 مصرف سوخت کمتری دارد. شتاب صفر تا صد خودروی جک J4 برابر 13.5 ثانیه و برای شاهین 13.2 ثانیه است که به لطف گشتاور بالای آن در دورهای پایین است. لازم به ذکر است که شتاب شاهین توسط کارخانه اعلام نشده و توسط آزمایش این مقدار ثبت شده است.

خودروی شاهین

مقایسه جک j4 و شاهین از نظر ایمنی

ایربگ‌های جانبی و سیستم‌های هشداردهنده در هیچ یک از دو خودرو جک j4 و شاهین دیده نمی‌شود و تنها دو ایربگ در جلوی خودرو وجود دارد. با توجه به قیمت و کلاسی که این دو خودرو ارائه می‌شوند، این موضوع یک ضعف مهم برای هردو خودرو به حساب می‌آید. هر دو خودرو به ترمزهای دیسکی با سیستم ABS و EBD مجهز هستند. جک از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی استفاده می‌کند که در بخش ایمنی، موجب برتری آن نسبت به شاهین می‌شود.

مقایسه جک j4 و شاهین از نظر رانندگی

جک J4 و شاهین کیفیت رانندگی تقریبا یکسانی ارائه می‌دهند. فضای داخل کابین در هردو خودرو مناسب است و سواری نرمی دارند. هر دو خودرو دارای ضعف در عایق٬بندی داخل کابین هستند و در سرعت بالا صدای آزاردهنده‌ای به گوش می‌رسد. از نظر دست فرمان و هندلینگ خودرو نیز این دو تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند ولی خودزو J4 به خاطر سیستم ESP دارای پایداری بهتری است.

 

قیمت خودرو جک j4 و شاهین

قیمت خودرو  جک J4 و شاهین تا به امروز که در 11 بهمن 1402 هستیم به شکل زیر است:

مدل ماشین قیمت
شاهین G اتوماتیک 1402 قیمت بازار 845 میلیون تومان
شاهین G دنده‌ای 1402 قیمت بازار 675 میلیون تومان
شاهین G دنده‌ای 1401 قیمت بازار 645 میلیون تومان
جک J4 مدل 1402 قیمت بازار 900 میلیون تومان
جک J4 مدل 1401 قیمت بازار 850 میلیون تومان

مزایا و معایب جک J4 و شاهین نسبت به یکدیگر

هرکدام از این دو خودرو برتری‌هایی نسبت به یکدیگر دارند که در این بخش به آن اشاره می‌کنیم. خودرو جک J4 دارای استهلاک و حساسیت فنی کمتر، مصرف سوخت کمتر، صندوق بار بزرگتر و بهره مندی از سیستم ESP است. در ظرف دیگر برتری‌های شاهین شامل امکانات رفاهی بیشتر، طراحی ظاهری زیبا و اسپرت، شتاب بهتر و بازار خرید و پشتیبانی پس از فروش بهتر است.

خودرو جک J4

مقایسه لوازم یدکی جک j4 و شاهین

بررسی بازار لوازم یدکی خودرو یکی از مواردی است که قبل از خرید خودرو به آن توجه کنید. امکان تهیه قطعات اصل بسیار مهم است و باعث طولانی‌تر شدن عمر خودرو و کارکرد بهینه آن می‌شود. خودروی جک J4 توسط کرمان موتور مونتاژ می‌شود و قطعات اصل آن از چین وارد می‌شوند. قطعات خودرو جک توسط نمایندگی‌ها و مراکز معتیر فروش قطعات یدکی اراپه می‌شود. برای خرید و دیدن قیمت می‌توانید به صفحه لوازم یدکی جک J4 مراجعه کنید.

خودرو شاهین یک ماشین جدید در بازار است و به تازگی در بازار عرضه شده است. پشتیبانی از قطعات این ‌محصول به خوبی صورت می‌گیرد و نیازی نیست نگران پیدا کردن قطعات یدکی این خودرو باشید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم دو خودروی هم‌رده جک J4 و شاهین را مورد بررسی قرار دهیم. از جهات مختلف این دو خودرو با یکدیگر بررسی شدند و مزیت‌ها و معایب هرکدام از این دو خودرو گفته شد. شما می‌توانید با توجه به سلیقه و امکانات مدنظز خود هر یک از این دو خودرو را خریداری کنید. اگر صاحب یکی از این دو خودرو هستید، نظر خود را در مورد این ماشین با ما به اشتراک بگذارید.