انواع ماشین سواری موجود است که شما هر یک از آ«ها را می‌توانید خریداری کنید. خودروها به عنوان وسیله نقلیه موتوری شناخته می شوند و روی چرخ های خود حرکت می کنند و نقش اساسی در رفت و آمد انسان ها دارند و آنقدر در زندگی انسان ها نفوذ کرده اند که حتی نمی شود زندگی را بدون ماشین های سواری تصور کرد.

ماشین های سواری از مزایا و معایبی برخوردار هستند. مهم ترین مزیت این وسایل راحت تر کردن زندگی برای انسان ها می باشد به طوریکه افراد در وقت خود صرفه جویی می کنند و در سریع ترین زمان به محل مورد نظر خود می رسند. همچنین یکی از مهم ترین معایب ماشین های سواری این است که باعث آلودگی هوا می شوند، اما سازندگان شرکت های بزرگ همواره تلاش می کنند تا خودرویی تولید کنند که این عیب را نداشته باشد و در مواردی موفق شدند اما این وسیله نقلیه قیمت زیادی دارد.

خودروها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته و توزیع شده‌اند، می توان به این نکته اشاره کرد که همه آنها تقریبا عملکرد یکسانی دارند. امروزه خرید و فروش انواع خودروها به موضوعی داغ در جامعه تبدیل شده است. دسته بندی خودروها موضوعی جالب و کارآمد است، در این مقاله رایج ترین و شناخته شده ترین انواع ماشین سواری را نام برده و توضیحی مختصر درباره آنها می دهیم، پس اگر به این موضوع علاقه دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. همچنین شما می‌توانید با بهترین ماشین‌های دنیا در سایت مجله سورس یدک آشنا شوید

1.ماشین سواری سدان یا سالون

خودروی سدان

سدان به انگلیسی (sedan) خودرویی با 4 در و صندوق عقب می باشد که از قسمت کابین مسافران جدا است.به طور ساده تر همان خودروی صندوق دار خودمان است که بسیار متداول است. این خودروها دربرابر سرقت امنیت بیشتری را فراهم میکنند چراکه پنجره ای در قسمت بار و صندوق عقب خود ندارند.

نام آن از واژه لاتین (sedere) گرفته شده است، که به معنای نشستن است و در قسمت جلو و عقب خودرو راحتی را برای سرنشینان فراهم می کند.

تفاوت آن با هاچ بک ها این است که صندوق عقب خودروی سدان فضای بیشتری دارد و زمانی که صندوق عقب را باز میکنید، به داخل خودرو دسترسی ندارید و تنها صندوق برای شما باز می شود. در واقع صندوق عقب یک محفظه جداگانه به حساب می آید.

تفاوت دیگر آن با خودروهای هاچ بک در قیمت آن است. قیمت خودروی صندوق دار قطعا بیشتر از نوع بدون صندوق آن است، پس قیمت خودروهای سدان از هاچ بک بیشتر است. علاوه بر صندوق عقب مجزا میتوانیم به فضای بیشتر برای سرنشینان اشاره کنیم. از نظر موتور هم ظرفیت بیشتری دارا هستند و کوچکترین موتور به کار گرفته شده برای آنها موتور یک لیتری است.

2.ماشین های هاچ بک

خودروی هاچ بک

هاچ بک به انگلیسی (hatchback) می شود.برای درک بیشتر ساختار این خودروی سواری میتوانیم مثالی از خودروهای ایرانی بزنیم. خودروی پراید هاچ بک را تصور کنید، در قسمت عقب آن میتوانیم از شیشه ای که وجود دارد وسایلی که در خودرو قرار داده ایم را مشاهده کنیم. با باز کردن درب عقب به صورت عمودی به داخل خودرو نیز دسترسی داشته باشیم.

این خودرو معمولا با دو یا چهار در عرضه می شود بجز درب صندوق عقب آن. همانطور که در قسمت خودروهای سدان گفتیم بزرگترین تفاوت این دو خودرو در ظرفیت بار آنها است. تفاوت دیگر در مصرف سوخت است، که خودروی هاچ بک امتیاز بیشتری دریافت می کند و مصرف سوخت کمتری دارد.

در این خودرو شما دو انتخاب دارید: یا فضای بار را زیاد کنید و از فضای سرنشینان کم کنید یا فضای سرنشینان را زیاد کنید و فضای بار را کم کنید.

انواع آن: پراید هاچ بک، 206 بدون صندوق و تیبا 2

3.ماشین های ام وی پی یا مینی ون

این خودرو ها تاکید بیشتری بر فضای سرنشینان و کابین دارند، به طوری که برخی از مدلهای آن دارای پنج یا هفت صندلی هستند و برای تعداد سرنشینان زیاد طراحی شده اند. این خودرو دارای درب کشویی نیز هست. میتوانید آنرا وانتی تصور کنید که به جای فضا برای بار، فضا برای سرنشینان طراحی شده است.

قیمت این خودرو از خودروهای سدان بالاتر بوده اما در کمال تعجب از نظر فنی برتری خاصی ندارد و این یک عیب محسوب می شود. عیب دیگر آن ظاهر نه چندان جذابش است.

این خودرو بیشتر برای خانواده های پرجمعیت و استفاده گردشگری و تجاری ساخته شده است.

4.ماشین شاسی بلند یا SUV

خودروی شاسی بلند

SUV مخفف (sports utility vehicle) است. ماشین های شاسی بلند ارتفاع بیشتری نسبت به سایر خودروها دارند. این خودرو برای سرنشینان راحتی بیشتری فراهم کرده و برای سفر های طولانی طراحی شده است. سرنشینان و همچنین راننده به راحتی میتوانند به اطراف نگاه کنند و دید بیشتری داشته باشند چون در ارتفاع بیشتری قرار دارند. این خودروها بسیار محبوب هستند و به عنوان خودرویی آفرود و سواری شناخته می شوند. اندازه آنها معمولا بیشتر از چهار متر است.

به دلیل قرار گرفتن در فاصله بالاتر از زمین این خودرو در جاده های ناهموار به راحتی حرکت می کند و شما میتوانید رانندگی لذت بخشی را تجربه کنید. SUV ها دارای موتور متمرکز بر گشتاور هستند که قدرت خروجی بهتری را مخصوصا در زمین های ناهموار ارائه میدهند.

این خودروها بدنه محکمی نیز دارند که از ساختار کامیون ها گرفته شده است، اگر به ماجراجویی در طبیعت علاقه دارید قطعا بهترین انتخاب برای شما خودروهای SUV است.

5.ماشین CUV یا کراس اوور

اغلب خودروی CUV را با خودروی SUV اشتباه می گیرند، اما این دو نوع خودرو تفاوت هایی باهم دارند. شاسی مهم ترین تفاوت این دو خودرو است. در SUV ها از شاسی قاب نردبانی استفاده می شود که در کامیون ها وجود دارد، اما در CUV شاسی سبک تری استفاده شده است تقریبا شبیه به آنهایی که در سدان ها وجود دارند. ارتفاع CUV ها از هاچ بک ها بیشتر است. (میتوان آن را به عنوان هاچ بک با سایز بزرگتر تصور کرد مانند شاسی بلند ها.)

تفاوت دیگر آنها با شاسی بلند ها ناتوانی این خودرو در جاده های ناهموار و خاکی است، نسبت به شاسی بلند ها مصرف کمتری دارند. اما در مقایسه با هاچ بک های هم رده خود مصرف بیشتری دارد.

6.وانت بار یا پیکاپ تراک

وانت بار به انگلیسی(pick up truck) یکی از شناخته شده ترین خودروها می باشد. این خودرو فضای باری کاملا مجزا از فضای سرنشینان دارد. طراحی آن متمایز است و بیشتر از سه یا چهار نفر در آن جا نمی شود.

این خودرو در سایزها و ابعاد متفاوت ساخته شده است و برای حمل بارهای جزئی و کوچک استفاده می شود. یکی از قوی ترین خودروها به حساب می آید و فاصله ای مناسب با زمین دارد که باعث می شود رانندگی در مسیرهای ناهموار راحت شود، همچنین می توان از آن در یدک کشی بارها استفاده کرد.

7.مدل جیپ

جیپ به انگلیسی (jeep) است. مبدا این خودرو ایالت متحده است اما خیلی زود انشعاب پیدا کرد و به کشورهای دیگر راه یافت. این خودرو بسیار مقاوم است و دارای قابلیت منحصر به فردی است که حرکت در مسیرهای دشوار را آسوده می کند. بیشتر برای ماجراجویی در جاده و کوهنوردی استفاده می شود و در شرایط مختلف رانندگی لذت بخشی را برای شما فراهم می کند.

سال 1987 کرایسلر نام تجاری جیپ را خرید و مدل ها را متفاوت تر و گسترده تر کرد، اما مدل های قدیمی جیپ هنوز بین مردم محبوبیت دارد.

8.مدل کوپه

خودروی کوپه

کوپه به انگلیسی (coupe) خودرویی دارای دو یا چهار در است که فضای بار خیلی کوچکی دارد و در مواردی شبیه به سادن و هاچ بک است. این خودرو شیب و انحنای سقف بسیار زیبایی دارد.

بدنه آنها معمولی نیست و از نظر آیرودینامیکی مشهور هستند، این خودرو میتواند در کسری از ثانیه سرعت خود را سه رقمی کند و از نظر عملکردی سطح بالایی دارند. در واقع یک خودروی اسپرت و قدرتی است.

خودروهای سدان در مقایسه با کوپه ظاهر جذابی ندارند اما فضای بیشتری به سرنشینان اختصاص می دهند. کوپه های دو در دو ردیف صندلی دارند اما صندلی های عقب بسیار فضای کمی دارند، کوپه های چهار در فضا را برای سرنشینان بیشتر کرده.

9.قابل تبدیل/کابریولت

خودروهای قابل تبدیل به انگلیسی(convertible) بیشتر بخاطر طراحی خوب و سقف باز مشهور هستند، کابین هایی کوچک دارند و بیشتر برای دو نفر مناسب هستند. همچنین فضای بار کوچکی دارند. در ایران با نام کروکی نیز شناخته می شوند.

شبیه خودروی کوپه ای است که سقف آن فلزی یا از پارچه ای مقاوم و سخت باشد.

10.خودروهای اسپایدر یا رودستر ها

اسپایدر خودرویی است که ظاهر یک خودروی اسپرت را دارد و برای دو سرنشین مناسب است. اوایل تنها برای یک سرنشین مناسب بود اما به مرور زمان تغییراتی کرد. این خودرو دو صندلی دارد، یکی از محبوب ترین های این مدل لامبورگینی است که خودرویی لوکس و خاص به حساب می آید. در دهه های 50 و 60 در ایالات متحده از آن به عنوان ماشین مسابقه استفاده می شد.

شتاب صفر تا صد این خودرو زیر چهار ثانیه است و حداکثر سرعتش بالای سیصد کیلومتر بر ساعت است. برخی ویژگی های کابریولت ها را نیز دارا هستند مانند دارا بودن سقف باز.

11.ماشین های استیشن واگن

خودروهای استیشن واگن به انگلیسی(station wagon) یا خودردهای استیت فضای زیادی برای سرنشینان خود اختصاص داده و دارای کابین بزرگی هستند. همچنین دارای فضای مناسبی برای بارها است. برای خانواده هایی که به سفر های طولانی می روند مناسب است. از نظر طراحی شبیه به هاچ بک است چراکه درب آن به صورت عمودی باز می شود. این خودرو طول بیشتری نسبت به خودروهای سدان دارد.

این خودرو به مرور زمان با تولید SUV ها و مینی ون ها محبوبیت خود را از دست داد. اما این نکته گفتنی است که مصرف سوخت کمتری نسبت به SUV ها دارد.

12.ماشین های اسپورت

ماشین های اسپورت به انگلیسی(sport cars) اغلب دو سرنشینه هستند، از انواع خودروهای لوکس به حساب می آیند و قابل توجه ترین ویژگی آنها سرعت است.

این خودروها از نظر عملکردی فوق العاده هستند و جزء گران ترین خودروهابه حساب می آیند. از انواع آن میتوان به لامبورگینی، فراری و جگوار اشاره کرد.

13.خودروی هات هچ

هات هچ به انگلیسی(hot hatch) از نوع هاچ بک ها هستند اما از نظر فنی و ظاهری جذاب تر و بهتر هستند. عملکرد بالایی دارد و در اروپا و آسیا بسیار پر طرفدار است. این خودرو در واقع همان هاچ بک اسپورت است.

14.خودروی لیموزین

خودروی لیموزین

لیموزین در دسته لوکس ترین خودروها قرار داشته و بیش از چهار در دارد. این خودرو طول زیادی دارد و قسمت جلوی خودرو از پشت آن با استفاده از پارتیشن جدا شده است. این خودرو بیشتر برای سلبریتی ها و امور رسمی کشور توسط مقامات بالا و سیاست مدار ها رزرو می شود.

15.وسیله نقلیه نظامی

این خودرو ها برای جنگ ها و مقاومت در برابر دشمنان طراحی شده اند. سیستمی دارند که برابر گلوله و انفنجار بمب ها مقاومت دارند. از آن برای جابجایی سربازان و ابزار جنگی استفاده می شود.

16.ماشین الکتریکی

این خودروها به سرعت در حال گسترش و پیشرفت هستند، در آینده ای نه چندان دور شاهد فراگیر شدن این خودروها خواهیم بود. تسلا برترین خودروی الکتریکی حال حاضر است اما رقابت بین سازندگان این خودروها درحال افزایش است. این خودروها مزیت های بسیاری برای طبیعت دارند، چون از باتری استفاده می کنند، آلاینده ای تولید نمی کنند. این خودروها قیمت بالایی دارند.

خلاصه

خودروهای سواری برای جابجایی سرنشینان طراحی شده اند و در شکل ها و اندازه های متنوعی ساخته شده اند. دسته بندی انواع خودروها می تواند به شما کمک کند تا راحت تر در خرید و تعویض خودروی خود تصمیم گیری کنید، شما باید خودروی سواری خود را با توجه به نیازتان تهیه کنید نه جذابیت و زیبایی خودرو. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی درباره مدل های مختلف خودروهای سواری کسب کرده باشید.

منبع