بهترین رینگ پیستون یا رینگ موتور از یک سری مشخصه هایی برخوردار است که در ادامه به آنها می پردازیم. پیش از هر چیز در رابطه با کارایی این قطعه آشنا شویم.

رینگ پیستون نقش مهمی در خودرو ایفا می کند. پس لذا از سالم بودن آن مطمئن شوید،زیرا که خرابی این قطعه باعث ایجاد صدمات جدی به خودرو وارد می شود. این قطعه یکی از لوازم مصرفی ای است که درون موتور خودرو قرار دارد. همه ی ماشین ها به وسیله ی احتراق، و با استفاده از نیروی انفجاری در بلوک های سیلندر به حرکت در می آيند. همچنین این قطعه از اینکه روغن به داخل محفظه نشت کند، جلوگیری می کند.

در این مقاله جامع ما وظایف ، انواع رینگ پیستون، و بهترین رینگ پیستون را به شما معرفی می کنیم.

وظایف اصلی رینگ  پیستون

رینگ پیستون وظایف حیاتی متعددی را در خودرو بر عهده دارد. در زیر به انواع آن می پردازیم:

۱.نگهداری  فشار احتراق

با قرار گرفتن رینگ های پیستون در شیارهای پیستون، فشار احتراق در محفظه احتراق نگهداری می شود. هنگامی که در محفظه احتراق سوخت و هوا به کمک کویل های اشتعال و سیستم احتراق  شعله ور می شوند ، موجب بالا آمدن فشار شده، و رینگ ها از نفوذ فشار به فضای زیر پیستون جلوگیری می کنند.

۲.عملیات روغن رسانی

رینگ های پیستون با روغن رسانی درون سیلندر، سطح داخلی آن را روان می کنند تا از ایجاد اصطکاک بین پیستون و سیلندر جلوگیری کنند. بعد از عملیات روغن رسانی، روغن و آلودگی های جذب شده را پاک و به داخل سینی روغن می ریزد. این کار باعث می شود تا از دیگر قطعات موتور محافظت شود.

اشنایی با وظایف رینگ پیستون

انواع رینگ پیستون

دو نوع رینگ پیستون در موتورهای احتراق داخلی وجود دارد. به طور کلی  این دو در بیشتر موتور خودروها بکار می روند. در زیر به این دو نوع می پردازیم:

۱.  رینگ پیستون فشاری

این نوع رینگ ها برای افزایش فشار در سیلندر استفاده می شوند، و در بالاترین قسمت پیستون قرار دارد و با فشرده سازی مخلوط هوا و سوخت در سیلندر مانع از نفوذ گاز به فضای زیر پیستون می شود. جنس این رینگ ها عموما از چدن با لبه ی صاف ساخته شده و انعطاف پذیر است.

۲.رینگ پیستون روغنی

کارایی این نوع از رینگ، کنترل و مدیریت جریان روغن در سیلندر است. این رینگ ها در پایین ترین قسمت پیستون قرار دارند. همینطور جنس آنها از فولاد یا فولاد ضد زنگ با لبه شیاردار یا سوراخ دار ساخته می شود.

به غیر از اینها نوع دیگری از رینگ ها رینگ نیرویی هست که در زیر رینگ های روغنی قرار می گیرند. وظیفه این رینگ کمک به پاکسازی روغن از دیواره سیلندر است.

شناسایی تعداد رینگ های پیستون در خودرو

تعداد رینگ ها در هر پیستون بنا به نوع موتور و تراکم آن از ۳ تا ۵ و گاهی هم تا ۷ رینگ متغیر است.  در موتورهای بنزینی اکثرا ۳ تا ۴ رینگ هستند. و در موتورهای دیزلی ۵ تا ۷ رینگ در هر پیستون قرار می گیرد.

بهترین رینگ پیستون را بشناسید

یکی از بایدهای تعیین کننده ی بهترین رینگ پیستون این است که براساس استانداردهای سیستم نظارت و کیفیت ISO9001 کنترل شده باشند. با توجه به اینکه نوع رینگ و پیستون در هر خودرو یی متفاوت است ، باید نسبت به همان خودرو( که در قسمت کد موتور در ماشین یا دفترچه راهنما خودرو نوشته شده است) رینگ پیستون را تهیه کنید.

به عنوان مثال شما نمی توانید رینگ پیستون پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را روی ۲۰۶ تیپ ۵ ببندید. این قطعه را براساس نوع موتور و خودروی خود تهیه کنید.

مارک ماهله می تواند یکی از بهترین رینگ پیستون های موتور TU5 باشد. رینگ پیستون پژو ۴۰۵، رینگ پیستون پژو پارس و رینگ پیستون سمند در بسیاری از برند ها شبیه به هم هستند و از یک سایز استاندارد، تبعیت می کنند. حتما قسمت مشخصات محصول را بررسی کنید.

  • برند های رینگ پیستون موجود در بازار

برند های متفاوتی از رینگ پیستون در بازار لوازم یدکی وجود دارد، بهترین برندهای آن در بازار این برندها است:

رینگ پیستون ماهله، رینگ پیستون اس ام آلمان، رینگ پیستون فرانس موتور، رینگ پیستون بوش، رینگ پیستون ایساکو، رینگ پیستون گوتزه، رینگ پیستون سونکس، رینگ پیستون عظام، رینگ پیستون الدورا.این برندها ساخت کشورهایی همچون آلمان، برزیل، ترکیه و … است.

  • جنس رینگ های پیستون خودروهای موجود در بازار

همانطور که می دانید رینگ ها در معرض دمای بالا و فشار بالا قرار دارند، از این رو رینگ پیستون ها باید از مواد با کیفیت و از پیشرفته ترین فناوری ها برخوردار باشند، چرا که طول عمر آنها افزایش می یابد. بهترین رینگ پیستون پژو ۴۰۵ از فولاد یا آلیاژهای فلزی ساخته می شود. و الدورا ، بالتین، ایساکو و عظام می تواند از بهترین برندهای  این قطعه باشند. جنس بهترین رینگ پیستون ال ۹۰ از جنس چدن خاکستری است. چدن خاکستری در مقابل گرما از مقاومت بالایی برخوردار است. این ویژگی برای رینگ پیستون بسیار مهم است.

  • ابعاد بهترین رینگ پیستون

اندازه ی بهترین رینگ های پیستون ، با توجه به مشخصات مختلف آنها در بازار موجود است. اندازه‌ و ابعاد رینگ ها شامل قطر داخلی، قطر خارجی، ضخامت و ارتفاع می باشد. قطر داخلی رینگ متناسب با قطر داخلی پیستون باید باشد. ضخامت رینگ پیستون باید متناسب با فشار کاری موتور باشد.

برای مثال قطر رینگ پیستون رنو ال ۹۰ از قطر سیلندر اندکی بیشتر است و وقتی روی پیستون قرار می گیرند باید از قسمت بریدگی روی رینگ باز کرد و سپس نصب کرد. پس باید به این نکته هم اشاره کرد که طریقه ی نصب  رینگ هم مهم است.

بهترین رینگ پیستون

قیمت رینگ پیستون

با توجه به اینکه تنوع برند در هر قطعه ای از خودرو وجود دارد، رینگ پیستون هم از تکثر برند، مدل و عوامل دیگر برخوردار است. همین موضوع روی قیمت محصول تاثیر دارد. معمولا قیمت رینگ پیستون های اصل از غیر اصل بیشتر است. برای کسب اطلاع از قیمت رینگ پیستون می توانید به فروشگاه های لوازم یدکی مراجعه کنید.

خرید رینگ پیستون

خرید قطعات و لوازم مصرفی خودرو باید از مرغوب ترین و بهترین ها باشد، زیرا در طول روز دائما از خودرو استفاده می کنید. حتما به این نکته توجه کنید که قطعات با ضمانت کیفیت و اصالت  تهیه کنید. چون قطعات غیر اصل در بازار بسیار است.

 

سوالات متداول در رابطه با رینگ پیستون

رینگ پیستون چیست؟

خودرو از قطعات کوچک و بزرگ متفاوتی ساخته شده است، که رینگ پیستون هم یکی از این قطعات است. رینگ یا همان حلقه، قطعات دایره ای شکلی هستند که به دور پیستون سیلندر قرار می گیرندو از

نبود رینگ پیستون چه مشکلی را ایجاد می کند؟

رینگ پیستون نقش مهمی را در آب بندی پیستون دارد. اگر این قطعه نباشد موجب روغن سوزی می شود و پیستون و دیگر اجزای داخل سیلندر نیز از بین می روند.

چطور از اصل بودن رینگ پیستون مطمئن شویم؟

مارک های قطعات یدکی موجود در بازار بسیار متنوع است و رینگ پیستون هم از این قاعده مستثنی نیست. در بازار قطعات اصل و غیر اصل به وفور دیده می شود. باید از اورجینال بودن آن مطمئن شوید، حتما از یک فروشگاه لوازم مصرفی خودرویی معتبر خرید کنید. توجه و دقت کردن به نوع بسته بندی و  پلمپ بودن آن می تواند به اورجینال بودن کالا به شما کمک کند.

 

سخن پایانی

همانطور که گفته شد رینگ های پیستون از انواع مختلفی ساخته شده و کارایی متفاوتی دارند. در این مقاله از سورس یدک  بیان کردیم که تعداد و اندازه حلقه ها در موتور ماشین نسبت به مدل خودرو و مدل موتور خودرو با هم فرق می کنند. این رینگ ها نقش مهمی را در موتور ایفا می کنند. وظیفه ی آنها آب بندی محفظه احتراق، انتقال حرارت و پاکسازی روغن است. پس حتما مطمئن شوید از بهترین نوع رینگ پیستون در بازار برای خودروی خود استفاده می کنید، تا از ایجاد خسارت جلوگیری شود. اگر مشکلی برای رینگ ها ایجاد شد برای تعویض آنها حتما از فروشگاه معتبر برای خرید کالای اصل اقدام کنید.

منبع