هیوندای سانتافه و توسان دو خودروی کراس اوور جذاب و محبوب از کمپانی کره ای هیوندای هستند. این ماشین‌ها شباهت های بسیاری را به یکدیگر دارند و توسط شرکت های آسان موتور که نماینده رسمی هیوندای در ایران است و کرمان موتور وارد بازار ایران شده اند و مورد استقبال خوبی هم قرار گرفته اند.

تولید هیوندای سانتافه که یک suv سایز متوسط می‌باشد از سال 2000 شروع شده و در سال 2016 دچار یک فیس لیفت شد که طرافداران زیادی را هم پیدا کرد. همچنین در سال 2017 نسل سوم این خودرو به بازار جهانی آمد و این آخرین نمونه وارد شده به ایران تلقی می‌شود که با کد DM شناخته شده است.ریز تفاوت‌هایی در آپشن سانتافه های موجود در ایران وجود دارد مثلا در سانتافه ای که آسان موتور هفت کلید در سمت چپ داشبورد جای دارد که این آپشن در سانتافه کرمان موتور پنج کلید است.

توسان هم برای اولین بار در سال 2004 تولید شده که یک suv جمع و جور با بدنه کوچکتر می‌باشد. در سال 2016 تا 2018 این ماشین به ایران وارد شده و در حال حاضر نسل سوم آن در دسترس قرار دارد و با کد TL شناخته می‌شود. در این مقاله این دو خودرو را از لحاظ ظاهری و داخلی و مشخصات فنی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هیوندای سانتافه و توسان از نظر طراحی ظاهری

هیوندای سانتافه و توسان تفاوت های ظاهری کمی را با هم دارند.

نمای جلویی

این دو خودرو هم مانند محصولات دیگر هیوندای دارای جلو پنجره‌ ای گوشه‌ دار و شش ضلعی هستند که چراغ‌ های کشیده و طراحی عضلانی بدنه ظاهر زیبایی را به ماشین‌ها داده اند.

کاپوت این دو ماشین طراحی مشترکی را دارند و هر دو دارای کشیدگی قابل قبول و مناسبی هستند. البته طراحی کاپوت در سانتافه ریزه کاری های بیشتری را داراست و زیباتر طراحی شده است. چراغ های جلویی هم شبیه به یکدیگر هستند فقط عرض چراغ‌ها در هیوندای سانتافه بیشتر است و در مقابل چراغ های توسان کشیده تر هستند.

یکی از تفاوت های این هیوندای‌ها در جلو پنجره آنها می‌باشد. جلو پنجره توسان بزرگتر از سانتافه است که این موضوع جذابیت ظاهری بیشتر توسان شده است. هیوندای سانتافه جلو پنجره کوچکتری را داراست که البته با بقیه اجزای بدنه هم هماهنگی خوبی دارد. در کل میتوان گفت که هیوندای توسان دارای ظاهر خشن تری است.

نمای جانبی

گلگیرهای سانتافه در نمای جانبی انحنای بیشتری نسبت به توسان دارند ولی زوایای بین برآمدگی‌ های گلگیر‌ها و بدنه‌ خودرو کم‌تر می‌باشد. این مساله ظرافت بیشتری را به سانتافه داده است. در توسان این قسمت خشک تر طراحی شده و زاویه های بین انحنای بخش های مختلف تندتر هستند.

درب های این دو خودرو کاملا شبیه به یکدیگر هستند و حتی در فرو رفتگی و برآمدگی‌ها تفاوتی ندارند. تفاوت دیگری که میتوان در در نمای جانبی این ماشین‌ها نام برد شکل پنجره سوم آنهاست که در سانتافه کشیدگی بیشتری را دارد.

رینگ‌ها :

  • در سانتافه 235/55R19
  • در توسان 225/55R18

نمای پشتی

سپر پشتی هیوندای سانتافه مقداری حجیم تر از توسان است. چراغ های پشتی دارای طراحی یکسانی می‌باشند فقط چراغ های سانتافه از ظرافت و کشیدگی بیشتری بهره می‌برد. یکی از تفاوت های نمای پشتی درب صندوق عقب است که در توسان کمی بزرگتر ساخته شده است.

محل نصب پلاک سانتافه در میانه درب صندوق عقب و توسان در پایین ترین بخش درب صندوق عقب قرار گرفته است. چراغ های ترمز در این خودرو دارای طراحی متفاوتی هستند ولی محل قرار گیری یکسانی را دارند. جای اگزوز هم در این ماشین‌ها متفاوت است در سانتافه خروجی اگزوز کنار چراغ های مه شکن در سپر عقب جای گرفته است ولی در توسان لوله اگزوز دوتایی در سمت راست سپر عقب قرار دارد. همچنین از یک مدل دیفیوز و شاسی در این خودرو‌ها استفاده شده است.

ابعاد هیوندای سانتافه و توسان

توسان:

  • طول 4399 میلی‌متر
  • عرض 1821 میلی‌متر
  • ارتفاع 1656 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2639 میلی‌متر

سانتافه:

  • طول1793 میلی‌متر
  • عرض 1890 میلی‌متر
  • ارتفاع 4675 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2700 میلی‌متر

طراحی داخلی هیوندای سانتافه و توسان

برای ساخت پنل مرکزی این دو ماشین از پلاستیک فشرده با کیفیت استفاده شده است و بسیار شبیه به یکدیگر طراحی شده اند. البته دکمه‌ها و کنترل گرها در سانتافه به شکلی بهتر و زیباتر قرار گرفته اند. همچنین یک صفحه کیلومتر اسپرت در سانتافه جای گرفته که کمی نمای این ماشین را نسبت به توسان تغییر داده است.

صندلی های هر دو کیفیت یکسانی را دارند و همچنین دارای صفحه نمایش با اندازه 8 اینچی و تهویه اتومات دو گانه و دریچه تهویه عقب هستند. گنجایش کابین در سانتافه به علت ابعاد بزرگترش بیشتر و جادار تر است. فرمان ماشین‌ها طراحی پهن و چهار شاخه‌ای را داراست که با قسمت‌های کرومی تزئین شده اند.

سایر آپشن های داخلی

آپشن ها هیوندای سانتافه هیوندای توسان
سیستم صوتی قابلیت پشتیبانی از Bluetooth- USB  CD/DVD – MP3 – AUX، دارای 6 اسپیکر، سیستم پخش اینفینیتی با 10 اسپیکر (سفارشی)، نویگیشن (سفارشی) قابلیت پشتیبانی از Bluetooth – USB – CD   MP3 – AUX، دارای 6 اسپیکر، نویگیشن
آینه ها آینه بغل تاشو برقی دارای گرمکن با راهنما، آینه وسط الکتروکرومیک، مموری آینه آینه بغل تاشو برقی دارای گرمکن با راهنما، آینه وسط الکتروکرومیک
چراغ ها چراغ‌های زنون، دی‌لایت، اتولایت، نوربالا اتوماتیک، تنظیم ارتفاع چراغ اتوماتیک، چراغ خوش‌آمدگویی، چراغ بدرقه، چراغ شور، چراغ چرخشی، مه‌شکن جلو و عقب چراغ‌های زنون، دی‌لایت، اتولایت، چراغ خوش‌آمدگویی، چراغ بدرقه، چراغ شور، چراغ چرخشی، مه‌شکن جلو وعقب
صندلی ها تنظیم صندلی راننده در 8 جهت برقی با تنظیم برقی گودی کمر، صندلی سرنشین جلو 6 حالته برقی، برخورداری از صندلی ردیف سوم، گرم کن (سفارشی)، سرد کن (سفارشی)، پوشش چرمی صندلی‌های جلو برقی با گرمکن و سرد کن (سفارشی)، گرمکن عقب (سفارشی)، روکش چرمی
شیشه شیشه‌های برقی، شیشه دودی عقب، شیشه بالابر آنتی ترپ شیشه‌های برقی، شیشه دودی عقب
سیستم های هشدار دهنده رادار نقاط کور (سفارشی)، سنسور پارک عقب و جلو، سنسور فشار باد تایر، رادار تغییرمسیر (سفارشی)، رادار هشدار تصادف جلو و عقب (سفارشی) سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، رادار تغییرلاین (سفارشی)، رادار نقطه کور (سفارشی)، سنسور 360 درجه (سفارشی)
امکانات دیگر سانروف پانوراما- سنسور باران- کروز کنترل- سیستم کمکی در سربالایی- اتو پارک- در صندوق عقب برقی-استارت دکمه‌ای- کول باکس- سه حالت رانندگی- دوربین عقب و جانبی و 360 درجه- ایونورتر 220 ولت- پریز 12 ولت فرمان برقی- فرمان و دسته دنده چرمی- کروز کنترل- سان روف پانوراما-دوربین عقب– استارت دکمه‌ای- ترمز دستی برقی– اتوهلد- کول باکس– باربند– کنترل سیستم صوتی روی فرمان– گرم کن فرمان

مشخصات فنی هیوندای سانتافه و توسان

هیوندای سانتافه یک ماشین دو دیفرانسیل دارای موتور 2.4 لیتری به مدل تنفس طبیعی GDI و یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک می‌باشد. این ماشین می‌تواند 190 اسب بخار انرژی و 240 نیوتن‌ متر گشتاور را تولید کند. شتاب 0 تا 100 سانتافه برابر با 10.9 ثانیه و حداکثر سرعت 187 کیلو‌متر بر ساعت گزارش شده است. مصرف سوخت ترکیبی موتور این ماشین 10.8 لیتر به ازای طی کردن مسافتی معادل با 100 کیلومتر است.

در سمت دیگر میدان هیوندای توسان یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک را دارد و یک ماشین دو دیفرانسیلی است. این خودرو قادر به تولید  164 اسب بخار انرژی و 204 نیوتن‌متر گشتاور می‌باشد. توسان با شتاب صفر تا صد 11.1 ثانیه و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت مصرف سوخت ترکیبی 8.6 لیتر را دارد.

تجهیزات ایمنی و فنی

امکانات هیوندای سانتافه هیوندای توسان
کیسه هوا 2 عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، ایربگ‌های پرده‌ای، جانبی جلو و زانویی راننده (سفارشی) 6 عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو) + ایربگ‌های پرده‌ای و ایربگ جانبی جلو
سیستم ایمنی ورود بدون کلید، ایزوفیکس، قفل مرکزی، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده ورود بدون کلید، ایزوفیکس، قفل مرکزی، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده
سیستم ترمز ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده ABS, ESP, VSM, HAC, DBC, TCS, BAS, EBD- ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، اتوهلد ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده، ESP ، CBS ،VSM ،TCS، BAS ، ABS ، EBD – ترمز پارک برقی و اتوهلد (سفارشی)

رانندگی با هیوندای سانتافه و توسان

سانتافه رانندگی روانی دارد و دنده های آن به صورت معقولی عوض می‌شوند. تغییر مود های رانندگی در این ماشین احساس می‌شود ولی در کل حس اطمینان را به راننده می‌دهد. توسان وسعت دید و تسلط خوبی را به راننده می‌دهد و برای یک رانندگی معمولی با سرعت عادی ماشین مناسبی است.

هیوندای سانتافه و توسان موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ شده اند. سانتافه 96% و توسان 86% از امتیاز‌ها را در تست های محافظت از بزرگسالان به خود اختصاص داده اند. در تست های خردسالان هم همچنان سانتافه پیشتاز است.

البته توسان در تست های موسسه بیمه ایمنی بزرگراه های آمریکا (IIHS)  موفق بوده و همچنین در آزمایش تصادف Small overlap front هم نمره خوبی را به دست آورده است. در نتیجه هر دو خودرو ایمنی کافی را دارند.

قیمت هیوندای سانتافه و توسان

بازار خرید و فروش سانتافه در ایران نسبت به توسان داغ تر است. به دلیل تورم و نوسانات دلار بیشتر نسخه های دست دوم این ماشین‌ها دست به دست می‌شوند. قیمت امروزه هیوندای سانتافه حدود 5‌ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و قیمت هیوندای توسان هم تقریبا 4.300.000.000 تومان می‌باشد.

این قیمت‌ها مربوط به تاریخ 18 اسفند 1402 است.

لوازم یدکی هیوندای سانتافه و توسان را از کجا بخریم؟

تهیه لوازم یدکی هیوندای سانتافه و قطعات یدکی هیوندای توسان به آسانی انجام می‌شود. کافیست با یک سرچ ساده در اینترنت به فروشگاه‌های ثبت شده در سورس یدک سر بزنید و قطعات مورد نیاز خود را خریداری کنید.

جمع بندی

در آخر با مقایسه هیوندای سانتافه و توسان با توجه به شباهت بسیار آن‌ها معیار های شماست که انتخاب را تعیین می‌کند. سانتافه فضای داخلی بیشتر، بازار دست دوم قوی تر و راندمان بالاتری را دارد و همچنین طبق سلیقه ایرانیان است. اگر هم یک ماشین صفر کیلومتر ایمن با طراحی خوب و آپشنال می‌خواهید به سراغ توسان بروید.