هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا محصول شرکت خودرو سازی هیوندای کره جنوبی که یکی از موفق ترین ها در سطح جهانی به شمار میروند می‌باشند و دارای ارزش تجاری بالایی هستند. این شرکت در بحران شدید اقتصادی جنگ جهانی دوم در سال 1941 شروع به فعالیت کرده است.

کره ای ها توانستند با تولید ماشین هایی با آپشن های زیاد رفاهی و قیمت مناسب با طراحی جذاب و توان فنی بالا جان تازه ای را به بازار خودروسازی ایران بدهند.حال باید دو خودرو که با نام دوقلو های ناهمسان معروف هستند را مورد مقایسه و بررسی قرار دهیم :

یکی از خودرو های اصیل این کمپانی هیوندای سوناتا است که برای اولین بار در سال 1985 عرضه شده است و در دهه 70 وارد کشور ایران شده است. در ایران هیوندای سوناتا دارای محبوبیت زیادی است و با استقبال خوبی از طرف مشتریان ماشین های خارجی رو به رو شد.

هیوندای آزرا نیز از دیگر محصولات هیوندای کره‌ای است. آزرا هم برای اولین بار در سال 1986 رونمایی شد و سابقه تولید طولانی را دارد. اوایل هدف تولید این خودرو بازار داخلی کره جنوبی بود ولی با سیاست هایی وارد بازار های جهانی نیز شد و توانست به موفقیت زیادی هم دست یابد. شرکت کرمان موتور خودرو هیوندای آزرا را وارد ایران کرد و توانست نظرات خوبی از مشتریان دریافت کند.

مقایسه هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا از لحاظ طراحی ظاهری

این دو خودرو دارای شباهت های ظاهری زیادی به یکدیگر هستند و همچنین ریز تفاوت هایی را دارند.

در هیوندای سوناتا جلو پنجره قسمت قابل توجهی از نمای جلو ماشین را مختص به خود کرده است و پیش از هر قسمت دیگری نظر بیننده را به خود جلب میکند. بین چراغ ها و کاپوت فاصله ای وجود ندارد و بر هم دیگر منطبق شده اند.هیوندای سوناتا بخاطر جلو پنجره با زوایای تیز ،چراغ های هالوژن دار و خطوط تیز روی کاپوت ظاهری بسیار اسپرت را دارد.

حجم دهی سپر جلو هم در نمای کناری ماشین میتوانیم ببینیم که باعث ایجاد تسلط بیشتر هنگام رانندگی در جاده میشود. نمای پشت هیوندای سوناتا تقریبا ساده است و جزییات قابل ذکری را ندارد همچنین سقف آن تا انتها کشیده شده است که بر اسپرت تر دیده شدن ظاهر ماشین تاثیر زیادی دارد.

خودرو دارای چراغ‌ های جلو و عقب به شکل تقریبا مستطیلی با ظاهری چاقو مانند است که از نظر هندسی بسیار با سایر اجزا و قطعات بدنه در تناسب می‌باشد.

جلو پنجره بزرگ 6 ضلعی و ذوذنقه‌ای شکل در نمای جلویی هیوندای آزرا باعث جلب نظر بیننده میشود زیرا که این قسمت درصد زیادی از نمای جلو را اشغال کرده است. خطوط تیز روی کاپوت با چراغ های جلو تقریبا باریک ظاهری خشن و تهاجمی را به خودرو داده است.

تصاویر هیوندای سوناتا

کشیدگی هر چه بیشتر هیوندای آزرا در نمای کناری بیشتر به چشم می آید. این ویژگی همراه با ارتفاع کم سقف ماشین باعث شده است که خودرو شخصیتی اسپرت و جذاب را داشته باشد. کشیدگی چراغ های عقب و هماهنگی آن ها با چراغ های جلویی در نمای پشت ماشین دیده می‌شود.

هیوندای آزرا دارای جثه‌ای بزرگ تر و شکلی برجسته تر از سوناتا است. طراحی این دو خودرو به اندازه شبیه به یکدیگر می‌باشد که می‌توان گفت آزرا نسخه ای کامل تر و تکامل یافته تر از سوناتا است. آزرا نسبت به سوناتا ۹۵ میلی متر کشیده تر ، ۱۸ میلی متر پهن تر و ۲۲ میلی متر مرتفع تر می باشد و فاصله محور های آزرا ۵۰ میلی متر کشیده تر از سوناتا هستند.

در طول زمان هر دو مدل دچار تغییراتی در ظاهر خود شدند و نسخه های فیس لیفت آنها راهی بازار شد. سوناتای فیس لیفت شده تفاوت چندانی با سوناتای قبلی نداشت فقط تغییراتی جزیی در جلو پنجره، مه شکن و رینگ ها داشته است. اما نسخه فیس لیفت شده آزرا تغییرات بیشتری را به همراه داشته است.

در آزرا چراغ‌ های عقب و جلو اندکی با زوایای تیز ترکیب شده است و سپرها نیز کلا تغییر پیدا کرده اند تا این ماشین را کمی از ظاهر مثبت و آرام خود دور کرده و به شخصیتی جسورتر و جدی‌تر نزدیک کنند.

تصاویر هیوندای آزرا

مقایسه طراحی داخلی هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا

از نظر طراحی داخلی هر دو دارای فرمان و جلو فرمان با مدل یکسان هستند. اما بقیه اجزا با هم تفاوت دارند مانند طراحی در داشبورد که در هیوندای آزرا نسبت به سوناتا ساده تر است. در ساخت داشبورد از مواد اصلی با جنس پلاستیک مرغوب استفاده شده است و در طراحی تا حد ممکن اجزای داخل کابین را عریض جلوه داده اند.

هیوندای سوناتا دارای داشبوردی کاملا قرینه است و در طرف شاگرد فقط دارای یک تریم طرح چوب یا نقره‌ای رنگ طرح آلومینیوم است. این تریم از داشبورد بر روی رو دری ها امتداد پیدا کرده است تا بتواند باعث انسجام نمای داخلی بشود.

کنسول وسط با قوسی ملایم به داشبورد متصل شده است که با تریم‌های نقره‌ای رنگ عمودی، همه ی ادوات کنترلی روی داشبورد تا کنسول وسط را در بر می‌گیرد. پشت فرمان چهار شاخه ساده سوناتا، سه نشانگر دایره ساده قرار دارد که طراحی و گرافیک آن ها ماشین‌باز ها  را کمی به یاد مرسدس بنز W211 کلاس E می‌اندازد.

عکس های داخلی از هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا

هیوندای آزرا هم مانند سوناتا داشبوردی با طراحی کاملا قرینه دارد. در طراحی افقی داشبورد با برجستگی میانی آن در اتصال به کنسول مرکزی، از هیچ‌گونه تریم تزئیناتی استفاده نشده است و داشبورد کاملا یک‌ دست و یک‌رنگ می باشد. حتی دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع نیز قاب ندارند.

تریم تزئیناتی طرح چوب از بخش بالایی داشبورد مانند خودرو های لوکس، به صورت افقی در سرتاسر داشبورد کشیده شده است و این تریم با زیبایی و ظرافت بیشتر از کلاس هیوندای، تا روی رو دری‌ ها نیز امتداد یافته است که معمولا در ماشین های کلاس لاکچری مثل نسل آخر سری XJ جگوار دیده می‌‌شود. در پشت فرمان چهار شاخه دو نشانگر دایره بزرگ در کنار دو نیم‌ دایره و یک نمایشگر LCD برای کامپیوتر سفری است.

در هیوندای سوناتا فضای صندوق عقب دارای حجمی برابر با 462 لیتر است ولی فضای صندوق عقب در هیوندای آزرا با وجود بزرگ تر بودن ماشین برابر با 470  لیتر است. ابعاد بزرگتر آزرا نسبت به سوناتا نشان دهنده راحتی بیشتر سرنشینان در خودرو می‌باشد.

تجهیزات هیوندای سوناتا هیوندای آزرا
صفحه نمایش 7 اینچی 8 اینچی
رینگ ها 18 اینچی 19 اینچی
کیسه هوا 7 عدد 9 عدد

 

مقایسه مشخصات فنی هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا

هیوندای سوناتا دارای پیشرانه ای 4 سیلندر 16 سوپاپه خطی مستقیم و گیر بکس 6 سرعته  با حجم موتور 2400 سی سی است. حداکثر قدرت این ماشین 176 اسب بخار و حداکثر گشتاور این ماشین 228 نیوتن متر میباشد. سوناتا با مصرف سوختی معادل 8 لیتر در هر 100 کیلومتر و شتابگیری صفر تا صد در 10 ثانیه میتواند 210 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد.

در این طرف میدان هیوندای آزرا مانند رقیب خود دارای پیشرانه ای 4 سیلندر 16 سوپاپه خطی مستقیم و حجم موتور 2400 سی سی است. ولی گیر بکس 6 سرعته خودکار تیپ ترونیک را دارد و حداکثر قدرت و حداکثر گشتاور آن به ترتیب 188 اسب بخار و 241 نیوتن متر است. شتاب صفر تا صد آزرا 7.9 ثانیه طول میکشد و میتواند 213 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد و همینطور 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت را بسوزاند.

طبق داده ها میتوانیم در یابیم که :

  • مصرف سوخت آزرا 3 دهم لیتر از سوناتا بیشتر است.
  • شتابگیری آزرا 3 دهم ثانیه از سوناتا سریع تر است.
  • حداکثر سرعت آزرا 3 کیلومتر از سوناتا بیشتر است.

سایر امکانات و آپشن های هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا :

امکانات هیوندای سوناتا هیوندای آزرا
چراغ چراغ‌های زنون جلو، چراغ‌های مه‌شکن جلو عقب، چراغ‌ترمز سوم، سیستم کنترل خودکار نور چراغ‌ها، چراغ‌های عقب LED چراغ‌های LED جلو، سیستم روشنایی در روز، سیستم مشایعت تا منزل، سنسور نور، مه‌شکن‌ها جلو و عقب، چراغ‌های LED عقب
سیستم های مولتی مدیا قابلیت پخش CD به همراه چینجر، ورودی‌های iPod Cable، AUX، USB، 2 اسپیکر، 2 تیوتر، ساب ووفر قابلیت پخش CD به همراه چینجر، ورودی‌های USB، AUX، بلوتوث، ساب ووفر و آمپلی‌فایر
آینه آینه الکتروکرومیک، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، راهنمای LED روی آینه‌ها و دارای گرم‌کن آینه‌های جانبی تاشوی برقی به همراه گرم‌کن، آینه وسط الکتروکرومیک
تهویه هوا تهویه هوای خودکار، سیستم کنترل کیفیت هوای AQS، قبل‌تر هوا در اتاق تهویه هوای دوگانه سرنشینان جلو، دریچه تهویه هوا برای سرنشینان عقب، یونیزاسیون هوای ورودی
سیستم های هشدار دهنده سیستم ضد سرقت، سنسور پارک جلو و عقب، کروز کنترل باقابلیت حفظ فاصله با خودروی جلو سیستم ضد سرقت، سیستم هشدار فشار باد لاستیک‌ها، سیستم هشدار هنگام ترمز ESS
سیستم ترمز ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده با هوا، سیستم مدیریت پایداری خودرو، ABS، EBD ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده، ترمزهای عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع نیروی ترمز EBD

مقایسه ایمنی رانندگی در هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا

هیوندای سوناتا توانسته است از تست مؤسسه ایمنی IIHS امتیاز بالایی را دریافت کند و یکی از ایمن ترین خودرو ها به شمار بیاید. آزرا هم مورد آزمایش موسسه ایمنی خودروهای کره جنوبی KNCAP قرارگرفته است و توانسته 5 ستاره ایمنی این مؤسسه را دریافت کند.

در بحث ایمنی سوناتا بر آزرا برتری دارد زیرا که امتیازات دریافتی سوناتا در ایمنی اختلاف بسیار زیادی با امتیازات درافتی آزرا دارد. همچنین موتور سوناتا دارای عملکرد مطلوبی است و صدای های بیرون بسیار کم در ماشین شنیده میشود در نتیجه در رانندگی هم هیوندای سوناتا بهتر اشت.

مقایسه قیمت هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا

متاسفانه به دلیل تحریمات و نوسانات قیمت دلار در بازار قیمت دقیقی برای خودرو های صفر سوناتا و آزرا در دسترس نیست و حدودا بالای یک میلیارد به فروش میرسند.همچنین سوناتا قیمت کمتری نسبت به آزرا دارد.

خرید لوازم یدکی هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا

تهیه قطعات و لوازم یدکی سوناتا و قطعات یدکی آزرا به آسانی انجام می‌شود شما می‌توانید این قطعات را در فروشگاه‌های ثبت شده در سایت سورس یدک پیدا کنید.

کلام آخر

در پایان با توجه به مطالب گفته شده میفهمیم که خودرو های هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا تقریبا از نظر طراحی و فنی یکسان هستند. اگر سرعت و ظاهر اسپرت تر و همچنین آپشن های بیشتر برای شما مهم است پس هیوندای آزرا انتخاب درست تری است.اما اگر ایمنی و رانندگی و قیمت کمتری را در نظر دارید باید هیوندای سوناتا را انتخاب بکنید.