جک s3 و s5 دو خودرو پر طرفدار چینی در ایران و سایر بازار های جهانی هستند. این ماشین ها محصول شرکت قدیمی چینی jac motors که فعالیت خود را در زمینه خودروسازی از سال 1964 میلادی شروع کرده اند هستند.

این کمپانی قبلا فعالیت بیشتری در تولید خودرو های تجاری و کامیون ها داشتند ولی با گذشت مدتی شروع به تولید ماشین های کراس اوور ، شاسی بلند و سدان کردند که در این زمینه به موفقیت های بسیاری نیز دست یافتند. در ابتدا سری خودرو ها ی j روانه بازار شد که در دسته سدان قرار میگیرند و سپس خودرو های سری s که در دسته شاسی بلند ها هستند تولید و عرضه شد.

در این مقاله به مقایسه جک s3 و s5 از زوایای متفاوت میپردازیم و مزایا و معایب آنها را مورد بررسی قرار میدهیم.

مقایسه جک s3 و s5 از نظر ظاهری

در ابتدای کار به سراغ جک s5 میرویم این خودرو در سال 2012 میلادی برای اولین بار عرضه شد و در سال 1393 زمانی که مردم شناخت درستی از کمپانی جک نداشتند توسط شرکت کرمان موتور به صورت مونتاژ شده وارد کشور ایران شد. همچنین نسخه های اتومات و فیس لیفت شده این ماشین در سال 1395 با تفاوت های کم در ظاهر وارد بازار شدند.

بعد از دو سال یعنی در سال  2014 میلادی کمپانی جک تصمیم به طراحی خودرو جدیدی به عنوان برادر دو قلوی s5 با مشخصاتی به نسبت ضعیف تراز مدل قبلی به نام جک s3 گرفت. این خودروی جدید در سال 1396 به بازار ایران وارد شد و همچون برادر بزرگتر خود با استقبال خوبی روبه رو شد.

ماشین های جک s3 و s5 شباهت بسیار زیادی از نظر ظاهری به یکدیگر دارند. شیشه جلویی اس 3 به طرز عجیبی بزرگ به نظر می‌رسد و با دیگر اجزای بدنه ماشین همخوانی ندارد. سپر ساده و خطوط کم عمق در ظاهر اس 3 باعث به وجود آمدن ظاهری ساده با شلوغی کمتر در این خودرو شده است.

در مقابل جک اس 5 دارای ظاهری جالب تر با خطوط حجم دهنده بیشتری است. همچنین هماهنگی بیشتری میان اجزای بدنه خودرو جک s5 به چشم میخورد که باعث شده این ماشین برای افراد بیشتری جذاب به نظر برسد.

در ظاهر ماشین جک s5 بزرگتر به نظر می‌رسد چون از نظر ابعادی 7.5 سانتی متر در عرض از جک s3 بیشتر است، از نظر طولی هم تقریبا 10.5 سانتی متر طویل تر از جک اس 3 است ولی هر دو خودرو دارای ارتفاعی یکسان هستند. فاصله محور ها نیز در اس 3 حدودا 8.5 سانت کوتاه تر  از اس 5 هستند به همین دلیل  اندازه صندوق و کابین در اس 5 بزرگتر از اس 3 است.

رینگ ها در جک s3 و s5 از جنس آلمینیوم و به ترتیب 16 و 18 اینچ می‌باشند.

بررسی داخل کابین جک s3 و s5

در طراحی داخلی جک s3 و s5 از سبک یکسانی پیروی شده و از متریال خوب و قابل قبول در هر دو ماشین استفاده شده است به همین خاطر در طراحی داخلی بسیار موفق عمل کرده اند. در جک اس 3 از کلید های کمتری در قسمت مرکزی و پایین داشبورد استفاده شده که فضای ساده تری را نسبت به جک اس 5 ساخته است.

افراد سنگین وزن احتمالا در جک اس 3 نمیتوانند راحت باشند چون صندلی های خودرو جک s3 از سایز استانداردی برخوردار نیستند. همچنین میتوان گفت که این ماشین بیشتر یک خودرو 4 سرنشینه می‌باشد زیرا صندلی های قسمت عقب هم دارای مشکلاتی است که باعث میشود 3 سرنشین در عقب نتوانند در ماشین راحت باشند.

 

خودرو های جک s3 و s5 دارای صندلی با روکش چرمی، فرمان برقی، ایزو فیکس صندلی ،سانروف، آینه های جانبی برقی همراه با گرمکن و راهنمادار، کروز کنترل و سیستم های مولتی مدیای یکسان هستند.جک اس 5 دو کیسه هوای بیشتر ،نمایشگری به اندازه 2.5 اینچ بزرگتر، صندلی با تنظیم برقی و مموری، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو گانه را دارد که این آپشن ها در ماشین جک اس 3 دیده نمی‌شود.

مقایسه خودرو جک s3 و s5 از لحاظ فنی

موتور خودرو های چینی معمولا متوسط و متوسط رو به بالا هستند و انتظار زیادی از آنها نمی‌رود. در مقایسه قدرت پیشرانه جک s3 و s5 در می‌یابیم که :ماشین جک s3 با یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ تنفس‌طبیعی و گیر بکس cvt نسل جدید با تعویض دنده نرم به بازار عرضه شده است که قدرتی معادل 107 اسب بخار را دارد. حداکثر سرعت این ماشین 175 کیلومتر در ساعت با موتوری به حجم 1590 سی سی است.

jack s3 باکی با گنجایش 45 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر دارد.

از طرف دیگر خودرو جک S5 از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ و از حجم موتور 1997 سی سی توربو شارژ بهره می‌برد که توانایی تولید 174 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این نیروی قابل‌ توجه از طریق یک گیربکس از دو مدل  6 دنده دستی و اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا این کراس‌اوور 1545 کیلوگرمی بتواند طی زمانی درحدود 11.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد.

حداکثر سرعت در این ماشین 180 کیلومتر در ساعت می‌باشد. همچنین حجم باک 55 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی آن 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر است.

سایر امکانات در جک s3 و s5 عبارتند از :

تجهیزات                                خودرو جک اس 3                             خودرو جک اس 5
چراغ ها Daylight، روشن شدن اتوماتيک چراغ‌های جلو با توجه به نور محيط، چراغ‌ها جلو مجهز به سيستم مشايعت تا درب منزل، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن تنظیم ارتفاع نور، چراغ‌های جلو هالوژن، چراغ‌های عقب LED، چراغ ترمز سوم، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو، چراغ بدرقه
سیستم کنترل و پایداری جلو و عقب ديسكي – ترمز ABS و EBD – سيستم كنترل پايداری ESC – ترمز كمكي هيدورليك HBA ترمزهای جلو و عقب دیسکی، سیستم ضد قفل ABS چهار کاناله، ترمز هیدرولیکی HBA، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، پایداری الکترونیکیESC، ترمز پارک برقی  EPB
سایر امکانات فرمان برقی EPS با قابلیت تنظیم ارتفاع، كامپيوتر سفری، برف پاک‌کن شیشه عقب، سوکت پاور 12 ولت روی داشبورد، كنترل فشار باد چرخ ها TPMS، سنسور پارك عقب، سیستم كنترل ایستایی در سربالایی HAC سیستم فرمان برقی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، خروجی پاور 12 ولت، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در 2 جهت، پوشش چرمی فرمان، کامپیوتر سفری، دارای دیمر (تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر) سیستم ضد سرقت، قفل ایمنی کودک و مجهز به سیستم ایزوفیکس، دوربین دنده عقب، سنسور پارک عقب، سنسور پارک جلو، كنترل فشار باد چرخ ها TPMS، سیستم کنترل ایستایی خودرو در سرپایینی، کنترل ایستایی در سربالایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقایسه عملکرد ماشین های جک s3 و s5 در رانندگی و هندلینگ

هر دو اتوموبیل رانندگی خوب و نرمی را دارند. همچنین از لحاظ ایمنی قابل اطمینان هستند و دارای پنج ستاره ایمنی از CNCAP هستند. برای رانندگی حداکثر سرعت برای جک اس 5 تا 190 کیلومتر بر ساعت و برای جک اس 3 تا 165 کیلومتر بر ساعت است پس اس 3 بیشتر یک خودروی درون شهری محسوب می‌شود و اس 5 برای جاده و راه‌های طولانی مناسب تر است.

سیستم تعلیق در هر دو ماشین عملکرد خوبی دارد و به طرز قابل قبولی ضربات را جذب میکند. صدای نفوذ موتور در جک s3 بیشتر حس می‌شود و این به دلیل عایق بندی ضعیف این خودرو نسبت به دیگری می‌باشد و همچنین شتابگیری در خودروی s5 بیشتر است که این به پیشرانه قوی این اتومبیل برمی‌گردد.

مقایسه قیمت خودرو های جک s3 و s5

قیمت جدید کارخانه برای جک s3 و s5 در 9 اسفند 1402  به ترتیب حدود 918,500,000 تومان و 1,246,000,000 تومان است. خدمات پس از فروش هر دو خودرو بر عهده شرکت کرمان موتور است که در طی چندین سال گذشته عملکرد خوبی داشته اند خدمات گسترده ای را در اختیار مشتریان خود قرار داده اند.

اگر قصد خرید خودرو کارکرده داشته باشید باید در نظر داشته باشید که تعویضی بودن لوازم یدکی S3 و قطعات جک S5 بر قیمت این خودروها تاثیرگذار هستند.

سخن آخر

ماشین های جک s3 و s5 هر دو خودروی میان رده و کراس اوور چینی هستند که بسیار مورد توجه خریداران قرار گرفته اند و تفاوت چندانی با هم ندارند. شرایط و موقعیت شماست که انتخاب بهتر را با توجه به مطالب گفته شده در مقاله مشخص می‌کند.

اگر بخواهیم نسبت به مطالب جمع بندی کلی داشته باشیم ماشین جک اس 5 از لحاظ ایمنی، آپشن های رفاهی و امکانات  بهتر، خروجی بیشتر انتخاب درست تری می‌تواند باشد. اما اگر برای استفاده روزمره خود یک خودروی کراس اوور  جمع و جور و کم مصرف با خدمات پس از فروش خوب و با قیمتی مناسب تر میخواهید جک اس 3 قطعا انتخاب منطقی تری است.