هیوندای i40 یکی از محصولات شرکت هیوندای با سبک اروپایی است. با هدف نشانه رفتن بازار‌های اروپایی متولد شده و این خودرو در سال 2011 در نمایشگاه خودرو بارسلونا معرفی شده است. hyundai i40 بر مبنای نسل ششم سوناتا برای قشر متوسط اروپایی‌ها با کیفیتی نسبتا بهتر از محصولات دیگر هیوندای شناخته می‌شود.

این هیوندای در کلاس خودروی اندازه متوسط قرار می‌گیرد و بیشتر یک خودروی خانوادگی با ابعاد نه چندان جمع و جور است.از لحاظ اندازه بین خودرو‌های النترا و سوناتا قرار می‌گیرد همچنین گفته می‌شود که مدل اروپایی هیوندای سوناتا است. این ماشین دو مدل استیشن واگن و سدان را دارد که البته استیشن‌ها به دلیل نداشتن ظاهر چندان دلربایی در ایران طرفدار زیادی را نتوانسته اند داشته باشند.

این خودرو در آلمان طراحی و در کره جنوبی در شرکت هیوندای موتور ساخته شده و بیشتر در بازاری‌های اروپایی عرضه شده است.در سال 2018 فیس لیفتی روی این خودرو انجام شده و تغییراتی در جلو پنجره و سپر و رینگ و گرافیک چراغ‌ها اعمال شده  بود که البته این نسخه هیچوقت وارد ایران نشد. ولی دو نسخه سدان و استیشن آن در سال‌های 2015 و 2016 وارد بازار ایران شدند. تولید هیوندای i40 در سال 2019 به پایان رسید.

در این مقاله به بررسی این خودرو از نظر ظاهری ،داخلی ، فنی و قیمت می‌پردازیم.

مشخصات ظاهری هیوندای i40

این خودرو هم مانند سایر محصولات هیوندای دارای یک طراحی سیال و جلو پنجره شش ضلعی می‌باشد. این برند کره‌ای در تلاش بوده است که ظاهری خاص و مشخص را برای خودروهایش داشته باشد البته بسیار موفق هم عمل کرده است زیرا که با دیدن خودرو می‌توانیم سریع بفهمیم که با یک هیوندای طرف هستیم.

هیوندای i40 چراغ‌های کشیده و کاپوت برجسته‌ای را داشته و دماغه این خودرو به هیوندای النترا شباهت دارد اما به صورت کمی جا افتاده‌تر و پخته تر. در این خودرو از چراغ‌های بزرگ بهره گرفته شده  که در دو طرف یک جلو پنجره با دو نوار کرومی را داراست. همینطور طرح کلی جلو پنجره به همراه مجرای تهویه سپر هم شبیه به النترا شده است. مه شکن‌‌های بزرگ هم با طراحی مناسب قسمت زیادی از اطراف سپر را در اختیار گرفته اند.

در نمای جانبی خودرو شاهد خطی که از گلگیر جلو با عبور از دستگیره‌ها به چراغ عقب منتهی می‌شود هستیم که به خوبی طراحی دماغه ماشین را به بخش عقبی آن مرتبط کرده است. همچنین با به کار گیری برخی حجم پردازی‌ها و خطوط حجمی روی درب موتور جلوه ی خوش فرم تری را به این خودرو سدان کره‌ای اختصاص داده اند.

سقف پانوراما هم با شیبی ملایم به صندوق عقب متصل شده است. فریم پنجره‌ها و کلا نمای کناری بسیار شبیه به هیوندای سوناتا می‌باشد. طول کوتاه درب صندوق نیز شبیه به خودرو‌های لیفت بک در آمده است. نسخه استیشن واگن هیوندای هم طراحی جذاب و بسیار نزدیکی به نسخه سدان خود دارد و میتوان گفت تنها تفاوت آنها در  قسمت انتهایی و ستون c می‌باشد.

در نمای پشتی هم چراغ هایی زیبا و سپری نسبتا بزرگ با خروجی‌های دوگانه اگزوز در طرفین هستند که باعث شکل گیری نمایی به روز و اسپرت در این ماشین شده اند و همچنین به صورت مستقل عمل کرده اند و در این مورد کمتر شباهتی به النترا و سوناتا دارد. این خودرو از النترا بزرگ‌تر و از سوناتا کوچکتر است و همینطور میتوان گفت نمای ظاهری هم به این دو خودرو شباهت زیادی دارد.

تصاویر خودرو هیوندای i40

ابعاد ماشین

  • طول 4740 میلی متر
  • عرض 1815 میلی متر
  • ارتفاع 1470 میلی متر
  • فاصله بین دو محور 2771 میلی متر

نمای داخلی هیوندای i40

در داخل کابین داشبوردی خوش فرم و مدرن وجود دارد که در نگاه اول ممکن است شلوغ به نظر برسد ولی در عین ظرافت و به خوبی طراحی شده. کلید چراغ‌ها هم به سبک اروپایی‌ها مخصوصا آلمانی‌ها به پایین دریچه تهویه سمت چپ منتقل شده است. همچنین حالت v شکل کنسول میانی داشبورد که شکل دریچه‌های تهویه آن تا حدی مانند شکل گشودن بال پرندگان به نظر می‌رسد حالتی جذاب را در نمای داخلی به ارمغان آورده است.

غربیلک فرمان خوش دست با کنترل گرها و نشانک‌ها در پشت آن به زیبایی طراحی شده اند که راننده با در دست گرفتن آن احساس راحتی داشته باشد. ارگونومی صندلی‌ها باعث میشود که راننده و سرنشینان در مسافت‌های طولانی راحت باشند و زیاد دچار احساس خستگی نکنند.

کیفیت متریالی که در داخل کابین استفاده شده است بسیار بالاتر از دیگر هیوندای‌ها می‌باشد. میزان فاصله بین صندلی‌ها خیلی مناسب و کافی است و فضایی جادار و راحت را برای سرنشینان فراهم کرده است. ممکن است افراد بلند قد در قسمت پشت ماشین راحت نباشد زیرا که سقف در قسمت انتهایی خودرو دارای شیب است و این محدودیت هایی را برای افراد در ناحیه سر میتواند ایجاد کند.

داخل کابین

صندوق عقب هیوندای i40 فضایی معادل 525 لیتر را در اختیار سرنشینان برای وسایل آنها قرار داده است.

امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای i40

این خودرو دارای امکانات و آپشن‌های فروانی است که به اصطلاح به آن فول آپشن هم می‌گویند.

کیسه هوا کیسه هوا برای سرنشینان جلو – 2 عدد جانبی – 2 عدد جانبی برای ردیف عقب – 2 عدد پرده‌ای و یک عدد زانویی مجموعاً 9 کیسه هوا
سیستم صوتی ورودی USB و AUX – سیستم صوتی Infinity
ترمز و پایداری سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC – سیستم کمکی ترمز BAS – سیستم کمکی کنترل شروع حرکت در سربالایی HAC – ABS – EBD
آینه ها آينه الكترو كرماتيك وسط – آیینه‌های جانبی برقی بهمراه چراغ راهنمای LED و قابلیت تاشوندگی برقی
صندلی ها  تنظیمات صندلی در 10 جهت – سیستم تهویه صندلی – گرمکن صندلی‌های جلو و عقب
رینگ ها 18 اینچی
بدنه بدنه تقویت شده و ایمنی بالای تصادف در برخورد با عابر پیاده و 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP
فرمان ۴ شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در ۲ حالت –  دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان– دارای روکش چرمی – گرمکن فرمان
سایر امکانات نمايشگر دوربين عقب – امکان تعویض دنده از روی فرمان – سقف پانوراما – IMS -سیستم AFLS – نمایشگر سوپرویژن 4.2 اینچی و صفحه نمایش رنگی TFT – سیستم تهویه مطبوع خودکار – چراغ‌های جلو و عقب LED – دکمه استارت خودرو – سنسور پارک در جلو و عقب – کروز کنترل کنترل ایستایی در سربالایی –سامانه‌های کنترل کشش و پایداری– سیستم مدیریت پایداری خودرو – حسگر باران و فشار باد تایر – رادار نقطه کور

مشخصات فنی هیوندای i40

هیوندای i40 یک ماشین با دیفرانسیل جلو و موتور چهار سیلندر  16 سوپاپه تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم GDi (راندمان بالاتری را نسبت به موتور‌های قدیمی ارائه می‌دهد) است. در این سیستم سوخت به شکل مستقیم به داخل سیلندر پاشیده می‌شود و کنترل بیشتری روی احتراق وجود دارد ، پس ضمن بالا رفتن قدرت میتوان مصرف پایین تری را هم تجربه کرد.

این موتور می‌تواند قدرتی به اندازه ۱۷۸ اسب‌ بخار به همراه ۲۱۳ نیوتن متر گشتاور را بیرون دهد. این نیرو توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود تا شتاب صفر تا صد 10.8 ثانیه را برای این خودرو ۱۵۱۳ کیلوگرمی به دست بیاورد.

حداکثر سرعت این هیوندای  برابر با ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. باک سوخت این ماشین دارای گنجایشی معادل 70 لیتر و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین در داخل شهر 10.2 لیتر در هر صد کیلومتر و در خارج از شهر 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت را دارد. میزان تولید co2  ماشین برابر با 176 گرم در هر کیلومتر است.

رانندگی با هیوندای i40

بعد از زدن دکمه استارت و قرار دادن دنده در حالت D با اولین فشار پدال گاز ترمز دستی آزاد می‌شود و اتومبیل شروع به حرکت می‌کند. این خودرو دارای کابین بی صدا و نسبتا راحتی است ولی کیفیت سواری بی نقص را ندارد که شاید بخاطر لاستیک‌ها باشد زیرا پهن فاق کوتاهی که در این ماشین به کار رفته است  برای استفاده در شهر و حالت روزانه زیاد مناسب نیست و باعث سواری خشکی میشود.

از طرف دیگر سیستم تعلیق توانسته است تا حدودی خشکی لاستیک‌های 225/45R18 را جبران کند و در هندلینگ‌ها عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد. همچنین فرمان خودرو نیز به موقع سفت میشود که این حس امنیت را به راننده منتقل می‌کند.

قیمت هیوندای i40

قیمت این ماشین با توجه به نوسانات دلاری عوض می‌شود ولی در حال حاضر یعنی در تاریخ 17 اسفند 1402 حدود 1870000000 تومان می‌باشد.

نکاتی که در مورد سرویس هیوندای i40

  1. روغن گیربکس باید هر 55000 کیلومتر تعویض شود.
  2. روغن موتور هر 7000 کیلومتر تعویض شود.
  3. فیلتر کابین هر فصل باید عوض شود.
  4. روغن ترمز باید هر 50000 کیلومتر تعویض شود.
  5. ضد یخ باید هر دو سال یک بار عوض شود.
  6. فیلتر هوا و فیلتر روغن هم باید در هر سرویس دوره ای عوض شوند.

تهیه لوازم یدکی هیوندای i40

برای تهیه هر چه سریع‌تر و راحت‌تر لوازم یدکی هیوندای i40 می‌توانید از اینترنت استفاده کنید و در فروشگاه‌های ثبت شده سورس یدک قطعات را پیدا کرده و خریداری کنید.

کلام پایانی

نکات مثبت زیادی در مورد هیوندای i40 وجود دارد از جمله  کیفیت ساخت بالا، فضای جادار داخلی، متریال تقریبا مرغوب، عملکرد فنی خوب ، آپشن‌های رفاهی بسیار و جدید و ایمنی بالا هستند. ولی از طرف دیگر به دلیل واردات محدود این خودرو ممکن است که بازار دست دوم مطلوبی را نداشته باشد و این می‌تواند یک نکته منفی در مورد این خودرو سدان کره‌ای محسوب شود.

انتخاب درست ماشین به معیار و سلیقه شما بستگی دارد. در این مقاله تلاش کرده ایم که با بیان نکات مثبت و منفی این ماشین بتوانیم انتخاب را برای شما آسان‌تر کنیم.

منبع