سوناتا 2015 یک ماشین سدان است که به عنوان نسل هفتم سوناتا‌ها شناخته میشود.اولین نسل سوناتا در سال 1985 توسط شرکت هیوندای واقع در کره جنوبی  معرفی و به بازار عرضه شد.در سال 2015 این نسل جدید به اسم LF در نمایشگاه خودرو نیویورک رونمایی شد.

شرکت هیوندای با معرفی  2015 sonata که یکی از خودرو‌های پرچم دار این کمپانی محسوب میشود توانست برای یک بار دیگر قدرت خود را به رخ دیگر خودروسازان بکشد.این ماشین طراحی جدید و کامل تری نسبت به نسل‌های گذشته خود که با نام YF شناخته می‌شدند دارد.

سوناتا در ایران به موتور 2.4 لیتری مجهز شده است و توسط شرکت آسان موتور عرضه می‌شود.از نظر تجهیزات و امکانات سوناتا از بهترین ماشین‌ها در رده قیمت خود محسوب میشود.در این مقاله به بررسی این خودرو از لحاظ مختلف می‌پردازیم و جزییات و نکات منفی و مثبت سوناتا 2015 را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مشخصات ظاهری سوناتا 2015

این خودرو نسبت به نسل‌های قبلی خود طراحی جذاب تری را دارد.

نمای جلویی

جلوبندی سوناتا دماغه گرد و جلوپنجره برجسته‌ای را دارد. چراغ‌‌های جلویی سوناتا 2015 دارای کشیدگی مناسبی بوده و این نکته باعث شده است که  زیبایی نمای جلویی این ماشین توجه افراد زیادی را به سمت خود جلب کند.

چراغ‌های راهنمای ماشین sonata 2015 در کنار چراغ‌های اصلی این خودرو تعبیه شده اند. جلو پنجره این ماشین دارای اندازه مناسبی است و از یک قاب براق در این جلو پنجره استفاده شده است که هارمونی خوبی با دیگر اجزای خودرو ایجاد می‌کند.وجود همه ی این جزییات باعث زیبایی در ظاهر این خودرو شده و طرافداران بسیاری را برای خود به ارمغان آورده است.

چراغ‌‌های مه‌شکن در جلوی این خودرو از دیگر قسمت‌‌های مهم ماشین سوناتا 2015 هستند.شبکه‌ ی ورود هوای این خودرو هم طراحی خوبی را دارا است و باعث اسپرت‌تر به نظر رسیدن نمای این ماشین می‌شوند. مجموعا نمای جلویی سوناتا طراحی به روز و زیبایی را دارد که توجه خریداران را به خود جلب کرده است.

نمای جانبی

سوناتا 2015 از نمای جانبی کشیده‌تر و اسپرت‌تر دیده می‌شود. طراحان از یک خط ممتد برای طراحی قسمت‌ بالایی درب‌‌های این خودرو استفاده کرده‌ اند. این خط از گلگیر‌‌های جلویی ماشین شروع می‌شود و تا چراغ‌‌های عقب ماشین امتداد یافته است. همچنین این خودرو دارای یک قوس زیبا بر روی قسمت پایینی درب‌ها هم می‌باشد که باعث جذابیت بیشتری در خودرو می‌شود.

کمپانی هیوندای از حاشیه‌های براقی هم برای طراحی پنجره‌ها کمک گرفته اند که این دقت بسیار بالای آن‌ها را در طراحی نشان می‌دهد. رینگ‌ها دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و در طراحی آن‌ها از متد‌های جدید و به روزی استفاده شده است. برجستگی‌ها ی چراغ‌های جلو و عقب ماشین از زاویه کناری بیشتر به چشم‌می آیند.

نمای پشتی

در نمای پشتی 2015 sonata در‌می یابیم که طراحی فرم چراغ‌های عقبی همانند نسل‌های قبلی خود است. اما در نسل جدید از تکنولوژی‌های بهتری در قسمت پشتی ماشین استفاده کرده اند. چراغ‌های پشتی تا قسمت میانی درب صندوق عقب این خودرو کشیده شده‌ اند. درب صندوق عقب هم طراحی منحنی و باله مانندی را دارد.

درب صندوق عقب و چراغ‌های خودرو توسط یک قوس زیبا به یکدیگر متصل شده اند و همچنین وسیله اتصال چراغ‌های عقب و سپر عقب نیز یک قوس دیگر است. این مساله در جذابیت خودرو نقش بسیاری را دارد. سپر عقبی خودرو حجم مناسبی را داراست و مشابه نسل گذشته خود می‌باشد.

چراغ‌های ترمز خودرو سوناتا 2015 طراحی کشیده مانند چراغ‌های عقبی را دارد. یک دیفیوز هم در قسمت زیرین سپر عقبی این ماشین تعبیه شده‌ و جای مناسبی را برای قرار گیری اگزوز ماشین به وجود آورده است. همچنین وجود قوس مناسب شیشه ی عقبی باعث شده  که این سدان بیشتر شبیه ماشین‌های سدان آمریکایی شود.

ابعاد ماشین سوناتا 2015 :

  • فاصله محوری: ۲/۸۰۴ متر.
  • طول ماشین: ۴/۸۵۴ متر.
  • عرض: ۱/۸۶۴ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۷۶ متر.
  • وزن کلی: ۱۵۲۲ کیلوگرم.

sonata 2015 رینگ آلومینیومی 16 اینچی به صورت استاندارد و 17 و یا 18 اینچی به صورت سفارشی را دارد و همچنین دارای بدنه مقاوم در برابر ضربه AHSS است.

فضای داخلی ماشین سوناتا 2015

فضای داخلی طراحی مناسبی را دارد. داشبورد و پنل مرکزی به خوبی طراحی شده است و برای ساخت آن از پلاستیک خشک بهره برده اند که این مساله باعث شده خریداران بیشتر به سراغ خودرو‌های رقیب بروند. از طرفی دیگر نیز استفاده از چوب مصنوعی در این قسمت باعث چشم پوشی از بعضی ایرادات شده است.

یک مانیتور با کیفیت هم در پنل مرکزی خودرو قرار گرفته است. فرمان سوناتا 2015 آرگونومی مناسبی را دارد و کنترل کننده‌های زیادی برای رفاه بیشتر بر روی فرمان تعبیه شده اند. غربیلک فرمان این ماشین متفاوت‌تر از سایر ماشین‌های سدان طراحی شده  که این خود به تنهایی باعث جذابیت بیشتر کابین 2015 sonata شده است.

صندلی‌های خودرو راحت و قابل قبول هستند. صفحه کیلومتر ماشین هم دارای طراحی ساده‌ای است و با دیگر ویژگی‌های اسپرت خودرو سنخیت زیادی ندارد.

سایر امکانات داخلی ماشین :

کیسه‌های هوا کیسه هوای سرنشینان جلو – کیسه هوای پرده‌ای برای سرنشینان جلو و عقب – کیسه هوای جانبی برای سرنشینان جلو جهت حفظ قفسه سنیه و لگن – مجموعاً 10 کیسه هوا
سیستم صوتی قابلیت پخش MP3 – بلوتوث – ورودی AUX‌ و USB – سیستم صوتی Infinity – ساب ووفر – 8 بلندگو
آینه ها  آینه میانی الکتروکرومیک ECM
صندلی ها حداکثر 5 گرمکن برای صندلی‌ها و دو سرد کن برای صندلی‌های جلو به صورت سفارشی
تجهیزات دیگر  دکمه استارت – کلید هوشمند (سیستم ورود بدون کلید) – سیستم خودکار از بین برنده بخار شیشه جلو – سنسور باران – سیستم تغییر شرایط رانندگی به سه حالت Normal، Sport و Eco –غربیلک فرمان الکتریکی MDPS – سیستم کاهش صدا در داخل کابین NVH – خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب – سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو – صفحه نمایش 4.2 اینچی TFT بین کیلومتر شمار و دورشمار – روکش چرمی غربیلک فرمان به همراه گرمکن – سیستم ذخیره تنظیمات صندلی راننده IMS – پرده شیشه عقب به صورت برقی – پرده شیشه‌های عقب به صورت دستی – کروز کنترل – چراغ‌های زیر آینه‌های کناری برای خوش آمدگویی – چراغ‌های HID‌در جلو – شیفتر تعویض دنده پشت فرمان – رادار – سقف پانوراما – آینه‌های جانبی تاشو برقی – دوربین عقب – چراغ مخصوص روز– سیستم تشخیص نقطه کور BSD – سیستم روشن شدن سمت جاده در هنگام پیچ SBL – سنسور پارک در جلو و عقب – سیستم هوشمند باز شدن درب صندوق عقب (با در دست داشتن کلید و ایستادن به مدت 3 ثانیه در کنار صندوق عقب،‌درب صندوق به صورت خودکار باز می‌شود) – ترمز الکترونیکی پارک EPB

مشخصات فنی ماشین سوناتا 2015

سوناتا 2015 یک خودروی دیفرانسیل جلو است و یک موتور 2.4 لیتری با مدل تنفس طبیعی و 4 سیلندر 16 سوپاپه بهره می‌برد. این ماشین توانایی تولید 178 اسب بخار انرژی در 6000 دور در دقیقه و 225 نیوتن‌متر گشتاور در 4500 دور در دقیقه را دارد و میتواند به سادگی وزن یک و نیم تنی این ماشین را تحمل کند و عملکرد خوبی را ارائه دهد.

این ماشین  از یک گیربکس 6 سرعته  اتوماتیک بهره می‌برد که حداکثر سرعت آن 205 کیلومتر در ساعت عنوان شده و شتاب صفر تا 100 این خودرو برابر با 9.9 ثانیه می‌باشد. البته شتاب صفر تا 100 سوناتا 2015 در داخل ایران بیشتر از این مقدار گزارش شده است که میتواند به علت کیفیت کم بنزین و جاده‌‌های ایران باشد.

موتور ماشین

حجم باک خودرو سوناتا 70 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی ماشین 8.5 لیتر به ازای طی کردن مسافتی معادل با 100 کیلومتر است که این موضوع نشان‌می دهد که موتور این خودرو مصرف مناسبی را دارد. همچنین مصرف سوخت این ماشین در داخل شهر 12.7 لیتر در هر صد کیلومتر و در خارج از شهر 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد.

سوناتا 2015  از استاندارد آلایندگی یورو 5 پیروی می‌کند.میزان تولید co2 در این ماشین 198 گرم در هر کیلومتر است. موتور این خودرو  بازده و عمر مفید مناسبی دارد و دارای گارانتی معتبر کمپانی هیوندای نیز هست.

این خودرو دارای سیستم توزیع الکتریکی ترمز ESC – ترمز ضد قفل ABS – سیستم کنترل خودرو در سربالایی HAC – سیستم کنترل پایداری ESP است.

رانندگی و هندلینگ سوناتا 2015

به‌ جای یک لینک در سیستم تعلیق عقب ماشین از دو لینک پایین استفاده شده  و در ترکیب با کالیبره تازه سیستم  کیفیت سواری را بدون تغییر در هندلینگ ارتقا یافته است. تیونینگ سیستم تعلیق از نقاط ضعف هیوندای در مدل‌های قدیمی بوده اما بدنه سوناتا 2015 در بسیاری از شرایط سخت رانندگی به‌ خوبی قابل کنترل میباشد.

sonata 2015 عملکرد سیستم ترمز خوبی را دارد. در تست توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، در ۵۰/۲۹ متری ایستاده که یکی از نزدیک ترین‌ها به بالاترین عملکرد محسوب می‌شود. با توجه به سه حالت رانندگی گفته شده و همچنین بدنه عایق صدا و سیستم‌های ترمز قوی این خودرو را تبدیل به گزینه مناسبی در رانندگی می‌کند.

البته در زمینه ایمنی هم هیوندای سوناتا 2015 قوی واقع شده و دارای 5 ستاره ایمنی از اروپا است که این هم دلیلی دیگر برای انتخاب این ماشین می‌باشد.

قیمت سوناتا 2015

قیمت این خودرو به عوامل زیادی همچون قیمت دلار بستگی دارد. در حال حاضر این خودرو با قیمتی بین 2 میلیارد تا 3 میلیارد تومن در ایران خرید و فروش می‌شود.

این قیمت حدودی و در تاریخ 16 اسفند 1402 ثبت شده است.

لوازم یدکی هیوندای سوناتا

یکی از راه‌های راحت برای خرید لوازم یدکی سوناتا جستجو در اینترنت است. می‌توانید قطعات مورد نیاز خود را در فروشگاه‌های ثبت شده در سورس یدک خریداری کنید.

جمع بندی

هیوندای سوناتا 2015 دارای نکات مثبت زیادی همچون قیمت نسبتا خوب در مقابل رقبای خود با داشتن امکانات و آپشن‌های رفاهی بسیاری است. همچنین مشخصات فنی خوب و ایمنی بالای ماشین می‌تواند آن را به انتخاب مناسبی تبدیل کند. در این مقاله سعی بر این بوده که این خودرو را به درستی مورد بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید انتخاب آسان تری را داشته باشید.