قفل شدن فرمان ماشین ممکن است کاملاً ناگهانی و بنا به دلایلی رخ دهد و در هنگام رانندگی کنترل فرمان را از فرد گرفته و باعث بروز حوادث جبران ناپذیر یا ناایمن شود بنابراین نیاز است تا آگاهی لازم از دلایل این اتفاق را پیدا کنیم تا بتوانیم از بروز مشکلات جدی ناشی از آن جلوگیری به عمل آوریم. در این مقاله قصد داریم به بیان علت‌های قفل شدن فرمان خودرو و برطرف کردن این مسئله بپردازیم.

 لوازم یدکی خودرو

دلیل قفل شدن فرمان خودرو

در این بخش دلایلی که سبب قفل شدن سیستم فرمان ماشین می‌شود را بیان کرده‌ایم. ممکن است این اتفاق در هنگام خاموش بودن خودرو و پارک بودن آن یا به هنگام رانندگی رخ دهد. هنگامی که مشکلی در سیستم فرمان ایجاد شود و اجزا آن به درستی کار نکنند قفل شدن فرمان اتفاق می‌افتد. برای آگاهی از علت‌های قفل شدن فرمان ماشین در ادامه با ما همراه باشید.

قفل شدن فرمان خودرو خاموش

گاهی اوقات فرمان خودرو هنگام خاموش بودن موتور قفل می‌شود و علت آن فعال شدن قفل فرمان بوده که در اکثر خودروهای مدرن تعبیه شده است تا مانع از تغییر جهت چرخ‌های جلو در صورت عدم وارد کردن سوئیچ شود.
وقتی موتور ماشین خاموش است فرمان توسط این ویژگی خودرو در جای خود قفل می‌شود و به طرفین حرکت نمی‌کند تا از سرقت خودرو جلوگیری شود. در این حالت حتی اگر شخصی بدون داشتن سوئیچ خودرو را راه‌اندازی کند نمی‌تواند فرمان را باز کند.

سفت شدن فرمان حین رانندگی

قفل شدن فرمان حین رانندگی می‌تواند به 8 دلیل باشد:

  1. کمبود مایع پاور استرینگ / روغن هیدرولیک
  2. مشکل در سیستم هیدرولیک فرمان
  3. غلیظ بودن روغن فرمان هیدرولیک
  4. مشکل پمپ فرمان هیدرولیک
  5. چرخش‌های مکرر و سریع
  6. مشکل در سیستم جرقه‌زنی
  7. خراب شدن واحد کنترل موتور خودرو (EUC)
  8. فشار لاستیک‌ها

کمبود مایع پاور استرینگ / روغن هیدرولیک

چرا فرمان قفل میشود

اگر فرمان خودرو در هنگام رانندگی قفل شود می‌تواند به دلیل کمبود مایع هیدرولیک یا پاور استرینگ (نوع جدید روغن‌های هیدرولیک برای خودروهای امروزی) یا کثیف بودن آن باشد. برای آن که سیستم فرمان کار کند به میزان کافی مایع نیاز دارد.
روغن هیدرولیک این امکان را فراهم می‌کند که چرخ‌های خودرو به راحتی بچرخند، به خصوص در سرعت‌های پایین مانند زمانی که می‌خواهید خودرو را پارک کنید. این مایع مانند گذرگاهی عمل می‌کند که به وسیله آن نیرو از فرمان به مکانیزم فرمان ماشین برای چرخاندن چرخ‌ها منتقل شود.
همچنین روغن هیدرولیک یا مایع پاور استرینگ کثیف نیاز به تعویض دارد. اگر مایع نتواند به طور صحیح در سیستم گردش کند نیاز به یک پمپ برقی فرمان نو دارد.

مشکل در سیستم هیدرولیک فرمان

اگر سیستم هیدرولیک فرمان دچار مشکل شود در سرعت‌های پایین حرکت ماشین دشوار می‌شود. در صورتی‌که دچار نشتی باشد باعث کمبود فشار مایع در سیستم می‌شود.

غلیظ بودن روغن فرمان هیدرولیک

اگر روغن هیدرولیک فرمان به صورت دوره‌ای تعویض نشود قابلیت روان کردن سیستم را از دست می‌دهد. اگرچه در این حالت هنوز هم امکان چرخیدن فرمان فراهم است اما این کار به سختی صورت می‌گیرد و سفت شدن فرمان هیدرولیک را در پی دارد، همچنین ممکن است در مواقعی که نیاز دارید سریعاً فرمان را بچرخانید دچار مشکل شوید و ایمنی شما به خطر بیفتد.

مشکل پمپ فرمان هیدرولیک

رایج‌ترین علت مسدودیت پمپ فرمان است. این پمپ امکان فرمان‌گیری راحت و چرخاندن فرمان بدون اعمال نیروی زیاد را فراهم می‌کند. اگر توان موتور کاهش پیدا کند باعث از کار افتادن پمپ شده و در نهایت سبب قفل شدن فرمان خودرو می‌شود. خرابی پمپ ممکن است به خاطر شل شدن یا ایجاد مشکل در اتصالات آن باشد.

قفل شدن فرمان برقی

چرخش‌های مکرر و سریع

سفت شدن فرمان از چیست

چرخش‌های سریع و مکرر در پیچ جاده‌ها می‌تواند باعث قفل شدن فرمان برقی شود و به سیستم انتقال و موتور آسیب بزند، این کار همچنین سبب ضعیف شدن عملکرد کلی خودرو می‌شود.

مشکل در سیستم جرقه‌زنی

سفت شدن فرمان اول صبح

گاهی اوقات قفل شدن فرمان به دلیل مشکلاتی در سیستم احتراق خودرو است که در این مواقع مجبور هستید برای استارت زدن سوئیچ را فشار دهید و یکی از این مشکلات ممکن است زنگ‌زدگی سیستم احتراق باشد.

خراب شدن واحد کنترل موتور خودرو (EUC)

قفل شدن فرمان و سوئیچ

از دیگر علت‌ها خرابی واحد کنترل موتور است که فرمان الکتریکی را به دیگر اجزاء خودرو مرتبط می‌کند و دلیلی نادر بوده اما مشکل در این بخش سبب قفل شدن فرمان می‌شود. همچنین اگر EUC معیوب باشد مانع رسیدن برق به پمپ فرمان می‌شود و فرمان قفل می‌کند.

فشار لاستیک‌ها

علت قفل شدن فرمان حین رانندگی

فشار نامناسب لاستیک‌ها می‌تواند مشکل ایجاد کند. ناهموار بودن آج تایرها سبب ناهماهنگی چرخ‌ها می‌شود و سبب سفت شدن فرمان هنگام پیچیدن در جاده می‌شود.

چگونه فرمان قفل شده را باز کنیم

در ابتدا باید ذکر شود که اگر قفل شدن فرمان در حال حرکت برایتان رخ داد خودرو را در کنار جاده متوقف کنید، سپس به برطرف کردن آن بپردازید.

  1. سوئیچ را وارد استارت ماشین کنید. اگر بار آخری که ماشین را خاموش کردید نیرو به چرخ وارد شده باشد قفل شدن فرمان رخ می‌دهد و باید به همان روشی که می‌خواهید خودرو را روشن کنید از سوئیچ استفاده کنید. مطمئن شوید که سوئیچ به طور کامل داخل استارت باشد.
  2. سوئیچ را به آرامی بچرخانید. اگر سوئیچ و فرمان خودرو هر دو قفل هستند باید کمی به سوئیچ در جهتی که آن را می‌چرخانید فشار وارد کنید. اگر این کار را با فشار زیادی انجام دهید ممکن است سوئیچ بشکند.
  3. به فرمان فشار وارد کنید. سفت شدن فرمان به یک طرف با یک پین صورت گرفته است فرمان قفل شدهو در این هنگام فرمان نمی‌تواند آزادانه به هر دو سمت حرکت کند اما به یک طرف اصلاً نمی‌تواند حرکت کند؛ باید ببینید که به کدام جهت حرکت نمی‌کند و فشار را به جهت دیگر اعمال کنید و در همین حال سوئیچ را بچرخانید.
    چرخاندن هم‌زمان سوئیچ و اعمال فشار به فرمان خودرو باعث باز شدن فرمان قفل شده می‌شود. فرمان به جهت مخالف پین حرکت می‌کند اما به سمت اشتباه حرکت نمی‌کند.
  4. فرمان را تکان ندهید و به سمت جلو یا عقب نکشید. این کار احتمال باز کردن فرمان قفل شده را کاهش می‌دهد و ممکن است پین قفل‌گذار را خراب کند. به جای این کار فشار پیوسته به یک سمت به فرمان وارد کنید تا باز شود.
  5. قبل از چرخاندن سوئیچ آن را کمی بیرون بکشید و سپس دوباره تلاش کنید آن را بچرخانید.
  6. فرمان و کلید را هم‌زمان بچرخانید تا قفل باز شود. ممکن است مجبور شوید چندین بار تلاش کنید.

نکات تکمیلی رفع قفل شدن فرمان و نچرخیدن سوئیچ

برطرف کردن قفل شدن فرمان خودرو

  • سوئیچ را چند بار به داخل و خارج بلغزانید. ممکن است ذراتی به سوئیچ هنگام وارد کردن آن چسبیده باشند و در پین‌ها گیر کرده باشند. این فرآیند را چندبار انجام دهید تا هر گونه زباله‌ای که ممکن است وجود داشته باشد بیرون بیاید.
  • از کمی پاک‌کننده الکتریکی در شیار کلید استفاده کنید تا اگر مسدود شده باشد رفع شود و آن را به اندازه کافی روان کند تا سوئیچ بچرخد.
  • اطمینان حاصل کنید که سوئیچ خم نشده یا آسیب ندیده باشد. با کلید دیگر تلاش کنید و ببینید ایگنیشن باز می‌شود یا نه. اگر با کلید دیگری باز شد یعنی کلیدی که استفاده می‌کردید فرسوده شده و باید تعویض شود.

نتیجه‌گیری
در این مقاله از مجله فروشگاه لوازم یدکی خودرو  سورس یدک به بیان مشکل قفل شدن ماشین پرداختیم و مراحل برطرف کردن این مسئله که وقتی که فرمان ماشین قفل میشود چه کنیم را به صورت گام‌به‌گام ذکر کردیم. همچنین در بخش سوالات متداول به این موضوع که چگونه می‌توان از بروز سفت شدن فرمان پیشگیری کرد و دیگر سوالات پاسخ داده‌ایم.

سوالات متداول

وقتی فرمان پراید قفل میشود چه کنیم؟

به طور کلی علت قفل شدن فرمان پراید، 206 ، ال نود ، پژو 405 ، تارا ، سمند ، زانتیا و دیگر خودروها مواردی است که در این مقاله ذکر شد و برای رفع آن نیز می‌توان دستورالعمل ذکر شده را انجام داد.

چطور می‌شود از قفل شدن فرمان جلوگیری کرد؟

با انجام چند کار ساده می‌توانید از فرمان خودرو در برابر قفل کردن محافظت کنید:

  • فشار باد تایرها را به طور منظم چک کنید.
  • لاستیک‌ها را با دقت بررسی کنید تا آسیب‌هایی که می‌تواند بر روی فرمان تاثیر بگذارند را شناسایی کنید.
  • روغن هیدرولیک فرمان را مرتباً چک کنید.
  • در مواجه با پیچ‌های تند آهسته رانندگی کنید تا از آسیب به سیستم انتقال خودرو جلوگیری کنید.

چه زمانی باید روغن هیدرولیک فرمان را تعویض کرد؟

به طور کلی هر 50000 کیلومتر باید روغن هیدرولیک را تعویض کرد اما بسته به مدل خودرو و نحوه مراقبت از ماشین این مقدار متفاوت است.