مجله سورس یدک > اجزای خودرو > علائم خرابی دیسک ترمز – دیسک ترمز چه وظیفه ای دارد ؟

علائم خرابی دیسک ترمز – دیسک ترمز چه وظیفه ای دارد ؟

علائم خرابی دیسک ترمز

در این مقاله به بررسی علائم خرابی دیسک ترمز خواهیم پرداخت تا در هنگام دیدن این نشانه ها سریعا دیسک ترمز خودرویتان را تعویض نمایید..

دیسک ترمز قطعه ای از سیستم ترمز است که با اعمال فشار به روتور در حال حرکت باعث توقف حرکت خودرو می شود. با توجه به نقش دیسک ترمز در توقف خودرو می توان آن را یکی از مهم ترین قطعات ایمنی خودرو دانست.

دیسک ترمز خودرو چیست

در واقع روتورها خود دیسک هستند. روتورها در داخل هر یک از چرخ های خودروی  شما قرار دارند و چرخش با سرعت چرخ های ماشین شما برابر است. هنگامی که ترمز را فشار می دهید، لنت های شما در اطراف روتورها فشرده می شود و به خودروی شما کمک می کنند تا متوقف شود.

تمامی قطعات خودروها در عملکرد و ایمنی خودرو بسیار موثر هستند و خراب شدن یکی از این قطعات هم می تواند ایمنی و سلامت خودروی شما را در معرض خطر قرار دهد.

اگر دیسک ترمز خودرویی  آسییب ببیند و از کار بیفتد، نه تنها جان شما، بلکه جان  سرنشینان دیگر خودرو نیز و حتی خودروهای اطراف به خطر می‌افتد.  به همین دلیل است که شما رانندگان عزیز باید اطلاعات عمومی خود را در مورد این بخش افزایش دهید.

علاوه بر دیسک ترمز، کالیپر هم یکی از اجزای اصلی است که در ساختار دیسک به کار می‌رود و بر خلاف بخش دیسکی، به بخش ثابت سیستم رانندگی متصل  می‌شود. این دو بخش با همکاری مشترک باعث کاهش سرعت خودرو می شوند و در نهایت باعث می‌شوند که خودرو به طور کامل متوقف شود.

عملکرد دیسک ترمز در خودرو

عملکرد و کارایی دیسک ترمز در خودرو

همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم ، وظیفه اصلی دیسک ترمز، توقف ماشین با کمک نیروی اصطکاک است. این قطعه، مانند تمامی قطعات خودروها، به تدریج عملکرد و کارایی خود را از دست می‌دهد.

انواع دیسک ترمز

  • دیسک ترمز صاف

دیسک ترمز اصلی یک دیسک صاف است که از جنس آهن است و به محور چرخان متصل می‌شود. بسیاری از خودروها، به ویژه خودروهای کوچک، با این مدل از دیسک ها تولید می‌شوند زیرا وزن کمی که آن‌ها دارند کافی است و تولید و تعویض آن‌ها نسبتاً ارزان است.

آن‌ها به دلیل مساحت بزرگ سطح, در تماس با لنت، قدرت ترمزگیری بسیار خوبی را دارند  اما ممکن است در طول زمان  کارایی و عملکرد خود را از دست بدهند. گرما، گاز و مواد اصطکاکی اضافی بین دیسک و لنت جمع  می شوند و اگر گرما به سطوح بحرانی برسد باعث کم شدن قدرت ترمز و احتمالاً تاب برداشتن دیسک  می شوند.

  • دیسک ترمز دارای شیار

برای خودروهای سنگین وزن که وزن بالایی دارند و بار های سنگین را نیز جا به جا می کنند مانند کامیون, دیگر دیسک ترمز های مخصوص خودروهای سواری کارایی ندارد و در طراحی این خودروها باید از دیسک های ترمز که قدرت زیادی دارند استفاده نمود.

این مطلب را هم بخوانید :  علت یاتاقان زدن ماشین در مواقع مختلف

سیستم‌های ترمز با تبدیل انرژی جنبشی به گرما از طریق اصطکاک بین لنت و دیسک ترمز کار می‌کنند. همانطور که سطح گرما افزایش پیدا می کند دیسک برای تهویه این هوای گرم و جلوگیری از هر نوع آسیب به کمکی نیاز دارد..

برای کمک به دیسک در تهویه ی این  گرمای اضافی، این مدل از دیسک ترمز با شیار هایی طراحی شده است که به نظر می‌رسد مانند دو دیسک با اسپوک‌های بین آن‌ها که فضاهای خالی را ایجاد می‌کند, این اجازه را می‌دهد که گرمای تولید شده توسط سطوح تماس به راحتی‌ از طریق پشت و خارج از شیارها بین دو سطح خارج شود.

تنها عیبی که دیسک دارای شیار دارد افزایش اندکی وزن است، در غیر این صورت عملکرد آنها بسیار بهتر از دیسک‌های صاف استاندارد است.

  • دیسک ترمز سوراخ‌دار

راه دیگری که دیسک‌ها می‌توانند خنک بمانند این است که با سوراخ کردن کامل آنها مساحت آنها را افزایش دهیم .این سوراخ‌ها همچنین مسیر خروجی را برای گرما، گاز و مواد اضافی فراهم می‌کنند و از تجمع آن‌ها بر روی سطوح تماس جلوگیری می‌کنند.

یکی دیگر از کارایی دیسک های سوراخ دار این است که وزن دیسک‌ها را از طریق مواد سوراخ شده کمی کاهش می‌دهند.

با این حال، دیسک‌های سوراخ‌دار نیز بی عیب و نقص نیستند و سوراخ‌ها می‌توانند مواد و زباله‌های دیگر را نیز جمع‌آوری کنند و نگران‌کننده‌تراز این موضوع این است که آنها در برابر دماهای بالا ممکن است تاب بردارند یا ترک بخورند.

تفاوت دیسک ترمز در خودرو های مختلف

دیسک ترمز در خودرو های مختلف آنچنان تفاوتی با هم ندارند ولی هر چه خودرو مدرن تر و جدید تر باشد نیاز به دیسک ترمز پیشرفته تری هم دارد.

یکی دیگر از تفاوت های دیسک ترمز بین خودرو ها به سبک یا سنگین بودن خودرو ها بر میگردد به طور کلی خودروهای سنگین وزن مانند کامیون ها هر چند که سرعت کمتری نسبت به خودروهای سواری دارند ولی به دلیل وزن بالا نیاز به دیسک قوی تری برای توقف دارند. پلیمر های کربنی به همراه آلیاژ چدن, استحکام دیسک ترمز را افزایش می دهند.

خطرات خراب شدن دیسک ترمز

خرابی دیسک ترمز می‌تواند یکی از خطرناک‌ترین مشکلاتی باشد که می تواند  برای یک خودرو پیش بیاید.خوشبختانه، دیسک ترمز سیستم  بسیار مقاومی دارد و به آسانی دچار مشکل و آسیب نمی‌شود. با این حال، عواملی وجود دارند که می‌توانند به تدریج باعث خرابی دیسک ترمز شوند. در ادامه ای مقاله به ذکر این عوامل خواهیم پرداخت..

باید توجه داشته باشید که استفاده از قطعات بی کیفیت و نامناسب می‌تواند خیلی سریع باعث خرابی قطعات خودروی شما شود . هر یک از این عوامل می‌تواند باعث گرمای بیش از حد دیسک‌ها شود. اگر دیسک نصب شده بر روی خودرو از استانداردهای لازم برخوردار نباشد، بدون نیاز به این عوامل، دمای آن افزایش می‌یابد.

با گرم شدن دیسک، نه تنها کارایی لنت‌ها کاهش می‌یابد، بلکه شکل خود دیسک نیز به دلیل افزایش دما دچار تغییراتی می‌شود. تغییر شکل دیسک به دلیل حرارت باعث می‌شود که لنت‌ها پس از تماس با آن خراشیده شوند و در نتیجه کل سیستم ترمز دچار اختلال می گردد.

عوامل خراب شدن دیسک ترمز

  • ترمز های مداوم
  • عدم تعویض لنت ها در زمان مناسب
  • استفاده از لنت های بی کیفیت در سیستم ترمز

 علائم خرابی دیسک ترمز

زمانی که دیسک های ترمز دچار آسیب یا خرابی شوند علائمی ظاهر می شود که می توانند این موضوع را به ما اطلاع دهند و ما با اگاه شدن از این نشانه ها می توانیم در زمان مناسب اقدام به تعویض دیسک ترمز خودرو نماییم.

این مطلب را هم بخوانید :  وایر شمع خودرو چیست؟ | 4 مرحله تعویض وایر شمع

در ادامه به ذکر 8 علت از علائم خرابی دیسک ترمز خواهیم پرداخت.

روشن شدن چراغ هشدار ترمز

اگر چراغ هشدار ترمز روشن شود ممکن است نشان‌دهنده کم بودن سطح مایع ترمز در سیلندر اصلی باشد. زمانی که شما پدال ترمز خودرو را فشار می دهید سیلندر اصلی به کار افتاده و مایع داخل خطوط ترمز را فشرده می‌سازد. این مایع سپس فشار را به کالیپرها یا کفشک‌های ترمز منتقل کرده و با ایجاد اصطکاک بر روی دیسک‌ها یا طبل‌های ترمز، باعث توقف حرکت خودرو می شود.

معمولاً سطح کم مایع در سیلندر اصلی ترمز به دلیل نشتی در سیستم ترمز است، پس روشن ماندن چراغ هشدار ترمز می‌تواند این معنی را داشته باشد که نشتی در جایی از سیستم ترمز وجود دارد.

شنیده شدن صدای سایش در هنگام ترمز کردن

اگر هنگام ترمز کردن صدای سایش شنیدید ، می‌توانید این  را بفهمید که لنت‌های ترمز شما کاملاً ساییده شده‌اند و دیسک‌های ترمز شما در حال ساییده شدن به فلز هستند که می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. این یک نشانه قطعی از خرابی ترمزهای شما است و شما باید به محض شنیدن صدای سایش در هنگام ترمزگیری هر چه سریع تر به یک تعمیرکار حرفه ای مراجعه نمایید.

نرم یا اسفنجی بنظر رسیدن ترمز ها

وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، باید مقاومت محکمی  را در زیر پای خود احساس کنید. اگر ترمزهای شما به صورت  نرم یا اسفنجی احساس شوند یا اگر پدال به کف خودرو برخورد کند، پس سیستم ترمز خودروی شما نیاز به بررسی دارد. مایع ترمز هیدرولیک فشرده نمی‌شود، به همین دلیل است که به خوبی در انتقال مقدار مناسب فشار به ترمزهای شما برای توقف خودرو کار می‌کند.

پدال ترمز نرم اغلب به این معنا است که هوا یا رطوبت در سیستم ترمز وجود دارد که عملکرد مایع ترمز را دچار مشکل می‌کند. ترمزهای نرم همچنین می‌توانند به این معنا باشند که سیلندر اصلی به درستی کار نمی‌کند.

به طور کلی داشتن ترمز های نرم یا اسفنجی می تواند بسیار خطرناک باشد به خصوص در مواقعی که به ترمز گیری ناگهانی نیاز دارید.

لرزش فرمان هنگام ترمز کردن

اگر فرمان خودرو در هنگام ترمزگیری تکان بخورد, احتمالاً دیسک‌های ترمز خودروی  شما دچار آسیب شده اند. زمانی که شما ترمز می‌کنید، لنت‌ها, دیسک‌ها را فشار می‌دهند تا سرعت خودرو کم شود. ولی اگر لنت بر روی دیسک ناهموار فشار وارد کند، به دنبال آن ناهمواری‌های روی سطح دیسک تکان خورده و آن نیرو را به فرمان انتقال می دهند.

اگر شما سریعا اقدام به رفع این مشکل نکنید ، لنت‌ها و دیسک‌های ترمز نه تنها به صورت ناهموار فرسوده می‌شوند، بلکه فرسودگی زودرس نیز به دنبال خواهند داشت. رفع این مشکل ممکن است شامل تراش دادن یا سطح‌سازی مجدد دیسک‌های ترمز باشد، یا اینکه نیاز به تعویض کامل آن‌ها باشد.

نشت مایع ترمز

نشت مایع ترمز یکی ازجدی ترین نشانه های خرابی ترمزها می باشد . کمبود مایع هیدرولیک در خطوط ترمز همیشه منجر به کاهش عملکرد ترمزگیری می‌شود. نشت معمولاً در سیلندر اصلی ترمز رخ می‌دهد که در بالای دیواره آتش، در طرف راننده از محفظه موتور قرار دارد. سیلندر به پایین مخزن مایع ترمز متصل است بنابراین باید به راحتی قابل شناسایی باشد.

اگر نشتی در خطوط ترمز اتفاق بیفتد، یافتن آن سخت‌تر خواهد بود. شما می‌توانید نشت مایع ترمز را با مشاهده وجود هرگونه لکه مایع در زیر خودرو و یا بررسی سطح مایع در مخزن مایع ترمز تشخیص دهید. مایع ترمز دارای غلظتی مشابه به روغن سبزیجات بوده و معمولاً در حالت نو زرد روشن است و با گذشت زمان تیره‌تر یا به رنگ قهوه‌ای در می‌آید.

این مطلب را هم بخوانید :  مراحل تعویض اویل پمپ خودرو | 8 گام تعویض پمپ روغن

بوی سوختگی از چرخ ها

اگر ترمز های خودروی شما داغ شود شما بوی سوختگی را از چرخ ها می فهمید. اگر بو با دود از چرخ‌ها همراه باشد، احتمال دارد کالیپرهای ترمز شما گیر کرده باشند و اصطکاک بیش از حد تولید کنند. اگر این اتفاق بیفتد، باید هر چه سریع تر ترمز های خودرویتان را بررسی نمایید.رانندگی با این مشکل می‌تواند منجر به شکست کامل ترمز شود، بنابراین حتماً آن را توسط یک تعمیرکار حرفه ای بررسی کنید.

کشیده شدن خودرو به یک طرف هنگام ترمز کردن

اگر خودروی شما هنگام ترمز گیری به یک طرف جاده کشیده شود ممکن است در کالیپر ترمز یا شیلنگ ایرادی وجود داشته باشد. این معمولاً در ترمزهای جلو رخ می‌دهد جایی که ترمز فقط در یک طرف به درستی کار می‌کند. آنچه اتفاق می‌افتد این است که، وقتی ترمز در یک طرف کار نمی‌کند و نمی‌تواند لاستیک‌ها را کند کند، خودرو به سمت ترمز سالم کشیده می‌شود.

تشخیص ترمزهای عقب معیوب به این شیوه دشوارتر است. به این دلیل که ترمزهای عقب معمولاً نیروی کافی برای کشیدن خودرو به یک طرف هنگام ترمزگیری را ندارند. اگر با این مشکل مواجه شوید، حتما ترمز خودرویتان را بررسی کنید

کاهش عملکرد ترمز

کاهش عملکرد ترمز می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد .اگر متوجه شدید که هنگام ترمز کردن، توقف خودروی شما بیشتر طول می کشد، بهتر است در سریع ترین زمان ممکن به یک مکانیک حرفه ای مراجعه کنید.

علت خط افتادن دیسک ترمز

خط دار شدن دیسک ترمز خودرو

اگر در سیستم ترمز از لنت ترمز بی کیفیت و نا مناسب استفاده شود و همچنین کالیپر هم به درستی کار نکند باعث خط افتادن دیسک ترمز می شود. در چنین مواقعی بهترین راه این است که دیسک ترمز و لنت را تعویض نمایید.

عواقب خط افتادن دیسک ترمز

اگر دیسک ترمز خودروی شما خط دار شود ترمز گیری خودرو با مشکل مواجه می شود و لنت ترمز سوت می کشد.

سوالات متداول

چه زمانی دیسک ترمز خودرویمان را تعویض کنیم؟

با توجه به نشانه ها و علائم خرابی دیسک ترمز که در مقاله به ذکر آن ها پرداختیم به محض مشاهده حتی یکی از این عوامل بهتر است با یک تعمیرکار حرفه ای مشورت کنید و در صورت نیاز اقدام به تعویض دیسک ترمز نمایید.

دیسک ترمز را از کجا می توانیم تهیه کنیم؟

برای خرید دیسک ترمز می توانید به فروشگاه ها و مراکز معتبر از جمله فروشگاه لوازم یدکی سورس یدک مراجعه کنید و قطعه ی مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب خریداری نمایید.

علائم خرابی دیسک ترمز چیست؟

سورس یدک در این مقاله 8 علت خرابی دیسک ترمز را ذکر کرده است . پس اگر این مقاله را کاملا مطالعه کنید می توانید در صورت ظاهر نشدن این نشانه ها تا حد زیادی از سلامت دیسک ترمز خودرویتان اطمینان داشته باشید.

کلام آخر

همانطور که اشاره کردیم دیسک ترمز یک قطعه ی بسیار مهم و ضروری در سیستم ترمز خودروی شما می باشد پس همیشه هنگام سرویس کردن خودرویتان این قطعه را نیز بررسی نمایید و قبل از رانندگی در جاده ها از سلامت و ایمنی آن اطمینان کامل داشته باشید تا کمتر در معرض خطرات مالی و جانی قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با اپلیکیشن سورس یدک لذت را تجربه کنید!!! همین حالا نصب کندانلود و نصب
+