بررسی خودرو جک توجوی سدان

ماشین جک توجوی سدان معروف به JAC J3 یک سدان ساب کامپکت است که توسط JAC Motors در اوایل دهه 2000 با نام تجاری Heyue در چین تولید شد. توسعه پروژه J3 در سال 2005 آغاز شد، زمانی که JAC Motors قراردادی را با خانه طراحی ایتالیایی Pininfarina برای توسعه خانواده جدیدی از خودروهای اسپرت امضا کرد.

نسخه تولیدی سدان ساب کامپکت که در سال 2008 به عنوان جک توجوی سدان عرضه شد، در سراسر جهان تحت نشان JAC فروخته شد. بازآرایی بعدی در خط تولید جک، توجوی را تحت نام تجاری Heyue JAC قرار داد و نام به Heyue Tongyue سدان تغییر یافت. این خودرو نظرات طراحان و کارشناسان ژاپن، ایتالیا، انگلستان و سایر کشورها را جذب کرد.

Jack Tojoy Sedan

در سال 1991 و پس از توقف تولید فولکس واگن، سدان کامپکت چینی توسط شرکت خودروسازی کرمان به عنوان جایگزینی برای فولکس واگن به بازار داخلی معرفی شد. در ابتدا فقط مدل دوج بک به بازار معرفی شد اما چند ماه بعد نسخه سدان آن نیز در خط تولید کرمان موتور قرار گرفت.

مونتاژ تمامی مدل های جک J3 تا سال 2013 ادامه داشت و در این مدت در مجموع 823000 دستگاه و 116 دستگاه از این خودرو به بازار عرضه شد.براساس بررسی های انجام شده، جک J3 اولین مدل مشارکتی شرکت چینی جک موتور و کرمان هودرو است. از آن به بعد مدل های دیگری از جک یکی پس از دیگری وارد بازار داخلی شدند. در ادامه این مقاله نگاهی به نسخه سدان جک J3 می اندازیم.

مشخصات ماشین جک توجوی سدان

طراحی توجوی سدان به طور غیرمنتظره ای بسیار ساده به نظر می رسد و شاید چندان مورد استقبال قرار نگرفته باشد. در داخل خودرو، جا برای یک مسافر وجود دارد، اما شبیه یک خودروی ارزان قیمت داخلی است. جک توجوی سدان از موتور 4 سیلندر 1.3 لیتری تولید شده توسط کارخانه میتسوبیشی ژاپن استفاده می کند. این موتور 93 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 114 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می کند.

تست واقعی نشان می دهد که حدود 16 ثانیه طول می‌کشد تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. مهندسان جک برای انتقال نیروی موتور این خودرو به چرخ های جلو از گیربکس 5 سرعته اتوماتیک دستی استفاده کردند که عملکرد نسبتا خوبی دارد.مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای یک خودروی جمع و جور شهری عدد خوبی به نظر می رسد.

یکی از نقاط ضعف این اتومبیل، ترمزهای آن است که در سرعت های بالای 100 کیلومتر بر ساعت عملکرد نسبتا ضعیفی دارد. در مجموع باید گفت که شرکت جک با ساخت ماشین جک توجوی سدان، خودرویی مقرون به صرفه را به بازار عرضه نموده که حداقل انتظارات خریداران را برآورده می‌کند.

طراحی ظاهری ماشین جک توجوی سدان

طراحی زیبا و ساده شرکت جک عناصر زیبایی شناختی جهان و چین را با هم ترکیب کرده و نظرات طراحان و کارشناسان 9 کشور از جمله ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، انگلستان و اتریش را با هم ترکیب کرده است. در جلوپنجره این خودرو، لوگوی جک در وسط و نوارهای باریک در دو طرف با یک طراحی ساده مشاهده می شود.

جلو پنجره و سپر توسط قسمتی از بدنه که پلاک در آن نصب شده است از هم جدا شده اند. دو چراغ مه شکن گرد در قاب مشکی دو طرف سپر وجود دارد و دو خط روی کابین وظیفه حجم دهی به کاپوت برای افزایش جذابیت قسمت را بر عهده دارند. به طور کلی، به دلیل محدودیت در اندازه خودروهای کوچک، سازندگان اغلب در طراحی و تولید مدل های سدان با مشکلاتی مواجه می شوند که نمی تواند پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.

Exterior design of Jack Tojoy Sedan car

طراحی قسمت جلویی زیبا و شکیل است و ترکیب جلو پنجره ها، درب کاپوت و چراغ ها زیباست و نظر بیننده را به خود جلب می کند. طراحی سپر نیز الهام گرفته از اصول ذکر شده معماری پادشاهی است و دلنشین به نظر می رسد. طراحی چراغ های جلو بسیار هوشمندانه بوده بطوریکه لوگوی پنج سوراخه نقطه عطفی در طراحی خودرو به حساب می آید.

در نمای جانبی می توان برآمدگی های بالای گلگیرها، سپر شش پره و خط شانه های ممتد که از چراغ های عقب تا گلگیرهای جلو کشیده شده را مشاهده کرد. در نیمه بالایی و در صندوق عقب، نوار پهن‌تر کرومی براق و لوگوی جک زیبا به نظر می‌رسند. در مجموع طراحی این خودرو ساده، زیبا و پویا ارزیابی می شود و چهره این سدان جمع و جور خانواده محور، سرعت و قدرت متوسط آن را نشان می دهد.

طراحی داخلی ماشین جک توجوی سدان

پس از مطالعه طراحی ظاهری جک توجوی سدان، وقت آن است که نگاهی به طراحی داخلی آن بیندازیم. البته از یک خودروی اقتصادی نباید انتظار بیشتری داشت. با ورود به فضای داخلی، چیزی که می بینیم یک صفحه ابزار ساده دو رنگ است که جلوه خوبی دارد. اما کیفیت مواد استفاده شده در داخل خودرو پایین است، درحقیقت بیشتر از چسب خشک استفاده شده است.

فضای داخلی کابین برای همه سرنشینان مناسب بوده و الیاف به کار رفته در صندلی‌ها، مسافران را در سفرهای طولانی راضی نگه می دارد. به طور کلی اگر به کابین این خودرو نگاهی بیندازید و دقت کنید متوجه می شوید که سازنده برای حفظ اصول اولیه ساخت این خودروی مقرون به صرفه، از امکانات زیادی در طراحی داخلی استفاده نکرده است.

Interior design of Jack Tojoy Sedan car

برای خرید لوازم یدکی جک میتوانید از صفحه آگهی های سایت اقدام کنید

اما در ساخت آن از مواد غیر سمی و دوستدار محیط زیست استفاده شده که می تواند از آتش سوزی جلوگیری کند. قسمت جلویی خودرو از طراحی متقارن مانند دو براکت استفاده می کند که کنسول مرکزی را احاطه کرده و موقعیت راننده و سرنشین جلو را به خوبی متمایز می کند. همانطور که قبلا ذکر شد، استفاده از مواد سازگار با محیط زیست و همچنین ترکیب رنگ سفید و خاکستری، حس تازگی و طراوت را در ذهن بیننده تداعی می کند.

طراحی فرمان حس قدرت و چابکی را به راننده منتقل می نماید. شایان ذکر است در طراحی داشبورد، مشابه تویوتا کمری، از مواد رنگی استفاده شده است و در تاریکی هوا نیازی به روشن شدن چراغ های داخلی نبوده و نور محیط تقویت می شود. قطعات بکار رفته در کابین بسیار محکم بوده و به لطف فاصله2.40 میلی متری بین دو محور، فضای جادار و راحت کابین، پاسخگوی نیاز مسافران است.

مشخصات فنی ماشین جک توجوی سدان

بررسی ها نشان داد ماشین جک توجوی سدان مجهز به موتور 1.3 لیتری 4G13 میتسوبیشی در قسمت فنی با قدرت 93 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه، زمان بندی متغیر سوپاپ، دارای دو میل سوپاپ در سرسیلندرو گشتاور 114 را ارائه می کند. قدرت خروجی این موتور از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. طبق استاندارد آلایندگی یورو 4، شتاب 0 تا 100 این خودرو تنها 16 ثانیه طول می کشد. چابکی آن چندان بالا نیست، اما مطمئنا راضی کننده است.

حداکثر سرعت ماشین جک توجوی سدان، 158 کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت در سیکل ترکیبی حدود 4.9 لیتر در 100 کیلومتر است. گیربکس 5 سرعته نیز با تعویض دنده نرم و به موقع عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد که به فعالیت صحیح ترمز، کلاچ و پدال گاز کمک می کند. هندلینگ و پایداری این اتومبیل در سرعت‌های بالا بسیار مناسب بوده و به دلیل وجود سیستم تعلیق فنر حلقه مستقل ستون مک‌فرسون، حتی در هنگام رانندگی در جاده‌های ناهموار، نیز سرنشینان احساس رضایت خواهند داشت.

Technical specifications of Jack Tojoy sedan car

قیمت ماشین جک توجوی سدان

ارزش خرید ماشین جک توجوی سدان در هنگام تولید انبوه در بازار چین حدود 52000 یوان بود که با توجه به پیکربندی و قدرت فنی پایین این خودرو رقم مناسبی به نظر می رسد. در حقیقت قیمت ها با شروع فروش از 52800 تا 58800 یوان برای سدان شروع شد. همانطور که قبلا اشاره کردیم تولید این خودرو در سال 2013 به طور کامل متوقف شد، همچنین درایو ضعیف، کیفیت ساخت پایین، سطح پایین امکانات رفاهی و ایمنی باعث شد تا ارزش خرید این اتومبیل نسبت به خودروهای مشابه ناچیز باشد.

در بازه قیمتی مدل های دست دوم این خودرو می توانید مدل های صفر کیلومتر خودروهای کوچک مانند تیبا باکسر و یا حتی خودروهای دست دوم مانند پژو 206 تیپ 2 را خریداری کنید.رقیب جک جی 3 سدان از آنجایی که جک J3 در حال حاضر مدل صفر کیلومتری در بازار داخلی ندارد، تنها می توان بازه قیمتی آخرین مدل آن را در نظر گرفت و سایر خودروهای دست دوم را به عنوان رقیب خودرو معرفی کرد.

درنهایت آیا خرید ماشین جک توجوی سدان پیشنهاد می‌شود؟

همانطور که قبلا گفته شد این خودرو در تست های تصادف و ایمنی نتوانست امتیاز بالایی کسب کند و در عین حال به دلیل اینکه شتاب آن چندان بالا نیست ممکن است نسل جوان به آن روی نیاوردند. همچنین قطعات یدکی جک j3 به صورت کارکرده کمیاب است، بنابراین این مسائل را باید در نظر گرفت. در نتیجه نمی توان برای این اتومبیل ارزش خرید بالایی در نظر گرفت.

از آنجایی که در حال حاضر نسخه صفر این خودرو در بازار داخلی وجود ندارد، با توجه به بازه قیمتی آخرین مدل، می توان خودروهای دست دوم دیگری را رقیب ماشین جک توجوی سدان دانست. از آن جمله می توان به نمونه هایی از خودروهای کارکرده مانند پژو 206 صندوقدار، سمند LX، پژو SLX 405 اشاره کرد. در این بازه قیمتی اگر قصد خرید خودروی ایمن با استهلاک کم و تقریبا بدون مصرف سوخت را دارید می توانید پژو 206 صندوقدار را در نظر بگیرید که از جک توجوی سدان ایمن‌تر بوده و بازار دست دوم آن نیز بسیار بهتر است.

منبع: carsot