مجله سورس یدک > دانستنی های خودرو > تست شمع خودرو در 7 گام

تست شمع خودرو در 7 گام

تست شمع خودرو

تست شمع خودرو، یک کار ضروری است چرا که سالم بودن و درست عمل کردن شمع برای موتور خودرو مهم است. شمع در تمام موتورهای بنزینی یافت می شود. سن، نحوه ی کارکرد و کیفیت پایین سوخت همگی می‌توانند باعث کثیف شدن شمع شوند و به درستی جرقه نزنند.

شمع خودرو چطور کار می کند؟

اگر موتور خودروی شما گازی باشد، احتمالا وسیله نقلیه شما دارای سیستم جرقه زنی است (که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شویم)، زیرا موتورهای دیزلی تقریبا هرگز شمع ندارند.

باتری خودرو جریان الکتریکی را ذخیره می کند. و زمانی عملیات احتراق شروع می شود که، یک جریان الکتریکی به سمت یک سیم پیچ القایی  حرکت کند. این عمل ولتاژ الکتریکی را تا حد قابل استفاده برای شمع ها افزایش می دهد. پس از آن برق با ولتاژ بالا از طریق سیم های پریز حرکت می کند و به شمع ها ختم می شود.

شمع ها معمولا دارای دو الکترود هستند که جرقه را تسهیل می کنند. هنگامی که ولتاژ بالا به اندازه کافی به این الکترودها برخورد می کند، جرقه از آنها عبور می کند. آنچه باعث ولتاژ بالا می شود، بسته به طراحی دو شاخه و فشرده سازی سیلندر متفاوت است.

همچنین شمع ها در حذف گرما از محفظه احتراق خودرو نقش دارند. بر انجام این کار هر دو شاخه، گرما را به سیستم خنک کننده موتور منتقل می کند. این نیاز به یک تعادل ظریف دارد. به این معنی که دو شاخه باید به اندازه کافی خنک بماند تا از احتراق زودرس جلوگیری کند و در عین حال به اندازه کافی داغ باشد که باعث ایجاد آلودگی نشود.

اکثر شمع ها دارای کدی هستند که بر روی آنها چاپ شده است. در حالی که کد از سازنده ای به سازنده‌ی دیگر فرق دارد. معمولا اطلاعاتی همچون طراحی، درجه حرارت، قطره رزوه و عرض آچار شش گوش را به شما نشان می دهد. ممکن است بتوانید فاصله بین الکترودها را با رمزگشایی کد تعیین کنید.

شمع خودرو چطور کار می کند؟

اجزای مختلف شمع

شمع ممکن است جزء کوچکی  از قطعات خودرو به نظر برسد، اما برای عملکرد موتور شما ضروری است. در اینجا به قسمت های متفاوت شمع می پردازیم:

این مطلب را هم بخوانید :  علائم خرابی واتر پمپ خودرو با 5 نشانه

اتصال دهنده انتهایی

جایی است که سیم شمع به آن می چسبد.

عایق چینی

اطراف پین فلزی مرکزی است.

مهره

تا انتهایی که به موتور شما پیچ می شود، کشیده می شود.

الکترود جانبی

قطعه ای فلزی که روی آن قوس می شود.

الکترود مرکزی

یک پین کوچک در وسط، متصل به کانکتور انتهایی. قسمت تاریک اطراف این سنجاق نیز از چینی ساخته شده است.

تست شمع به وسیله تستر جرقه درون خطی

یک تستر جرقه درون خطی اساساً یک لامپ با اتصالات الکتریکی در دو طرف است. با وصل کردن این ابزار در جایی که سیم جرقه به طور معمول به خود شمع وصل می شود، به راحتی با بررسی روشن بودن لامپ می توانید  متوجه شوید که شمع برق دریافت می کند یا خیر.

چند نوع مختلف تست جرقه درون خطی در بازار وجود دارد. طرح‌های اصلی دارای یک لامپ هستند که نشان می‌دهد شمع در حال شلیک است یا خیر، اما در واقع به شما نمی‌گوید که چقدر جرقه تولید می‌کند. در برخی از مدل‌های رده بالا، می‌توانید تستر را برای اندازه‌گیری مقدار مشخصی کیلوولت تنظیم کنید، اما از آنجایی که اکثر خودروها برای احتراق حداقل به 10 کیلو ولت نیاز دارند، آستانه را کمتر از آن تنظیم نکنید.

همچنین دو نوع تست جرقه درون خطی بر اساس طراحی وسیله نقلیه شما وجود دارد. برخی از موتورها دارای شمع هایی هستند که به راحتی از بالای سر سیلندر خارج می شوند. دسترسی به این شمع های بدون فرورفتگی آسان است زیرا می توان انتهای دستگاه جرقه سنج را درست در بالای شمع نصب کرد. شمع‌های فرورفته با سیم ‌پیچ روی دوشاخه به تست‌کننده‌های جرقه با یک چکمه پلاستیکی نیاز دارند که تا زمانی که بتوانید روی دوشاخه کلیک کنید، آن را در نگهدارنده قرار دهید. بسیاری از کیت‌های تست جرقه درون خطی همراه با ضمیمه صندوق عقب ارائه می‌شوند، بنابراین برای تعیین اینکه آیا به این لوازم جانبی اضافی نیاز دارید، به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید.

در ادامه مراحل را گام به گام توضیح می دهیم.

تست شمع خودرو به وسیله تستر جرقه درون خطی

 

روش گام به گام آزمایش شمع با تستر جرقه درون خطی|7 مرحله

۱. وقتی خودرو خاموش است، با استفاده از آچار، ترمینال منفی را از باتری جدا کنید. در حالی که این کاملاً ضروری نیست، همیشه هنگام کار بر روی هر بخشی از سیستم الکتریکی وسیله نقلیه خود یک اقدام احتیاطی ایمنی خوب است.

۲. سیم های جرقه زنی مشکی که به بالای سر سیلندر متصل می شوند را پیدا کنید. هشت سیم احتراق در خودرویی با موتور V8، شش سیم در موتور V6 و غیره وجود خواهد داشت. با قرار دادن انگشت شست و اشاره خود تا حد امکان به پایه سیم، انتهای سیم احتراق را که بوت نامیده می شود را  از بالای شمع خارج کنید.

این مطلب را هم بخوانید :  بررسی 7 علت صدای انفجار اگزوز خودرو | 4 راه پیشگیری

سعی نکنید سیم احتراق را جدا کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب شود. ابزارهای ویژه ای برای کمک به حذف سیم های احتراق وجود دارد، اگرچه در بیشتر موارد، این کار به اندازه کافی آسان است.

۳. انتهای تستر جرقه را که شبیه چکمه است به بالای شمع وصل کنید. برای شمع های فرورفته، چکمه را داخل سوراخ قرار دهید تا زمانی که صدای کلیک روی شمع را بشنوید یا احساس کنید.

۴. سر دیگر جرقه سنج را به سیم جرقه ای که قبلاً از شمع جدا کرده اید(مرحله دوم)،  وصل کنید. اکنون باید جرقه سنج شما از یک طرف به سیم احتراق و از طرف دیگر به شمع وصل شود و مدار الکتریکی را تکمیل کند.

۵. ترمینال منفی باتری را دوباره وصل کنید، اما آن را شل نگه دارید زیرا باید این مرحله را برای هر شمع جداگانه تکرار کنید.

۶. خودرو را روشن کنید و به لامپ دستگاه جرقه سنج داخلی نگاه کنید. اگر شمع به درستی کار می کند، باید در فواصل زمانی معین روشن شود. اگر اصلاً روشن نمی شود یا فقط به طور نامنظم روشن می شود، شمع شکسته یا خراب روی دستان خود دارید. این همچنین می تواند نشان دهنده شکستگی سیم جرقه زن یا سیم پیچ احتراق معیوب باشد.

۷. این روند را برای هر شمع تکرار کنید.

تست شمع خودرو به وسیله مولتی متر

می توانید از یک مولتی متر برای تست شمع خودروی خود استفاده کنید و ببینید آیا واقعاً آسیب دیده است یا خیر. برای تست شمع با مولتی متر:

روش گام به گام آزمایش شمع با مولتی متر |5 مرحله

۱. ابتدا شمع را از موتور جدا کنید.

۲. از یک برس سیمی برای تمیز کردن هرگونه کثیفی یا زباله ای که ممکن است روی شمع باشد استفاده کنید.

۳. پس از تمیز شدن شمع، آن را دوباره به مولتی متر وصل کنید.

۴. مولتی متر را روی “مقاومت” تنظیم کنید.

۵. پروب های مولتی متر را به نوک فلزی شمع و به آستین فلزی که دور آن می چرخد، لمس کنید.

اگر قرائت روی مولتی متر در محدوده طبیعی باشد، شمع به درستی کار می کند. اگر قرائت خارج از محدوده طبیعی باشد، به احتمال زیاد شمع آسیب دیده است و باید تعویض شود.

این مطلب را هم بخوانید :  هیوندای النترا 2023

توجه: مقدار مقاومت یک شمع خوب بین ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ اهم است. با بالا رفتن سن دوشاخه، مقادیر زیر ۵۰۰۰ اهم قابل قبول است. اما هنگامی که مقدار مقاومت دوشاخه از ۸۰۰۰ اهم بیشتر شد، دوشاخه باید تعویض شود.

تست شمع به وسیله مولتی متر

نکات ایمنی هنگام تست شمع

در یکی از روش های تست شمع شما مستقیما با دو شاخه سر و کار دارید، پس باید این نکات ایمنی را در نظر داشته باشید.

  • قبل از هر چیز بگذارید موتور خنک شود. وقتی موتور داغ است سعی نکنید دو شاخه را بکشید.
  • مراقب قطعات متحرک باشید و از آنها دوری کنید.
  • وقتی اشتعال درگیر است به شمع دست نزنید. به طور متوسط، ۲۰۰۰۰ ولت از طریق شمع جرقه می زند.

 

سوالات متداول

۱. چرا تست شمع انجام می دهیم؟

عوامل متفاوتی در درست کار نکردن خودرو دخیل هستند. می تواند کمبود سوخت، فشرده سازی یا جرقه باشد. اگر کمبود جرقه باشد، ممکن است به دلیل خرابی شمع، سیم پیچ، ماژول جرقه زنی، توزیع کننده یا سیم شمع باشد. از این رو در صورت کار نکردن خودرو، ساده ترین مکان برای شروع، بررسی شمع ها است.

۲. یک شمع چند اهم باید داشته باشد؟

اینکه یک دوشاخه چقدر باید مقاومت داشته باشد در نهایت به مشخصات سازنده بستگی دارد. در حالی که بیشتر شمع‌های خودروهای سواری باید جایی در همسایگی 4000 تا 8000 اهم داشته باشند، شمع دقیق شما ممکن است مقادیر متفاوتی را درخواست کند.

۳.هر چند وقت یک بار باید شمع های خود را تعویض کنم؟

پاسخ به این سوال به عوامل زیادی مانند نوع موتور، سن وسیله نقلیه و عادات رانندگی بستگی دارد. با این حال، اغلب مکانیک ها به طور کلی پیشنهاد می کنند شمع ها را هر 30000 مایل یا بیشتر تعویض کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین زمان تعویض شمع خودرو چه موقعه ای است

سخن پایانی

تست شمع یک تست ساده است که به شما در تشخیص زودهنگام مشکلات و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه در مسیر کمک کند. بنابراین منتظر نمانید تا ماشین شما شروع به کار کند و شمع های خود را چک کنید. آنها را به طور منظم تست کنید تا موتور شما به خوبی کار کند. با تست شمع های خود با مولتی متر می توانید از سالم بودن و درست کارکردن آنها مطمئن شوید. این کار به کارکرد نرم موتور کمک می کند و از تعمیرات گران قیمت در آینده جلوگیری می کند.

منبع

منبع

The Spark Is Gone: How to Test Your Vehicle’s Spark Plugs

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با اپلیکیشن سورس یدک لذت را تجربه کنید!!! همین حالا نصب کندانلود و نصب
+