اگزوز یکی از اجزای حیاتی خودرو است که وظیفه دفع گازهای سوخت احتراقی را دارد و خرابی آن از طریق صداهای غیرطبیعی قابل تشخیص است. علل و مشکلات احتمالی و راهکارهای مقابله با صدای انفجار اگزوز را در این مقاله بررسی می کنیم.

علت صدای انفجار اگزوز خودرو  (علت ترکیدن اگزوز ماشین)

۱-فلوت کردن موتور

وقتی موتور یک خودرو فلوت می‌کند، به این معناست که موتور به طور غیرمنطقی و غیرهماهنگ با فشار و حرکت بخار سوخت کار می‌کند، که می‌تواند منجر به انفجار شود. این مشکل اغلب به دلیل افزایش ناگهانی فشار داخل سیلندرها ایجاد می‌شود به دلایلی مانند تنظیمات نادرست کاربوراتور یا سیستم تزریق سوخت. برای حل این مشکل، تعمیرات لازم باید انجام شود.

۲-معیوب بودن شمع‌های خودرو

معیوب بودن شمع‌های خودرو ممکن است یکی از عواملی باشد که باعث صدای انفجار از اگزوز خودرو می‌شود. وقتی شمع‌های خودرو به خوبی عمل نمی‌کنند و نتوانند سوخت را به‌طور صحیح احتراق دهند، در نتیجه از احتراق ناکافی آنها، صدای انفجار از اگزوز بوجود می‌آید.

۳-خراب بودن وایر خودرو

وقتی وایر‌ها آسیب دیده یا معیوب هستند، ممکن است باعث عملکرد نامناسب موتور شود که در نهایت منجر به خروج هوا به صورت ناگهانی از سیستم اگزوز شود. این با سرعت بزرگتر از حالت نرمال به بیرون پرتاب شده و صدای انفجاری به گوش می‌رسد.

۴-شتاب‌زدن نادرست

شتاب‌زدن نادرست (مثلاً با چرخاندن موتور و گاز دادن بدون استفاده از گیربکس) در خودرو می‌تواند ضربات ناگهانی در سیستم انتقال قدرت ایجاد کرده و باعث انفجار سیستم تخلیه گازهای خودرو شود. ورود سوخت به سیستم تخلیه این انفجار را ایجاد کرده و صدایی شبیه به انفجار در اگزوز تولید می‌کند.

۵-کثیف بودن سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن در خودرو مسئول اندازه گیری سطح اکسیژن در گازهای خارجی از موتور است. اگر سنسور کثیف باشد، ممکن است اندازه گیری دقیقی ارائه ندهد، که می‌تواند منجر به ترکیدگی در سیلندر شود و خطر ورود سوخت بی‌سوزن به اگزوز را افزایش دهد و باعث صدای انفجار اگزوز شود.

۶-کثیف بودن سوزن انژکتور

کثیف شدن سوزن انژکتور می‌تواند یکی از عوامل موجب صدای انفجار از اگزوز در خودرو باشد. وقتی سوزن انژکتور کثیف می‌شود، ممکن است سوخت به طور نامناسب به موتور تزریق شود. این موجب ایجاد احتراق نامنظم می‌شود که در نهایت باعث صدای انفجار از سیستم اگزوز خواهد شد.

۷-خراب شدن صافی بنزین

صافی بنزین تنظیم مخلوط هوا و سوخت برای احتراق صحیح در موتور است. اگر صافی بنزین معیوب باشد، سوخت نامناسبی به موتور ارسال شده و احتراق نامنظم و انفجار در داخل سیلندرها رخ می‌دهد و صدای انقجار اگزوز به گوش می رسد.

دلیل عطسه زدن ماشین در اگزوز

زمان انتقال برق با قدرت بسیار بالا از طریق کویل خودرو به سیلندر با دستور کامپیوتر (ECU) خودرو و ایجاد احتراق و اشتعال به شدت بالا در محفظه احتراق سیلندر باعث عطسه زدن در محفطه اگزوز می‌شود.

نشانه‌های وجود مشکل در اگزوز ماشین

صدای ناشی از اگزوز

مانند صدای بلندتر یا صدای دودله‌ای ممکن است نشان دهنده آسیب یا چک‌کردن نیاز باشد.

افزایش مصرف سوخت

اگر اگزوز دچار نشتی یا مسدود شود، ممکن است مصرف سوخت خودرو افزایش یابد.

احساس لرزش یا لرزش زیاد

وجود مشکل در اجزای اگزوز می‌تواند باعث لرزش خودرو شود.

دود یا رنگ تیره از سوخت

اگر دود سیاه یا رنگ تیره از سوخت اگزوز خارج شود، این ممکن است به نقص در موتور یا سیستم سوخت یا نیاز به تعویض شدن اجزای اگزوز داشته باشد.

 

صدای انفجار و عطسه کردن اگزوز خودرو

 

هیس هیس، غرغر کردن یا گرم کردن اگزوز

توصیف این صدا

اساسا، صدای هیس صدای بخار یا بخار فرار از یک منبع تحت فشار است. صدای غرغر کردن معمولا با اب جوش و صدای گرم همراه است، شبیه به بیکن داغ که در یک کباب سرخ می شود.

علت صداهای عجیب اگزوز چیست؟

از بسیاری جهات، این سه صدا معمولا به یک منبع نسبت داده می شوند. یک موتور بیش از حد گرم یا سیستم خنک کننده. هنگامی که صدای هیس هیس را می شنوید، معمولا به بخار که از درب رادیاتور نشت می کند، مخازن سرریز یا سوراخی که اخیرا در هر بخشی از سیستم خنک کننده ایجاد شده است، نسبت داده می شود.

همانطور که خنک کننده شروع به گرم شدن بیش از 200 درجه می کند، شروع به جوشیدن می کند، که هنگامی که در یک سیستم محصور (مانند رادیاتور) قرار می گیرند، فشار اضافی ایجاد می شود. هنگامی که این فشار به یک “نقطه جوش” خاص می رسد، همچنین یک سر و صدای غرغر ایجاد می کند.

صدای گرم معمولا اثر پس از ان است. این اتفاق پس از ان رخ می دهد که موتور بیش از حد گرم شده است.

در برخی موارد، مواد داخل این قسمت با گذر زمان فرسوده می‌شوند و نیاز به تعویض این قطعه پیش می‌آید. اگر حرارت اضافی درون کاتالیزور ایجاد شود، ممکن است صدای سزنده و خرخر کننده ایجاد شود. این صدا معمولاً همراه با بوی تخم مرغ فاسد همراه است

هر زمان که هر یک از این سه صدا را شنیدید، باید به سرعت اقدام کنید تا خطرات بیشتری به قطعات متعدد موتور وارد نشود. گرمازایی موتور می‌تواند باعث ترک خوردن سر سیلندر یا جدایی یا گسیختن گسیه شود که می‌تواند منجر به نشت خنک‌کننده به داخل اتاق‌های روغن و به صورت پتانسیلی قطعات داخلی موتور را آسیب بزند.

4 راه پیشگیری از انفجار اگزوز خوردرو

  1. اطمینان حاصل کنید که اگزوز خودرو به صورت صحیح نصب شده و عیب یابی شده باشد.
  2. انجام بازرسی های دوره‌ای برای شناسایی هر گونه نشتی یا خرابی.
  3. رانندگی آرام برای جلوگیری از خرابی‌های احتمالی.
  4. اطمینان حاصل کنید که سوخت مورد استفاده شما با مشخصات خودروتان مطابقت دارد تا احتراق صحیح اتفاق بیفتد.

راه خلاصی از مشکل انفجار اگزوز را بشناسید

  • مشکل را شناسایی کنید.
  • پس از شناسایی خطا، قطعاتی را که نیاز به جایگزینی دارند خریداری کنید. به عنوان مثال، شما باید زنجیره زمان بندی را در صورت اسیب دیدن جایگزین کنید.
  • موتور ماشین خود را تنظیم کنید و اجزای زمان بندی را حذف کنید.
  • علائم میل لنگ موتور خود را برای همگام سازی پیستون ها و دریچه ها تراز کنید.
  • اجزای جدید زمان بندی را نصب کنید و علائم زمان بندی را دوباره بررسی کنید.
  • موتور ماشین خود را پس از تنظیمات یا جایگزینی ازمایش کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی و تحلیل صدای انفجار از اگزوز خودرو پرداختیم. اگزوز ماشین قطعه مهمی است و در صورت وجود هر گونه نشتی یا خرابی، بلافاصله به کارگاه متخصص مراجعه کرده و مشکل را بررسی و رفع کنید.