تعویض صفحه کلاچ خودرو در زمان مناسب، یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد. صفحه کلاچ خودرو نیروی موجود در سیستم انتقال خودرو را قطع و وصل می‌کند. به علت استفاده ی دائمی در سیستم انتقال نیرو ، لازم است که پس از مدتی تعویض شود.

در صورت عدم تعویض صفحه کلاچ، خسارت بیشتری به خودرو وارد می‌شود. در نتیجه علاوه بر هزینه تعویض صفحه کلاچ، نیاز است هزینه بالاتری برای خرابی قطعات دیگر بپردازیم. پس بهتر است که زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو را بدانیم تا از خسارات دیگر جلوگیری کنیم.

زمان تعویض صفحه کلاچ

چه زمانی صفحه کلاچ خودرو را تعویض کنیم|5 نشانه خرابی صفحه کلاچ

عمر مفید یک صفحه ی کلاچ به صورت میانگین بین 48,000 کیلومتر تا ,000 160 کیلومتر است که اکثر خودرو ها بعد از 97,000 کیلومتر‌، نیاز به تعویض صفحه ی کلاچ پیدا می‌کنند. زمان تعویض صفحه کلاچ به مواردی مانند مدل رانندگی، محیط رانندگی، مدل و برند صفحه کلاچ و … بستگی دارد.

علاوه بر تشخیص زمان تعویض صفحه ی کلاچ از طریق کیلومتر ماشین، درمواردی که صفحه ی کلاچ دچار آسیب دیدگی شده باشد، علائم دیگری وجود دارد که نشان دهنده ی فرا رسیدن زمان تعویض صفحه ی کلاچ است. 9 مورد از علائم مهم را در ادامه توضیح می‌دهیم.

●سفت شدن صفحه ی کلاچ نسبت به حالت عادی

زمانی که پدال کلاچ خشک می‌شود و نیروی بیشتری برای به حرکت درآوردن آن نیاز است، به این معناست که حالت ارتجاعی و فنری پدال از بین رفته و این یکی از نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض صفحه ی کلاج است.

●ازبین رفتن نسبت بین دور موتور و سرعت خودرو

وقتی که نسبت افزایش سرعت ماشین به دور موتور پایین تر است، یعنی زمان تعویض صفحه کلاچ فرا رسیده. در این موقعیت ماشین به اصطلاح گاز نمی‌خورد و هرچه می‌خواهیم سرعت را افزایش دهیم فقط دور موتور زیاد می‌شود ولی خودرو سرعت نمی‌گیرد.

●سخت شدن تعویض دنده

در حالت عادی عمل تغییر دنده ی خودرو، به سادگی و آرامی انجام می‌شود. اما در صورتی که صفحه ی کلاچ آسیب دیده باشد و کلاچ نتواند وظیفه ی خود را به درستی انجام دهد، تعویض دنده به سختی امکان پذیر و به اصطلاح دنده جا نمی‌رود.

●لرزش خودرو در هنگام روشن شدن

بعد از روشن کردن ماشین، زمانی که دنده را بر روی یک گذاشته اید و حالا می‌خواهید کلاچ را رها کنید، ماشین به طور کامل می‌لرزد. علت لرزش ماشین بعد از تعویض صفحه کلاچ نشان از این دارد که زمان تعویض صفحه ی کلاچ رسیده است.

●اختلال در خاموش نشدن خودرو

زمانی که خودرو را در دنده 2 می‌گذارید و کلاچ را رها می‌کنید، در حالت عادی خودرو باید خاموش شود. اگر این امر اتفاق نیوفتاد یعنی زمان تعویض صفحه ی کلاچ است.

●نیاز به تعویض دنده در سر بالایی

شاید برای شما پیش آمده باشد که قبلا می‌توانستید با دنده ی سبک تر، در سر بالایی با شیب کم حرکت کنید ولی دیگر قادر به حرکت در این مسیر نیستید و نیاز به تعویض به دنده ی سنگین تر است. در این زمان خودرو دیگر کشش و قدرت لازم را ندارد که نشانه ی خرابی دیسک و صفحه کلاچ است.

●استشمام بوی سوختن صفحه کلاچ

اگر زمانی که در مسیری عادی در حرکت هستید و بوی سوختن کلاچ را حس می‌کنید، احتمال دارد که صفحه ی کلاچ سوخته باشد. اما در صورتی که در مسیر سربالایی هستید، بوی سوختگی نشان از اصطکاک بالای صفحه کلاچ است و بهتر است خودرو را نگه دارید تا صفحه خنک شود.

●صدای دنده

یکی از نشانه هایی که می‌شود با اطمینان گفت زمان تعویض صفحه ی کلاچ رسیده، صدای دنده در هنگام تعویض آن است. در صورتی که خودرو صدایی مانند خش خش یا جیغ در حین رانندگی دارد، نیاز است دیسک و صفحه ی کلاچ ماشین را به طور کامل تعویض کنیم.

●پرش پا

چه زمانی صفحه کلاچ خودرو را تعویض کنیم|5 نشانه خرابی صفحه کلاچ

وقتی زمان تعویض صفحه ی کلاچ رسیده باشد، با گرفتن پدال کلاچ ممکن است احساس کنید که نیروی از سمت پدال به پای شما وارد می‌شود و این امر سبب می‌شود در زمان رها کردن پدال، پا به عقب پرش کند.

چگونه زمان تعویض صفحه ی کلاچ را عقب بیاندازیم؟

بعد از کیلومتر ها استفاده از صفحه ی کلاچ زمان تعویض آن فرا می‌رسد. اما اگر در زمان رانندگی برخی نکات را رعایت کنیم، می‌توان زمان تعویض صفحه ی کلاچ را به تعویق انداخت. در ادامه تعدادی ازین موارد را ذکر می‌کنیم.

●تعویض دنده به طور صحیح

برای تعویض دنده نیاز است که کلاچ را تا انتها بگیریم و زمانی که دنده را تعویض کردیم، به آرامی کلاچ را رها کنیم. به درستی انجام ندادن اینکار سبب می‌شود که زمان تعویض صفحه کلاچ جلو بیوفتد.

●استفاده ی غیرضروری از کلاچ

استفاده ی بی مورد از کلاچ باعث ساییدگی و وارد کردن فشار زیادی به صفحه کلاچ می‌شود. بهتر است فقط در زمانی که نیاز به کلاچ داریم، از آن استفاده کنیم. برای مثال زمانی که می‌خواهیم ترمز بگیریم نیازی نیست پا بر روی پدال کلاج بگذاریم. انجام اینکار آسیب جدی به صفحه ی کلاچ وارد می‌کند.

●به همراه داشتن مسافر زیاد یا بار سنگین

برای جابه جایی بار و تعداد سرنشینان باید به میزان توان خودرو دقت کرد. اگر برای جابه جایی بارهای سنگین، به خصوص در سربالایی، از خودروی کم توان خود استفاده کنیم، باعث می‌شود صفحه ی کلاچ فشار زیادی را تحمل کند که سبب افزایش استهلاک در لنت ها و در نتیجه کاهش عمر صفحه کلاچ می‌شود.

●حرکت با دنده ی نامناسب

درنظر داشته باشید که در سربالایی و سرعت کم نیاز است که از دنده ی سنگین استفاده شود و زمانی که خودرو سرعت بالایی دارد، باید دنده را سبک کنیم. رعایت نکردن اصل رانندگی با دنده ی صحیح سبب خرابی کلاچ و سررسیدن زمان تعویض صفحه کلاچ می‌شود.

●ترافیک سنگین

رانندگی در ترافیک سنگین باعث افزایش استفاده از کلاچ می‌شود که در نتیجه استهلاک لنت ها و صفحه ی کلاچ بالا می‌رود و عمر آن کاهش می‌یابد.

عوارض عدم تعویض صفحه کلاچ

پیش تر درباره ی زمان تعویض صفحه ی کلاچ و علائم آن گفتیم. حالا اگر زمان تعویض کلاچ فرا رسیده باشد ولی صاحب خودرو، تعویض آن را پشت گوش بیاندازد، عوارض و عواقب جبران ناپذیری ممکن است داشته باشد. در ادامه به چند مورد از عوارض عدم تعویض صفحه ی کلاچ پرداخته ایم.

●خرابی قطعات دیگر خودرو

خرابی صفحه کلاچ بر روی قطعات دیگر خودرو نیز اثر دارد. برای مثال اگر صفحه کلاچ خراب باشد، فلایول ،یکی از قطعات گران قیمت خودرو، دچار خراشیدگی می‌شود. درصورتی که صفحه ی کلاج آسیب دیده را دیر تعویض کنیم،میزان خراش های وارد شده به فلایول بیشتر و عمیق تر می‌شود و امکان تعمیر آن ازبین میرود.

●کاهش کشش و توان ماشین

به علت اینکه صفحه ی کلاج خراب و آسیب دیده تعویض دنده را با مشکل روبه رو می‌کند ، عمر مفید خودرو و عملکرد آن کاهش می‌یابد. ممکن است ناگهان ماشین در جاده از حرکت بایستد و دیگر قادر به ادامه مسیر نباشید.

●بالا رفتن میزان مصرف سوخت

زمانی که صفحه کلاچ آسیب دیده است، عملکرد سیستم انتقال نیروی خودرو کاهش می‌یابد. در این زمان خودرو برای انجام فرایند انتقال نیرو نیاز به مصرف سوخت بیشتری است.

●افزایش گرما در عمل انتقال نیرو

درست کار نکردن فرایند انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده، باعث مصرف سوخت بیشتر و در نتیجه ایجاد گرمای بیشتر می‌شود که این حرارت مسبب آسیب دیدن بقیه ی قسمت های خودرو است.

هزینه ی تعویض صفحه کلاچ

بسته به نوع خودرو، هزینه ی تعویض صفحه کلاچ متفاوت است. برای تعویض صفحه ی کلاچ علاوه بر هزینه ای که بابت خرید کیت کامل کلاچ پرداخت می‌کنید، نیاز است که اجرت تعویض تعمیرکار را نیز در نظر بگیرید.

 

نوع خودرو حدود قیمت
تعویض صفحه کلاچ پراید بین 1 الی 2 میلیون
دستمزد تعویض صفحه کلاچ پراید حدود 500 تومان
تعویض صفحه کلاچ تیبا، ساینا و … بین 2 الی 3 میلیون
دستمزد تعویض صفحه کلاچ تیبا، ساینا و … بین 500 تا 1 میلیون
تعویض صفحه ال 90، ساندرو و … بین 3 تا 5 میلیون
دستمزد تعویض صفحه کلاچ ال 90، ساندرو و … بیش از 1 میلیون

مراحل تعویض صفحه کلاچ

چه زمانی صفحه کلاچ خودرو را تعویض کنیم|5 نشانه خرابی صفحه کلاچ

تعویض صفحه کلاچ خودرو حتما باید توسط متخصص انجام شود. چرا که نیاز است نکات مهم در تعویض دیسک و صفحه مانند نحوه ی جایگذاری درست دیسک جدید، تنظیم درست سیم کلاچ و روغن‌کاری بلبرینگ و همچنین تعویض روغن گیربکس، درموارد مورد نیاز، رعایت شود.

درصورتی که تعویض صفحه ی کلاچ توسط مکانیک کم تجربه ای انجام شود، مشکلاتی بعد از تعویض دیسک و صفحه به وجود خواهد آمد. ممکن است بعد از تعویض صفحه کلاچ، صدای غیرعادی از خودرو بشنوید. این صدا نشان از این است که صفحه کلاچ به درستی بسته نشده و برای اصلاح آن باید از متخصص کمک گرفت.

کلام آخر

همانطور که پیش تر گفته شد، صفحه ی کلاچ یکی از حساس ترین قطعات خودرو است. به همین دلیل باید زمان تعویض صفحه ی کلاچ و همینطور نکات مهم در تعویض دیسک و صفحه را به خاطر داشته باشیم.

یکی دیگر از نکاتی که به ان پرداختیم هزینه ی مورد نیاز جهت تعویض صفحه ی کلاچ بسته به نوع خودرو است. در نظر داشته باشید برای تعویض صفحه ی کلاچ باید از فرد متخصص کمک بگیرید .چرا که در صورت تعویض اشتباه ، ممکن است متحمل خسارات و مشکلات بعد از تعویض دیسک و صفحه شوید.

منبع

منبع