علائم خرابی واتر پمپ خودرو دارای نشانه هایی است که در ادامه به آن میپردازیم اما قبل از آن باید بگویم واتر پمپ خودرو نقش مهمی در خنک کردن سیستم موتور خودرو دارد. بدون واتر پمپ سالم ممکن است سیستم موتوری خودروی شما به دلیل گرمای بیش از حد ممکن است آسیب فراوانی ببیند. یک واتر پمپ با علائم خرابی همیشه نمیتواند به درستی کار کند، اگر واترپمپ خودروی شما خراب است و هنوز دارید با این واترپمپ کار میکنید، باید بگویم خودروی شما آسیب های فراوانی خواهد دید.

واتر پمپ خودرو مسئول گردش آب از طریق رادیاتور به موتور و بازگشت آن به رادیاتور میباشد. برای حفظ دمای مطلوب و بهینه، خودروی شما باید یک جریان پایدار از دما از رادیاتور به سراسر موتور داشته باشد. اگر واتر پمپ خودرو به درستی کار کند، موتور خودروی شما عملکرد درست و پایداری خواهد داشت و هیچ صدمه ای به آن وارد نخواهد شد . هنگامی که علائم خرابی واتر پمپ در خودروی شما ظاهر می‌شود، ممکن است مشکلات جدی و هزینه باری به موتور خودروی شما وارد شود.

لوازم یدکی خودرو

علائم خرابی واتر پمپ خودرو (5 نشانه)

واتر پمپ خودرو  مسئول حفظ خنکی موتور و کارکرد صحیح سیستم رادیاتور است. با این حال، واتر پمپی که عیب دار یا آسیب دیده است می‌تواند برای خودروی شما زیان بار  باشد. اما نگران نباشید، چندین علامت از عدم عملکرد صحیح واتر پمپ را در زیر برای شما آورده ایم.

  1. نشت آب رادیاتور
    واتر پمپ خودرو دارای چندین واشر است که ممکن است به مرور زمان آسیب ببینند یا خراب شوند. در این صورت، آب رادیاتور ممکن است نشت کرده و زیر خودرو به صورت قطره ای جمع شود. اگر متوجه شوید که آب رادیاتور (در اکثر موارد مایع سبز یا قرمز) زیر مرکز جلویی خودروتان قرار دارد، زمان آن رسیده است که واتر پمپ خودرو را عوض کنید.
  2. گرم شدن بیش از حد موتور
    هدف اصلی واتر پمپ خودرو در زمان سالم بودن، هدایت آب رادیاتور به موتور و بازگشت آن به رادیاتور است . اگر واتر پمپ نتواند این کار را به درستی انجام دهد، ممکن است موتور بیش از حد داغ شود. بدون توجه به علت، گرم شدن اضافی موتور یک مشکل قابل حل نیست. مشکلات حرارتی می‌توانند منجر به مشکلاتی مانند ترکیدگی سرسیلندرها، سوختگی سوپاپ ها و یاتاقان زدن خودرو شود.
  3. صدای بلند و صدای زنگ
    مشکلات مربوط به موتور اصولا با صدای های عجیب و غریب نمایان میشود. این به دلیل ضعف در عملکرد خودرو می‌باشد که می‌تواند هنگام کشیده شدن آب توسط واتر پمپ، صدایی شبیه به زوزه ایجاد کند. این اغلب به دلیل قرارگیری نادرست بلوک سیلندر یا مشکلات بیرینگ درون پمپ ایجاد می‌شود. متأسفانه، وقتی که بیرینگ ها فرسوده شوند شما در این موقع باید به دنبال یک واتر پمپ چدید بگردید.
  4. زنگ زدگی و خوردگی پمپ آب
    در بسیاری از موارد، آب رادیاتور آلوده می‌تواند باعث خوردگی پره‌های واتر پمپ شود. همچنین، در صورتی که سوکت هدایت آب خراب باشد و باعث تشکیل حباب شود، می‌تواند زنگ‌زدگی نیز ایجاد کند. این حباب ها سبب هواگرفتن رادیاتور خودرو می‌گردد و باعث میشود تا جابجایی آب رادیاتور به موتور و برعکس به درستی انجام نشود و منجر به آسیب به تمامی اجزای سیستم رادیاتور می‌شود و ممکن است به صورت کامل موتور خودرو را تخریب کند. بنابراین، این چیزی است که نباید آن را نادیده بگیریم.
  5. بیرون زدن بخار آب از زیر کاپوت
    اگر هنگام رانندگی یا توقف خودرو مشاهده کردید که بخار آب از زیر کاپوت خودرو بیرون می‌زند، نشانه‌ این است که موتور خودروی شما بیش از حد داغ شده است. همانطور که در بالا بحث شد، موتور زمانی که واتر پمپ به درستی کار کند و آب رادیاتور را به راحتی به جریان بیندازد، دمای ثابتی را حفظ خواهد کرد. اگر متوجه بخاری که از جلوی موتور بیرون می‌آید شوید، باید به یک مکان ایمن حرکت کرده و به زودی با یک مکانیک تماس بگیرید. هرگز با موتوری که بیش از حد گرم شده است، رانندگی نکنید.

چرا تعویض پمپ آب خودرو مهم است؟

سوختن سوخت که درون یک موتور رخ می‌دهد، باعث تحت تأثیر قرار گرفتن بخش‌های مکانیکی در دماهای بسیار بالا می‌شود و واتر پمپ خودرو دقیقاً بخش حیاتی برای انجام وظیفه مدار خنک کننده است. بدون توجه به واتر پمپ سالم شما نیازمند این میشوید علاوه بر تعویض واتر پمپ دیگر اجزا وق طعات موتوری خود را تعویض کنید.

هزینه تعویض پمپ آب خودرو

اگر پمپ آب شما خراب است، باید بلافاصله آن را تعویض کنید. تأخیر در تعمیر آن معمولاً منجر به هزینه‌های بیشتر در زمان‌های نامناسب می‌شود. تعویض یک واتر پمپ خراب هزینه ای بین 400.000 تومان تا 1.000.000 تومان برای ماشین های ایرانی میباشد که اگر به موقع تعویض نشود ممکن است مجبور شوید قطعات دیگری را بخواهید در موتور تعویض کنید و هزینه ای بیشتری برای شما داشته باشد.

سوالات متداول در مورد واتر پمپ خراب

3 راه برای تشخیص واتر پمپ خراب چیست ؟

  • نشت آب رادیاتور در جلوی خودرو یا زیر موتور
  • افزایش دمای موتور
  • صدای جیغ زدن یا صوت موتور

چگونه می‌توانم بفهمم که ترموستات یا واتر پمپ خودرو من خراب است؟

اگر دمای موتور شما بیشتر از حد معمول افزایش می‌یابد، بخاری از زیر کاپوت خارج می‌شود یا آب رادیاتور از موتور نشت می‌کند، ممکن است ترموستات یا واتر پمپ خودرو مسئول این مشکل باشند.

چگونه می‌توانید بفهمید که واتر پمپ خودروی شما به درستی کار میکند؟

اگر هنگام روشن بودن موتور، هیچ صدایی از ناحیه واتر پمپ خودرو شنیده نمی‌شود، سطح سیال آب رادیاتور کافی است و دمای موتور نرمال است، احتمالاً پمپ آب سالم است.

هنگام جایگزینی واتر پمپ خودرو، چه چیز دیگری باید جایگزین شود؟

در هنگام تعویض واتر پمپ خودرو، مناسب است که تسمه پروانه را نیز تعویض کرده و سیستم رادیاتور را تمیز کنید. اگر واتر پمپ خودرو توسط تسمه تایم قابلیت حرکت دارد، در صورت نیاز باید تسمه تایم خودروی خود را نیز تعویض کنید.

صدایی که واتر پمپی که در حال خراب شدن است تولید می‌کند چیست؟

واتر پمپی که در حال خراب شدن است ممکن است صداهایی مانند وینینگ (سر و صدایی شبیه صدای بوق کردن), چیپر (صدایی مشابه صدای چیپر کردن) یا سوت زدن تولید کند.

آیا می‌توانم بدون پمپ آب کار کنم؟

اگرچه می‌توانید با خودروی خود بدون پمپ آب رانندگی کنید، اما هرگز این کار را انجام ندهید.

در دهه ی ۹۰ میلادی، معمول بود که صاحبان خودروهای قوی مانند موستانگ، فایربرد، کامارو یا هر خودروی مسابقه‌ای دیگر، واتر پمپ را برای افزایش قدرت خروجی موتور از موتور جدا کنند. با این حال، این اقدام منجر به مشکلات متعددی از جمله برافراشتگی موتور می‌شد.

علاوه بر این، اگر شما یک خودروی برای رفت و آمد‌های روزانه دارید، باید واتر پمپ معیوب را تعمیر کنید یا یک واتر پمپ جدید نصب کنید. این اقدام به حفاظت از موتور در برابر برافراشتگی و بهبود عمر خودروتان کمک می‌کند.