مجله سورس یدک > دانستنی های خودرو > چگونگی هواگیری رادیاتور خودرو و علت های آن

چگونگی هواگیری رادیاتور خودرو و علت های آن

از کجا بفهمیم رادیاتور هوا گرفته

هواگیری رادیاتور خودرو یکی از اقداماتی است که باید به صورت دوره‌ای و چند وقت یک بار انجام شود تا از آسیب رسیدن به رادیاتور و موتور خودرو جلوگیری شود. هواگرفتن رادیاتور ممکن است به دلایل مختلفی روی دهد. رادیاتور یک بخش مهم در خودرو به شمار می‌رود و به طور کلی وظیفه آن تنظیم دمای موتور است و از گرم شدن موتور ماشین به صورت زیاد از حد جلو گیری می‌کند. به دلایل مختلفی ممکن است هوا وارد رادیاتور شود و عملکرد رادیاتور را تحت‌ الشعاع قرار دهد.یکی از شایع ترین علت های خرابی خودرو نقص در عملکرد رادیاتور اتومبیل است. با ما همراه باشید تا در ادامه با دلایل و نحوه هواگیری رادیاتور خودرو آشنا شوید

لوازم یدکی خودرو

نقش رادیاتور خودرو چیست؟

رادیاتور قسمتی از سیستم خنک کننده خودرو است که شامل مایع خنک کننده، لوله هایی برای گردش این مایع، یک فن و یک ترموستات است. رادیاتور دمای موتور را تنظیم می‌کند و از گرم شدن اضافی آن جلوگیری می‌کند. این کار از طریق گردش مایع خنک کننده صورت می‌گیرد. این مایع گرما را از موتور جذب کرده و به رادیاتور منتقل می‌کند تا سرد شود و سپس به موتور باز می‌گردد. بدون رادیاتور کارایی موتور خودرو به شدت کم می‌شود و منجر به آسیب جدی به موتور خودرو خواهد شد.

رادیاتور خودرو

دلیل هواگیری رادیاتور خودرو

هوا در داخل سیستم خنک کننده موجب اختلال در عملکرد خودرو می‌گردد و گرمای ناشی از موتور را نمی‌تواند به خوبی جذب کند و دمای موتور بالا می‌رود. این افزایش دما منجر به بروز یک سری اشکالات همانند سوختگی در قسمت های مختلف سیستم خنک کننده و اختلال در عملکرد موتور می گردد. بنابراین هواگیری رادیاتور خودرو یک روش مهم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور خودرو است.

نکته های مهم قبل از هواگیری رادیاتور خودرو

قبل از هواگیری رادیاتور خودرو به این نکته مهم توجه داشته باشید که هرگز تا وقتی که موتور خودرو گرم است هواگیری را انجام ندهید زیرا با این کار ممکن است مایع خنک کننده به سمت شما پاشیده شود و منجر به سوختگی خواهد شد.

از آب جوشیده استفاده کنید. آب معمولی دارای املاح است و موجب رسوبات در رادیاتور می‌شود.
ابتدا درب رادیاتور را باز کنید تا مایع تحت فشار نباشد.

چطور هواگیری خودرو را درست انجام دهیم؟

برای هواگیری رادیاتور خودرو دو روش وجود دارد که روش دوم حرفه ای تر است و مواقعی که از انجام روش اول نتیجه نگرفتید می‌توانید از روش دوم استفاده کنید. همچنین بعضی خودرو ها فاقد پیچ هواگیری می‌باشند و می‌توانید از این روش استفاده کنید

این مطلب را هم بخوانید :  علائم و علت صدای زیاد موتور ماشین + در حالت های مختلف

روش اول هواگیری رادیاتور خودرو:

ابتدا درپوش رادیاتور را باز کنید و یک قیف درون آن بگزارید.

پیچ های هواگیری خودرو را باز کنید. این کار را می‌توانید آچار مخصوص هواگیری خودرو برای باز کردن پیچ های هواگیری اچار الن نام دارد و به کمک آن می توانید اقدام به بازکردن پیچ ها نمایید.

مایع خنک کننده که ترکیبی از آب و ضدیخ است را به داخل رادیاتور بریزید. مایع باید از سمت دیگر بدون حباب و یکنواخت خارج شود. اگر اب حباب داشت این کار را تا موقعی ادامه دهید که دیگر حبابی وجود نداشته باشد.

اگر آب به صورت یکدست خارج می‌شود، پیچ‌های هواگیری را ببندید. اکنون شما هواگیری ماشین خود را انجام داده اید

روش دوم هواگیری رادیاتور خودرو:

آب رادیاتور را تا رسیدن به  نشانک پر داخل محفظه رادیاتور بریزید شود.

ماشین را روشن کنید و اجازه دهید چند دقیقه موتور روشن بماند

به سطح مایع دقت کنید با گرم شدن هوا ممکن است سطح مایع کاهش یابد زیرا هوا از سیستم آزاد می‌شود

با کاهش سطح مایع دوباره مایع را اضافه کنید تا به نشانک پر مخزن برسد

اگر همچنان حباب های هوا را مشاهده کردید بدانید هنوز هواگیری به طور کامل انجام نشده است

لوله بالایی رادیاتور را با دقت فشار دهید تا به هواگیری رادیاتور کمک کند

بعد از این که سطح مایع رادیاتور ثابت ماند و دیگر حبابی مشاهده نکردید درپوش رادیاتور را ببندید.

موتور را خاموش کنید و صبر کنید خنک شود. سپس دوباره سطح مایع را بررسی کنید و در صورت لزوم مایع را اضافه کنید تا به سطح مناسب برسد.

نحوه هواگیری رادیاتور مدل های مختلف خودرو

در هواگیری مدل های مختلف خودرو این نکته را در نظر داشته باشید که پیچ های هواگیری در جاهای متفاوتی قرار دارند. به عنوان مثال برای هواگیری پژو پارس، پژو 405، سمند، تیبا، ساینا، ال90 ، رانا، ام وی ام 110، ام وی ام530، ام وی امx33 پیچ هواگیری به طور مستقیم در دیدرس شما هستند و برای پیدا کردن آن می توانید مسیر انتقال اب از رادیاتور به موتور را بررسی کنید.

در مورد نحوه هواگیری رادیاتور پژو 206، ام وی ام 315 برای پیدا کردن پیچ ها کمی به زحمت خواهید افتاد چون مستقیما آن را نمی‌توانید ببینید. ابتدا باید لوله هواکش را باز نمود. برای باز کردن هواکش نیاز به یک آچار 10 و پیچ گوشتی دو سو هست. همچنین فشنگ بخار روغن را نیز از آن جدا میکنیم. بعد از برداشتن هواکش درب رادیاتور را باز می‌کنیم. حالا باید دو پیچ هواگیری را باز کنیم یکی از پیچ ها روی شلنگ بخاری و پیچ دیگر روی ترموستات قرار دارد پیچ پلاستیکی روی شلنگ بخاری را با دست و پیچ برنجی ترموستات را با اچار الن 5 باز می‌کنیم و با ریختن اب به داخل ان هواگیری را انجام می دهیم و پیچ ها را می بندیم. بعداتمام مراحل موتور را استارت می زنیم اگر فن دور ارام کار کرد و قطع شد یعنی هواگیری درست انجام شده است.

این مطلب را هم بخوانید :  هیوندای اکسنت 2019

نحوه هواگیری دیگر خودرو ها مانند لیفان620، چانگان، روا، گل و … نیز به مانند روش های توضیح داده شده است و می‌توانید هواگیری این خودرو هارا انجام دهید.

 نحوه هواگیری رادیاتور پراید

برای تعویض آب رادیاتور و هواگیری پراید کار های زیر را باید انجا دهید

ابتدا در رادیاتور را باز می‌کنید

در پایین رادیاتور یک شیر T شکل وجود دارد آن را  باز کنید و سر آن را به سمت پایین بگیرید تا اب به صورت کامل تخلیه شود. برای تسریع در کار مقداری آب از رادیاتور بریزید تا با سرعت بیشتری تخلیه شود

بعد از این که آب تخلیه شد پیچ ها را ببندید و اب را داخل رادیاتور بریزید و ان را پرکنید

ماشین را روشن کنید و چند بار گاز دهید تا اب جریان یابد

دوباره پیچ های هواگیری رادیاتور را باز کنید تا مجدد رادیاتور تخلیه شود

آب رادیاتور را داخل پراید بریزید تا از محل پیچ ها بدون حباب خارج شود. سپس پیچ ها را ببندید.اکنون هواگیری خودرو به پایان رسیده است

هواگیری بریلیانس h330 چگونه است؟

ماشین های چینی به طور معمول دارای پیچ هواگیری نیستند، بنابراین نحوه هواگیری رادیاتور خودرو های چینی کمی فرق دارد برای هواگیری ابتدا درب رادیاتور را باز میگزاریم و یک نفر پشت ماشین می شیند و گاز می دهد. نفر بعدی باید باد جلو موتور فن را چک کند که گرم میی شود یا نه. تا وقتی باد گرم نباشد و چهارتا شلنگ(دو شلنگ بخاری و دو شلنگ رادیاتور) دمایشان هم اندازه نباشد ماشین هوا دارد. آب رادیاتور را مدام باید اضافه کنید چون آب کم می کند. بعد از گرم شدن رادیاتور شما هواگیری شده است تو جه داشته باشید که روز بعد هواگیری سطح اب پایین می اید و دوباره باید اب را اضافه کرد

هواگیری رادیاتور خودرو

از کجا بفهمیم رادیاتور هوا گرفته

زمانی که شلنگ ها باد کرده اند، این مشکل به خاطر واشر سرسیلندر است. در هنگام سرد شدن خودرو در آن را باز کنید اگر هوا خارج شد واشرسرسیلندر سوخته و رادیاتور را هواگرفته است

در رادیاتور را چک کنید. اگر خراب باشد رادیاتور هواگرفته است و باید در ان را عوض کنید

اگر مخزن رادیاتور نشتی داشته باشد رادیاتور هوا گرفته است

بعد از تعویض قطعات سیستم خنک کننده ماشین امکان هواگرفتن رادیاتور وجود دارد

واتر پمپ را بررسی کنید که نشتی نداشته باشد

ماشین را روشن کنید و مخزن انبساط ان را بررسی کنید اگر حباب هوا مشاهده کردید نشانه هواگرفتن رادیاتور است

این مطلب را هم بخوانید :  علائم روغن سوزی ماشین

زمان صحیح هواگیری رادیاتور خودرو

هر موقع که آب داخل رادیاتور میریزیم لازم است نسبت به هواگیری آن اقدام نماییم چون که ممکن است همراه آن هوا داخل رادیاتور شود. مورد بعدی هنگامی است که موتور بیش از حد داغ می‌کند و به اصطلاح آمپر می چسباند. اگر خودرو جوش بیاورد و مایع ضد یخ از آن خارج شود باید هواگیری نماییم و با تنها با پرکردن مخزن مشکل حل نمی‌شود و ماشین دوباره جوش می‌آورد. همچنین در صورت دیدن نشتی آب از رادیاتور اقدام به هواگیری کنید

علت ایجاد هوا در رادیاتور خودرو و نشتی آب

برخی از علت های ایجاد هوا در رادیاتور عبارت اند از:

فرسوده شدن در رادیاتور

فرسوده شدن شلنگ رادییاتور شل شدن بست های اون

نشتی از شبکه های رادیاتور به دلیل صدمه یا کارکرد زیاد

خراب شدن رادیاتور بخاری

خرابی فیبرو فنر داخل واتر پمپ

نیم سوز شدن یا  سوختن واشر سرسیلندر

 

علائم خرابی جنت ماشین

علت باد کردن شلنگ رادیاتور خودرو

شلنگ یا جنت رادیاتور یک بخش اساسی از سیستم خنک کننده است و به دو بخش شلنگ بالایی و پایینی تقسیم می‌شود.. مایع داغ از طریق لوله بالا و مایع خنک از طریق لوله پایین منتقل می شوند. ممکن است گاهی با باد کردن شلنگ رادیاتور مواجه شوید. علت باد کردن شلنگ پژو،206، پراید و .. عمدتا سوختن واشر سر سیلندر است و برای تعویض آن باید به تعمیرگاه مراجعه فرمایید.

یکی از دلایل شایع برای بادکردن شلنگ رادیاتور خودرو این است که موتور دارای گرمای اضافی است و این گرما میتواند سبب باد شدن جنت‌های رادیاتور شود. همچنین با  گذشت زمان شلنگ ها دچار پوسیدگی می شوند این می‌تواند حباب های هوا را ایجاد کند. همچنین اگر هواگیری انجام نشود شلنگ ها تحت فشار قرار می‌گیرند باد می‌کنند برای رفع این مشکل می‌توانید شلنگ را تعویض کرده و مقدار بیشتری خنک کننده به موتور اضافه کنید. همچنین از درستی کارکرد ترموستات اطمینان حاصل کنید

علت سفت شدن شلنگ رادیاتور خودرو

شلنگ رادیاتور به دلیل ماهیت لاستیکی آن نرم است و باید بتوانید آن را با دست فشار دهید. اگر می‌بینید که شلنگ رادیاتور سفت یا به صورت اسفنجی است باید آن را تعویض کنید زیرا در در خطر پارگی قرار می‌گیرد.

جمع بندی

رادیاتور خودرو یکی از قسمت های مهم خودرو به حساب می‌آید و خرابی آن منجر به بروز مشکلات جدی خواهد شد. با درست کار نکردن رادیاتور موتور بیش از حد داغ می‌گردد و این منجر به آسیب به قسمت های مختلف خودرو مانند سوختن واشر سر سیلندر یا سیستم خنک کننده ماشین و … می‌شود. پس لازم است به صورت دوره ای رادیاتور خودرو خود را چک کنید و اقدامات لازم برای هواگیری رادیاتور خودرو را انجام دهید. چنان چه دچار مشکل شدید و دنبال قطعات مناسب می‌گردید سایت سورس یدک آماده خدمت رسانی به شماست.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با اپلیکیشن سورس یدک لذت را تجربه کنید!!! همین حالا نصب کندانلود و نصب
+