علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت بالا یکی از سوالاتی است که اغلب رانندگان به دنبال راه حل آن می باشند، زمانی که مشکلی در خودروی شما ایجاد می‌شود، نشانه‌های آشکاری وجود دارد که شما را از آن مطلع می کند انها می توانند به شکل صدای تق تق موتور، در دوربالا یا صدای زوزه موتور باشند.

اگر به محض مشاهده آنها به این سیگنال ها پاسخ دهید، ممکن است از مشکلات مهمتر و پرهزینه تر در آینده جلوگیری کنید. بنابراین، اگر هنگام گاز دادن صدای موتورماشین شما بلندتر از حد معمول باشد، چه؟ چه مفهومی دارد؟ دراین مقاله بر اساس زمان و مکان بروز مشکل در خودروی شما بحث خواهیم کرد ودر ادامه راه حل هایی برای برای آن ارائه خواهیم کرد

دلیل صدای زیاد موتور ماشین چیست ؟

شناسایی دقیق عیب و رفع آن در زمان مناسب تنها راه حل برای کاهش صدای زیاد موتور ماشین است قبل از اینکه خودرو دچار مشکل جدی تری شود . طبیعی است که موتور شما صدا تولید کند. با این حال، صدای بیش از حد موتور اغلب در اثر صدا یا لرزش در محفظه موتور ایجاد می شود، و دلایل مختلفی باعث به وجود آمدن این میشکل میشود در زیر به مهمترین دلایل اشاره کردیم
تسمه تایم : یکی از قطات مم خودرو تسمه تایم است این قطعه موتوری وظیفه انتقال نیرو به دیگر قسمت های خودرو برعهده دارد در صورت خرابی این قطعه به موتور شما آسیب وارد می شود.

سوپاپ خودرو : وظیفه اصلی سوپاپ خودرو کنترل ورودی و خروجی هوا به داخل محفظه احتراق وسیلندر است اگر این بخش آسیب ببیند در موتور ماشین صدای زیادی تولید می شود.

وجود جسم خارجی داخل سیلندر: زمانی که شمع خ.ودرو را تعویض می کنید این امکان را دارد که جسم خارجی وارد این بخش شود که خود دلیل افزایش صدای موتور ماشین میشود.

خرابی دسته موتور: یکی ازنشانه های خرابی موتور ایجاد صدای ضربه است که از داخل متور شنیده میشود موتور ماشین تشکیل شده ازقطعه های متحرک بسیاری که که در صورت بروز مشکل درقطعات باعث صدای زیاد موتور و یا صدای تق تق موتور هنگام گاز دادن میشود.

خراب شدن واشر گلویی : اگر واشر گلویی شکسته شود باعث تغییر مسیر گاز های خروجی مشود که یکی از نشانه ها وعائم آن افزایش صدای موتور و شنیدن صدای تق تق موتور می شود.

صدای زوزه موتور ماشین علت چیست؟

اگر هنگام رانندگی در سرعت بالا صدای زوزه موتور ماشین را می شنوید حتما به این مورد رسیدگی کنید چون ایجاد صدا های ناگهانی در موتور خودرو ممکن است مشکلات جدی تری را به وجود آورد معمولا منشائ ایجاد صدا های غیر معمول میتواند به ساییدگی بلبرینگ، مقدارنشتی مایع فرمان و یا مشکل در گیربکس مثل فرسوده شدن دنده ها باشد اگر در زمان شتاب گرفتن این صدا بیشتر به گوش رسید نیاز به روغن کاری دیفرانسیل دارید.

بنابر این برای برسی و سلامت موتور به تعمیر کار حرفه ای مراجعه کنید چرا که ممکن است به بخش های دیگر موتور آسیب وارد شود و هزینه زیادی بابت تعمیر باید پرداخت کنید

صدای زیاد موتور ماشین

صدای تق تق موتور در دور پایین

زوزه کشیدن ماشین در سرعت پایین می‌تواند به علت‌های مختلفی باشد. در زیر چند دلیل متداول برای این موضوع را بررسی خواهم کرد:

1. سوخت نامناسب

استفاده از سوخت نامناسب می‌تواند باعث ایجاد صدای “تق تق” در موتور شود.اگر در دور پایین صدا خفیف باشد ممکن است سوخت با کیفیت پایین باشد ، سوختی با بی کیفیت از عناصر مختلف یا حتی سوخت قدیمی باشد. در این صورت، استفاده از سوخت مناسب و تمیز یک راه حل می باشد

 2.قطعات فنی

برخی قطعات درونی موتور مانند بلبرینگ‌ها، واشرها ممکن است در دور پایین صدای “تق تق” ایجاد کنند. در این صورت، تعویض و تعمیر این قطعات می‌تواند مشکل را حل کند.

3. یاتاقان ماشین

به اصطلاح یاتاقان زدن ماشین یکی از دلایل صدای تق تق موتور در دور پایین است این مشکل باعث خسارت زیادی به ماشین شما میشود

4. مخلوط آب و روغن

دصورت کارکرد نا درست واشر سر سیلندر و مایع سیلندر به داخل موتور نشت میکند و این موضوع یکی از عوامل اصلی عکلکرد نادرست یاتاقان شده که خود باغث صدای زیاد م.تور ماشین می شود

علت صدای غیرعادی موتور ماشین هنگام گاز دادن

هنگامی که خودروی خود راروشن می کنید وشروع به حرکت کیکند ممکن است هنگام گاز دادن صدای غیر عادی مثل تق تق موتور رامی شنوید گاهی از مواقع در حالت درجا لرزش زیادی در بدنه مشاهده میشود از علائم بروز آن میتوان به کاهش روغن داخل موتور است قطعات و اتصالات موتور بدون روغن به درستی کار نمی منند و باعث گرمای بیش از ندازه درون موتور و اصحکاک بالا می شود درصورت کم بودن روغن موتور را خاموش کنید
در صورتی که صدای موتور ماشین با گاز دادن بیشتر میشود و شبیه به چلق چلق میشنوید میل سوپاپ لق شده و روغن به آن نرسیده است برسی سلامت گیت سوپاپ میتواند به شما کمک کند
اما اگر در هنگام حرکت و بالا رفتن سرعت صدای تق تق میشنوید شایع ترین علت بروز آن مربوط به هوزینگ ترموستات و یا دنده پینیون است اما گاهی شل بودن مفصل پلوس درخودروی پراید و فرسوده شده آن باعث بروز این مشکل شده است.

برای خرید قطعات موتوری خودرو می‌توانید به قسمت فروشگاه سورس یدک مراجعه کنید.

صدای زیاد موتور ماشین درسرما

صدای موتور ماشین در سرما

در سرما، ممکن است صدای موتور ماشین تغییر کند یا برخی صداهای جدید ایجاد شود. در دمای سرد غلظت موتور خودرو بیشتر میشود و سوزاندن آن به مراتب دشوار تراست برخی برای تبخیر سریعتر بنزین به آن اتر میزنند تا ماشین استارت بخورد و صدای موتور ماشین درهوای سرد کمتر میشود.
استفاده از روغن موتور باکیفیت در فصل سرما اهمیت سیار زیادی دارد و باعث کاهش اصتحکاک بین قطعات افزایش عمر موتور خوردو و استارت سریع در هوای سرد میشود و کاهش روغن سوزی و کاهش صدای موتور ماشین می شود. بهتر است درمورد علائم روغن سوزی ماشین اطلاعات بیشتری جمع آوری کنید.

صدای تق تق موتور در حالت درجا

صدای “تق تق” در موتور هنگامی که خودرو در حالت درجا است، می‌تواند به علت‌های مختلفی باشد. در زیر چند علت محتمل را بررسی خواهم کرد:

سیستم سوخت‌رسانی

اگر سوخت مورد استفاده در خودرو تراکم پذیری بیشتری داشته باشد احتراق بهتر صورت میگیرد موتور های بنزینی برای کارکرد متکی به این سوخت هستند بنابر این اگر میزان عدد اکتان در سوخت پایین باشد باعث ایجاد صدای تق تق در موتور خودرو میشود مخصوصا خودرو های بروز دنیا سوخت با عدد اکتان بالا استفاده میکنند

وجود رسوبات با پایه کربنی

این رسوبات بر راندمان موتور تاثیر مستقیم دارند اگر پاکسازی نشوند میتوانند. خرابی ببارو باعث کاهش توان موتور، کاهش شتاب خودرو و صدای تق تق در حالت درجا و همچنین افزایش مصرف سوخت شود شوند آورند باید از تمیز کننده ها و جرم گیر سوخت استفاده کنید.

کلام آخر:

در این مقاله از مجله فروشگاه لوازم یدکی خودرو درمورد صدای موتور ماشین در سرما و  علت های مختلف آن حرف زدیم و  به نظر میرسد عمده ترین دلیل،  استفاده از سوخت نامناسب و بی کیفیت است.

اگر موتور روغن سوزی داشت و گرمای بیش از حد تولید دکرد صدای چق چق  ولرزش بسیار در ماشین ایجاد می کند سریعا با مراجعه به مکانیک مشکل را برطرف کنید چون موتور ماشین قلب ماشین است در صورت افت عملکرد سایر تجهیزات متصل به آن را خراب می کند و قطعا هزینه اضافی برای تعمیر موتور باید پر داخت کنید  از همین رو مقاله بالا را بادقت مطالعه کنید اگر صدادی تق تق موتور ماشین غیر عادی بود در کوتاه ترین زمان مشکل را برطرف کنیدو لوازم یدکی آن را تعویض کنید.