مجله سورس یدک > دانستنی های خودرو > علائم روغن سوزی ماشین

علائم روغن سوزی ماشین

علائم روغن سوزی ماشین

اگر شما دارای یک خودرو شخصی یا سواری هستید و با آن کارهای روزانه تان را انجام می دهید، باید به همه موارد و مشکلات آن آگاه باشید. یکی از مشکلات مهمی که ممکن است در طول روز با آن درگیر شوید، روغن سوزی خودرو می باشد. البته این ایراد در بسیاری از ماشین های کارکرده یا فرسوده وجود دارد. در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل شما را با مفهوم و علائم روغن سوزی آشنا کنیم و ابعاد تازه ای از این مشکل را شرح دهیم.

وقتی گفته می شود که خودرو روغن سوزی دارد یعنی موتور همراه با سوخت، مقداری از روغن موتور را هم می سوزاند. در اینجا مقداری دود آبی رنگ از دهانه اگزوز خارج می شود. البته همیشه تنها مشکل روغن سوزی ماشین نیست و گاهی علائم دیگری نیز دخیل هستند. در ادامه با علائم روغن سوزی ماشین همراه شوید.

همچنین می‌توانید در مطلب دیگر سایت سورس یدک در مورد روغن ریزی ماشین بخوانید و مشکلات خود را برطرف کنید.

علائم روغن سوزی ماشین

خرید لوازم یدکی خودرو

علائم روغن سوزی ماشین

یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری از رانندگان و صاحبان خودروها شکل می گیرد این است که علت روغن سوزی ماشین از چیست؟ در ابتدا باید تمامی موارد آنها را بررسی کرده و اقدام به رفع چنین مشکلاتی نمایید.

روغن سوزی ماشین

روغن سوزی در بسیاری از خودروهای کارکرده اتفاق می افتد و مخصوصا ماشین هایی که سالها در حال فعالیت هستند و مسافت طولانی را طی نموده اند. علت روغن سوزی در ماشین زمانی اتفاق می افتد که روغن موتور به همراه سوخت می سوزد و سطح آن مرتب پایین می آید. اتفاقی که در اکثر ماشین های قدیمی رخ می دهد و این طور نیست که سوختن روغن موتور را در خودروهای جدید یا صفر کیلومتر مشاهده نکنیم.

به طور کلی روغن موتور در مسیرهای مشخص در ماشین به حرکت و جریان در می آید تا نگذارد که قطعات موتور باهمدیگر اصطکاک پیدا کنند. به دلایلی شاید چنین چیزهایی رخ ندهد و روغن موتور به همراه سوخت سوزانده شود. در این صورت چه ماشین تان قدیمی باشد و چه صفر کیلومتر، احتمالا دچار روغن سوزی خواهید شد. بنابراین اگر روغن موتور به محفظه احتراق راه پیدا کند، در مجاورت حرارت زیاد می سوزد و روغن سوزی را مشاهده خواهید کرد.

علائم روغن سوزی ماشین چیست؟

علائم روغن سوزی ماشین چیست؟

یکی از مهم ترین نشانه های روغن سوزی خروج دود آبی رنگ از اگزوز است. هر چه قدر دور موتور بالاتر رود، نمایش این دود آبی بیشتر می گردد. پس سوختن روغن موتور در همراهی با سوخت منجر به خروج دود آبی رنگ از اگزوز خواهد شد و در واقع این یک نشانه است که هشدار دهد تا عیب و ایراد کار را رفع نمایید. البته برخی از ماشین های درون بازار نیز می تواند دود ناشی از سوختن روغن موتور را به خود جذب کند.

این مطلب را هم بخوانید :  علائم خرابی پمپ بنزین ماشین +دلایل خرابی

بنابراین اصلا نباید برای بررسی روغن سوزی خودرو نها به رنگ دود اگزوز اکتفا کرد. یکی از مهم ترین موارد بررسی میزان روغن موتور موجود است که می توانید به سرنخ هایی از وضعیت سوختن روغن ماشین تان دست پیدا کنید. اگر سطح روغن ماشین تان کم شده باشد، یعنی اوضاع اصلا خوب نیست و احتمالا روغن سوزی دارید. همچنین بوی نامطبوع و ناخوشایند از سمت موتور نیز یکی از علت های اصلی سوختن روغن موتور می باشد. البته همه مردم چنین چیزی را متوجه نمی شوند. یعنی تشخیص روغن سوزی از سمت بو توسط افراد حرفه ای و مکانیک ها قابل فهمیدن است.

علائم روغن سوزی موتور ماشین

علائم روغن سوزی موتور ماشین

معمولا ماشین هایی که دارای روغن سوزی هستند، شتاب کمتری داشته و قدرت موتور آنها نیز افت پید امی کند. همچنین سر شمع های آنها نیز کمی چرب می شود. اگر شمع ها در زمان خاموشی ماشین بررسی شوند، متوجه این حالت چربی خواهید شد. چربی دهانه اگزوز نیز یکی دیگر از علائم و نشانه های روغن سوزی در ماشین است.

نشانه های روغن سوزی در خودرو

  • خروج دود آبی از اگزوز
  • چرب‌شدن شمع‌های خودرو
  • کاهش مداوم سطح روغن موتور
  • وجود چربی در دهانه اگزوز خودرو
  • وجود بویی ناخوشایند از سمت موتور
  • کاهش شتاب و افت قدرت موتور خودرو

نشانه های روغن سوزی موتور ماشین

نشانه های روغن سوزی موتور ماشین

البته علائم و دلایل زیادی برای روغن سوزی ماشین ها وجود دارد. به طور کلی روغن موتور خودرو وظیفه دارد تا قطعات موتور را خنک کرده و اصطکاک بین آنها را کم نماید. با وارد شدن این روغن به درون موتور، حرارت آن را تجزیه و کیفیت آنها را مخدوش می نماید. اگر روغن چنین اتفاقاتی برایش رخ دهد دیگر خاصیت روانکاری و پاکساز ی، پاک کنندگی قطعات و جذب ناحالصی ها را از دست خواهد داد.

چه چیزهایی باعث خواهد شد تا روغن موتور به محفظه احتراق راه یافته و چنین رخدادهایی اتفاق بیفتد؟ این اتفاق ها با ورود روغن موتور به محفظه احتراق بالای پیستون آغاز شده و روغن با سوخت و هوا ترکیب خواهد شد و با جرقه شمع می سوزد. بنابراین وارد شدن ناخوشایند روغن به درون محفظه سوخت دلایل زیادی دارد که شامل:

علائم اولیه روغن سوزی ماشین

  • خورده شدن کاسه نمد ماشین
  • ساییده شدن لاستیک گیت
  • مشکلات و خرابی یاتاقان ها و شاتون ها
  • اصطکاک زیاد گیت سوپاپ
  • نشتی روغن از واشر سر سیلندر ماشین
  • استفاده از روغن موتور بی کیفیت
  • خراب شدن رینگ و پیستون
  • ساییدگی بوش سیلندر یا جداره آن
  • پایین آمدن سطح روغن در دورهای بالاتر از 3 هزار در دقیقه

علت روغن سوزی ماشین پراید

علت روغن سوزی ماشین پراید

روغن سوزی پراید از جمله اتفاق هایی است که نباید به سادگی از کنار آنها عبور نمایید. همیشه سعی کنید علائم روغن سوزی ماشین پراید را شناسایی کرده و در اسرع وقت به تعمیر آنها بپردازید. روغن سوزی امروزه یکی از مشکلات رایجی است که تقریبا بیشتر خودروهای فرسوده یا قدیمی تر با آنها روبرو هستند. اگر آن را نادیده بگیرید می تواند مشکلات و هزینه های جبران ناپذیری به موتور خودروی شما وارد نماید. بنابراین باید در این زمینه دقت زیادی کنید.

تشخیص روغن سوزی ماشین پراید

روغن سوزی موتور پراید علائم زیادی دارد که در ادامه به بررسی کامل علت روغن سوزی خودرو پراید پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

این مطلب را هم بخوانید :  علت داغ شدن لنت ترمز چیست؟ + روش های پیشگیری

تشخیص روغن سوزی ماشین پراید

روغن موتور کثیف و سیاه

یکی از دلایل اصلی روغن سوزی ماشین پراید استفده از روغن های کثیف یا دیر تعویض کردن روغن در زمان مورد نظر است. وقتی روغن خودروی شما کهنه می شود احتمال ورود انواع آلاینده ها نظیر گرد و خاک و غبار و ذرات فلزی وجود دارد. این آلاینده ها باعث خرابی روغن و از دست رفتن کیفیت و توانایی آنها می شود.

زیاد بودن روغن موتور در محفظه

بیش از حد پرشدن روغن در موتور باعث می شود تا وارد محفظه احتراق شده و با سوخت بسوزد. بنابراین اینکار باعث افزایش مصرف روغن شده و در نهایت به موتور خودرو آسیب می زند.

روغن موتور بی کیفیت و نامناسب

گاهی پایین بودن یا زیاد بودن ویسکوزیته روغن نیز باعث روغن سوزی ماشین پراید می شود. ویسکوزیته روغن اهمیت زیادی دارد و تعیین خواهد کرد که روغن چقدر می تواند موتور را چرب یا روغن کاری نماید. اگر ویسکوزیته یا روان بودن خیلی کم باشد روغن نمی تواند موتور را به درستی روغن کاری نماید و احتمال خرابی وجود دارد. انتخاب روغن یکی از بهترین روش های درمان روغن سوزی پراید است.

گرفتگی دریچه PCV

همچنین شیر پی سی وی وظیفه تنظیم فشار در میل لنگ ماشین را برعهده دارد. این کار با جریان یافتن هوا به داخل موتور انجام شده و در عین حال از نشت روغن و سایر مایعات به سمت بیرون جلوگیری می نماید. گرفتگی سوپاپ pcv می تواند باعث سوختن روغن موتور شود. زیرا از تهویه مناسب موتور جلوگیری می کند. وقتی موتور به اندازه کافی تهویه نشود، روغن گرم شده و شروع به خراب شدن می کند.

همچنین اگر سوپاپ پی سی وی باز باقی بماند احتمال دارد سوختن روغن موتور اتفاق بیفتد. باز ماندن سوپاپ اجازه می دهد تا روغن بیش از حد به داخل محفظه احتراق کشیده شود. در این شرایط همراه با سوخت سوزانده شده و این یکی از علت های اصلی روغن سوزی پراید خواهد بود.

فرسوده بدن حلقه های پیستون

فرسودگی یا خرابی رینگ پیستون نیز یکی از شایع ترین دلایل روغن سوزی مخصوصا در پرایدی است. رینگ پیستون ها وظیفه آب بندی محفظه احتراق و نگهداری روغن در میل لنگ را عهده دار هستند. اگر رینگ های پیستون خراب شده یا فرسوده شوند، احتمال آسیب دیدگی زیاد می شود و اینکار اجازه خواهد داد تا روغن به داخل محفظه احتراق نشت کند. وقتی روغن به داخل محفظه احتراق راه پیدا کند به همراه سوخت می سوزد. این کار باعث افزایش مصرف روغن و آسیب دیدگی موتور پراید می شود.

کج شدن دیواره‌های سیلندر

یکی از مهم ترین دلایل سوختگی روغن موتور، کج شدن دیواره سیلندر است. وقتی دیواره های سیلندر منحرف شوند، باعث ایجاد شکاف میان پیستون و دیواره خواهد شد. شکاف مانع آب بندی کامل محفظه احتراق می گردد. با توجه به خلاء ایجاد شده توسط فرآیند احتراق بر روی پیستون روغن می تواند با شکاف به درون محفظه کشیده شود. وقتی که در محفظه قرار می گیرد، روغن با بنزین می سوزد و باعث افزایش مصرف روغن و آسیب دیدگی موتور پراید می شود.

واشر سر دمیده شده

واشر سر دمیده نیز یکی از علت های اصلی سوختن روغن موتور پراید است. اتفاق زمانی رخ می دهد که واشر سر دمیده می شود و باعث از بین رفتن تراکم موتور خواهد شد. این کاهش تراکم ممکن است باعث بالا رفتن روغن به داخل محفظه احتراق گردد. وقتی روغن در محفظه قرار بگیرد با بنزین سوخته می شود. همین باعث افزایش مصرف روغن ها شده و روغن سوزی در پراید رخ می دهد.

این مطلب را هم بخوانید :  ماشین اتومات یا دنده‌ای؟ کدام بهتر است ؟

خم شدگی میله‌های اتصال

همچنین میله های اتصال خم شده نیز به دو دلیل باعث سوختن روغن می شوند. اولین علت این است که شاتون خم شده و باعث ایجاد شکاف بین پیستون و دیواره سیلندر می شود. شکاف اجازه می دهد تا روغن به داخل محفظه احتراق کشیده شده و به همراه سوخت سوزانده شود.

دوم دلیل هم این است که شاتون خم شده و می تواند باعث برخورد به سر سیلنر گردد. این می تواند به عایق بندی روغن آسیب بزند و اجازه می دهد روغن به داخل محفظه احتراق نشت کند. وقتی در محفظه قرار بگیرد روغن به همراه سوخت سوزانده شود.

خرابی سیستم خنک‌کننده

یکی از مهم ترین علائم روغن سوزی ماشین پراید سیستم خنک کننده خراب است که به تنظیم دمای موتور نمی تواند کمک کند و باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود. اگر سیستم خنک کننده یا فن خراب باشد، موتور بیش از حد گرم خواهد شد و روغن شروع به خراب شدن می کند. این باعث سوختن روغن و آسیب دیدن موتور می شود.

تشخیص روغن سوزی ماشین پراید

هزینه تعمیر روغن سوزی ماشین پراید

هزینه تعمیر روغن سوزی ماشین در سال های اخیر کمی بالا رفته است و برای تعمیر هزینه روغن سوزی ماشین پراید در سال 1402 با هزینه های اجرت باز شدن موتور باید چیزی بین 2 تا 3 میلیون تومان در نظر گرفت. البته همه چیز به استا کار یا تعمیرکار بستگی دارد و لوازم مصرفی نیز در قیمت آن دخیل هستند.

علائم روغن سوزی ماشین پژو

علائم روغن سوزی ماشین پژو

در ادامه برخی از مهم ترین علت روغن سوزی ماشین پژو 405 و علت روغن سوزی ماشین سمند ef7 را خدمتتان شرح داده ایم که شامل:

– بوی سوختن روغن که از خودرو می آید.
– کاهش مداوم روغن
– مشاهده دودهای آبی و سفید از اگزوز خودرو
– وجود روغن در دهانه اگزوز
– روغنی بودن سر شمع ها
– کاهش شتاب خودرو

علائم روغن سوزی ماشین پژو

سئوالات متداول:

علت روغن سوزی ماشین پیکان چیست؟

پیکان نیز همانند بقیه ماشین ها کار می کند و عملکرد مشابه پراید دارد که علائمی نظیر خرابی یاتاقان‌ها و شاتون‌ها ، خوردگی کاسه نمد خودرو و … از جمله علائم روغن سوزی هستند.

علت روغن سوزی ماشین تیبا

ماشین های تیبا نیز جزو خودروهای ساپیا به حساب می آیند و علائم روغن سوزی آنها با ماشین های پراید یکسان است.

علت روغن سوزی ماشین تازه تعمیر

ماشین های تازه تعمیر یا مدل های قدیمی تر علائم و علت های زیادی دارند که باید به طور کامل بررسی شوند.

علت روغن سوزی ماشین صفر

یکی از اصلی ترین دلایل روغن سوزی موتور ماشین صفر کیلومتر، نشتی روغن است.

علائم روغن سوزی 206

ماشین های 206 نیز از گروه پژو هستند که علائم یکسان و مشابه ای دارند و باید به طور کامل تمامی آنها را بررسی نمایید.

کلام پایانی:

روغن سوزی خودروها یکی از مشکلات رایج و معروف در دنیا هستند که بیشتر صاحبین خودروهای قدیمی و تازه تعمیر با آنها روبرو هستند. علائم و علت های اصلی آنها را خدمتتان ذکر کرده ایم. اگر خودروی شما زیاد روغن کم می کند باید آن را جدی بگیرید و به یک تعمیرکار حرفه ای مراجعه نمایید. در پایان نظرات و دیدگاه و تجربیات تان را در این زمینه کامنت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با اپلیکیشن سورس یدک لذت را تجربه کنید!!! همین حالا نصب کندانلود و نصب
+