داغ شدن لنت ترمز یکی از معضلات سیستم ترمز خودرو است که عملکرد بهینه خودرو را به خطر می‌اندازد و مانع از توقف صحیح و به موقع خودرو می‌گردد که می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. یکی از دلایل این امر می‌تواند نوع رانندگی باشد. رانندگی تهاجمی با سرعت زیاد و استفاده زیاد و ناگهانی از ترمز سبب داغ شدن لنت ترمز می‌شود.
علاوه بر این داغ شدن لنت ترمز بر اثر عوامل دیگری نیز رخ می‌دهد و راه‌حل‌هایی نیز برای پیشگیری یا رفع این اتفاق نیز وجود دارد که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم. با ما همراه شوید تا بتوانید اطلاعات مفیدی راجع‌ به این موضوع کسب نمایید.

ترمز خودرو چگونه کار می‌کند؟

علت داغ شدن لنت ترمز تیبا

4 نوع سیستم ترمز متداول وجود دارد که در خودروها یا موتورسیکلت‌ها استفاده می‌شوند: سیستم ترمز هیدرولیک، هوا، مکانیکی، و ضد قفل (ABS). سیستم ترمز خودرو با استفاده از اصطکاک و تبدیل انرژی جنبشی یعنی همان حرکت لاستیک‌های ماشین، به انرژی گرمایی خودرو را متوقف می‌کند.
امروزه اتومبیل‌ها مجهز به دو ست ترمز مخصوص چرخ جلو و عقب هستند. زمانی که پدال ترمز فشرده می‌شود مایع هیدرولیک به سیلندر اصلی انتقال می‌یابد و مایع توسط سیلندر به هر 4 چرخ خودرو می‌رسد. وقتی مایع به چرخ‌ها منتقل می‌شود، لنت ترمز به دیسک چسبیده و باعث کم شدن سرعت خودرو یا متوقف شدن آن می‌شود.

علت داغ شدن لنت ترمز خودرو چیست؟

سیستم ترمز خودرو می‌تواند خودرویی با وزن زیاد را تنها با فشار پا روی پدال متوقف کند و از حرکت نگه دارد و این کاری بسیار شگفت‌انگیز است! اما همان‌طور که می‌دانید این کار سبب تولید حرارتی زیاد می‌شود چون عمل اصطکاک در حال رخ دادن است و اگر مراقب نباشید ممکن است داغ شدن لنت ترمز اتفاق بیفتد و جان شما و عزیزانتان را به خطر بیندازد.

رانندگی و ترمز زدن تهاجمی می‌تواند ترمزها را بسیار زیاد گرم کند تا جایی که ممکن است این حرارت به 600 تا 700 درجه فارنهایت هم برسد. در ادامه با ما همراه باشید تا دلیل داغ شدن لنت ترمز خودرو را که می‌تواند چندین مورد باشد را به طور کامل برایتان بیان کنیم تا بتوانید با آگاهی از این موارد از هزینه‌های گزاف تعمیر در امان بمانید و امنیت خودتان را تضمین کنید.

جایگیری و نصب نادرست دیسک ترمز

داغ شدن لنت

اگر لنت‌های ترمز یا پدال ترمز به درستی نصب نشده باشند به صورت نامناسب و ناهموار بر روی اجزای فلزی فشرده می‌شوند، زودتر فرسوده شده و از کار خواهند افتاد. برای مثال اگر دیسک ترمز خودرو زاویه‌دار باشد، باعث جایگیری نامناسب آن شده و خوردگی لنت ترمز را سبب می‌شود.

فرسودگی لنت

علت داغ شدن لنت

اگر لنت فرسوده باشد و با آن اقدام به رانندگی کنید سبب داغ شدن لنت ترمز خودرو می‌شود. زمانی که مواد اصطکاک به اندازه کافی وجود نداشته باشد لنت ترمز نمی‌تواند مانع از ساییده شدن اجزای فلزی روی یکدیگر باشد و در نتیجه داغ شدن لنت ترمز رخ می‌دهد.
لازم است حدوداً هر 30000 الی 60000 کیلومتر نسبت به تعویض لنت ترمز اقدام نمایید چون لنت ترمز در استفاده شهری در این حدود دوام می‌آورد. اما این مقدار به مدل خودرو و نوع رانندگی شما نیز بستگی دارد.

مشکل در اجزا سیستم ترمز

علت داغ شدن لنت ماشین

اگر مشکلی در هر یک از اجزا سیستم ترمز خودرو نظیر شلنگ‌ها و فیلترها و سیلندر اتفاق افتد یا روغن موتور خودرو به موقع تعویض نشود می‌تواند موجب داغ شدن لنت ترمز ماشین شود.
برای مراقب از سیستم ترمز خودرو می‌توانید سطح روغن ترمز خودرو را به صورت مرتب بررسی نمایید و از روغن ترمز باکیفیت و مناسب استفاده نمایید. همچنین شلنگ و سیلندر اصلی خودرو را چک کنید تا نشتی نداشته باشند.

لنت ترمز بی‌کیفیت

دلیل داغ شدن لنت ترمز

از دلایل دیگر داغ شدن لنت ترمز، بی‌کیفیت بودن لنت ترمز است. اگر این قطعه کیفیت مناسب را نداشته باشد زود فرسوده شده و داغ می‌کند. همچنین ممکن است قدرت چسبندگی لازم را نداشته باشد یا در آب و هوای متفاوت دچار مشکل شود.
دقت کنید که در هنگام خرید لنت ترمز باکیفیت باشد و آزمایش شده بوده و مطابق با مشخصات خودروتان باشد، زیرا قطعه‌ای ضروری بوده و بر روی عملکرد سیستم ترمز خودرو تاثیر مهمی دارد. بهتر است درمورد زمان تعویض لنت ترمز، اطلاعات کافی داشته باشید.

علائم داغ شدن لنت ترمز

داغ شدن لنت ترمز می‌تواند چندین علامت داشته باشد که با مشاهده آن می‌توانید متوجه این اتفاق شوید و سریعاً به جهت بررسی و جلوگیری از اتفاقات ناگوارتر اقدام کنید. این علائم شامل:

  1. صداهای بلند و جیرجیر از ترمز
  2. بوی سوختگی لنت ترمز و دود کردن آن
  3. پدال ترمز نرم
  4. اخطار چراغ ترمز
  5. تغییر ظاهری دیسک

صداهای بلند و جیرجیر از ترمز

علت داغ شدن چرخ جلو

لنت ترمز خودرو موادی با اصطکاک بالایی دارد که از ساییده شدن اجزای فلزی به هم جلوگیری می‌کند و به آن آستر ترمز هم گفته می‌شود. لنت ترمز بسیار بادوام و مقاوم است، اما اگر به صورت اشتباه در جای خود قرار داده شود ممکن است سریع‌تر فرسوده شود.
زمانی که این اتفاق می‌افتد اجزای فلزی بر روی همدیگر ساییده می‌شوند و صدای جیر جیر مانند و بلند ایجاد می‌شود و گرمای اضافی تولید می‌شود.

بوی سوختگی لنت ترمز و دود کردن آن

علت داغ شدن رینگ عقب ماشین

گاهی اوقات خوردگی در لنت ترمز یا آلودگی و تجمع غبار در ترمز سبب چسبیدگی لنت ترمز به دیسک ترمز می‌شود و حرکت را محدود می‌کند. کالیبرهای ترمز نیز سبب گیر کردن پیستون‌ها می‌شوند.
زمانی که این اتفاقات رخ می‌دهند لنت ترمزها به فشار آوردن روی چرخ مداومت کرده و گرمای زیادی تولید می‌کنند و لنت ترمز شروع به داغ شدن می‌کند و بوی سوختگی (بویی مانند بوی یک فرش سوخته) و دود از آن بلند می‌شود.

پدال ترمز نرم

هنگامی که تجمع هوا در خطوط ترمز اتفاق می‌افتد، پدال ترمز نرم می‌شود و حالت اسفنجی پیدا می‌کند و زمانی که پدال ترمز را می‌فشارید احساس اسفنجی و نرم بودن دارد. با گرم شدن روغن ترمز، هوایی که داخل شلنگ ترمز جمع شده است ممکن است به بخار یا آب تبدیل شود و از حرکت صحیح روغن ترمز جلوگیری کند.
این کار باعث کم شدن قدرت ترمز می‌شود و ترمز را به طور کلی خراب می‌کند و باعث نرم شدن آن می‌شود. شایان ذکر است که نرم شدن پدال ترمز می‌تواند به علت آسیب‌دیدگی خط ترمز خودرو یا سیلندر اصلی نیز باشد.

اخطار چراغ ترمز

علت داغ شدن چرخ عقب نیسان

روشن شدن چراغ ترمز یکی از نشانه‌های داغ شدن لنت ترمز است. زمانی که چراغ خطر روی داشبورد روشن می‌شود نشان‌دهنده آن است که لنت ترمز داغ شده یا ترمز اضطراری خودرو فعال شده است.

تغییر ظاهری دیسک ترمز

تغییر ظاهری نظیر کم شدن ضخامت لنت ، ساییده شدن ، ترک برداشتن نیز از دیگر علائم داغ شدن لنت ترمز خودرو است.

پیشگیری از داغ شدن لنت ترمز ماشین

در این بخش مواردی را به جهت پیشگیری از داغ شدن لنت ترمز خودرو برایتان آورده‌ایم که رعایت کردن آن‌ها به شما کمک می‌کند تا با این حادثه مواجه نشوید.

  • کاملاً به عادت رانندگی شما بستگی دارد. باید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید و آرام‌تر ترمز بگیرید. در این‌صورت می‌توانید از داغ شدن لنت ترمز خودروتان به آسانی جلوگیری کنید.
  • از رانندگی روی ترمز خودداری کنید. این به معنی آن است که مدت زمان طولانی پا را روی پدال ترمز نگه ندارید چون ترمزها نیاز به استراحت دارند، مخصوصاً زمانی که در ترافیک قرار دارید و آهسته و سپر به سپر در حال رانندگی هستید.
  • هنگام خرید لنت ترمز با کیفیت آن توجه کنید. اگر لنت ترمز اصل و باکیفیت خریداری نمایید طول عمر لنت ترمز خودرو شما بیشتر می‌شود و در نهایت ایمنی خودرو شما بالا می‌رود.

 

وقتی لنت ماشین داغ میشه چیکار کنیم؟

اگر با داغ شدن لنت مواجه شدید، با انجام کارهای زیر تلاش کنید تا لنت ترمز داغ شده را خنک کنید:

  • با سرعت ثابت حرکت کنید. حدود 5 دقیقه با سرعت کم حرکت کنید و در صورت امکان از ترمز استفاده نکنید.
  • پا را از روی پدال گاز بردارید و خیلی آرام ترمز کنید تا خودرو متوقف شود. زمانی که خودرو متوقف شد ترمز دستی را بکشید تا لنت ترمز از دیسک ترمز جدا شده و خنک شود.
  • دلیل داغ شدن لنت ترمز را بررسی کنید. شاید نیاز به تعویض پدال ترمز خودرو داشته باشید.
  • به طور کلی باید به صورت دوره‌ای سیستم ترمز خودرو خود را چک کنید و از سلامت قطعات آن از جمله پدال ترمز، سیستم هیدرولیکی ، کمک‌های ترمز اطمینان حاصل کنید.

علائم تمام شدن لنت ترمز چیست؟

برای جلوگیری از حوادثی که ممکن است در صورت تمام شدن لنت رخ دهد باید از علائم تمام شدن لنت ترمز اطلاع داشته باشید. در زیر این نشانه‌ها را به صورت موردی بیان کرده‌ایم.

  • صدای جیرجیر و سوت کشیدن لنت
  • متمایل شدن خودرو به یک سمت
  • دیر ترمز گرفتن
  • هشدار چراغ خطر
  • تغییر ظاهری لنت ترمز
  • لرزیدن پدال ترمز

سوالات متداول

لنت ترمز خوب را از کجا بخرم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت سورس یدک فروشندگان لنت ترمز اصل و باکیفیت را مشاهده نمایید و محصول را به صورت آنلاین سفارش داده و با ارسال فوری درب منزل‌تان دریافت کنید.

لنت ترمز چه موقع باید تعویض شود؟

زمان تعویض لنت ترمز بستگی به شرایطی از جمله نحوه رانندگی، میزان استفاده ، کیفیت لنت ترمز ، مدل خودرو و مواردی دیگر دارد. اما به طور کلی هر 30000 تا 60000 کیلومتر می‌توانید لنت ترمز خودروتان را بررسی کنید و در صورت نیاز اقدام به تعویض نمایید. برای اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه کنید.

بهترین لنت ترمز کدام است؟

لنت ترمز سرامیکی گزینه مناسب‌تری است. لنت‌های ترمز از جنس سرامیک نسبت به لنت ترمز معمولی مقاومت و دوام بیشتری در مقابل حرارت بالا و داغ شدن دارند.

لنت ترمز خوب

نتیجه‌گیری
در این مقاله از مجله لوازم یدکی خودرو سورس یدک 4 دلیل داغ شدن لنت ترمز خودرو و علائم آن را به طور مفصل بیان نمودیم و مواردی را به جهت جلوگیری از رخ دادن این اتفاق ذکر کردیم. علت داغ شدن لنت ترمز پراید، تیبا ، نیسان و سایر خودروها، به طور کلی همان دلایلی است که در این مطلب ذکر شده است و با مطالعه این مطلب می‌توانید مشکل خودروتان را به درستی رفع کنید.

منبع