ترمز ABS (سیستم ترمز ضد قفل) در خودروهای پیشرفته دنیا به عنوان بخشی مهمی از تجهیزات ایمنی خودرو شناخته می‌شود. ترمز ABS با تقویت سیستم ترمز خودرو سبب ترمزگیری ایمن در خودروها می­‌شود. ترمز ضد قفل ABS به عنوان یک سیستم کنترل ترمز از قفل شدن چرخ‌­ها هنگام ترمز کردن جلوگیری می­‌کند. در واقع در ترمز ABS از قطعات الکترونیکی استفاده شده است که امکان تشخیص و جلوگیری از قفل شدن چرخ­‌ها را فراهم می­‌کند. سیستم ترمز ضد قفل با کنترل فشار ترمز در هر چرخ مانع از قفل شدن چرخ می‌­شود و به راننده کمک می­‌کند هنگام ترمز کردن در موقعیت های خطرناک نظیر جاده‌­های لغزنده فاصله توقف خودرو کوتاه‌­تر و خودرو راحت‌­تر کنترل شود.

ترمز ABS در خودروهای پیشرفته دنیا از دهه 1970 به بعد معرفی شد و قوانین اتحادیه اروپا نصب ترمز ضد قفل ABS در همه خودروهای ساخته شده از سال 2004 به بعد را اجباری کرد. در سیستم ترمز ضد قفل یا ترمز ABS سنسورهایی بر روی چرخ‌های خودرو نصب می­‌شود در هنگام ترمز گرفتن در شرایط نامساعد جاده مانند جاده‌­های لغزنده یا یخ زده چرخ‌­ها در آستانه قفل شدن قرار می­‌گیرند سنسورهای ترمز ­ABS اطلاعات مربوط به وضعیت چرخ­‌ها را ارسال می­‌کنند و سوپاپ­‌های هیدرولیکی که وظیفه کاهش فشار ترمز را برعهده دارند از قفل شدن چرخ­‌ها جلوگیری می­‌کنند و راننده می‌­تواند با کنترل فرمان و چرخاندن آن در جهت مناسب از وقوع حوادث خطرناک جلوگیری کند.

شما همچنین می توانید  قطعات ترمز خودرو را به صورت اینترنتی مشاهده نمایید و قیمت انها را با یکدیگر مقایسه و به صرفه ترین ان را خریداری نمایید.

ترمز ABS چیست؟

ترمز ABS چیست؟

ABS مخفف anti-lock braking system و به معنی سیستم ترمز ضد قفل است. ترمز ABS نوعی از سیستم ایمنی خودرو است که از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمز گرفتن جلوگیری می‌­کند و کنترل بهتر خودرو را در سطوح لغزنده فراهم می­‌کند. اگر خودرویی سیستم ایمنی ABS نداشته باشد ممکن است در شرایط نامطلوب جاده واژگون شود. خودروهای آمریکایی که بعد از سال 2012 ساخته شده اند باید حتما دارای ترمز ضد قفل ABS باشند.

ترمز ABS (سیستم ترمز ضد قفل) برای کنترل سرعت در چرخ‌­های خودرو از سنسورهای کامپیوتری و شیرهای برقی استفاده می­کند. در شرایط اضطراری زمانی که راننده ترمز می‌­کند حسگرهای ABS زمانی که چرخ‌­ها درآستانه قفل شدن قرار می‌­گیرند را تشخیص می‌­دهند و نیروی لازم برای حفظ کشش لاستیک در سطح جاده را فراهم می­‌کنند.

ترمز ABS در رانندگی ایمنی ایجاد می­‌کند و به رانندگان اجازه می‌­دهد تا با تغییر فشار ترمزی که توسط کنترل کننده موجود در سیستم ترمز ضد قفل ایجاد شده است بر خودروی خود کنترل بیشتری داشته باشند. اگر خودرویی فاقد سیستم ایمنی ABS باشد احتمال واژگونی خودرو در شرایط لغزنده جاده و عدم کنترل مناسب فرمان بسیار زیاد است.

اجزای سیستم ترمز ABS

اجزای سیستم ترمز ABS

نقش ترمز ABS در کنترل سرعت چرخ­ ها و جلوگیری از قفل شدن آن­ها درسطوع لغزنده، یخ زده یا باران خورده بسیار حائز اهمیت است. سیستم ترمز ضد قفل دارای اجزای مختلفی است که کنترل و پایداری خودرو را در زمان ترمز کردن بهبود می­‌بخشد.

اجزای ترمز ABS (سیستم ترمز ضد قفل) عبارتند از:

  • سنسورهای سرعت چرخ
  • واحد کنترل الکترونیکی (ECU)
  • سوپاپ ها
  • پمپ

نحوه عملکرد ترمز ABS

نحوه عملکرد ترمز ABS

قبل از سیستم ایمنی ABS ترمز خوردرو عملکرد متفاوتی داشت و در هنگام حرکت خودرو در سطوح لغزنده چرخ­­‌ها قفل می­‌شد و مسافت توقف افزایش پیدا می­‌کرد در این حالت کنترل خودرو سخت و غیرممکن می­‌شد. امکان توقف خودروی مجهز به ABS در سطوح مختلف بیشتر از خودروی فاقد ABS است . ترمز ضد قفل ABS لزوما فاصله توقف خودرو را کوتاه نمی‌کند. در سطوح لغزنده خودرویی که مجهز به ABS است بعد از ترمز گرفتن فاصله توقف افزایش می­‌یابد تا راننده بتواند کنترل فرمان را حفظ کند. در خودروهای دارای ترمز ABS (سیستم ترمز ضد قفل) سنسورهای سرعت حرکت چرخ به طور دائمی سرعت حرکت چرخ­‌ها را کنترل می­‌کنند.

سنسورها اطلاعات مربوط به سرعت چرخ را به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) منتقل می­‌کنند ECU اطلاعات دریافتی را پردازش می­‌کند و زمان کاهش سریع سرعت چرخ را تشخیص می­‌دهد. همچنین وضعیت سوپاپ­‌های ترمز و فشار روغن ترمز را نیز تنظیم می­‌کند و در نهایت از سوپاپ‌­ها در خط ترمز برای کاهش فشار به چرخ استفاده می‌­کند تا سرعت چرخ کاهش یابد، باز و بسته شدن سوپاپ­‌ها سبب می‌­شود ضرباتی به پدال ترمز وارد شود که رانندگان آن را حس می­‌کنند. واحد کنترل الکترونیکی (ECU) از یک پمپ استفاده می­‌کند تا فشاری که توسط سوپاپ­‌ها کاهش یافته است مجدد به سیستم بازگردد.

انواع ترمز ABS

انواع ترمز ABS

ترمز ضد قفل ABS یکی از پیشرفته‌­ترین سیستم های ترمز محسوب می­‌شود و دارای انواع مختلفی است سه نوع اصلی ترمز ABS عبارتند از:

  • ترمز ABS چهار کانال چهار سنسور: این سیستم در هر چهار چرخ دارای سنسور سرعت و سوپاپ مجزا می‌باشد. این سیستم بهترین نوع از ABS است زیرا سرعت هر چرخ به صورت جداگانه بررسی و کنترل می­‌شود. ABS چهار کانال چهار سنسور بهترین عملکرد را دارد و ایمنی بیشتری برای رانندگان فراهم می‌­سازد.
  • ترمز ABS سه کاناله سه سنسور: این تنظیمات در وانت پیکاپ‌هایی که هر چهار چرخ آنها دارای ترمز ضد قفل ABS است، به کار برده می­‌شود. در این سیستم هر دو چرخ جلو دارای سوپاپ‌های مجزا و سنسورهای سرعت هستند. چرخ های عقب دارای یک سوپاپ و یک سنسور سرعت در محورعقب هستند. از آنجایی که سرعت چرخ های عقب با هم تنظیم می‌شوند، در هنگام رانندگی در سطوح لغزنده امکان قفل شدن یکی از چرخ­‌ها در هنگام ترمز گرفتن وجود دارد. این سیستم نسبت به حالت چهار کانال چهار سنسور دقت کمتری دارد.
  • ترمز ABS یک کاناله یک سنسور: این سیستم دارای یک سوپاپ و یک سنسور سرعت برای چرخ­‌های عقب است. معمولا در وانت پیکاپ­‌هایی که مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS هستند یافت می‌شود. احتمال قفل شدن یکی از چرخ­‌ها هنگام رانندگی و ترمزگیری وجود دارد.

تفاوت سیستم ترمز ABS با ترمز معمولی

تفاوت سیستم ترمز ABS با ترمز معمولی

در شرایط نامناسب و توقف ناگهانی خودرو با ترمز معمولی ممکن است یک یا چند چرخ خودرو قفل شود در این حالت چرخش چرخ­ها متوقف می‌­شود، خودرو بر روی جاده لیز می­‌خورد و کنترل خودرو از دست راننده خارج می‌­شود.

امروزه، با استفاده از فناوری ABS سرعت چرخ ماشین کنترل می­‌شود و امکان هدایت و حفظ خودرو از آسیب­‌های جدی فراهم می­‌شود. در بسیاری از خودروها و کامیون‌های جدید امروزی، ترمزهای ضد قفل ABS با سایر سیستم‌های ایمنی مانند کنترل کشش و کنترل الکترونیکی پایداری کار می‌کنند تا تجربه رانندگی ایمن‌تری را ارائه دهند.

در خودروهایی که مجهز به سیستم ترمز ABS نیستند هنگامی که رانندگان در جاده‌­های لغزنده پدال ترمز معمولی را به شدت فشار می‌­دهند ، یک یا چند چرخ می توانند قفل شوند در این حالت احتمال لیز خوردن و از کنترل خارج شدن خودرو و حوادث ناگوار بسیار زیاد است اما خودروهایی که مجهز به سیستم ABS هستند سنسورهایی که سرعت حرکت چرخ‌­ها را کنترل می‌کنند با ارسال پیام به بخش مربوطه و انجام عملکرد صحیح سایر اجزای ABS از قفل شدن چرخ­‌ها و لیز خوردن خودرو جلوگیری می‌­شود و کنترل ایمن برای خودرو حاصل می­‌گردد.

محدودیت­‌های سیستم ترمز ABS

محدودیت­‌های سیستم ترمز ABS

ترمز ABS (سیستم ترمز ضد قفل) یک سیستم ایمنی کلیدی در اکثر خودروها و کامیون های مدرن است. با اینکه استفاده از ABS در خودروها بسیار مفید است اما نباید کاملا به آن اعتماد کنید بلکه باید احتیاط کنید و از رفتارهای مخاطره‌­آمیز در حین رانندگی مانند رانندگی در هنگام خواب یا رانندگی در هنگام خستگی، سبقت­‌های نا به جا و…. بپرهیزید.

انتظار نداشته باشید ترمز ABS ضعف در رانندگی را جبران کنند با رعایت ایمنی و با دقت رانندگی کنید این عامل کلیدی امنیت جانی شما را تضمین می‌­کند. با رانندگی صحیح و محتاطانه می‌­توانید از سیستم‌­های ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل ­ABS رضایت داشته باشید.

مهمترین مزایای ترمز ABS

مهمترین مزایای ترمز ABS

ترمز ABS بخشی از تجهیزات ایمنی خودرو است که از قفل شدن چرخ های خودرو در شرایط اضطراری و ترمز شدید جلوگیری می کند. در صورت ترمزگیری ناگهانی، احتمال از دست دادن کشش بین لاستیک ها و سطح جاده وجود دارد این می تواند باعث سر خوردن لاستیک‌ها شود. اوضاع زمانی بدتر می شود که همه این اتفاقات غیرقابل کنترل باشند. در چنین حالتی، خودرو به حرکت خود ادامه می دهد و از دست دادن چسبندگی لاستیک با جاده ممکن است منجر به از دست دادن کنترل فرمان خودرو توسط راننده شود و تصادف رخ ­دهد.

هنگامی که خودرویی مجهز به ABS باشد، ترمزها چندین بار در یک ثانیه اعمال و رها می شوند و چرخ‌ها قفل نمی‌شوند. خودرو در حالی که چسبندگی خود را با سطح حفظ می کند سرعت خود را کاهش می‌دهد و کشش موجود نیز به راننده اجازه می دهد تا فرمان را کنترل کند، خودرو را در جهت و مسیر مناسب هدایت کند و از تصادف جلوگیری کند. از این رو می‌­توان گفت سیستم ترمز ضد قفل ABS مزایای قابل توجهی را نسبت به ترمزهای معمولی ارائه می دهد. در واقع توقف سریع‌­تر خودرو و هدایت خودرو در هنگام ترمز کردن از مهمترین مزایای ترمز ABS است.

معایب ترمز ABS

معایب ترمز ABS

با وجود عملکرد بسیار خوب ترمز ABS در سطوح لغزنده اما این سیستم در مواقع رانندگی در سطوح نرم مانند خاک نرم، شن، گل، برف و… عملکرد خوبی ندارد عملکرد ترمز ABS در برف طول ترمز را افزایش می­‌دهد در این مواقع برخی از رانندگان به دلیل ضربه زدن پدال ترمز ناخوداگاه فشار بر پدال را کاهش می‌­دهند. یکی دیگر از معایب ترمز ضد قفل ABS احتمال خرابی در قطعات الکترونیک آن است مانند سنسورها و… . اگر نقصی در سیستم ABS ایجاد شود چراغ هشدار نارنجی رنگ بر روی داشبرد روشن خواهد شد.

جمع بندی

سیستم ترمز ضد قفل ABS از مهم‌ترین قابلیت‌های ایمنی در خودروها است. با استفاده از ترمز ضد قفل ABS احتمال قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمز کردن کاهش می‌یابد و خودرو در وضعیت ایمن و پایداری قرار می­‌گیرد. ABS مسافت ترمزگیری خودرو را کاهش می­‌دهد زیرا در هنگام ترمزکردن چرخ­‌ها قفل نمی­‌شوند و فشار ترمز به صورت متناوب به چرخ‌ها اعمال می‌شود. امروزه استفاده از ترمز ABS (سیستم ترمز ضد قفل) این امکان را فراهم کرده است که رانندگان با ایمنی بیشتری در جاده­‌های لغزنده حرکت کنند و پایداری و کنترل خودرو نیز حفظ شود.