یک روز، شما روی داشبورد خودرویتان یک هشدار با پیام “هشدار خالی شدن باتری ماشین” مشاهده می‌کنید. این هشدار به چه معناست؟ و در این شرایط باید چه کاری انجام دهید؟ آرام باشید! در این بحث، به بررسی اهمیت هشدار خالی شدن باتری، علل متداول آن و مراحل لازم برای مقابله موثر با این هشدار خواهیم پرداخت.

وقتی باتری شما سریع‌تر از شارژ شدن توسط دینام خالی می‌شود، یک چراغ هشدار در مورد مشکل داشتن باتری روی داشبورد خودرو ظاهر می‌شود. به طور فنی، هشدار تخلیه باتری به معنای وجود یک باتری بد نیست، بلکه وضعیت فعلی باتری خودرو را نشان می‌دهد.

با روشن کردن خودرو یا خاموش کردن رادیو، چراغ‌ها، کنترل دما و غیره که در حال استفاده از باتری هستند، می‌توانید هشدار خالی شدن را برطرف کنید. شاید هم نیاز به تعویض باتری خودرو داشته باشید یا علت اصلی این هشدار را بیابید.

لوازم یدکی خودرو

خالی شدن باتری ماشین یعنی چه ؟ 

وظیفه رساندن برق و الکترسیته به اجزای مختلف خودرو بر عهده باتری می‌باشد. وقتی باتری دارای هیچ گونه بار الکتریکی نمیباشد، در این موقع میگویند ماشین باتری خالی کرده است یا باتری ماشین خوابیده است که دراین حالت نتیجه میگیریم ماشین روشن نمی‌شود.

علت خالی شدن باتری ماشین صفر

علت و دلایل خالی شدن باتری ماشین 

زمانی که موتور خودرو خاموش است، باتری به راحتی به دلایل روشن بودن ضبط، رادیو یا برق دزدی خودرو خالی می‌شود. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که دینام باتری را شارژ نکند.  بیایید به برخی از عواملی که می‌توانند باعث خالی شدن باتری ماشین پس از خاموش شدن موتور شوند، نگاهی بیندازیم.

روشن بودن ضبط خودرو

بسیاری اوقات وقتی خودروی خود را روشن می‌کنیم و در حالت پارک قرار می‌دهیم، ضبط خودرو را روشن می‌کنیم. به یاد داشته باشید که ضبط خودرو دستگاه‌های الکتریکی هستند که با باتری کار می‌کنند. اگر با خاموش بودن موتور خودرو از ضبط خودرو استفاده می‌کنید، باتری شما خالی خواهد شد.

برق دزدی خودرو

خالی شدن باتری به دلیل سیم کشی ناقص یا خراب خودرو رخ می‌دهد. این نوع سیم کشی ها می‌توانند باعث از دست رفتن شارژ باتری شوند، حتی زمانی که خودرو روشن نیست. اگر می‌خواهید از خالی شدن باتری جلوگیری کنید، به دنبال هر گونه اتصال ناقص و خراب باشید.

آب و هوای غیرعادی

تخلیه باتری همیشه قابل کنترل نیست. آب و هوای بسیار گرم یا بسیار سرد یک پدیده طبیعی است. اگر آب و هوا بسیار گرم یا سرد باشد، می‌تواند به شارژ باتری خودرو آسیب برساند. برای جلوگیری از تخلیه باتری، خودرو را در طول زمستان در گاراژ نگهداری کنید.

باتری‌ها تاریخ گذشته

یکی دیگر از دلایلی که باعث خالی شدن غیرمنتظره باتری می‌شود، منسوخ شدن باتری است. باتریی که تاریخ مصرف آن رو به تمام است، ممکن است قبل از رسیدن به تاریخ مصرف تخلیه شود. باتری تقریباً بلافاصله پس از پارک خودرو شارژ خود را از دست می‌دهد و خالی می‌شود.

استفاده از وسایل الکترونیکی

ویژگی‌های خودرو ممکن است به ما کمک کنند، اما در شرایط مختلف ممکن است مشکل ایجاد کنند. بیشتر خودروهای جدید دارای پورت‌های شارژ هستند. اگر در حالت خاموش بودن خودرو، گوشی خود را شارژ کنید، باتری خالی خواهد شد و در نهایت خودرو به شما هشدار خالی شدن باتری ماشین خواهد داد.

ضعیف شدن سر باتری

عامل دیگری که می‌تواند باعث تخلیه باتری شود، اتصالات سر باتری است. برای اینکه بتوانید برق را به نقاط مختلف خود رو هدایت کنید باید سیم اصلی را به سر باتری وصل کنید در صورت خراب شدن سر باتری هرگونه مشکلی مانند خالی شدن باتری ماشین می‌تواند رخ دهد

روشن کردن چراغ‌های جلو

چراغ های جلوی خودرو می‌تواند برق زیادی را مصرف کند. در صورتی که خودروی خود را پارک کردید و چراغ خودرو را روشن نگه داشتید و از ماشین خود پیدا شدید به احتمال 99 درصد با خالی شدن باتری ماشین مواجه خواهید شد. چراغ‌های جلویی بزرگترین مصرف کننده برق در سیستم الکتریکی خودرو هستند و باعث تخلیه سریع باتری می‌شوند.

 وقتی باتری ماشین خالی میشود چکار کنیم

در صورت خالی شدن باتری ماشین چی کار کنیم؟

حالا بیایید در مورد حل مشکل خالی شدن باتری ماشین صحبت کنیم. مراحلی که باید انجام دهید ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد، اما مشکل قابل حل است.

روشن کردن ماشین

سریعترین راهکار برای حل مشکل خالی شدن بارتی خودرو روشن کردن ماشین شماست. وقتی موتور ماشین شما روشن است، با احتمال زیاد هشدار تخلیه باتری از بین خواهد رفت و باتری خودروی شما شارژ خواهد شد

غیرفعال کردن هشدارها

میتوانید سنسورهای هشدار تخلیه باتری خودر را غیر فعال کنید. ولی به نظر من این کار را انجام دهید چراکه ممکن است خسارات زیان بار بیشتری به خود و خودروی خود وارد کنید

بازنشانی کلید باتری

هشدار تخلیه باتری یک تدبیر احتیاطی در خودروهای هیوندای و کیا ( مانند کیا سورنتو 2022) است تا از تخلیه کامل باتری جلوگیری شود. مدل‌های جدیدتر هیوندای مانند (هیوندای النترا 2024) و کیا پس از قطع سیستم باتری 12 ولت خود، دکمه بازنشانی باتری دارند تا از تخلیه بیشتر جلوگیری شود.

جدا کردن باتری از خودرو

در خیلی مواقع این برق دزدی ها هستند که باعث خالی شدن باتری خودروی شما می‌شود. پس اگر این مشکل را دارید بهتر است مواقع پارک طولانی خودرو، باتری را از ماشین جدا کنید.

جایگزین کردن باتری نو با فرسوده

راه نهایی برای رفع هشدار خالی شدن باتری ماشین ، جایگزینی باتری است. زمانی که باتری خراب است یا بیش از حد قدیمی شده است، دیگر به خوبی مثل سابق و دوران اولیخود به خوبی کار نمیکند در این حالت باید در اسرع وقت یک باتری جدید خریداری کنید.

راه های جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین

می‌توانید برخی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید تا از خالی شدن باتری ماشین خود جلوگیری کنید. این سه مرحله که در زیر آمده است انجام دهید تا باتری خود را در سطح شارژ سالم نگه دارید.

1- روشن نگه داشتن خودرو

اگر خودروی خود را در زمان طولانی خاموش نگه می‌دارید بهتر است در هفته یک رانندگی 20 الی 30 دقیقه ای داشته باشید که باتری شما اصولا نخوابد. یعنی کنید این عمل را در هفته چند بار انجام دهید.

2- تمیز نگه داشتن باتری خودرو

به باتری ماشین توجه داشته باشید. زمانی که گردو خاک روی آن جمع می‌شود، آن را تمیز کنید. می‌توانید از مخلوط آب و ماده شوینده مخصوص برای پاکسازی آن استفاده کنید. ههمچنین محلول داخلی باتری را دور از گرما و نور آفتاب نگه دارید.

3- کار نکردن ماشین در حالت درجا

خودرویی که در حالت درجا و ایستا برای مدت طولانی کار می‌کند باعث تخلیه شدن باتری یا از بین رفتن انرژی در باتری می‌شود. بهتر است کمتر موتور خودرو درجا و در حالت ایستاده کار کند و دینام همیشه درگیر باشد.

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک

وقتی که در خودرویتان هستید و ماشین شما پارک شده است و منتظر کسی هستید، موتور و لوازم جانبی خودرو را خاموش کنید. سطح شارژ باتری نمی‌تواند با مصرف رادیو، کولر یا گرما همگام شود. همچنین، مهم است که هوشیار باقی بمانید تا باتری به طور مداوم تخلیه نشود.

خالی شدن باتری ماشین اتومات

 

نتیجه پایانی

در این مطلب آموختیم که علت های خالی شدن باتری ماشین چه چیز هایی هستند و توانستیم بفهمیم که چه کارهایی انجام دهیم تا از خالی شدن باتری جلوگیری کنیم . این علائم گفته شده در بالا به صورت کلی میباشد و برای هر خودرویی دقیق همین علامت ها نیست و ممکن است برای هر خودرو متفاوت باشد. پس اگر خودرو یا ماشین شما زود به زود باتری خالی میکند یا اینکه چراغ باتری همیشه روشن می‌ماند باید فکر اساسی کنید و حتما به باتری ساز مراجعه کنید تا بتوانید درد خودروی خود را برطرف کنید. سپاس از اینکه با ما بودید و امیدوارم این مطلب کمک شایانی به شما کرده باشد