زمان عوض کردن لنت ترمز را به طور دقیق نمی توانیم تخمین بزنیم. زمان تعویض معمولا به رانندگی افراد بستگی دارد. در شهرهای پرترافیک نظیر تهران که تعداد دفعات ترمز گرفتن بسیار بیشتر از شهرهای کوچکتر است. معمولا لنت ترمزها بعد از طی مسافتی بین 12 تا 13 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. در صورتی که تعداد دفعات ترمزگیری در طول روز کمتر باشد، این مسافت به 30 تا 40 هزار کیلومتر خواهد رسید. اما یکی از سوالاتی که در ذهن افراد شکل می گیرد این است که زمان تعویض لنت ترمز چه موقعه ای است؟

مدت زمان تعویض لنت ترمز

مدت زمان تعویض لنت ترمز

یکی از مهم ترین ویژگی در خودروها، ترمزهای آنها است. معمول اترمز نقش حیاتی در سلامت و ایمنی راننده و سرنشینان دارد. بنابراین زمانی که به جاده یا سفر می روید باید حتما لنت را چک کرده و از سلامت سیستم ترمز مطمئن شوید. غفلت از سلامت لنت ترمزها و سهل انگاری در تعویض آنها باعث بروز اتفاقات ناگوار و تصادفات و مرگ می شود. بنابراین شما باید بدانید که با تعویض به موقع لنت ها می تواند از بروز عیب و مشکلات در سیستم فنی ماشین جلوگیری نمایید. یکی از مواردی که در ذهن افراد شکل می گیرد این است که مدت زمان تعویض لنت ترمز دقیقا چه زمانی است.

علائمی نظیر روشن شدن چراغ توقف، صدای جیغ از درون لاستیک در زمان ترمز گرفتن، شنیده شدن صدای ساییدگی، احساس لرزش در زمان ترمزگیری،کشیده شدن ماشین به یک سمت در زمان ایستادن و … از جمله مهم ترین مواردی هستند که نشان می دهد مدت زمان تعویض لنت ترمزها رسیده است. ساییده شدن لنت ترمز باعث به وجود آمدن چنین علائم شده و از شما می خواهد که سریعتر برای تعویض آنها اقدام کنید.

تشخیص زمان تعویض لنت ترمز

تشخیص زمان تعویض لنت ترمز

معمولا تشخیص زمان تغییر دادن لنت ترمز به صورت کیلومتر معمولا لنت ترمزها بعد از طی مسافتی بین 12 تا 13 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. در صورتی که تعداد دفعات ترمزگیری در طول روز کمتر باشد، این مسافت به 30 تا 40 هزار کیلومتر خواهد رسید. اما به صورت چشمی نیز یک شخص حرفه ای یا مکانیک میزان درصد مصرف شده آن را تشخیص دهد. معمولا 20% لنت باقی مانده نیاز به تعویض دارد.

نکات مهم در زمان تعویض لنت ترمز

نکات مهم در زمان تعویض لنت ترمز

  • وقتی تعویض لنت ترمز را انجام می دهید، ترمز ماشین ضعیف شده و باید با احتیاط کامل رانندگی نمایید.
  • از ترمز زدن های شدید و زیاد پشت سر هم خودداری کرده و زیاد به لنت تان فشار وارد نکنید.
  • به لنت ترمز نو فرصت دهید تا کمی آب بندی شود و به این صورت خطوطی که روی دیسک چرخ است روی لنت ترمز بیفتد.
  • اگر لنت جلو یا عقب ماشین در زمان یکسان تمام شد حتما یک فاصله سه الی چهار روزه بین تعویض لنت جلو و عقب بیندازید. هنگام تعویض هم زمان لنت جلو و عقب ماشین، لنت خودرو به شدت ضعیف شده و خطرناک است.

مهم ترین علائم زمان تعویض لنت ترمز

مهم ترین علائم زمان تعویض لنت ترمز:

در این بخش مهم ترین علائم زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین های تان را ذکر کرده ایم که شامل:

سوت یا جیغ کشیدن و خر خر کردن لنت ترمز

یکی از مهم ترین علت های تمام شدن لنت ترمز، صدای جیغ یا سوت شنیدن از درون چرخ ها است. بنابراین زمانی که صدای سوت از لنت آمد احتمالا لنت شما به روزهای آخر خود نزدیک شده است. البته هر صدایی دلیل بر تمام شدن نیست زیرا برخی لنت های نو بی کیفیت نیز در اولین زمان مصرف چنین صدایی می دهد.

 

فاصله زمان طولانی میان فشار دادن پدال ترمز تا توقف و ایست کامل ماشین

عملکرد ضعیف ماشین در زمان ترمزگیری یکی از عواملی است که زمان تعویض لنت ها را نشان می دهد. باید توجه داشت که گاهی این اتفاق ها به دلیل کم شدن روغن ترمز است، باید به تعویض روغن یا مکانیکی مراجعه نمایید.

مهم ترین علائم زمان تعویض لنت ترمز

شنیدن صدای ساییدگی به هنگام ترمزگیری

یکی دیگر از علائم اتمام لنت ترمز عقب و جلو، شنیده شدن صدای ساییدگی در زمان ترمز گرفتن است. در برخی از لنت های ترمز سایش فلزی شنیده می شود که شما را از تمام شدن لنت باخبر می نماید.

 

ایجاد لرزش در هنگام ترمز گیری

گاهی در زمان ترمز گرفتن با لرزش فرمان و اتاق خودرو مواجه می شوید که یکی دیگر از علائم مهم پایان لنت ترمز است.

مهم ترین علائم زمان تعویض لنت ترمز

نمایش سنسور لنت ترمز

برخی از ماشین ها نیز دارای سنسور هشدار دهنده لنت ترمز هستند که با روشن شدن آنها نشان می دهد لنت ترمز شما تمام شده است.

 

کشیدن ماشین به یک طرف در هنگام ترمز

گاهی نیز ماشین به یک طرف در زمان ترمز گرفتن کشیده می شود. در این زمان ها بهتر است کالیپر به چرخ ها بچسبد و باعث اصطکاک شود. یکی از نشانه های پایان لنت ترمز عقب و یا جلو است.

خطرات عدم تعویض لنت ترمز

خطرات عدم تعویض لنت ترمز

قطعا اتمام لنت ترمز یا فرسوده شدن آنها می تواند بسیار آزار دهنده باشد. حتی عدم تعویض به موقع لنت ترمز می تواند عوارض و خطرات جانبی زیادی به وجود آورد. در این بخش چندین مورد از خطراتی که متوجه شما خواهد بود شامل:

1- آسیب دیدگی به روتور و کالیپر ترمز

ترمزهای ماشین یک سیستم متصل بهم از قطعات متحرک می باشند و زمانی که یکی از قطعات آسیب ببیند، ساییدگی باعث نفوذ به دیگر عناصر می شود. مثلا زمانی که لنت ترمز شما از یک نقطه خاص فرسوده شود، می تواند خطر آسیب دیدن روتور ترمز را داشته باشد. زمان ترمز زدن لنت های ترمز روتور را فشار می دهد تا ماشین ایست کند. با این حال زمانی که لنت ها زیاد فرسوده شود، هر بار که ترمز می کنید، فلزی روی لنت ها در معرض دید قرار می گیرد، در برابر روتورها ساییده شده و صدای ساییدگی به گوش می رسد و احتمالا به روتورها آسیب می رساند.

تعویض نکردن به موقع لنت ترمز می تواند به قطعات آسیب برساند و باید در این زمان هزینه های بیشتری بابت تعمیر دهید. تعویض لنت ترمز و بازرسی منظم سیستم های ترمز می تواند به شما کمک می کند تا عمر بیشتری از تمام قطعات ماشین تان داشته باشید.

 

2- احتمال دارد ترمزهای تان زمان پاسخ آهسته داشته باشد

هرچه ترمزهای شما فرسوده تر باشند، ایستادن ماشین و توقف وسیله نقلیه سخت تر خواهد شد. اگر فکر می کنید لنت های ترمز شما فرسوده شده اند، توجه به زمان پاسخگویی اهمیت دارد. اگر ترمزهای فرسوده ای که لعاب دارند رانندگی نمایید، ممکن است حس کنید که برای توقف باید بیشتر روی پدال ترمز فشار دهید.

همچنین عوارض جانبی رانندگی در ترمزهای لعاب دار شامل: فواصل توقف طولانی تر، لیز خوردن ترمز، و کشیدن ماشین به یک طرف هنگام ترمز می باشد. معمولا حالت دوم نیز زمانی اتفاق می افتد که لنت های ترمز آن طور که طراحی شده اند روتور را درگیر نکنند یا آن را جدا نکنند. لنت ها دیگر نمی توانند هر دو طرف را به طور یکنواخت در دست بگیرند و باعث رانش و لیز خوردن در زمان ترمز گرفتن می شود.

 

3- ماشین شما هنگام ترمز می لرزد؛

هنگامی که سیستم ترمز شما به خوبی کار کند، وسیله نقلیه تان باید به آرامی ترمز نماید. اما وقتی لنت های ترمز شما بیش از حد فرسوده شود یا روتورهای ترمز آسیب ببیند، می تواند لرزش هایی را در سرتاسر ماشین ارسال کند. اگر در زمان ترمز گرفتن ماشین تکان می خورد یا فرمان لرزش دارد و یا با رها کردن پدال ترمز می ایستد، به احتمال زیاد وقت تعویض لنت هایتان فرا رسیده است.

 

۴. سبب فرسودگی لاستیک های می شود؛

معمولا رانندگی با ترمزهای فرسوده می تواند تایرهای شما را فرسوده نماید. وقتی با لنت ترمز یا روتور یا کالیپر خراب یا فرسوده رانندگی نمایید، احتمال دارد بیشتر اوقات به پدال ترمز بکوبید تا ماشین کند یا متوقف شود. تمامی این ترمزهای سخت می تواند لاستیک های شما را سریعتر فرسوده نماید و باعث نامتعادل شدن آنها می گردد. حتی منجر به سایش ناهموار لاستیک می شود.

 

سخن آخر

قطعا شما نمی توانید با لنت ترمز فرسوده یا تمام شده رانندگی کنید. اگر ساییدگی لنت روی کاسه چرخ بیشتر از حد باشد و به صورت ناموزون اتفاق بیفتد می تواند خرابی های زیادی به وجود آورد. تعویض لنت ترمز در صورت نیاز و سرویس منظم سیستم ترمز باعث افزایش عمر اجزای سیستم ترمز، ایمنی بیشتر و بهبود تجربه کلی رانندگی می گردد.

یک بررسی اجمالی روی ترمزها می تواند باعث جلوگیری از مشکلات بیشتر خودروها شود. اما بسیاری از رانندگان با ترمزهای فرسوده در جاده ها رانندگی می کنند. اگر مدتی از آخرین خدمات ترمز شما گذشته است. بهتر است به یک مرکز خدمتا تخصصی ترمز مراجعه کرده و آنها را بررسی نمایید. به نظر شما زمان تعویض لنت ترمز چه موقعه ای است؟ آن را در بخش کامنت ها بنویسید.