بدون کارکرد صحیح شمع ها، خودروی شما به احتمال زیاد اصلاً نمی تواند کار کند. از آنجایی که سلامت این قطعه از خودرو مستقیماً با عملکرد موتور مرتبط است، شمع خراب می تواند منجر به مشکلاتی مانند استارت زدن های طولانی مدت خودرو و ایجاد مشکلاتی در شتاب گیری شود.

در این مقاله جامع به علائم خرابی و شناسایی بهترین زمان تعویض شمع خودرو خواهیم پرداخت ؛ ولی برای درک بهتر این موضوع، ابتدا بهتر است به شما بگوییم که شمع ماشین چه کاری انجام می دهد و چرا برای خودرو بسیار مهم است؟راه های افزایش عمر مفید شمع خودرو چیست؟ در زیر نکاتی را بیان می کنیم و با خواندن این مطلب می توانید پاسخ تمام سوالات خود را بگیرید.

شمع خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

بهترین زمان تعویض شمع خودرو چه موقعه ای است؟ 7 نشانه زمان تعویض شمع خودرو

شمع ماشین به انگلیسی  Spark Plug نامیده شده و یک وسیله الکتریکی است؛ که به منظور تولید جرقه استفاده می شود. شمع های خودرو ، الکتریسیته ای را جهت احتراق مخلوط هوا و سوخت در موتور ایجاد می می کنند و همین کار به خودروی شما اجازه حرکت را می دهد.

برای اینکه به اهمیت شمع در خودرو پی ببرید باید بدانید که برای اینکه موتور خودرو در حرکت باشد و شما امکان رانندگی را داشته باشید به شمع و جرقه آن نیاز دارید. اما شمع ها هم مانند هر قطعه ی دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری مناسب و به صورت منظم دارند تا به بهترین نحو بتوانند کار کنند. تعمیر و نگهداری شمع نه تنها طول عمر وسیله نقلیه شما را افزایش می دهد، بلکه تجربه رانندگی نرم تری را نیز تضمین می کند. ولی برای تعویض شمع شما در ابتدا باید بدانید چه عواملی شمع خودرو را خراب می کند و در نهایت بهترین زمان تعویض شمع را بشناسید.

شمع خودرو چه کاری انجام می دهد؟ | اهمیت شمع ماشین

هنگامی که ماشین خود را با چرخاندن کلید روشن می کنید؛ موتور استارت درگیر شده و شروع به چرخش می کند. الکتریسیته از باتری به سیم پیچ القایی روی موتور احتراقی خودروی شما منتقل می شود، و ولتاژ را قبل از رسیدن به شمع افزایش می هد. همزمان شمع ها مخلوط سوخت و هوا را در داخل محفظه احتراق مشتعل کرده و باعث ایجاد یک انفجار کوچک و کنترل شده در شکاف بین الکترودهای شمع می شود.

فشار ایجاد شده در داخل محفظه احتراق، پیستون های خودروی شما را به حرکت در می آورد و در نهایت انرژی شیمیایی را به انرژی جنبشی مورد نیاز برای تامین انرژی موتور تبدیل می کند. این روند در طول حرکت انقدر تکرار می شوند که در نهایت شما به مقصد برسید.

 

چگونه شمع خودرو خراب می شوند؟

شمع ها ممکن است به دلیل زمان، فرسودگی یا سایر مشکلات سیستم الکتریکی / اشتعالی به درستی نتوانند کار کنند و در انجام کار خود هم کمتر موثر واقع شوند. همچنین ممکن است در طول زمان به دلیل احتراق یا آلودگی و یا گرمای بیش از حد شمع خودرو دچار جهش ناگهانی شده و توانایی خود را در جرقه زدن مخلوط هوا و سوخت و همچنین دفع گرما از محفظه احتراق را از دست بدهند.

علاوه بر این، اگر آنها تعویض نشوند، شکاف بین الکترودهای دوشاخه افزایش می‌یابد، به این معنی که جرقه باید از فاصله بیشتری بپرد تا احتراق را آغاز کند. در نهایت، افزایش این شکاف ممکن است منجر به احتراق نامنظم ، بی رویه و اصطلاحا دم دمی مزاج شود.

 

علت تعویض شمع خودرو چیست؟

چرا-شمع-ها-باید-عوض-شوند؟

ممکن است شماهم با سوالات زیر در باره تعویض شمع مواجه شده باشید:

  • چرا باید شمع های قدیمی خودرو را عوض کنم؟
  • تعویض شمع خودرو چه فایده‌ای می تواند داشته باشد؟
  • از کجا بفهمیم که وقت تعویض شمع است؟

باید در جواب به شما بگوییم که تعویض منظم شمع‌ها و نگهداری از ان دارای اهمیت زیادی است زیرا عملکرد موتور احتراق داخلی شما را حفظ کرده و خودروی شما به خوبی حرکت می کند. هنگامی که یک شمع فرسوده نتواند جرقه الکتریکی کافی تولید کند، احتراق مخلوط سوخت هوا هم ناقص می شود.بنابراین، یک شمع قدیمی منجر به اتش‌سوزی ناقص موتور، رانندگی ناهموار و مشکلات در مصرف سوخت خواهد شد که به کاهش قدرت موتور و گاهاً خرابی آن منجر می‌شود.در نهایت یک شمع قدیمی روی سایر قطعات موتور نیز تاثیر می گذارد. این ممکن است منجر به تعمیرات پرهزینه شود و حتی ممکن است نیاز به تعویض برخی از قطعات داشته باشید.

 

چه زمانی شمع ها را تعویض کنیم | تشخیص زمان تعویض شمع خودرو

ممکن است از خود بپرسید مدت زمان مناسب تعویض شمع خودرو چقدر است؟ پس از بررسی کارشناسان به نتایج زیر رسیدیم:

همه شمع ها نمی توانند 100000 مایل را بدون نیاز به تعویض طی کنند. شما باید بدانید که چه موقع شمع خودرو را عوض کنید معمولاً مسافت پیموده شده برای تعویض شمع ها هر 30000 تا 60000 مایل است، در حالی که برخی شمع ها به صورت طولانی تر می­توانند تا 120000 مایل پیش بروند. برای تعیین فاصله زمانی ایده آل برای تعویض شمع خودرو مهم است که به دفترچه راهنما مراجعه کرده و در صورتی که از بین رفته باشد هم می توانید از مکانیک ماهر کمک بگیرید.

شما می توانید فاصله مسافت های پیموده شده بین هر تعویض شمع ماشین را دنبال کرده و با انجام بازرسی‌های منظم شمع‌ها می توانید مطمئن شوید که شمع خودروی شما زنگ‌زدگی ندارد و فاصله شکاف مناسب است.

بهترین زمان تعویض شمع خودرو چه موقعه ای است؟ 7 نشانه زمان تعویض شمع خودرو

بهترین زمان تعویض شمع ماشین | پایان عمر مفید شمع

عوامل نشان دهنده خرابی شمع خودرو را در زیر برای شما اورده ایم در اصل این 7 نشانه به شما می گوید تایم تعویض شمع خودرو شما فرا رسیده است یا به عبارتی پایان عمر مفید شمع خودرو را گوشزد می کند:

7.تغییر رنگ شمع ها

در زمان بررسی شمع های خودرو، متوجه تغییر رنگ آنها شوید به نحوی که کدر شده باشد در این شرایط، تغییر رنگ شمع ها از موارد تعویض آنها محسوب می شود.

2. موتور شما در حال کار اشتباه است

اگر متوجه شدید که سرعت موتور شما شروع به افت می کند، سپس دوباره زیاد می شود، یا هنگام خاموش کردن خودرو همچنان صدای موتور را می شنوید، ممکن است به یک شمع جدید نیاز داشته باشید.

3. خودروی شما به زور رانندگی می‌کند و صداهای عجیب و غریب و خشن تولید می کند

آیا صدای تق تق، تلق تلق یا تاق تاق از موتور خود می شنوید؟ در این حالت ممکن است که شمع ها خراب شده باشند و باید فوراً توسط یک متخصص بررسی شود. البته ممکن است دلایل دیگری برای این صداها وجود داشته باشد، اما نباید این مسائل را نادیده بگیرید. هنگامی که به صداهای عجیب و غریب توجه نمی کنید به مرور زمان ممکن است آسیب شدیدی به موتور وارد شود.

مهم نیست موتور شما چند سیلندر دارد(چهار، شش، هشت) اما اگر شمع‌های ناقص دارید، همیشه از میزان صدای منتشر شده مطلع خواهید شد. هنگامی که شمع های شما کارایی سیلندر شما را کاهش می دهند، این باعث می شود که سایر قطعات اضافه کار کنند. نتیجه؟ صداهای بلند موتور مانند جغجغه. اگر اینها را شنیدید، ماشین را بیاورید تا نگاه کنند.

4. مصرف سوخت افزایش می باید

در صورتی خرابی شمع خودرو ، مصرف سوخت خودرو به میزان بیش از سی درصد حالت عادی افزایش یافته است. که به احتمال زیاد، براثر مشکلات شمع های خودرو خواهد بود.

در اصل شمع های فرسوده باعث می شود موتور شما سخت تر از آنچه که باید کار کند، که گاز اضافی را می مکد و باعث می شود پول بیشتری برای سوخت خرج کنید.اساساً سوخت به طور مؤثر در محفظه احتراق سوزانده نمی شود. اگر خیلی بیشتر از حد معمول برای بنزین خرج می کنید، شمع های خود را چک کنید. آنها می توانند مقصر باشند، و این یک راه حل به اندازه کافی ساده است.

5. شتاب خودرو کاهش می یابد

یک شمع فرسوده نمی تواند به اندازه کافی جرقه لازم برای مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوای محفظه احتراق را ایجاد کند. اگر متوجه شدید که خودروی شما آن طور که باید شتاب نمی گیرد، مقصر می تواند شمع های معیوب باشد. بررسی این موضوع بسیار مهم است، زیرا فقدان شتاب کافی می تواند در جاده ها، به ویژه در بزرگراه، مشکل ساز باشد.

6. چراغ Check Engine شما روشن می شود

هیچ کس روشن شدن چراغ چک موتور خودرو را دوست ندارد . اما بسیاری از مردم تصور می کنند که چیزی نیست و آن را نادیده می گیرند. این یک ایده بد است. ممکن است مشکلات مختلفی در موتور شما وجود داشته باشد و شما نمی خواهید خرابی پرهزینه و ناخوشایندی را تجربه کنید. به همین دلیل است که بهتر است هر زمان که چراغ روشن شد، آن را چک کنید. این هشدار پیشگیرانه توسط چراغ چک می تواند نشان دهنده این باشد که شما دچار خرابی شمع شده اید و نیاز به تعویض شمع دارید.

7. خودرو استارت نمی خورد و روشن نمی شود

اغلب، این باتری است که علت روشن نشدن و استارت نخوردن خودرو را به عهده می گیرد. اما گاهی اوقات، در واقع تقصیر شمع هاست. موتور باید برای جبران شمع های فرسوده یا گرفتگی بیشتر کار کند، که می تواند کار را دشوار کند.

بهترین زمان تعویض شمع خودرو چند کیلومتر است؟

بهترین زمان تعویض شمع خودرو چه موقعه ای است؟ 7 نشانه زمان تعویض شمع خودرو

فرسودگی کامل یا بخشی از شمع یا بخشی از اجزای شمع، ایجاد لعاب روی لایه چینی شمع، ترک های بخش چینی شمع، تغییر رنگ در قسمت چینی شمع، خرابی الکترودها، ذوب شدن الکترود مثبت از نشانه های تعویض زمان تعویض شمع خودرو دوگانه زودتر رخ خواهند داد.

توجه کنید که شمع بد می تواند مشکلات زیادی را از جمله کاهش مسافت پیموده شده بنزین (که بر مصرف سوخت تأثیر می گذارد)، شتاب ضعیف، فرسودگی موتور و مشکل در استارت زدن خودرو را ایجاد کند. خوشبختانه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در فواصل مسافت پیموده شده توصیه شده خود یا زمانی که شمع های معیوب ظاهر می شوند، یک جایگزین داشته باشید. بازرسی های معمول شمع یک اقدام پیشگیرانه عالی است.

با افزایش قیمت بنزین، استفاده از خودروهای دوگانه در ایران، رایج شد. مسئله تعویض شمع خودرو دوگانه بنابر ادعای کارشناسان این حوزه، همانند سایر خودروها می باشد.

می توان گفت به صورت کلی بهترین زمان تعویض شمع خودروی دوگانه سوز، بسته به نوع شمع مسی، پلاتینیومی، ایریدیومی، نیکلی و… ، نوع نگهداری و استفاده از خودرو، کیفیت ساخت و تولید شمع یا کیفیت اجزای داخلی خودرو برای این خودروها بین 15000 تا 30000 کیلومتر است که بعد از این مقدار، تایم تعویض شمع خودرو فرا رسیده است.

 

در زیر علائم خرابی برای شمع چه خودروهایی است:

  1. 206
  2. 207
  3. پراید
  4. دنا
  5. ال نود
  6. رانا
  7. جک s5

در زیر براساس ملاک های مختلف ما بهترین زمان تعویض خودروهای مانند 206، دنا، پراید و… را توضیح داده ایم:

زمان تعویض شمع خودرو 206 و 207

برخی زمان تعویض شمع خودرو 206 را براساس کیلومتر تعیین نموده اند. در مورد خودرو 206 بهترین زمان تعویض، 50000 کیلومتر از زمان تعویض تعیین شده است.

زمان تعویض شمع خودرو پراید

راننده در زمان رانندگی متوجه کاهش شتاب و قدرت موتور ماشین می شود، نشانه ی خرابی شمع پراید است؛ به عقیده کارشناسان، بعد از طی مسافت 20000 الی 30000 کیلومتر، زمان تعویض شمع ماشین پراید، فرار رسیده است.

زمان تعویض شمع خودرو دنا

کیفیت کارایی موتور و کاهش مصرف بنزین، اگر مد نظر مصرف کننده باشد، بهترین زمان تعویض شمع خودرو دنا، 20000 تا 30000 کیلومتر است. البته در ایران بهترین زمان تعویض شمع خودروی دنا کیلومتر 50000 توسط کمپانی های خودروساز اعلام شده است.

عمر شمع خودرو دنا چقدر است؟ شمع خودرو دنا 5 تا 7 سال عمر دارد ولی این میزان براساس نوع شمع و کیفیت استفاده از خودرو و حتی تعداد سفرها متفاوت است و هرچه مسافت طولانی باشد از عمر شمع کاسته می شود.

زمان تعویض شمع خودرو ال نود

یکی از اجزای شمع ها ال 90 ، وایر است. در خودرو ال 90 ولتاژی بالای 40 تا 60 کیلو ولت از وایر شمع ها می گذرد. عبور جریان برق موجب مقاوم وایر شمع ها به جریان الکتریسیته می شود و در ادامه منجر به مقاومت در برابر جریان الکتریکی خواهد شد. کاهش جریان الکتریکی منجر به عدم احتراق کامل سوخت در سیلندرها خواهد شد.

زمان تعویض شمع خودرو رانا

سبک رانندگی، کیفیت سوخت و کیفیت شمع در تعیین زمان تعویض شمع خودرو رانا و رانا پلاس موثر هستند. ولیکن به حسب تجربه بین 40000 تا 50000 باید شمع ها تعویض شوند.

تا اینجا تشخیص زمان تعویض شمع خودرو را توضیح دادیم نحوه تعویض شمع خودرو را شرح می دهیم.

زمان تعویض شمع جک s5

اگر میزان استفاده از شمع خودرو جک s5  بین 18000 تا 28000 کیلومتر رسیده است پس شما باید به فکر تعویض شمع خودروی جک اس 5 خود باشید و در این حالت با مشکلاتی مانند استارت نخوردن ، روشن شدن چراغ چک و مواردی از این قبیل روبه رو خواهید شد.

نحوه تعویض شمع خودرو در 10 گام

شمع ها باید به طور مرتب بازرسی شوند تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود. اما چگونه شمع خودرو را تعویض کنیم؟

  1. ابزارهای لازم را جمع آوری کنید
  2. مطمئن شوید که موتور سرد است
  3. باتری را جدا کنید
  4. وایر شمع را بردارید و اطراف شمع را پاک کنید.
  5. شمع را با استفاده از آچار شمع جدا کنید.
  6. با استفاده از برس سیمی و اسپری تمیزکننده رسوبات را از شمع جدا کنید.
  7. شمع را از نظر رسوبات بررسی کنید. با استفاده از برس سیمی و اسپری تمیزکننده شمع، رسوبات را از شمع جدا کنید.
  8. شمع جدید را نصب کنید
  9. گپ شمع را بررسی کنید و در صورت لزوم تنظیم کنید.
  10. در زمان تعویض شمع، مراقب باشید بیش از حد سفت قرار نگیرد، و سیم شمع را دوباره وصل کنید.

بهترین زمان تعویض شمع خودرو چه موقعه ای است؟ 7 نشانه زمان تعویض شمع خودرو

5 نکته هنگام تعویض شمع

در اینجا چند نکته برای کمک به تعویض شمع وجود دارد:

  • همیشه با موتور خنک و تمیز کار کنید. قبل از اینکه موتور را برای تعمیر کار کنید حداقل 30 دقیقه صبر کنید و از شر هرگونه زباله اطراف محل کار خلاص شوید.
  • هرگز از شمع‌های با کیفیت پایین استفاده نکنید اگر ماشین شما دارای شمع با عمر طولانی یا شمع ایریدیوم است، از شمع های معمولی استفاده نکنید.
  • همیشه با مکانیک خود قبل از ارتقاء شمع‌ها صحبت کنید.
  • شمع ها را با آچار گشتاور یا آچار سوکت بیش از حد سفت نکنید.
  • از همه مهمتر، همیشه به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنید. و بهترین راهنمای شما برای جلوگیری از حوادث ناگوار ناشی از جا انداختن قطعات است.

قیمت شمع خودرو

قیمت شمع خودرو براساس برند، تولید داخل یا خارج، جنس آن، کیفیت آن تعیین می شود. از آنجا که نقش شمع خودرو در عملکرد فنی خودرو بسیار با اهمیت است و خرابی آن باعث هزینه های گزاف برای تعمیرات موتور خودرو می شود لذا خرید شمع با کیفیت و حتی گران تر از مارک های متفرقه، به معنای جلوگیری از خسارات قابل توجهی است که ارزانی و بی کیفیت بودن آن پدید خواهد آورد.

 

سوالات شما

1.آیا ماشین بدون شمع می تواند کار کند؟

زمانی که جرقه توسط شمع اتفاق می افتد در حین سوختن، فشاری ایجاد می کند که پیستون را به سمت پایین می راند. این فرآیند بسیار سریع اتفاق می افتد – حدود 20 بار در ثانیه! – اما برای عملکرد موتور شما بسیار مهم است. بدون شمع های خوب، ماشین شما کار نمی کند.

2.چه کارهایی در رفع مشکل شمع ماشین موثرتر است؟

تعویض شمع می‌تواند بسیار ساده و آسان باشد. اما اگر مطمئن نیستید، بهترین گزینه بهره‌گیری از یک مکانیک قابل اعتماد است.

3-اگر شمع هایم را عوض نکنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر شمع های خود را در فواصل زمانی توصیه شده تعویض نکنید، ممکن است چند اتفاق بد رخ دهد.

اولا، شمع های خورده جرقه لازم را تولید نمی کنند، بنابراین موتور شما باید سوخت بیشتری مصرف کند و به این معنی است که در نهایت پول بیشتری برای بنزین خرج خواهید کرد.

ثانیاً، اگر به استفاده از شمع‌های فرسوده ادامه دهید، منجر به احتراق ناقص موتور شود و در نهایت منجر به خرابی موتور می شود.

 

شمع خودرو را از کجا خریداری کنیم؟

شمع خودرو را می توانید از فروشگاه ها یا لوازم یدکی مورد اطمینان در سراسر کشور و یا از فروشگاه های اینترنتی قطعات خودرو خریداری کنید. همچنین برای خرید شمع ماشین می توانید در سایت سورس یدک جستجوی کافی انجام دهید تا فروشنده ی مورد نظر خود را پیدا کنید.

 

نتیجه گیری

در متن بالا با زمان خرابی شمع ماشین به خصوص خودروهای 206 و پراید و جک s5  اشنا شدید و همچنین درباره نشانه های خرابی شمع خودرو خواندید. دقت کنید که در صورت خرابی یا دیدن هرگونه علائمی که در بالا به ان اشاره کردیم باید هرچه سریع تر نسبت به تعویض شمع اقدام نمایید تا از هزینه های بسیار زیادی که ممکن است براثر اسیب به موتور خودرو ایجاد شود، جلوگیری نمایید.

 

منبع