استارت نخوردن ماشین از آن دسته اتفاقات غافل‌گیر کننده است که هیچ کسی دوست ندارد با آن مواجه شود. به طور مثال شما بدون هیچ مساله خاصی شب اتومبیلتان را خاموش کرده‌اید و صبح که به سراغ آن رفته کلید را در سوئیچ می‌چرخانید ولی اتفاقی نمی افتد!

با خودتان می‌اندیشید که چه اتفاقی افتاده که ماشین استارت نمی‌خورد؟ قطعاً می‌خواهید زودتر مشکلتان رفع شده و به کارهای روزانه‌تان برسید. دلایل زیادی می‌تواند علت استارت نخوردن ماشین شما باشد. در ادامه به همراهی هم این دلایل را بررسی خواهیم کرد. برخی از این مشکلات را خودتان می‌توانید حل کنید و بعضی نیاز به بررسی دقیق توسط یک فرد متخصص خواهد داشت.

علت استارت نخوردن ماشین

عوامل مختلفی باعث استارت نخوردن ماشین می‌شوند. در ادامه این موارد را بیان کرده و هریک را شرح خواهیم داد.

  1. خرابی باتری ماشین و یا تخلیه شدن آن
  2. ایراد در سیستم استارت خودرو
  3. مشکل در دینام خودرو
  4. خراب بودن سوئیچ
  5. مشکلات برقی و سیم کشی ماشین
  6. خرابی شمع و وایر شمع
  7. شکستگی درب دلکو
  8. مشکل در سیستم ایموبلایزر
  9. خرابی تسمه تایم
  10. قفل شدن فرمان
  11. مشکل در سیستم سوخت رسانی
  12. استارت نخوردن ماشین هنگام گرم بودن

خراب شدن باتری ماشین یا خالی بودن آن

یک از شایع‌ترین دلایل استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین، باتری ضعیف و یا تخلیه شده است. اولاً به طور کلی بخش های زیادی از همه خودروها برای کار کردن نیاز به برقی دارند که توسط باتری ماشین تامین می‌شود. دوماً استارت اتومبیل شما برای اینکه موتور ماشین را روشن کند نیاز به سیگنال الکتریکی قوی دارد که از باتری می‌گیرد.

اگر مشکلی در باتری به وجود بیاید و یا به هر دلیلی خالی شود، ماشین استارت نمی‌خورد. خوشبختانه رفع این مشکل در بعضی از مواقع احتیاج به باطری ساز ندارد. البته این به شرطی است که باتری به طور کامل خراب نشده باشد.

برای حل مشکل استارت نخوردن ماشین به دلیل خالی بودن باطری، می‌توانید باطری به باطری کنید و یا ماشین را (با قرار دادن در دنده دو، گرفتن کلاچ و قرار دادن در حالت خلاص) هل دهید تا روشن شود. همانطور که مطلع هستید در زمان استارت نخوردن خودرو اتومات، هل دادن تاثیری ندارد و روشن نمی‌شوند، بنابراین حتما باید یک تعمیرکار برای بررسی به محل اتومبیل بیاید.

علائمی مانند روشن شدن فقط یکی از چراغ‌های خودرو، کم سو بودن و یا چشمک زدن آن‌ها، بیانگر مشکلی در باطری است.

خوبی باتری خودرو این است که برای کار کردن با آن و رفع مشکلات احتمالی نیاز به دانش بالا در زمینه خودرو ندارید. تنها یک بررسی ساده دوره‌ای می‌تواند از عواملی مانند سولفاته شدن باتری که یکی از دلایل خرابی آن است، جلوگیری نماید. با اینکار در واقع یکی از عوامل تاثیر گذار در استارت نخوردن ماشین را نیز برطرف می‌کنید.

مشکل در دینام خودرو

مشکل در دینام خودرو

استارت نخوردن ماشین به علت خرابی دینام نیز به وجود می‌آید. دینام نقش بسیار مهم و کلیدی در تامین میزان برق مناسب و مورد نیاز بخش‌های الکتریکی و باتری خودرو دارد. بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکل در آن، عمل شارژدهی باتری مختل می‌شود.

استارت نخوردن ماشین و یا خاموش شدن پی در پی خودرو، پر نور و یا کم نور شدن چراغ‌ها، عملکرد کند لوازم جانبی، روشن شدن چراغ چک، بوی سوختگی لاستیک و… به شما هشدار می‌دهد که دینام مشکل دارد.

مشکل در سیستم استارت خودرو

باتری‌ خراب یا دینام‌  معیوب تنها علت استارت نخوردن ماشین نیست. گاهی هم رد پای استارت خودرو در میان است. استارت ماشین نقش روشن کردن موتور را به عهده دارد و از قسمت‌های مختلفی تشکلیل شده است. اگر هر کدام از این بخش‌ها دچار مشکل شوند، ماشین استارت نمی‌خورد یا بد استارت می‌زند. برخی از این اجزا به شرح زیر هستند:

  • موتور استارت
  • اتوماتیک استارت
  • زغال استارت
  • درپوش استارت
  • کلگی استارت
  • آرمیچر استارت
  • دنده و یا همان پینیون استارت
  • سیم‌پیچ

استارت خودرو برای کار کردن به برق قوی احتیاج دارد. اگر تا به حال کاپوت ماشین خودتان را بالا زده و دقت کرده باشید سیم ضخیمی از استارت به باطری ماشین وصل شده است (ضخامت سیم یک مصرف کننده در خودرو نشان دهنده نیاز آن به برق قوی برای راه اندازی می باشد). اگر این سیم نیز به هر علتی قطع شود برق به این مجموعه نرسیده و منجر به استارت نخوردن ماشین می‌شود.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ماشین استارت بخورد اما روشن نشود، پیشنهاد می کنیم مقاله استارت خوردن و روشن نشدن ماشین در حالت های مختلف را بخوانید.

خرابی موتور استارت

نحوه تشخیص استارت نخوردن ماشین به علت خرابی موتور استارت

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص اینکه آیا موتور استارت شما مشکل دارد یا خیر، این است که وقتی سوئیچ را در استارت می‌چرخانید، بررسی کنید و ببینید آیا چراغ‌های خودرو شما روشن می‌شوند یا خیر. چرخاندن کلید، باتری را روشن می کند، بنابراین اگر چراغ ها روشن شده اما موتور راه‌اندازی نمی‌شود، می‌تواند مشکل موتور استارت باشد.

خرابی موتور استارت

خرابی زغال استارت

استارت نخوردن ماشین ممکن است به علت خرابی زغال استارت به عنوان یکی از مجموعه‌های تشکیل دهنده استارت خودرو باشد. این قطعه، وظیفه عبور جریان قوی را از باطری به موتور خودرو برای چرخاندن و راه اندازی آن به عهده دارد. زغال استارت به دلایل زیر دچار مشکل و خرابی می‌شود:

  • تمام شدن زغال استارت که منجر به استارت نخوردن، بد و یا سخت روشن شدن ماشین می‌شود.
  • کثیف شدن زغال‌های استارت
  • وجود مشکل به علت گیر کردن و یا چسبیدن به بدنه و یا دیگر بخش‌های استارت
  • وجود شکستگی در زغال استارت
  • خرابی به علت اتصالی در استارت
  • جدا شدن اتصال سیم‌ها از زغال استارت
  • فرارسیدن زمان تعویض زغال استارت

خراب بودن سوئیچ

برای استارت خوردن ماشین، اول باید برق از سوئیچ خارج شده و بعد به استارت برسد، اگر این اتفاق نیفتد ماشین استارت نمی‌خورد.

سوئیچ به عنوان جز مهمی از ماشین، با ارسال انرژی لازم از باتری به استارت موجب روشن شدن خودرو، فعال شدن چراغ‌ها و… می شود. استفاده نادرست، ایجاد فشار در زمان ورود کلید، باعث خراب شدن سوئیچ و شیارهای دورن آن می‌شود. هنگام خرابی سوئیچ باید بلافاصله به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

نشانه‌های خرابی سوئیچ

  • اگر سوئیچ نتواند عمل جرقه زدن را به درستی انجام دهد، صدای روشن شدن موتور استارتر را نخواهید شنید.
  • سوسو زدن یا خاموش شدن چراغ های داشبورد از موارد دیگر نشان دهنده خراب شدن سوئیچ است.
  • مشکل در چرخاندن کلید خواهید داشت.
  • با معیوب شدن سوئیچ امکان گیر کردن فرمان ماشین نیز وجود دارد.

قطع شدن برق ماشین و استارت نخوردن

ایراد در سیم‌کشی ماشین، قطع شدن یا مشکل پیدا کردن کابل‌های مرتبط با باتری از جمله مسائلی است که باعث قطع شدن برق ماشین و استارت نخوردن آن می‌شود. از جمله موارد دیگری که باعث مشکلات برقی در ماشین شما می‌شود ایراد در جعبه فیوز است. در این مواقع فقط یک برقکار خودرو می‌تواند به شما کمک کند.

ایراد در سیستم ایموبلایزر

بله درست است! گاهی سیستم ضد سرقت ایموبلایزر نیز استارت نخوردن ماشین را در پی دارد. برای استارت خوردن ماشین باید کد منحصر به فرد هک شده در سوئیچ ماشین با کد موجود در کامپیوتر خودرو (ECU) مطابقت پیدا کند. اگر سیستم امنیتی اتومبیل شما کد سوئیچ را نشناسد از استارت خوردن آن جلوگیری می‌کند. در این مواقع اگر سوئیچ یدک دارید می‌توانید از آن کمک بگیرید.

مشکل در سیستم سوخت رسانی خودرو

مشکل در سیستم سوخت رسانی خودرو

استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین ممکن است به علت وجود مشکل در سیستم سوخت‌رسانی باشد.

یکی از مورادی که در عمل سوخت رسانی خودرو می‌تواند مشکل ساز باشد گرفتگی و یا خرابی فیلتر بنزین است. فیلتر بنزین بایستی حدوداً در هر 50000 هزار کیلومتر کارکرد ماشین، تعویض شود. درست کار نکردن پمپ سوخت هم باعث عدم سوخت رسانی درست می‌شود.

از طرفی با خالی بودن باک بنزین نیز سوختی برای روشن شدن ماشین شما وجود نخواهد داشت. در این مواقع همان طور که می‌دانید یگ گالن بنزین مشکل را حل می‌کند.

خرابی شمع و وایر شمع

اگر ماشین شما روشن نمی شود، ممکن است شمع های آن خراب یا کثیف شده باشند. شمع ها اگر روغن بزند و یا مشکل دیگری پیدا کند، نمی تواند برق را به داخل موتور انتقال دهد، باعث بالا رفتن مصرف سوخت بالا می رود، ماشین افت شتاب پیدا می‌کند، احتراق ناقص انجام شده و حتی مشکل در استارت زدن خودرو به وجود می‌آید.

همچنین با ایراد در وایر شمع، اتومبیل شما برق دزدی پیدا کرده و این موضوع در نهایت می‌تواند موجب تخلیه شدن باتری و استارت نخوردن ماشین شود.

شکستن کلاهک دلکو

استارت نخوردن ماشین همیشه هم تقصیر شمع ها نیست. کلاهک دلکو، برق را از سیم پیچ احتراق موتور به شمع ها هدایت می‌کند. شکستگی یا بد کارکردن کلاهک‌های دلکو می‌تواند منجر به خاموش شدن موتور، فعال شدن چراغ چک موتور، ایجاد صداهای عجیب و غریب و البته جلوگیری از روشن شدن خودرو شود.

گاهی وجود رطوبت در زیر کلاهک ها نیز باعث ایجاد مشکل می‌شود. بنابراین این مورد را نیز موقع برطرف کردن مشکل در نظر بگیرید. در صورت مشاهده شکستگی در هر کدام از کلاهک ها بلافاصله بایستی تعویض شود تا هم مشکل استارت نخورن ماشین و هم موارد دیگری که به دنبال دارد برطرف شود.

خرابی تسمه تایم

تسمه تایم شما یکی دیگر از اجزای جدایی ناپذیر موتور ماشین است. تسمه تایم، میل بادامک و میل‌لنگ موتور را به صورت هماهنگ می چرخاند و باعث استارت خوردن ماشین می‌شود.

اگر ایرادی در تسمه تایم ماشین شما وجود داشته باشد، ممکن است صدای تیک تیک از موتور بشنوید. اختلافات عجیبی در دور موتور نسبت به سرعتی که خودرو دارد، مشاهده کنید. یا موتور راه‌اندازی نشود. از آنجایی که تسمه تایم یک قطعه مصرفی خودرو است پس از گذشت مدت زمان استاندارد کارکرد آن، بایستی تعویض شود.

فرمان قفل شده

اگر برای استارت زدن و روشن کردن ماشینتان نتوانستید سوئیچ را بچرخانید این احتمال وجود دارد که فرمان ماشین شما قفل شده باشد. وجود سیستم امنیتی ضد سرقت در وسیله نقلیه شما، زمانیکه فردی بخواهد بدون استفاده از سوئیچ، خودرو را به حرکت دربیاورد، فرمان را قفل می‌کند. ممکن است همین مساله گاهی بدون دلیل خود به خود مشکل ایجاد کند

کاری که می‌بایست انجام دهید: اولاً فشار زیادی به فرمان خودرو وارد نکنید. سوئیچ را در حالت باز قرار دهید و بعد به آرامی فرمان را به سمت راست و چپ به حرکت درآورید و ببینید به کدام سمت می‌چرخد و این کار را ادامه دهید تا قفل فرمان باز شود و در نهایت پس از باز شدن قفل فرمان کلید را در سوئیچ به طول کامل بچرخانید تا ماشین استارت بخورد.

گاهی نیز وجود ایراد در سوئیچ خودرو، مثل خراب شدن زبانه‌های آن، باعث قفل شدن فرمان و استارت نخوردن ماشین می‌شود. همچنین خراب شدن قفل سوئیچ (یک قفل مکانیکی برای قفل کردن فرمان خودرو) باعث گیر کردن فرمان شده و از استارت خوردون آن جلوگیری می‌کند. در این وضعیت حتما باید سوئیچ تعمیر و یا تعویض شود.

استارت نخوردن ماشین هنگام گرم بودن

استارت نخوردن ماشین هنگام گرم بودن موتور به علت خرابی اتوماتیک استارت رخ می‌دهد. در این حالت برای استارت زدن و روشن شدن ماشین در همان ابتدا که سرد است، مشکلی نخواهید داشت. برای رفع این مساله، باید اتوماتیک استارت خودرو را در اسرع وقت تعویض نمایید.

استارت نخوردن ماشین در هوای سرد

استارت نخوردن ماشین در هوای سرد

3 دلیل در فصل سرما ممکن است باعث استارت نخوردن ماشین و روشن نشدن آن شود. این علت‌ها عبارتند از:
سفت شدن و یا غلیظ شدن روغن به دلیل هوای سرد، افزایش اصطکاک و چرخش سخت موتور
تاثیر سرما بر واکنش انرژی زایی باتری و در نهایت کم کردن نیروی باتری: همان طور که بالاتر نیز گفتیم استارت خودرو به برق قوری  احتیاج دارد و اگر برقی با قدرت بالا دریافت نکند استارت نمی‌خورد.
یخ زدگی در مسیر انتقال سوخت به دلیل وجود رطوبت: هرچند که بسیار نادر است ولی اگر اتفاق بیفتد باعث استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین می‌شود.

استارت نخوردن ماشین اتومات

علت استارت نخوردن ماشین اتومات می‌تواند خراب شدن سلکتور گیربکس باشد. در این شرایط پیامی که باید برای اطلاع از وضعیت گیربکس به کامپیوتر خودرو (ECU) ارسال شود، به درستی انجام نمی‌شود. ضمناً در خودروهای اتوماتیک، اگر دسته دنده در حالت D و یا R قرار بگیرد، باعث استارت نخوردن ماشین می‌شود.

همان طور که بالاتر نیز گفتیم، قفل شدن فرمان خودرو به دلیل ایراد در سیستم امنیتی و یا خرابی قفل سوئیچ نیز می تواند دلیل استارت نخوردن ماشین اتوماتیک باشد.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله لوازم یدکی سورس یدک، اولین قدم برای رفع هر مشکلی از جمله استارت نخوردن ماشین، قطعاً شناخت دلایل آن است. در طول این مقاله تعدادی از علت‌های استارت نخوردن ماشین را برای شما گفتیم. حل برخی از این مشکلات همانند خالی کردن باتری، توسط خودتان امکان‌پذیر است که نحوه برطرف کردن آن را نیز ذکر کردیم و اگر نیاز داشتید می‌توانید در ابتدای همین مطلب، مجدد آن را مطالعه نمایید.

بعضی مواقع مشکل استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین پیچیده‌تر از آن است که بتوانید خودتان آن را برطرف نمایید. بنابراین مطابق با نوع ایراد به وجود آمده بایستی نزد باطری ساز و یا تعمیرکار بروید. در شرایطی مانند استارت نخوردن ماشین اتومات هم لازم است فرد متخصص به محل خودرو شما بیاید، چرا که نمی‌توانید آن را با مواردی مثل هل دادن و یا باطری به باطری کردن روشن کرده و برای تعمیر ببرید.

منبع