مجله سورس یدک > دانستنی های خودرو > استارت خوردن و روشن نشدن ماشین در حالت های مختلف

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین در حالت های مختلف

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین در ماشین های مختلف ایرانی خارجی اعم از پژو 405 و پراید می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشید . برای اینکه بدانید چرا خودروی ما در حالت‌های مختلف مثل بنزنین و گاز یا اینکه ماشین کاربراتوری استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود در این مطلب با ما همراه باشید تا دلایل و علت‌های آن را بدانید.

لوازم یدکی خودرو

دلیل و علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

موقعی که ماشین شما استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود ممکن است دلایل مختلفی داشته باشید. به خصوص موقعی که ماشین شما روی بنزین است یا روی حالت گازسوز میباشد با خود فکر می‌کنید چه اتفاقی ممکن است رخ بدهد که ماشین من روشن نمی‌شود. این مشکلات می‌تواند برای خودرو های مختلفی مانند 405 یا پراید کاربراتوری اتفاق بیوفتد. اما اول بیایید با هم بررسی کنیم در چه حالتی ممکن است با استارت خوردن و روشن نشدن ماشین مواجه شوید.

  1. روشن نشدن ماشین دوگانه روی بنزین
  2. روشندن نشدن ماشین با هل دادن
  3. روشن نشدن ماشین های اتومات
  4. روشن نشدن ماشین روی گاز ال پی جی

ماشین من استارت می‌خورد اما روشن نمی شود

 

نکاتی که در مورد استارت خوردن و روشن نشدن ماشین باید بدانید:

هنگامی که ماشین شما استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود اعصاب شما بهم می‌ریزد و ممکن است روی روان شما تاثیرگذار باشد. ممکن است با این مشکل به صورت مکرر مواجه شده باشید و دنبال‌ راه‌های زیادی بوده باشید که چرا ماشین من استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود و هیچ موقع به نتیجه ای نرسیده‌اید. هزینه تعمیر هر خودرو یا ماشین می‌تواند از 1000.000 ریال شروع شود تا به 100.000.000 ریال در حالت معمول هم افزایش داشته باشیدو این ارقام در این اوضواع اقتصادی کشور ایران می‌تواند برای کسانی که خودرو دارند سنگین و سرسام‌آور باشد. در زیر یک سری علت ها و دلایل برای شما آورده ایم که از بروز مشکلات جلوگیری کنید تا روشن نشدن ماشین خود هنگام استارت خوردن جلوگیری کنید.

10 علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

1.باتری ضعیف یا خالی

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین پژو پارس

یکی از شایع‌ترین علائم استارت خوردن و روشن نشدن ماشین، وجود باتری ضعیف در خودرو است. اگر باک بنزین خودروی شما چه می‌خواهد پراید باشد یا پژو 405، پر هم باشد یا اصولا خودروی شما دارای بنزین باشد ولی باتری ضعیف یا خالی داشته باشد. موتور خودروی شما روشن نخواهد شد. خیلی از افراد با تصرف اینکه اگر باتری ماشین خالی باشد می‌توان آن را با هل دادن روشن کرد سخت در اشتباه هستند. در اکثر مواقع ممکن است با هل دادن ماشین این اتفاق رخ ندهد.

این مطلب را هم بخوانید :  بررسی عملکرد دیسک و صفحه کلاچ | صفر تاصد

اما یک نکته ای که وجود دارد در خودرو‌هایی مانند پراید کاربراتوری با هل دادن شاید بتوان موتور خودروی پرایدی را روشن کرد و به راحتی به حرکت دادن ادامه داد

2. دینام خودرو

دینام خودرو در علت روشن نشدن ماشین کاربراتوری

یک دینام ناسالم به‌طور معمول می‌تواند باعث روشن نشدن خودروی شما حتی موقع استارت خوردن شود. دینام وظیفه شارژ مجدد باتری و ادامه عملکرد سیستم‌های الکتریکی خودرو پس از راه‌اندازی موتور را دارد. اگر دینام شما مشکل داشته باشد، باتری شما لزوماً ناسالم نیست، اما قطعاً ممکن است به درستی عمل نکند. هر دینام ناسالم باید تعویض شود، بنابراین حتماً به دنبال هر نشانه‌ای از دینام ناسالم باشید.

3. استارت موتور خودرو

برق پشت امپر میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه

باتری‌های خالی یا دینام ناسالم تنها دلایلی نیستند که ممکن است باعث این شود که ماشین روشن نشود. اگر مشکلی در استارت خوردن موتور خودرو وجود داشته باشد که سیگنال الکتریکی را دریافت کرده و موتور بچرخاند ، خودروی شما ممکن است به چرخش پاسخ ندهد.

4- سوئیچ خودرو

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین پراید انژکتور

سوئیچ خودرو  یک مرحله دیگر در مسیری است که از استارتر خودروی  شما تا شروع کردن موتورتان منتهی می‌شود. این سوئیچ خودرو نقش حیاتی را در انتقال قدرت از باتری به موتور ایفا می‌کند. در واقع اگر در هنگام استارت خوردن موتوی خودروی ماشین روشن نشود یکی از دلایل آن میتواند سوئیچ خودرو  باشد.

5-شمع موتور

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین پراید انژکتور

یکی از دلایل استارت خودرو و روشن نشدن ماشین می‌تواند شمع‌های کثیف خودرو باشد. در هر شرایطی اگر شمعی در خودرو خراب شود باعث اختلال در کارکرد موتور خودرو می‌شود و باعث هدر رفت سوخت، کمبود شتاب و دیگر مشکلات خواهد شد. حتما هر چند وقت یک بار شمع‌های خودروی خود را چک کنید و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید

6. دلکوی خراب خودرو

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین 405

دلکو قدرت را از کویل موتور به شمع‌ها هدایت می‌کند.دلکوی شکسته یا ناسالم می‌تواند باعث مشکلات موتور، روشن شدن چراغ انژین، ایجاد صداهای عجیب و البته جلوگیری از روشن شدن خودرو شود. اطمینان حاصل کنید که زیر کپ هیچ نوع رطوبتی وجود ندارد و اگر ناسالم است، فوراً آن را تعویض کنید.

7. تسمه تایم ناسالم

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین 206

تسمه تایم یکی دیگر از اجزاء مهمی است که برای عملکرد موتور ضروری می‌باشد. تسمه تایم باعث چرخش هماهنگ کام و شفت موتور می‌شود، که باعث می‌شود سیلندرها در زمان‌های مناسب شروع به کار کنند و آتش‌زایی اتفاق بیافتد. در صورتی که تسمه تایم خودروی شما مشکل داشته باشد قطعات باعث استارت خوردن و روشن نشدن ماشین می‌شود.

8.فیلتر بنزین

علت روشن نشدن ماشین بعد از گرم شدن

اگر بنزین نتواند به موتور شما برسد، خودروی شما مشکلاتی در سوزاندن آن خواهد داشت. هرچند که این موضوع به نظر می‌آید واضح باشد، اما ممکن است شما درک نکنید که فیلتر سوخت ناسالم از روشن شدن ماشین  جلوگیری می‌کند.

علائم شایع فیلتر بنزین خراب شامل مشکلات متنوعی مربوط به سوخت می‌شوند، از جمله  مصرف سوخت بالا و البته مشکل در روشن نشدن ماشین . فیلتر سوخت باید هر 30,000 مایل تعویض شود، بنابراین اگر خودروی شما به این مسافت نزدیک شده باشد و روشن نشود، ارزش دارد آن را بررسی و تعویض کنید.

این مطلب را هم بخوانید :  تفاوت هیوندا النترا و اکسنت | 6 نکته مهم در خرید

9. خالی بودن باک بنزین

عت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین پراید انژکتور

هیچ کسی نمی‌خواهد سوخت ماشین خود را تمام کند، اما اگر این اتفاق بیفتد، نکته امیدبخش این است که خودروی شما مشکلی ندارد. اگر مخزن سوخت شما خالی باشد، بهترین گزینه این است که بنزین بزنید و چند گالن سوخت لازم را بدرون باک خودرو بریزید و با خیال راحت خودروی خود را روشن کنید

10.خالی بودن مخزن گاز CNG , LPG

بسیاری از خودروها با سوخت گاز CNG یا LPG کار می‌کنند. ممکن است مخزن شما خالی از این نوع گاز‌ها باشد و خودروی شما در هنگام استارت خودرو روشن نشود. حتما به این نکته توجه کنید. در این مواقع اگر مخزن گاز خودروی شما خالی از سوخت مورد نظر بود کافی است خودرو را در حالت بنزین قرار دهید و موتور خودرو را روشن کنید و به راه خود ادامه دهید.

11. مشکل در سیستم یاتاقان متحرک و ثابت

یاتاقان‌ها در خودروها نقش مهمی دارند و به دو نوع متحرک و ثابت تقسیم می‌شوند.

  • یاتاقان متحرک (Rolling Bearings) : این نوع یاتاقان‌ها برای کاهش اصطکاک و فرسایش در سیستم‌های چرخشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یاتاقان‌های متحرک شامل توپی، مخروطی یا سوزنی می‌شوند و در اسپیندل‌ها، گیربکس‌ها، چرخ‌ها، و دیگر اجزای چرخشی استفاده می‌شوند. این نوع یاتاقان‌ها باعث افزایش کارایی و دقت در انتقال حرکت می‌شوند.
  • یاتاقان ثابت (Plain Bearings) : یاتاقان‌های ثابت نقش اصلی در کاهش اصطکاک در سیستم‌هایی که نیاز به حرکت چرخشی کمتر دارد، دارند. این نوع یاتاقان‌ها عمدتاً در قطعات مانند موتورها، شفت‌ها، و برخی اجزای دیگر که نیاز به حرکت چرخشی محدودتری دارند، استفاده می‌شوند. طراحی آنها معمولاً شامل یک سطح متحرک (مثل بوش) است که بر روی یک سطح ثابت قرار دارد.

در کل، یاتاقان‌ها اهمیت زیادی در عملکرد صحیح و بهینه خودروها دارند و تاثیر مستقیمی بر عمر و کارایی اجزای مختلف خودرو دارند. در صورت خراب شدن یاتاقان هنگام استارت خوردن ماشین باعث روشن نشدن خودرو می‌شود.

12. سیستم انژکتور خودرو

بسیاری از ماشین‌ها در قدیم با سیستم کاربراتور کار می‌کردند که هنوزم از این دسته خودرو‌هایی وجود دارد که با این سیستم کار می‌کنند. اما در حال حاضر سیستمی وجود دارد به نام سیستم انژکتور که مربوط به رساندن سوخت به موتور می‌باشد در صورت ایجاد مشکل در این سیستم در هنگام استارت خوردن خودرو باعث روشن نشدن ماشین می‌شود.

علت روشن نشدن ماشین کاربراتوری

 علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین پیکان کاربراتوری

روشن نشدن ماشین کاربراتوری ممکن است به علت چندین مشکل مختلف باشد. در خودروهای کاربراتوری، سوخت و هوا در کاربراتور ترکیب می‌شوند و سپس به اتاق سوخت موتور ارسال می‌شوند. در صورتی که خودرو روشن نشود، می‌تواند به دلایل زیر باشد:

بنزین ندارد یا بنزین کم دارد

  •  اطمینان حاصل کنید که مخزن سوخت خودرو بنزین کافی دارد.
  • چک کنید که آیا خط بنزین به کاربراتور باز است و بنزین به کاربراتور می‌رسد.
  • فیلتر بنزین را بررسی کنید؛ اگر فیلتر بنزین گرفته یا کثیف باشد، ممکن است بنزین به درستی به موتور نرسد.

مشکل در سیستم ایجاد اشتعال (Ignition System)

  • بررسی کنید آیا سیستم ایجاد اشتعال سالم است.
  •  سیم‌های کمپرسیون را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که جرقه به سوی سوخت می‌رود.

مشکل در کاربراتور

  •  اگر کاربراتور کثیف شده باشد، ممکن است سوخت به درستی مخلوط نشود. کاربراتور را تمیز کنید یا تعمیر کنید.
  •  در صورتی که تنظیمات کاربراتور اشتباه باشد، ممکن است نسبت سوخت به هوا مناسب نباشد و باعث روشن نشدن ماشین شود.
این مطلب را هم بخوانید :  نشانه‌هایی که زمان تعویض تسمه تایم را به شما می‌گوید

برق پشت امپر میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه

اگر در حین استارت زدن خودرو برق پشت امپر می‌آید اما خودرو روشن نمی‌شود، ممکن است مشکلی در سیستم انتقال برق یا سیستم جرقه‌زنی باشد. در این صورت، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

1.باتری

اگر باتری کم شارژ یا ضعیف است، ممکن است در حین استارت‌زدن ولتاژ آن پایین برود و برق به اندازه کافی برای روشن شدن خودرو فراهم نشود. باتری را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که شارژ کافی دارد یا در صورت نیاز آن را شارژ کنید یا تعویض کنید.

2. سیستم شارژ:

ژنراتور (دینام) و رله شارژ را بررسی کنید. اگر دینام به درستی کار نکند یا رله شارژ دچار مشکل شود، باتری به درستی شارژ نمی‌شود.

3. سیستم جرقه‌زنی:

-بررسی کنید که آیا جرقه‌زنی (سیستم ایجاد جرقه) به درستی انجام می‌شود. ممکن است که کویل‌ها، سیم‌ها یا سوزن‌های جرقه‌زنی دچار مشکل باشند.

4. ترموستات و سنسور حرارتی:

– اگر خودرو به دلیل دمای بالا خود را روشن نمی‌کند، ممکن است ترموستات یا سنسور حرارتی دچار مشکل باشند. این اجزا برای کنترل دمای موتور و تنظیم مخلوط سوختی به کاربراتور یا سیستم سوخت‌رسانی مسئول هستند.

کدام فیوز باعث روشن نشدن ماشین میشود؟

 کدام فیوز باعث روشن نشدن ماشین میشود پژو

روشن نشدن ماشین هنگام استارت زدن می‌تواند به دلایل مختلفی باشد و این ممکن است به فیوزهای مختلف مرتبط با سیستم‌های مختلف خودرو برگردد. برای پیدا کردن فیوزی که ممکن است باعث خاموشی ماشین شده باشد، مراحل زیر را دنبال کنید:

1.مکان فیوزها:

در بسیاری از خودروها، جعبه فیوزها در محلی مشخص واقع شده است. بیشترین مواقع، این جعبه در نزدیکی داخل فضای پایین داشبورد یا در محل مخصوصی در زیر کاپوت قرار دارد. بر اساس نوع خودرو، می‌توانید در دفترچه راهنمای خودرو یا درپوش فیوزها بخوانید که هر فیوز به چه سیستمی متصل است.

2. بررسی فیوزها:

  • با استفاده از چراغ تست فیوز یا با بررسی بصورت دیداری، فیوزها را یکی یکی بررسی کنید.
  • فیوزهای خراب یا سوخته به وضوح قابل تشخیص هستند. اگر مشکلی در فیوزها وجود داشته باشد، آنها را با فیوز جدیدی با همان ظرفیت جایگزین کنید.

3. تست فیوزها:

  • اگر فیوز خوب به نظر می‌آید ولی مشکلی همچنان باقی است، از چراغ تست فیوز یا مولتی‌متر برای بررسی فیوزها استفاده کنید.
  • چک کنید که آیا فیوز به درستی جریان دارد یا خیر. اگر جریان ندارد، ممکن است مشکل در دیگر بخش‌های سیستم باشد.

نتیجه نهایی

در نهایت باید بدانید که استارت خوردن و روشن نشدن ماشین می‌تواند دلایل موتوری مانند یاتاقان، کوئل‌ها یا مشکل در سیستم برقی باشد. ( همچنین شما می‌توانید در مورد صدای زیاد موتور ماشین در سایت ما بخوانید) شما می‌توانید با دیاگ زدن خودرو همیشه تمام اجزای خودروی خود را بهینه و سالم نگه دارید تا در هیچ شرایطی برای خودروی شما اتفاق خاصی ایجاد نشود.  شاید هنگام روشن نشدن خودرو بخواهید ماشین خود را هل دهید ولی اینکار همیشگی نیست و باید خودروی خود را چک کنید و مشکل را به صورت اساسی برطرف کنید.

منبع:

10 Reasons Why Your Car Won’t Start

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با اپلیکیشن سورس یدک لذت را تجربه کنید!!! همین حالا نصب کندانلود و نصب
+