زمان تعویض تسمه تایم موضوع مهمی در خودرو می‌باشد. تسمه تایم یکی از قطعات اساسی و ضروری به کار رفته در ماشین است که با ایجاد هماهنگی بین اجزای موتور، سبب حرکت و عملکرد درست آن ها می شود. این قطعه نیز مثل دیگر قطعات موتور  نیاز به عوض کردن در فواصل زمانی مشخصی که سازنده تعیین کرده است را دارد. به همین دلیل قبل از موعد مقرر احتیاجی به تعویض تسمه تایم ندارید.

در صورت پاره شدن تسمه تایم خسارت زیادی به خودرو و دیگر اجزای آن وارد میشود پس باید در نگهداری و تعویض آن نسبت به قطعات دیگر ماشین نهایت دقت را داشته باشیم و با مراجعه به یک مکانیک مناسب و با تجربه کافی در زمان درست آن برای عوض کردن این قطعه اقدام کنیم.

اگر مالک ماشین هستید باید بدانید که تسمه تایم چیست و بهترین زمان تعویض آن چه موقعی است. در این مقاله به تمام جزییات در مورد این قطعه و کاربرد و نوع نگهداری و زمان تعویض آن را مورد بررسی قرار داده ایم تا بتوانبد از خسارات احتمالی وارده بر ماشین خود جلوگیری بکنید و محتمل هزینه های گزافی نشوید.

تسمه تایم چیست؟

در سوال اینکه تسمه تایم چیست باید گفت : یک تسمه دندانه دار از جنس لاستیک است که تعدادی دندانه روی آن وجود دارد و بر روی پولی‌ های میل‌ لنگ و میل‌ سوپاپ قرار می‌گیرد و این دو قسمت موتور را به هم وصل میکند. دندانه‌ ها و اندازه تسمه بستگی به نوع ماشین مورد نظر دارد و از لایه های متفاوتی تشکیل شده است که با گذشت زمان دچار فرسودگی میشود.

تسمه تایم

بدون تسمه تایم ماشین روشن نمی‌شود و حتی موتور ماشین هم به حرکت درنمی‌ آید.به‌ شکلی که با هر دو دور چرخش میل‌ لنگ، میل‌ سوپاپ یک دور می‌چرخد. یعنی تعداد دفعات چرخش میل‌ سوپاپ نیم دور کمتر از میل‌ لنگ است.تسمه تایم باعث میشود که دریچه های ورودی و خروجی موتور به موقع با پیستون ها باز و بسته می شوند و احتراق به شکل درستی انجام گیرد.

وظیفه تسمه تایم چیست؟

عمل اصلی تسمه تایم برای موتور تراکم ،انفجار و تخلیه است. وظیفه تسمه تایم هماهنگ کردن چرخش میل لنگ و میل بادامک است ،اگر یک تسمه تایم به درستی کار نکند و با احتراق سوخت در محفظه احتراق سوپاپ های وسیله نقلیه به درستی جهت ورود و خروج هوا همگام سازی نشوند، به این معنی است که امکان دارد پیستون ها آسیب ببینند.

فرآیند احتراق یعنی این که سوپاپ های ورودی در سیلندر های موتور باز شوند تا مخلوطی از سوخت و هوا وارد محفظه احتراق شود. سوپاپ بسته می شود و پیستون به سمت بالا سیلندر حرکت می کند تا ترکیب سوخت و هوا را متراکم کند. جرقه شمع ترکیب سوخت و هوا را مشتعل می کند و احتراق دوباره پیستون را به سمت پایین هل می دهد. سوپاپ اگزوز باز می شود و اجازه می دهد تا گازهای زائد از سیلندر خارج شوند، زیرا پیستون به بالای حرکت خود باز می گردد.

زمان تعویض تسمه تایم

پیستون ها به یک میل لنگ متصل هستند که حرکات پیستون را به یک خروجی چرخشی تبدیل می کند. میل بادامک دریچه های ورودی و خروجی را باز و بسته می کند.

اگر سوپاپ های ورودی خیلی سریع باز شوند، امکان دارد مخلوط سوخت و هوا بیش از حد به داخل محفظه احتراق موتور جریان پیدا کند که منجر به احتراق ضعیف و کاهش قدرت می شود. و یا اگر سوپاپ های اگزوز خیلی سریع باز شوند، محفظه احتراق فشار خود را از دست داده و باعث افت برق می شود. اگر قطعات موتور خیلی ناهماهنگ باشند، امکان دارد با هم برخورد کرده و به یکدیگر آسیب برسانند.

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم

هر دو کار یکسانی را در ماشین انجام میدهند ولی جنس تسمه تایم از لاستیک و جنس زنجیر تایم از فلز می باشد. برای بعضی از خودرو ها مخصوصا خودرو های قدیمی از زنجیر تایم استفاده مبکردند.تسمه تایم در مقایسه با زنجیر تایم عمر کوتاه تری دارد و باید در زمان های مشخص تعویض گردد ولی گفته می شود که زنجیر تایم عمری برابر با پیشرانه موتور خودرو دارد.

زنجیر تایم با توجه به فلزی بودنش سروصدای بیشتری را ایجاد میکند و در صورت خراب شدن خسارت بیشتری را وارد میکند که این باعث هزینه های بیشتر میشود و همینطور تعمیر زنجیر تایم به مراتب از تسمه تایم لاستیکی سخت تر است به حدی که می گویند در زمان خرابی زنجیر تایم باید موتور ماشین به کلی عوض شود.

در خودرو های داخلی به جز پیکان و پیکان وانت که در آنها از زنجیر تایم استفاده شده است در ساخت بقیه خودرو ها از تسمه تایم بهره برده اند.زنجیر تایم در داخل موتور قرار می گیرد و روغن موتور دریافت می کند ،در حالی که تسمه های تایم در خارج از موتور قرار دارند و تمایل به خشک شدن و ترک خوردن به دلیل عوامل محیطی دارند.

در سال های اخیر تولیدکنندگان خودرو ها، زنجیر تایم را در برخی از محصولات خود با پیشرفت ‌هایی در کاهش صدا و ارتعاش در خودروها به کار می برند. که میتوانید با بررسی دفترچه راهنمای خودرو خود بفهمید که از کدام نوع بهره گرفته شده است.

زمان تعویض تسمه تایم

عوض کردن تسمه تایم بستگی به نوع و کارکرد خودرو و یا نشانه هایی که ممکن است ظاهر شود دارد و مدت زمان آن برای همه خودرو ها یکسان نیست .اگر کارکرد خودرو به 60 هزار کیلومتر برسد بهتر است که تسمه تایم عوض شود. البته همانطور که گفتیم فقط کیلومتر ملاک درستی نیست زیرا امکان دارد خودرویی زیاد کار نکرده باشد ولی از تاریخ تعویض آن گذشته باشد(تسمه معمولا 3 تا 5 سال قابل استفاده است).

با توجه به نوع خودرو تسمه تایم های ماشین های خارجی بعد از 100.000 تا 170.000 کیلومتر نیاز به تعویض دارند. ولی در خودرهای داخلی این مقدار کمتر می باشد.

تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم پژو 405

زمان تعویض تسمه تایم در خودروی پژو 405 و پارس معمولا تا 60000 کیلومتر کارکرد خودرو است اما قبل از رسیدن به این عدد باید تعویض شود. اگر 2 الی 2.5 سال از عمر تسمه تایم در خودروی پژو گذشته است حتما آن را عوض کنید.

نکته مهم در صورت خرابی یا ریش ریش شدن تسمه دینام، باعث نفوذ تسمه دینام به محیط تسمه تایم پژو 405 خواهد شد.

زمان تعویض تسمه تایم ال 90

زمان تعویض تسمه تایم برای خودرو ال 90 هر 40 هزار کیلومتر است و یا اگر حدود 4 تا 5 سال از عمر آن گذشته باشد باید تعویض شود.

عواملی چون : شکستگی، ساییدگی یا خرابی‌های ظاهری در تسمه و کاهش ارتفاع و کیفیت زبری دندانه‌های تسمه می‌توانند از دلایل تاثیرگذار بر عمر آن برای تعویض باشند.

زمان تعویض تسمه تایم سمند ef7

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در این خودرو بعد از پیمودن مسافت هر 60 هزار کیلومتر می‌باشد. البته این زمان بستگی به نحوه نگهداری از تسمه تایم هم دارد.

زمان تعویض تسمه تایم تیبا

زمان تعویض تسمه تایم در ماشین تیبا هر 60 هزار کیلومتر است. اگر دود زیادی از اگزوز خارج شود و همزمان آمپر ماشین بالا برود حتما باید تسمه تایم عوض شود.

زمان تعویض تسمه تایم ریو

زمان درست و به موقع تعویض تسمه تایم در خودرو ریو هر 65 هزار کیلومتر است. اگر خود تخصصی در انجام این کار ندارید بهتر است که آن را به مکانیک بسپرید.

زمان تعویض تسمه تایم پراید

بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم پراید بین 90 تا 100 هزار کیلومتر می‌باشد. عمر مفید تسمه تایم در این ماشین تا 5 سال است و وقتی تقریبا به این زمان می‌رسد حتما باید عوض شود.

 زمان تعویض تسمه تایم 206

زمان تعویض تسمه تایم در 206 توسط سازنده هر 60 تا 70 هزار کیلومتر عنوان شده است. چون این قطعه از لاستیک ساخته شده به مرور زمان فرسوده می‌شود.

زمان تعویض تسمه تایم ساینا

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در ماشین ساینا هر 60 هزار کیلومتر است. تسمه تایم قبل از خراب شدن علائمی را نشان می‌دهد پس بهتر از قبل از شروع شدن این علائم تعویض شود.

زمان تعویض تسمه تایم کوییک

زمان تعویض تسمه تایم کوییک هر 50 تا 60 هزار کیلومتر می‌باشد. البته بهتر است قبل از رسیدن به این میزان سلامت آن را چک کنید و در صورت لزوم برای تعویض اقدام کنید.

زمان تعویض تسمه تایم زانتیا

زمان مناسب برای عوض کردن تسمه تایم ماشین زانتیا هر 65 هزار کیلومتر است. همچنین با مشاهده موارد بصری هم مانند ساییدگی یا پارگی می‌توانید عمر مفید تسمه تایم را چک کنید.

زمان تعویض تسمه تایم مزدا323

عمر مفید تسمه تایم خودرو مزدا 323 پیمودن هر 70 هزار کیلومتر تخمین زده شده است. البته امکان دارد بر اثر مواردی مثل استفاده تسمه های تقلبی به جای اصلی کمتر کار کند.

زمان تعویض تسمه تایم مگان

زمان تعویض تسمه تایم ماشین مگان هر 60 هزار کیلومتر است. همچنین می‌توان گفت عمر مفید تسمه تایم این خودرو بین 3 تا 5 سال است.

نشانه های زمان تعویض تسمه تایم

نشانه های زیر از جمله رایج ترین معیار ها برای تعویض تسمه تایم هستند:

  • شنیدن صدا های غیر عادی از موتور مانند صدای تیک تیک (البته در مواقعی میتواند بخاطر این باشد که روغن فشار پایینی دارد و یا مقدار روغن کم است).
  • روشن نشدن ماشین(صدای استارت به گوش میسرد ولی ماشین روشن نمیشود).
  • بد عمل کردن دور موتور (وقتی ماشین شتاب میگیرد دور موتور بیشتر از حد معمول میشود).
  • خارج شدن دود زیاد از اگزوز
  • میس فایر دادن موتور
  • نشتی روغن (باعث شل شدن تسمه تایم هم میشود که این خود دلیلی برای به جوش آمدن موتور است).
  • لرزش خودرو
  • خاموش شدن ماشین بدون وجود مشکل خاص
  • دیدن شکستگی، ترک خوردگی، پارگی، از بین رفتن دندانه ها و … در ظاهر تسمه تایم

مشکلات تعویض نکردن تسمه تایم

اگر تسمه تایم را در زمان تعیین شده و درست خودش تعویض نکنید امکان پارگی در آن وجود دارد. همچنین میتواند آسیب جدی به سوپاپ ها و پیستون ها و موتور ماشین وارد کند. خرابی و کج شدن سوپاپ‌ها کوچکترین مشکلی است که امکان به وجود آمدن را دارد. اگر دور موتور بالا باشد و تسمه پاره شود حتی ممکن است سیلندر نیز آسیب ببیند و نیاز به تعویض داشته باشد.

در پاید های مدل پایین اگر تسمه پاره شود به دلیل کوتاه بودن شاتون ها که به سوپاپ نمیرسد خودرو فقط خاموش شده و مشکل دیگری پیش نمی آید. اما در خودرو هایی مانند محصولات شرکت پژو و پراید های یورو 4 امکان آسیب به سوپاپ ها هست و موتور به تعمیر نیاز پیدا میکند.

نکته ای که خیلی ها به آن توجهی نمیکنند تسمه دینام است که بعد از هر 20 هزار کیلومتر به تعویض نیاز دارد. در صورت پارگی تسمه دینام ممکن است که تکه های آن وارد تایمینگ شده و باعث پارگی تسمه تایم بشوند.

تسمه تایم

نکاتی برای نگهداری تسمه تایم

  1. تسمه تایم را تا نکنید و از گذاشتن وسایل سنگین روی آن خودداری کنید.
  2. چک کردن مداوم تسمه تایم و تعیین فواصل زمانی.
  3. تسمه تایم نباید شکستگی، ترک، پریدگی لبه ها و جدایی لبه ها را داشته باشد.
  4. تمامی دندانه‌ها باید ظاهری سالم داشته باشند. در صورت مشاهده هر گونه خوردگی، پریدگی یا ترک و باز شدن دندانه‌ها از استفاده کردن از آن بپرهیزید.
  5. وقتی تسمه تایم را عوض می کنید حتماً قطعاتی مانند پولی، هرزگردها و در صورت امکان واترپمپ را نیز تعویض کنید. در غیر این صورت خرابی یا ایراد این قطعات سبب آسیب دیدن تسمه می شوند.

تسمه تایم خودرو را از کجا خریداری کنیم ؟

تسمه تایم جز لوازم یدکی خودرو هستند که شما می‌توانید این قطعه‌ی حیاتی را از فروشگاه‌های اینترنتی مندرج در سایت سورس یدک خریداری کنید. همیشه هنگام خرید تسمه تایم باید به نکاتی توجه کنید که قطعه‌ی اصلی دریافت کنید و مشکلی برای خودروی خود ایجاد نشود.

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده بهتر است که نگهداری و رسیدگی به تسمه تایم را جدی بگیرید چون باعث به بار آمدن خسارات زیادی میشود.در این مقاله سعی بر این بود که بتوانیم تسمه تایم را کامل بررسی کرده و بهترین تایم برای تعویض آن را برای شما شرح دهیم. اگر اطلاعات کافی ندارید برای بازدید و تعویض آن از یک کارشناس کمک بگیرید.