فرمان هیدرولیکی یا برقی

مدت‌ها است که در مورد تفاوت فرمان برقی و هیدرولیکی فکر می‌کنم. استفاده از جعبه فرمان برقی در یک خودروی اسپورت اگر به خوبی تنظیم شود چیز بدی نیست، اما شکی نیست که جعبه فرمان هیدرولیک حس متفاوتی دارد. طبیعتا یک توضیح علمی بسیار ساده برای این وجود دارد. در این مقاله میخواهم در مورد دو فناوری متداول فرمان برقی و فرمان هیدرولیک بنویسم. قبل از اینکه تفاوت آن ها را به شما بگویم، اجازه دهید چند کلمه در مورد اصول اولیه صحبت کنیم.

فرمان برقی چیست؟

فرمان برقی سیستمی است که به هدایت چرخ ها با منبعی از قدرت غیر از نیروی دستی راننده، که با آن فرمان را می چرخاند کمک می کند. این ویژگی به راحتی هنگام رانندگی می افزاید زیرا راننده برای چرخاندن فرمان به تلاش کمتری نیاز دارد. فرمان برقی به ویژه برای خودروهایی که دارای موتور در جلو هستند و وزن زیادی روی چرخ های جلو وجود دارد، اهمیت دارد.
برای خودروهای موتور عقب مانند تاتا نانو یا خودروهای سبک وزن مانند Maruti 800، بدون فرمان برقی و همچنان میشود راحت رانندگی کرد ، زیرا وزن کم روی چرخ‌های جلو وجود دارد. اما برای اتومبیل های سنگین و همچنین به عنوان یک ویژگی لوکس، فرمان برقی راحتی زیادی را فراهم می کند.

فرمان هیدرولیکی چیست؟

فرمان هیدرولیک از مایعات فشار بالا برای کمک به حرکت فرمان استفاده می کند. که برای کار خود از آرایش نوع پیستونی استفاده می کند. هنگامی که راننده فرمان را می چرخاند، جریان یا مایع تحت فشار را به گونه ای باز می کند که به چرخش چرخ ها در جهت مورد نیاز کمک می کند.

فرمان برقی چگونه کار میکند؟

فرمان برقی با کمک یک موتور الکتریکی و یک واحد کنترل که دارای تعدادی سنسور است کار می کند. موتور با باتری کار می کند و از نیروی الکتریکی برای کمک به حرکت فرمان هنگام چرخاندن چرخ توسط راننده استفاده می کند.
فرمان هیدرولیکی یا برقی : کدام بهتر است

فرمان هیدرولیک V/S فرمان برقی 

فرمان هیدرولیک یک فناوری ابتدایی است که برای چندین دهه استفاده می شود و با گذشت زمان بسیار بهبود یافته است. قبلا تفاوتی در واکنش فرمان با سرعت خودرو نداشت، اما عصر جدید فرمان برقی به سرعت حساس هستند و بهتر از فرمان هیدرولیک قدیمی تر کار می کنند. فرمان برقی یک فناوری نسبتاً جدید با ساختار و مکانیزم کمتر پیچیده است، فضای کمتری می گیرد و دوام بیشتری دارد. فرمان برقی از سنسورهایی برای تشخیص سرعت خودرو استفاده می کند

تفاوت فرمان برقی و هیدرولیک

برخی از تفاوت های اصلی به شرح زیر است:
  1. سیستم فرمان هیدرولیک در مقایسه با فرمان برقی پیچیده است
  2. سیستم فرمان هیدرولیک معمولاً وزن بیشتری نسبت به فرمان برقی دارد
  3.  فرمان هیدرولیک از مایعات هیدرولیک برای کار استفاده می کند در حالی که برای فرمان برقی  به چنین وسایلی نیاز ندارند، بنابراین فرمان برقی در مقایسه با فرمان هیدرولیک به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد
  4.  فرمان برقی در مقایسه با فرمان هیدرولیک در سرعت های مختلف پاسخ بهتری می دهد.
  5. فرمان برقی در مقایسه با فرمان هیدرولیک کمتر در معرض مشکلات و عیوب است و دوام بیشتری دارد.
  6. فرمان هیدرولیک قدرت را از موتور استخراج می کند، بنابراین مسافت پیموده شده سوخت موتور را کاهش می دهد. فرمان برقی برق را از باتری مصرف می کند که توسط موتور نیز شارژ می شود، اما در مقایسه با فرمان هیدرولیک برق کمتری مصرف می کند. بنابراین خودرویی که دارای فرمان برقی باشد مسافت پیموده شده بیشتری نسبت به خودروی با فرمان هیدرولیک دارد.

استفاده کردن از کدام فرمان بهتر است؟ 

کدام فرمان بهتر و با دوام تر است فرمان هیدرولیکی یا فرمان برقی؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که  فرمان برقی بهتر از فرمان هیدرولیک است. امیدواریم این به شما کمک کند وقتی به ویژگی‌های ماشینی که می‌خواهید بخرید، تصمیم بگیرید. به عنوان مثال، با مقایسه هیوندای سانترو و هیوندای i10، هیوندای سانترو دارای فرمان هیدرولیک است در حالی که هیوندای i10 دارای فرمان برقی است.