کار نکردن برف پاک‌کن خودرو مشکلی است که ممکن است با آن مواجه شوید و ندانید علت آن چیست و برای رفع آن باید چه کاری انجام دهید. این قطعه از اتومبیل نسبت به دیگر قطعات خودرو تقریباً نازک‌تر و آسیب‌پذیرتر است.

اگر در حال رانندگی باشید و هوا بارانی باشد یا هر حالتی که ممکن است مانع از دید شما شود اتفاق بیفتد، کار نکردن برف پاک‌کن می‌تواند مشکل‌ساز باشد. این امر می‌تواند باعث اختلال در دید و برخورد خودرو با مانع و دیگر خودروها یا سایر حوادث شود.

اما یادگیری این موضوع که چگونه برف پاک‌کن خراب شده را تعمیر کنید و تشخیص دهید که آیا دچار مشکل شده است یا نه کار چندان سختی نیست. در این مقاله به دلایل خراب شدن برف پاک‌کن ماشین و علائم و رفع این مشکل می‌پردازیم.

علت خرابی برف پاک‌کن

دلایل خراب شدن و کار نکردن برف پاک‌کن خودرو

کار نکردن برف پاک‌کن می‌تواند چندین دلیل داشته باشد در ادامه به بیان 8 دلیل کار نکردن برف پاک‌کن ماشین و شرح این موارد خواهیم پرداخت:

  1. پاره شدن تیغه برف پاک‌کن
  2. سوختن فیوز
  3. خرابی موتور برف پاک‌کن
  4. یخ زدن برف پاک‌کن در زمستان
  5. محکم نبودن مهره‌های محوری
  6. مشکل در سیم‌های اتصال
  7. تخمین اشتباه از توانایی برف پاک‌کن
  8. خراب شدن کنترل‌های برف پاک‌کن

1- پاره شدن تیغه برف پاک‌کن، رایج‌ترین علت کار نکردن برف پاک‌کن

یکی از مرسوم‌ترین علت‌های کار نکردن برف پاک‌کن پاره شدن لاستیک برف پاک‌کن است. اگر این اتفاق رخ دهد برف پاک‌کن نمی‌تواند درست روی شیشه خودرو حرکت کند و شیشه را تمیز کند. در این صورت باید اقدام به تعویض فوری شیشه پاک‌کن نمایید تا در هنگام رانندگی دید شما در صورت تمیز نبودن شیشه به علت باران، گرد و غبار، کثیفی و عوامل دیگر مختل نشود یا پاره بودن برف پاک‌کن سبب خراش عمیق و آسیب به شیشه نگردد.

2- سوختن فیوز

اگر موتور برف پاک‌کن خودرو بیش از حد فعالیت کند و دچار اضافه بار به دلیل برف زیاد شود ممکن است فیوز بسوزد و سوختن فیوز راهی برای محافظت از موتور است تا خاموش شود و آسیب نبیند. این اتفاق ممکن است در آب و هوای نامساعد رخ دهد.

3- خرابی موتور برف پاک‌کن

علائم خرابی موتور برف پاک کن

از دیگر دلایل کار نکردن برف پاک‌کن این است که موتور الکتریکی داخل برف پاک‌کن دچار مشکل شده است و در این شرایط برف پاک‌کن کار نمی‌کند. ممکن است سیمی در مدار دچار آسیب شده یا شل شده باشد که باید بررسی گردد و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.

4- یخ زدن برف پاک‌کن در زمستان

دور کند برف پاک کن کار نمی کند

در ماه‌های سرد سال و مخصوصا در شب‌های زمستانی احتمال این که برف پاک‌کن‌های خودرو یخ بزنند وجود دارد و این مورد نیز سبب کار نکردن برف پاک‌کن می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید با استفاده از آب گرم یخ را از برف پاک‌کن از بین ببرید اما دقت کنید آب جوش نباشد.

5- محکم نبودن مهره‌های محوری

علت کار نکردن اتومات برف پاک کن

از دیگر دلایل کار نکردن برف پاک‌کن شل بودن مهره‌های محوری است. مهره‌های محوری بازوهای برف پاک‌کن را به گیربکس برف پاک‌کن وصل می‌کنند و ممکن است با گذشت زمان شل شوند. اگر مهره‌های محوری شل باشند بازو برف پاک‌کن ثابت است و موتور کار می‌کند و محور را می‌چرخاند یا تنها یکی از برف پاک‌کن‌ها کار می‌کند. در صورت بروز این مشکل باید سفت بودن مهره‌ها را بررسی کنید و نیازی به تعویض برف پاک‌کن ندارید.

6- مشکل در سیم‌های اتصال

تست موتور برف پاک کن

گاهی علت کار نکردن برف پاک‌کن و خرابی آن می‌تواند قطع شدن سیم‌های اتصال باشد. در این حالت وقتی برف پاک‌کن را روشن می‌کنید صدا می‌دهند اما حرکتی نمی‌کنند که باید تعمیر شوند.

7- تخمین اشتباه از توانایی برف پاک‌کن

کار نکردن برف پاک کن

برف پاک‌کن‌ها برای تمیز کردن تکه‌های بزرگ یخ یا برف سنگین چسبیده به شیشه یا هر چیز سنگین طراحی نشده‌اند و اگر در چنین شرایطی سعی کنید با استفاده از برف پاک‌کن شیشه را تمیز کنید آسیب خواهد دید و لاستیک‌های آن دچار پارگی خواهد شد. ابتدا باید برف و یخ را از روی شیشه پاک کنید و بعد از برف پاک‌کن استفاده کنید.

8- خراب شدن کنترل‌های برف پاک‌کن

فیوز برف پاک کن پراید

کنترل برف پاک‌کن دکمه‌ای است که با آن برف پاک‌کن‌ها را روشن و خاموش کرده یا سرعت تیغه‌ها را با آن تنظیم می‌کنید. اگر خودروتان قدیمی باشد این کنترل‌ نیز در معرض خراب شدن بوده و علتی بر کار نکردن برف پاک‌کن است. اگر چراغ راهنما کار نکند به این معنی است که کنترل‌ها نیز خراب شده‌اند و در پی آن برف پاک‌کن ماشین نیز خراب می‌شود و کار نمی‌کند و باید درصدد تعویض کل مجموعه برآیید.

ساختار برف پاک کن

اگر بخواهید از برف پاک‌کن خود مراقبت کنید یا زمانی نیاز باشد که در صورت کار نکردن برف پاک‌کن، آن را تعویض یا تعمیر کنید پس بهتر است با ساختار برف پاک‌کن آشنا باشید که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم.
برف پاک‌کن‌ها برای تامین نیرو و حرکت رفت و برگشتی دارای موتور و چرخ‌دنده هستند و برای انتقال این نیرو از گیربکس یا رابط مکانیکی استفاده می‌کنند و در نهایت این سیستم ساده به تیغه‌های پاک‌کننده و آبپاش منتهی می‌شود. پوشش انتهای تیغه برف پاک‌کن از جنس لاستیک است که اگر نو باشد هر گونه آلودگی یا برف و باران را به خوبی و بدون به جا گذاشتن لک از روی شیشه پاک می‌کند.

علائم خرابی تیغه برف پاک کن خودرو

دو نشانه وجود دارد که می‌توانید پی ببرید که برف پاک‌کن خراب شده است و نیاز به تعویض دارد:

  • تیغه‌های برف پاک‌کن لکه‌ها و رگه‌هایی روی شیشه به جا می‌گذارند و مانع از دید واضح می‌شوند.
  • هنگام حرکت تیغه‌ها روی شیشه می‌لغزند و تکان می‌خورند و سر و صدای زیادی تولید می‌کنند.

نحوه تعویض برف پاک کن خودرو

اگر در شهری با آب و هوای خاص زندگی می‌کنید که برف و باران یا گرد و غبار زیاد است و نیاز دارید مدام شیشه‌های خودرو را تمیز کنید ممکن است نیاز داشته باشید که برف پاک‌کن خودرو را تعویض کنید.

اما این کار چندان سخت نیست که نتوانید خودتان انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه تعویض برف پاک‌کن آشنا شوید. برای تعویض و یا خرید برف پاک کن خودرو می‌توانید به قسمت فروشگاه سایت سورس یدک مراجعه کنید.

علت تمیز نکردن برف پاک‌کن

  1. بررسی کنید که برف پاک‌کن‌های جدید دارای چسب پلاستیکی هستند یا نه. شما نیاز دارید که تیغه‌ها را روی بازوی برف پاک‌کن ماشین ثابت کنید.
  2. بازوی برف پاک‌کن را با سمت بالا بکشید و از شیشه خودرو دور کنید و در دسترس قرار دهید. مواظب باشید که بازو را بیرون نیاورید.
  3. تیغه‌های قدیمی را از نزدیک محل اتصال به برف پاک‌کن جدا کنید. بسته به انواع تیغه برف پاک کن ممکن است قلاب باشد یا زبانه اما خیلی پیچیده نیست.
  4. اگر پیوست قدیمی سالم باشد می‌توان با وصل کردن به تیغه جدید دوباره از آن استفاده کرد.
  5. اندازه و شکل تیغه‌های برف پاک‌کن راست و چپ بسته به نوع خودرو متفاوت است و باید بررسی کنید که آن را در جای اشتباه نگذارید وگرنه در هنگام روشن کردن ممکن است شکسته شوند.
  6. بعد از آن که متوجه شدید تیغه‌ها باید در کجا قرار گیرند آن‌ها را در سر جایشان بلغزانید و منتظر شنیدن صدای کلیک باشید.
  7. حال می‌توانید برف پاک‌کن‌ها را روشن کنید و آن‌ها را تست کنید. اگر در حال سُر خوردن هستند یا اشتباه حرکت می‌کنند باید دوباره به مرحله پنجم برگردید.

نکته مهم درباره برف پاک‌کن خودرو

همیشه حواستان باشد که قبل از خاموش کردن خودرو ابتدا برف پاک‌کن‌ها را خاموش کنید. زیرا اگر برف‌ پاک‌کن روشن باشد و دمای هوا زیر صفر باشد یا هوا بارانی نباشد و شیشه‌های خودرو خشک باشند و دفعه بعد اقدام به روشن کردن خودرو کنید برف پاک‌ها به شیشه ساییده شده و باعث پارگی تیغه‌ها می‌شود.

سوالات متداول

چطور از خراب شدن برف پاک‌کن پیشگیری کنم؟

اگر می‌خواهید دیرتر برف پاک‌کن را تعویض کنید و عمر آن را افزایش دهید، می‌توانید ماهانه آن‌ها را تمیز کنید. برای این کار می‌توانید انگشت خود را در امتداد تیغه لاستیک بکشید. سپس تیغه‌ها را بررسی کنید که دچار پارگی یا بریدگی نشده باشد.

برف پاکن کار نمیکند

سخن آخر

در این مقاله به خرابی و کار نکردن برف پاک‌کن پرداختیم که علت کار نکردن برف پاک‌کن پژو 405، 206، نیسان وانت، تیبا، دنا، پراید، کوییک، سمند، ام وی ام 110، برلیانس، و تمامی خودروها چیزی جز این موارد نیست.

برای تعویض این قطعه نیز با دنبال کردن مراحلی که در متن ذکر شد می‌توانید خودتان به آسانی اقدام کنید. اما ترجیح آن است که خودرو را به تعمیراتی ببرید تا با خیال راحت و به دور از آسیب زدن احتمالی موتور به رفع این مشکل بپردازید.

همچنین در صورت نیاز می‌توانید قطعه مورد نظر را با کیفیت اصل از فروشگاه لوازم یدکی خودرو سورس یدک به صورت اینترنتی تهیه نمایید. لوازم یدکی مخصوص خودروتان را درب منزل دریافت کنید و سپس اقدام به تعویض آن‌ها نمایید.