داغ شدن ماشین یا جوش آوردن موتور ماشین یکی از عوامل دردسر ساز در هنگام رانندگی است . این عامل باعث خرابی در خودرو می‌شود. موتور خودرو یکی از اصلی‌ترین اجزای خودرو است که قدرت و انرژی را برای حرکت ماشین فراهم می‌کند. عملکرد بهینه موتور ماشین در مصرف سوخت خودرو و به طور کلی در کارایی بهتر خودرو تاثیرگذار است.

به همین دلیل است که موتور خودرو را «قلب خودرو» می‌نامند. حال اگر قلب خودرو دچار مشکل شود چه خواهد شد؟!
یکی از مشکلاتی که ممکن است برای موتور خودرو رخ دهد داغ شدن ماشین است و اگر اقدامات صحیحی در این زمان صورت نگیرد ممکن است آسیب جدی به خودرو وارد شود.

در این مقاله قصد داریم درباره داغ کردن موتور خودرو و چگونگی برطرف کردن آن و سایر موارد صحبت کنیم تا هنگام بروز این مشکل آگاهی کامل را برای برطرف کردن یا پیشگیری از رخ دادن این اتفاق داشته باشید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

چرا موتور ماشین داغ می کند؟

داغ شدن بیش از حد موتور ماشین

قطعات متحرک زیادی در ماشین وجود دارد و موتور احتراق خودرو با انفجارهای داخلی سبب حرکت خودرو می‌شود و این اتفاق با دمای زیادی همراه است. حال اگر دمای هوای محیط نیز بالا باشد داغ شدن ماشین را تشدید می‌کند. اگر دما متعادل باشد سیستم خنک‌کننده می‌تواند حرارت موتور خودرو را با گردش ضد یخ به طرف رادیاتور تنظیم کند و در حالت معمول نگه دارد. اما تصور کنید اگر آسیبی به سیستم خنک‌کننده ماشین وارد شود چه خواهد شد؟ درست است، داغ کردن موتور خودرو اتفاق خواهد افتاد و احتمال دارد موتور ماشین نیز آسیب دائمی ببیند.

مهم ترین دلایل داغ شدن ماشین (داغ کردن موتور خودرو) چیست؟

در حال رانندگی هستید و ناگهان احساس می‌کنید که بوی عجیبی از موتور خودرو بلند شده است و از کاپوت خودرو دود بیرون می‌آید و چراغ‌های هشدار روشن شده‌اند یا حس می‌کنید که حرکت وسیله نقلیه‌تان دچار مشکل شده است؛ در این زمان موتور خودرو در حال داغ کردن است.

همان‌طور که ذکر شد آسیب به سیستم خنک‌کننده خودرو سبب داغ شدن ماشین و موتور خودرو می‌شود. از جمله این آسیب‌ها می‌توان نشتی در سیستم خنک‌کننده، رسوب‌های معدنی که سبب مسدود شدن لوله‌ها می‌شوند، شکسته شدن پمپ‌های آب و مشکلات رادیاتور و .. را نام برد. در ادامه به بیان و توضیح درباره 7 دلیل داغ شدن ماشین می‌پردازیم.

  1. نشتی در سیستم خنک کننده
  2. رسوبات معدنی
  3. شکسته شدن پمپ‌های آب
  4. ایراد در شیر حرارتی
  5. کمبود روغن موتور
  6. مشکل در ترموستات
  7. کم بود ضدیخ

1- نشتی در سیستم خنک‌کننده

 

علت داغ شدن خودرو در ترافیک

این امر باعث کاهش میزان مایع خنک‌کننده در سیستم می‌شود و در نتیجه گرم شدن زیاد موتور و داغ شدن ماشین را در پی دارد. اگر روی زمین لکه یا چکه‌هایی سبز، آبی یا نارنجی (بسته به نوع مایع خنک‌کننده دارد) وجود دارد و بوی شیرین می‌دهد، سیستم خنک کننده خودرو دارای نشتی است.

2- رسوبات معدنی؛ دومین علت داغ شدن ماشین

زمانی که به جای آب رادیاتور از آب لوله‌کشی استفاده شود، در رادیاتور رسوب ایجاد می‌شود. اگر لوله‌های سیستم خنک‌کننده بر اثر رسوب‌های معدنی و زنگ زدگی مسدود شوند در گردش مایع خنک‌کننده اختلال ایجاد می‌شود و داغ کردن موتور ماشین را در پی دارد.

3- شکسته شدن پمپ‌های آب

پمپ آب باعث گردش مایع خنک‌کننده در سیستم می‌شود و اگر آسیبی به آن وارد شود و عملکردش دچار اختلال شود منجر به داغ شدن ماشین و موتور خودرو می‌شود. برای مثال اگر مایع خنک‌کننده تمیز نباشد و یا دارای توده‌های زیاد باشد باعث جلوگیری از حرکت مایع خنک‌کننده در اثر پمپ شده و در نهایت موتور خودرو داغ می‌شود.

4- ایراد در شیر حرارتی

علت داغ شدن ماشین در سربالایی

شیر حرارتی که به آن شیر ترموستاتیک نیز گفته می‌شود، دما را در اتاق، منابع و خطوط انتقال کنترل می‌نماید. هر گونه نقص در شیر حرارتی نظیر باز و بسته نشدن می‌تواند علت پیدا شدن مشکل در کنترل دما باشد و در نهایت منجر به داغ شدن ماشین شود.

5- کمبود روغن موتور

علت ورود گرمای موتور به داخل اتاق پراید

دیگر علت داغ شدن ماشین کافی نبودن روغن موتور در خودرو است. روغن موتور به عنوان یک روانکار برای کاهش حرارت و اصطکاک بین اجزا و قطعات موتور استفاده می‌شود که کمبود حجم روغن موتور سبب اختلال در فرآیندهای گرمایی خودرو می‌شود. همیشه در انتخاب روغن موتور با کیفیت دقت کنید.

6- مشکل در ترموستات

ترموستات کنترل دمای مایع خنک‌کننده را بر عهده دارد که هر گونه مشکل در آن می‌تواند باعث بالا رفتن دمای موتور خودرو و داغ شدن ماشین شود.

7- کم بودن ضد یخ

میزان ضد یخ یا مایع خنک‌کننده می‌تواند منجر به اختلال در خنک‌کنندگی موتور شود. اگر میزان مایع خنک‌کننده/ضد یخ کم‌تر از مقدار مناسب باشد باید سطح آن را با ضد یخ تازه تکمیل کنید. اگر مخزن خالی است از مخلوط 50/50 آب و ضد یخ استفاده کنید.

 روش های جلوگیری از داغ شدن موتور خودرو

اگر در خودروتان نشسته‌اید و در حال رانندگی هستید و ناگهان موتور خودرو شروع به داغ شدن می‌کند موارد زیر را انجام دهید تا از بیشتر داغ شدن ماشین جلوگیری کنید. برای خرید قطعات موتوری خودرو می‌توانید به قسمت فروشگاه سایت سورس یدک مراجعه کنید.

علت داغ کردن موتور ماشین سمند

  1.  اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که خودرو را در کنار جاده متوقف کنید و آن را خاموش کنید.
  2.  اگر در آن لحظه مکانی امن و خلوت برای توقف پیدا نکردید تا زمانی که به موقعیت مناسبی برسید با سرعت کم به حرکت ادامه دهید و اجازه بدهید که هوا در اطراف موتور گردش داشته باشد و به طور طبیعی خنک شود.
  3.  اگر در حال حرکت هستید کولر ماشین را خاموش کنید و بخاری را روشن کنید تا حرارت اضافی از موتور خودرو دور شود.
  4.  شیشه‌های خودرو را پایین بیاورید تا گرما از خودرو خارج شود.
  5.  مایع خنک‌کننده را به رادیاتور خودرو اضافه کنید.
  6.  با دقت موتور را راه‌اندازی کنید و به نزدیک‌ترین تعمیرات مراجعه کنید یا اگر نمی‌توانید با یک یدک‌کش خودرو تماس بگیرید.

نکاتی که هنگام داغ شدن موتور باید به آن ها توجه کنیم

  •  فوراً کاپوت ماشین را باز نکنید. اجازه دهید خودرو به طور طبیعی و کامل خنک شود و تا آن هنگام کاپوت را باز نکنید، ممکن است مایع خنک‌کننده دما را بیش از حد گرم کند و به سیستم خنک‌کننده فشار وارد شود. این مرحله ممکن است 30 دقیقه زمان ببرد اما کاملا به نوع خودروتان بستگی دارد و باید آمپر / گیج دما را مشاهده کنید.
  •  اصرار نداشته باشید که با موتور داغ کرده به حرکت ادامه دهید زیرا این امر باعث آسیب جدی و هزینه‌بر به موتور خودرو می‌شود.
  •  منتظر نمانید تا موتور داغ شده به خودی خود خوب شود و سریع‌تر خودرو را به تعمیراتی ببرید.

علت داغ شدن موتور tu5

شرکت خودروسازی ایران‌خودرو در ماشین‌های 206، سمند و دیگر خودروها همچون 405، پارس، رانا از موتور tu5 استفاده نموده و موتور آن‌ها را بومی کرده است. علت داغ شدن موتور سمند و 206 آن است که موتور tu5 مدرن تعبیه شده در آن‌ها دارای سیستم ترموستاتیک برای کنترل دما است و خرابی در آن سبب داغ شدن بیش از حد موتور ماشین می‌شود.

اما به طور کلی علت جوش آوردن این ماشین‌ها یا حتی علت داغ شدن موتور پراید و دیگر خودروها می‌تواند مواردی باشد که در این مقاله ذکر کردیم.

داغ شدن موتور ماشین

سوالات متداول

برای پیشگیری از داغ کردن موتور چه کار کنیم؟

  •  دائماً سطح مایع خنک‌کننده / ضد یخ را چک کنید.
  •  یک گالن آب و یک بطری اضافی ضد یخ در خودرو داشته باشید.
  •  در روزهای خیلی گرم به خصوص تابستان، از زیاد کردن کولر خودرو پرهیز کنید.
  •  یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید شستشوی موتور ماشین است. شستن موتور خودرو آن را خنک می‌کند اما دقت کنید که این کار را درست انجام دهید. این کار می‌تواند از جوش آوردن ماشین جلوگیری نماید.
  • اگر رادیاتور خودرو تمیز نیست آن را شستشو دهید و اگر رسوب گرفته است آن را رسوب‌زدایی کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌های رسوب‌زدایی رادیاتور استفاده از محلول آب و جوش شیرین است.

داغ شدن ماشین و موتور چه آسیبی به خودرو وارد می کند؟

داغ شدن موتور خودرو می‌تواند به لوازم یدکی خودرو آسیب بزند و هزینه سنگین در پی داشته باشد.

چه مدت باید زمان داد تا موتور خودرو داغ شده خنک شود؟

این امر به نوع خودرو شما بستگی دارد و باید آمپر خودرو را چک کنید اما معمولا بین 15 تا 30 دقیقه زمان می‌برد.

سخن آخر

در این مطلب از مجله فروشگاه لوازم یدکی خودرو سورس یدک تلاش کردیم علت داغ شدن ماشین و جوش آوردن موتور را به طور کامل بیان کنیم. همچنین کارهایی که باید در هنگام وقوع این حادثه انجام شود را ذکر کردیم که می‌توان گفت انجام این موارد برای تمامی خودروها یکسان است. اما ترجیح آن است که خودرو را به تعمیراتی ببرید تا با خیال راحت و به دور از آسیب زدن احتمالی موتور به رفع این مشکل بپردازید.