روشن شدن چراغ آچار در داشبورد می تواند موضوعی نگران کننده برای رانندگان خودرو باشد چرا که نشان می دهد خودرو دچار نقص فنی شده و یا نیازمند سرویس دوره ای است.اگر چه این چراغ اخطاری مهم را به ما گوشزد می کند.

لوازم یدکی خودرو

چراغ آچار (wrench light)که با عناوینی چون چراغ سرویس و چراغ چک نیز شناخته می شود، چراغی زرد رنگ می‌باشد که بر روی آن علامت یک آچار نمایش داده می‌شود. این چراغ، با روشن شدن به موقع، به شما این آگاهی را می‌دهد که زمان سرویس های دوره‌ای خودرو فرا رسیده و خودرو شما نیازمند بررسی های فنی می‌باشد.
در این مقاله جامع چگونگی خاموش کردن چراغ آچار خودرو را به عنوان راه حلی موقت به شما آموزش خواهیم داد.

دلایل روشن شدن چراغ آچار خودرو

چرا چراغ آچار خودرو روشن می‌شود

چراغ آچار روی داشبورد خودرو می تواند معانی مختلفی داشته باشد، اما عمدتا 5 علت شایع برای روشن شدن آن وجود دارد:

1.نیاز به تعویض روغن

ممکن است این سوال برایتان مطرح شده باشد که عمر مفید روغن به طور معمول چقدر است ؟ عمر روغن بستگی به عوامل مختلفی مانند مسافت پیموده شده، دمای موتور، مدت زمان سفر و غیره دارد و با درصدی از کیفیت باقی مانده روغن نشان داده می شود. به عنوان مثال، در هوندا آکورد، هنگامی که عمر روغن به 15% می رسد، چراغ آچار روشن می شود. پس از تعویض روغن، مکانیک شما عمر روغن را به 100% بازنشانی می کند.

به ظور کلی شایع ترین دلیل روشن شدن چراع چک ، فرا رسیدن زمان تعویض روغن است.اگر عمر مفید روغن موتور به پایان رسیده باشد، چراغ آچار به عنوان یک یادآوری روشن می شود. ممکن است همراه با آن، چراغ روغن نیز به دلیل پایین بودن فشار روغن روشن شود.

2. مشکلات سیستم انتقال قدرت

در برخی خوردرو ها، کمبود روغن گیربکس به دلیل نشتی، خرابی حسگر های گیربکس یا نقص در ماژول کنترل قوای محرکه (PCM) می تواند باعث روشن شدن چراغ آچار شود. همچنین، اگر خودروی شما سیستم چهار چرخ متحرک دارد، ایراد در این سیستم نیز ممکن است باعث روشن شدن چراغ شود.

3. اختلال در عملکرد دریچه هوا

رسوبات کربنی می توانند مسیر دریچه هوا را مسدود کرده و باعث روشن شدن چراغ آچار شوند.خرابی دریچه هوا می تواند باعث فعال شدن حالت اضطراری (limp mode) توسط ماژول کنترل قوای محرکه شود. سایر علائم احتمالی نیز عبارتند از:

    • شتاب گیری ضعیف
    • خاموش شدن مکرر
    • کارکرد ناهموار در حالت خلاص
    • مصرف سوخت بالا

4.باتری ضعیف یا معیوب

در برخی از خودرو ها، باتری خالی یا ضعیف می تواند باعث روشن شدن چراغ آچار نارنجی یا زرد شود. همچنین، ممکن است مشکل از دینام معیوب که به درستی باتری را شارژ نمی کند یا تسمه مارپیچ پاره شده باشد همچنین توجه داشته باشید در خودروها، باتری معیوب معمولا باعث روشن شدن چراغ باتری یا چراغ چک موتور نیز می شود.

5. مشکلات سیم کشی

اتصال ضعیف سیم های متصل به ماژول کنترل قوای محرکه یا سنسورها می تواند منجر به ثبت کد خطا توسط حسگر ها و سنسور ها شده و در نتیجه منجر به روشن شدن چراغ آچار شود.

چراغ آچار چگونه کار می‌کند؟

شاید برایتان این سوال مطرح شده باشد که چراغ سرویس بر چه مبنایی روشن می‌شود؟ حسگر ها و سنسور های مختلفی وجود دارند که اطلاعات مورد نظر برای سرویس خودرو را جمع آری می‌کنند.مواردی نظیر مدت زمان کارکرد موتور،درجه حرارت محیط،کیلومتر شمار و … زمان دقیق سرویس خوردرو را محاسبه کرده و به صورت اعلان ، به شما نشان می دهند.

در صورتی که شما از جمله افرادی هستید که لزوما این قبیل اعلان ها را جدی نمی‌گیرند و یا شرایطی برای رفع مشکل و سرویس دوره‌ای خودرو خود را در حال حاضر ندارید،با استفاده از روش هایی که در ادامه مقاله آمده می‌توانید چراغ سرویس خودرو خود را ریست و خاموش کرده و منتظر نمایش مجدد آن در سرویس بعدی باشید.

علت روشن شدن چراغ آچار پژو پارس

در صورت جابجایی، خطای ABS یا رسیدن به 10.000 کیلومتر رانندگی چراغ آچاره یا سرویس پژو پارس روشن خواهد شد. در صورت روشن شدن چراغ آچار پژو پارس شما باید تعمیرات دوره ای برای خودروی خود انجام دهید.

علت روشن شدن چراغ آچار دنا پلاس

چراغ آچار یا سرویس دنا پلاس معمولا هر 5000 کیلومتر روشن خواهد و برای اخطار تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن استفاده می‌شود. که در صورت روشن شدن چراغ آچار دنا باید حتما این دو مورد را تعویض کنید.

علت روشن شدن چراغ آچار در پژو 405 و سمند

دلیل روشن شدن چراغ آچار در خودروهای پژو 405 یا سمند سرویس دوره‌ای است که در هر 5000 کیلومتر تا 10000 کیلومتربرای روغن موتور، هر 8000 کیلومتر برای فیلتر هوا و هر 10000 کیلومتر برای فیلتر روغن روشن خواهد شد که قابل تنظیم است و صرفا جهت یادآوری برای تعویض این لوازم است.

علت روشن شدن علامت اچار در ام وی ام (X22 , X33 , 315 , 550)

به علت انجام سرویس دوره‌ای در مدل‌های خودروی ام وی ام چراغ آچار آن ممکن است هر 10000 کیلومتر روشن شود. شما نیاز است بعد از روشن شدن چراغ آچار خودرو فیلتر هوا و فیلتر روغن خودروی خود را چک کنید همچنین میزان روغن موتور را بسنجید.

علت روشن شدن چراغ آچار در رانا

چراغ آچار رانا یا رانا پلاس به دلیل سرویس دوره‌ای روشن خواهد شد و به شما هشدار می‌دهد که زمان تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و آب رادیاتور فرا رسیده است و سریعا باید اقدام به تعویض این لوازم رانا کنید.

 

روش خاموش کردن چراغ آچار در خودرو های مختلف

خاموش کردن چراغ آچار انواع ماشین

خاموش کردن چراغ آچار 206 و 207

  1. به جهت این که سیستم برقی خودرو به طور کامل خاموش شود، سوئیچ را ببندید و 5 تا 10 ثانیه صبر کنید.
  2. در سمت راست صفحه کیلومتر ، دکمه مشکی رنگی وجود دارد که کیلومتر Trip را در حالت روشن بودن ریست می‌کند.این دکمه را به مدت 5 تا 10 ثانیه نگه دارید.
  3. همزمان که دکمه را نگه داشته‌اید،سوییچ را تا قبل از مرحله استارت بچرخانید.با این کار مشاهده می‌کنید که اعداد از 10 تا 0 شروع به کم شدن می‌کنند.
  4. پس از مشاهده عدد 0، انگشتتان را از روی دکمه برداشته و سوئیچ را ببندید.
  5. اکنون می‌توانید خودرو را روشن کنید.

لطفا توجه داشته باشید در صورتی که چراع آچار به دلیل نقص فنی روشن شده باشد ، با روش گفته شده ، خاموش نمی‌شود. در صورت عدم موفقیت در خاموش کردن چراع، حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید.

خاموش کردن چراغ آچار سمند و دنا

  1. سوییچ را بدون اینکه استارت بزنید باز کنید.
  2. با فشردن کلید سمت آمپر وارد منو تنظیمات شوید.
  3. در صفحه کیلومتر ، سرویس ها را ملاحظه می‌کنید.قسمت هایی که نیاز به سرویس دارند ، مقابل آن ها عدد صفر نشان داده می‌شود.
  4. دکمه سمت چپ را فشار داده تا یک گزینه انتخاب بشود.
  5. مجددا دکمه سمت چپ را فشار دهید تا قسمت انتخاب عددها انتخاب شود.
  6. برای انتخاب عددها، همان کلید را به سمت چپ یا راست بچرخانید و عدد مورد نظر را انتخاب کنید. معمولا عدد 5000 را باید انتخاب کرد.
  7. پس از انتخاب عدد و فشار دادن کلید، عدد مورد نظر ثبت می‌شود.
  8. این کار را برای همه مواردی که عدد کیلومتر آن‌ها صفر شده است انجام دهید تا چراغ سرویس تا رسیدن زمان سرویس بعدی خاموش شود.

خاموش کردن چراغ آچار ام وی ام 530

  1. سوئیچ را به طور کامل ببندید.
  2. دکمه صفر کردن کیلومتر را فشار دهید.
  3. در حالی که هنوز دکمه را فشار داده‌اید، سوئیچ را تا مرحله بوق استارت باز کنید.
  4. پس از گذشت 4 تا 5 ثانیه، چراغ آچار خاموش می‌شود.

خاموش کردن چراغ چک مزدا

ریست کردن چراغ آچار مزدا رویه ای ساده داشته و برای تمامی مدل های 10 سال گذشته این خودرو با استفاده از مراحل زیر قابل انجام است.

  1. آماده سازی

در مدل های مزدا با استارت دکمه ای ، با استارت دکمه‌ای ، دکمه را بدون فشردن پدال ترمز ، دوبار فشار دهید و در مدل های سوئیچی کلید را در حالت دوم(یک چرخش قبل از استارت) قرار دهید.توجه کنید که موتور را روشن نکنید.

2.وارد منوی اطلاعات شوید

  • به بخش برنامه ها بروید
  • گزینه کنترل وضعیت خودرو را انتخاب کنید
  • سپس روی گزینه نگهداری (Maintenance) بزنید
  • بر روی گزینه “oil change” بزنید.
  • در صورت نمایش درخواست تاییدیه ، اجازه ریست کردن oil change را بدهید.
  • چراغ آچار خوردرو مزدای شما با موفقیت با طی کردن مراحل بالا ریست می‌شود.

نکته مهم!

  • این روش برای اکثر مدل‌های مزدا در 10 سال گذشته کاربرد داشته و مدل‌های خاص را در انتهای متن بررسی کنید.
  • بازنشانی چراغ آچار فقط یادآوری oil changeرا از بین می‌برد. بهتر است مطابق دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای خود، به طور مرتب روغن خودرو را عوض کنید.
  • در صورت نیاز برای رفع این مشکل می توانید به نمایندگی های مجاز مزدا مراجعه کنید.
  • برای مدل‌های قدیمی‌تر (مثلاً مزدا ۳ 2014-2018)، ممکن است با نگه‌داشتن دکمه کیلومترشمار و روشن کردن موتور، نیاز به روش متفاوتی داشته باشید.

آیا با روشن بودن چراغ آچار می توانم رانندگی کنم؟

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که اگر چراغ آچار خودرو روشن باشد می توان به رانندگی با خودرو ادامه داد؟در جواب این سوال باید بگوییم بله اما به چند مورد بستگی دارد :

  • در صورتی که علت روشن شدن چراغ آچار خودرو شما تعویض روغن باشد بهتر است به زودی برای تعویض آن اقدام کنید ولی رانندگی در مسافت های کوتاه اشکالی ندارد.
  • چنانچه وسیله نقلیه شما عملکرد غیرعادی ، صدا های عجیب یا کاهش قدرت دارد ، نباید به رانندگی ادامه داده و باید در اسرع وقت به تعمیرگاه و مراکز معتبر مراجعه کنید.

با چراغ سرویس روشن بیشتر از زمان مورد نیاز برای رسیدن به تعمیرگاه یا برنامه ریزی تعویض روغن، رانندگی نکنید.

هرگز فراموش نکنید

  • نادیده گرفتن چراغ آچار می تواند منجر به آسیب جدی به موتور شما شود که هزینه تعمیر آن به مراتب بیشتر از تعویض روغن خواهد بود.
  • ایمنی خود و وسیله نقلیه تان را در اولویت قرار دهید. در صورت شک، رانندگی نکنید و با یک متخصص مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله روش خاموش کردن چراغ سرویس برای خودرو های مختلف توضیح داده شد.توجه داشته باشید که برای جلوگیری از مشکلات و خطرات احتمالی چراع چک خودرو خود را جدی گرفته و مراکز و تعمیرگاه مد نظرتان مراجعه کرده و از سرویس دوره‌ای خودرو خود غافل نشوید!