منظور از لرزش ماشین (Car Vibration) در واقع لرزش غیر طبیعی ماشین است. اگر ماشین شما در حین رانندگی لرزش دارد، ممکن است این وضعیت ناراحت‌کننده باشد. در واقع، بسیاری از دلایل ممکن برای لرزش ماشین وجود دارد و لرزش خودرو ممکن است باعث مشکلات جدی‌تری برای قطعات مختلف خودرو شود. اگر دلیل لرزش خودرو را در شرایط مختلف بشناسید، می‌توانید از وقوع این اتفاق و هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

دلیل لرزش ماشین هنگام رانندگی چیست؟

شایع‌ترین دلیل اینکه یک ماشین هنگام رانندگی می‌لرزد، به دلیل چرخ‌های اسیب‌دیده یا نامتعادل است. همچنین می‌تواند ناشی از روتورهای ترمز اسیب‌دیده، مسائل مربوط به درایوشفت، یاتاقان‌های چرخ بد یا سایر مشکلات باشد.

1. لاستیک های اسیب دیده یا رینگ ها

شایع‌ترین علت لرزش خودرو شما ممکن است لاستیک‌ها یا رینگ‌های دچار آسیب باشند. این مشکلات معمولا به دلیل قدیمی بودن لاستیک‌ها یا وقوع تصادف جزئی اتفاق می‌افتد.

لاستیک‌ها باید به موقع تعویض شوند، زیرا با گذشت زمان و سن، ترک‌ها و خرابی ‌ها بر روی آن‌ها ایجاد می‌شود. همچنین، در صورت برخورد با یک موانع، لاستیک‌ها ممکن است آسیب ببینند. بنابراین، انجام یک بازرسی دوره‌ای بر روی لاستیک‌ها و چرخ‌ها بسیار حائز اهمیت است.

2.  بالانس نبودن تایرها

یکی دیگر از دلایل شایع تعادل تایر نامناسب است. با گذشت زمان، لاستیک های ماشین شما تعادل خود را از دست می دهند و باعث ارتعاش می شوند. این می تواند به دلیل سن لاستیک ها باشد یا اگر وزنه های تعادل شل شوند، به ویژه اگر وزنه های چسبنده داشته باشید که در رینگ های الومینیومی رایج است.

3.  معیوب بودن سیستم ترمز

ترمز معیوب می‌توانند باعث لرزش و لرزش هنگام رانندگی شوند؛ زیرا لنت‌های ترمز همیشه کمی فشار به روتورهای ترمز وارد می‌کنند.

هنگام استفاده از پدال ترمز اگر خودرو ارتعاش زیادی دارد، ممکن است روتورهای ترمز جلو فرسوده باشند. برای حفظ عملکرد خودرو، لنت ها و روتورها باید به موقع تعویض شوند، معمولا روتورهای ترمز باید هر 48000 تا 110000 کیلومتر تعویض شوند.

4. مشکلات فرمان

اجزای فرمان،نقش مهمی در رانندگی ماشین شما دارند و همانند بسیاری از قطعات دیگر بر روی خودروی شما، فرسودگی می‌توانند داشته باشند.در واقع، تعداد زیادی قطعات متحرک کوچک وجود دارند که به صورت فیزیکی فرمان شما و چهار چرخ خودرو را به هم متصل می‌کنند. بنابراین، شل شدن فرمان یا فرسودگی اجزای تشکیل‌دهنده آن ممکن است یکی از عوامل موجب لرزش خودرو باشد.

 

10دلیل لرزش ماشین را بشناسید

 

5.لرزش ماشین به علت کمبود هوا، سوخت یا احتراق نامناسب موتور

لرزش خودرو در جلو و موتور ممکن است ناشی از کاهش سوخت، هوا یا مشکلات در احتراق باشد. اگر پس از فشار دادن پدال گاز و افزایش سرعت لرزش احساس شود، این ممکن است نشانه‌ای از مشکل در موتور باشد. علت ان ممکن است از  وایرهای شمع باشد یا فیلتر هوا یا بنزین آلوده فعالیت موتور را تحت تاثیر قرار دهند.

6.معیوب بودن سیستم کلاچ

یکی از دلایل اصلی لرزش خودرو، ایراداتی در سیستم کلاچ است. کلاچ برای حرکت یا تعویض دنده در هنگام ترمز استفاده می‌شود. لرزش خفیف حین نیم‌کلاچ گرفتن طبیعی است، اما در صورت وجود لرزش شدید، ممکن است نشانه مشکل در کلاچ باشد.

عواملی که ممکن است لرزش در خودرو را ایجاد کنند:

  • فرسودگی صفحه کلاچ
  • فلایویل
  • دیسک
  • فنرهای سیم کلاچ

7.ساییدگی اجزا سیستم تعلیق

لرزش ماشین در سرعت بالا و ترمز به دلیل ساییدگی اجزا سیستم تعلیق ایجاد می‌شود، مانند سیبک‌ها و بوش‌های بازوهای کنترل می‌توانند باعث لرزش خودرو در سرعت‌های بالا و هنگام ترمز شوند.

8.ایراد در تسمه تایم

تسمه تایم یا زنجیر تایم اتصال بین میل سوپاپ و میل لنگ است که باعث باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و تنظیم صحیح آنها می‌شود. اگر تسمه یا زنجیر تایم خراب یا نادرست تنظیم شود، ممکن است سوپاپ‌ها به درستی کار نکنند و لرزش در ماشین ایجاد شود.

9. مسائل CV مشترک یا Driveshaft

اتصالات CV و driveshafts انتقال قدرت از انتقال به چرخ های خود را بر عهده دارند و این محورها باید به خوبی متعادل باشند تا در هنگام رانندگی لرزش یا لرزش ایجاد نشود.

اگر هر یک از درایو شفت های شما به دلیل رانندگی سخت خم یا اسیب دیده باشد یا فقط سایش و پارگی داشته باشد، ماشین شروع به لرزش می کند. شدت لرزش با شتاب دادن به ماشین افزایش می یابد، اما اغلب می توانید انها را با سرعت ثابت نیز احساس کنید.

10. بلبرینگ چرخ فرسوده

یاتاقان های چرخ فرسوده و اجزای فرمان مرتبط هستند و علائم مشابهی دارند. بلبرینگ‌ها یا روانکارها در چرخ‌ها اهمیت دارند. بلبرینگ‌های فرسوده می‌توانند منجر به افزایش اصطکاک، توازن ناپذیر، و حتی لرزش در حرکت خودرو شوند، باعث افزایش دما و فشار موتور و در نهایت شکست بلبرینگ می‌شوند.

•ایا رانندگی در هنگام لرزش توصیه می شود؟

نه. توصیه نمی شود که رانندگی کنید و در حالی که تکان می خورید تا زمانی که تشخیص دهید و بفهمید چه چیزی باعث این مشکل می شود. این فقط می تواند از یک تایر نامتعادل باشد، که اغلب برای رانندگی جدی نیست، اما می تواند در دراز مدت قطعات تعلیق را از بین ببرد.قبل از ادامه رانندگی، بهتر است که ریشه مشکل را کشف کنید.

•ایا باید نگران باشم که ماشینم میلرزد؟

اگر ماشین شما در هنگام رانندگی می لرزد، می تواند نشانه ای از چیزی جدی باشد. بنابراین، شما باید تشخیص دهید که چه چیزی باعث لرزش ماشین است. تشخیص قبل از ادامه رانندگی برای جلوگیری از مشکلات بیشتر یا حتی تصادفات می شود.

10دلیل لرزش ماشین را بشناسید

•چرا ماشین من با سرعت بالاتر می لرزد؟

اگر ماشین شما با سرعت بالا می لرزد، یاتاقان های چرخ شما احتمالا فرسوده می شوند یا ممکن است لاستیک ها و رینگ های اسیب دیده باشند. ایمن بمانید و چرخ های خود را بازرسی کنید – به خصوص اگر اخیرا به یک حاشیه برخورد کرده اید یا یک گلگیر ملایم داشته اید.

•ایا شمع های جرقه بد می توانند باعث لرزش ماشین شوند؟

استفاده از شمع‌های جرقه‌بد ممکن است باعث لرزش ماشین شما شود! این مسئله می‌تواند هنگام شتاب‌دهی یا حتی رانندگی معمولی رخ بدهد. اما اگر ماشین شما هنوز هم لرزش دارد زمانی که گاز را رها می‌کنید یا در سرعت‌های بالاتر خنثی می‌کنید، ممکن است مشکل از چرخ‌های نامتعادل یا تراز چرخ باشد.

سخن پایانی

اگر همه موارد فوق را بازرسی و امتحان کرده‌اید، با یک حرفه‌ای صحبت کنید.

خطر وجود دارد که شفت‌های درایو شما از تعادل خارج شوند یا مشکل موتور وجود داشته باشد. بنابراین، هنگام مواجهه با مسائلی مانند ارتعاش در ماشین، ارزش دارد که ماشین خود را بجای جایگزینی همه قطعات آن، بدون انجام تشخیص مناسب، به مکانیک مراجعه کنید.