روشن نشدن چراغ ترمز خودرو ممکن است برای هر راننده ای اتفاق بیفتد. اگر چراغ ترمز خودروی شما روشن نشود باعث ایجاد خسارات جانی و مالی زیادی شده و گاهی جریمه های سنگینی از طرف پلیس را هم به دنبال خواهد داشت.

چراغ ترمز به انگلیسی brake lights نامیده می شود؛ و در هنگام تاریکی یا در هوای بارونی و برفی به افراد کمک زیادی کرده و باعث می شود تا شما رانندگی ایمن تری داشته باشند.

لوازم یدکی خودرو

شما وقتی پدال ترمز را فشار می دهید، چراغ های ترمز در عقب خودروی شما روشن می شوند و همین کار به رانندگان دیگر اطلاع می دهد که شما درحال توقف یا کم کردن سرعت خود هستید.

هر خودرویی دارای سه چراغ ترمز است(چپ، وسط و راست). چراغ وسط را با نام چراغ خطر نیز می شناسیم. بنابراین چراغ ترمز ایمنی را برای شما تامین کرده و وسیله ارتباطی شما در جاده و اتوبان ها با سایر راننده ها به حساب می آید.

در این مقاله جامع به بررسی علت ها و راه حل های رفع روشن نشدن چراغ ترمز خودرو(پراید، سمند، انواع پژو، تیبا، دنا یا دناپلاس، شاهین، کوییک، وانت، ال نود) میپردازیم؛ برای رفع مشکل ذکر شده با سورس یدک همراه باشید.

 

علائم اصلی روشن نشدن چراغ ترمز ماشین

خرابی چراغ های ترمز 5 دلیل اصلی دارد که در زیر به صورت جامع به این دلایل می پردازیم:

1.فیوز ماشین

فیوز قطعه ای اساسی برای حفاظت از مدارهای الکتریکی خودرو میباشد، این حفاظت درمقابل جریان های قوی برق و … می باشد. وقتی جریان بیش از حد بالا رود، فیوز به طور خودکار قطع می شود تا از آتش گرفتن یا خرابی خودرو و قطعات آن جلوگیری کند.

2.چراغ ترمز 

ممکن است چراغ ترمز یا لامپ داخلی آن سوخته است یا کلید چراغ ترمز خراب شده باشد. سیم پیچ داخل این لامپ از جنس فلزی به نام تنگستن است، در اثر حرارت بالا به نقطه ذوب خود میرسد. اگر ولتاژ برق به صورت غیر قابل انتظاری عوض شود، حرارت سیم بالا میرود و سیم ذوب و آب میشود. به طور مثال اگر در هنگام خرید این لامپ و چراغ ها برای خودروی 206 خود بهترین نوع چراغها را خریده باشید باید بگویم خیالتان راحت باشد،چون هرچه کیفیت این چراغ ها بیشتر باشد مقاومت آنها بیشتر میشود درنتیجه طول عمر آنها بالا میرود.

3.سوکت چراغ

اگر همه لامپ ها سالم هستند و مشکل از یک چراغ ترمز است ممکن است سوکت دچار پارگی شده باشد یا آلودگی زیاد باعث گرفتگی در آن ناحیه شده باشد، عوض کردن سوکت راه حل مشکل شما می باشد.

4.سوییچ ترمز

این سوییچ پشت پدال ترمز است و وظیفه آن شناسایی فشار پدال و فعال و روشن کردن چراغ ترمز است، اگر این سوییچ خراب باشد نمی تواند زمان مناسب را برای روشن کردن چراغ ترمز تشخیص دهد و باید برای تعویض آن اقدام کنید.

5.باتری خودرو

چراغ ها برای اینکه روشن شوند و بتوانند کار خود را آغاز کنند به جریان الکتریکی نیاز دارند. باتری اتومبیل شما این کار را انجام میدهد و انرژی مورد نیازچراغ ها را به آنها میرساند. یکی از دلایل روشن نشدن چراغها میتواند ضعیف بودن باتری یا خراب بودن آن باشد.

اگر چراغ ترمز شما به هر دلیلی روشن نشد اصلا نگران نباشید چون این چراغ ها سیستم بسیار ساده ای دارند و رفع مشکل این سیستم راحت است. حتی اگر خودتان دستی در کارهای فنی داشته باشید، میتوانید روشن نشدن این چراغ هارا تعمیر کنید.

اهمیت روشن شدن چراغ ترمز و خطرات ناشی از خرابی آن

اگر چراغ خطر ترمز به درستی کار نکند، خسارات جانی و مالی برای ما به دنبال دارد.به دلیل اینکه نمیتواند درباره خطرات به ما هشدار دهد. اگر بعد از بررسی لازم متوجه شدید که این چراغ کار نمیکند باید آنرا جایگزین کنید.

یکی از دلایل روشن نشدن چراغ ترمز را در قسمت های بالاتر به سوختن لامپ های ترمز ربط دادیم. با توجه به اینکه برخی خودروها چراغ هشدار برای سوختن و خرابی لامپ ها ندارند بهتر است در بازه هایی از زمان لامپ ها را بررسی کرده و از درست کار کردن آنها مطمئن شوید، تا از مشکلات بزرگی که میتواند برایتان به وجود آید جلوگیری کنید.

چراغ ترمز خودرو یکی از قطعات مهم و ضرروی است که در این مقاله به ان می پردازیم

حالت های مختلف روشن نشدن چراغ ترمز

در بعضی موارد مشاهده شده که هیچ کدام از چراغ ها روشن نمیشوند، عیب یابی در این مورد بسیار مشکل است و باید مدار اصلی خودرو و قسمت ها و قطعات دیگر چک شود. اما ممکن است یکی از چراغ های ترمز کار کند و بقیه آنها کار نکنند در این مورد شاید لامپی سوخته باشد و نیاز به تعویض آن باشد. در مقایسه با مورد قبلی عیب یابی بسیار ساده تر خواهد بود.

نحوه حل مشکل روشن نشدن چراغ های ترمز

بررسی 5 علت اصلی روشن نشدن چراغ ترمز خودرو+راه حل

1.بررسی کردن فیوز

وقتی هیچکدام از چراغ ها کار نکنند، دو احتمال را پیش رو دارید یا لامپ ها سوخته اند یا سیستم ترمز چراغ ها مشکلی الکتریکی دارد. اگر فیوز خودرو مشکل داشته باشد، برق به درستی به چراغ ها نمیرسد و کار چراغ ها مختل میشود.

جعبه فیوز کجا قراردارد؟ این جعبه در اکثر ماشینها اطراف یا زیر فرمان سمت راننده یا در قسمت کابین خودرو یا سمت شاگرد و زیر کاپوت ماشین است (اگر مطمئن نیستید میتوانید به دفترچه خودرو مراجعه کنید). اگر به این جعبه نگاه کنید متوجه خرابی آن(منفجر شدن یا نشدن) میشوید. برای اطمینان بیشتر با مولتی متر آنرا تست کنید، اگر سالم باشد باید عدد نزدیک به صفر باشد و صدای بوقی رابشنوید. اگر این صدا را نشنیدید و عدد خیلی بزرگی ( به  سمت بینهایت) نشان داد باید فیوز را عوض کنید.

2.بررسی کابل ها

تمامی کابل ها باید سالم باشند و درصورت قطعی یا اتصالی باید تعویض شوند، حتی ممکن است رطوبت به آنها وارد شده باشد، پس باید بررسی شوند.

3.بررسی سوکت

توجه میکنیم که رنگ آن تغییر نکرده باشد یا پایه ای خمیده یا کج نشده باشد چون همین امر باعث قطعی اتصال و نرسیدن جریان برق به لامپ ها میشود.

4.مشخص کردن وضعیت چراغ ها

میتوانید با بازکردن صندوق عقب به آنها دسترسی داشته باشید یا قاب چراغ ها را دربیاورید و آنها را چک کنید. اگر رنگ لامپ تیره شده بود لامپ با مشکل مواجه شده است و باید آنرا تعویض کنید. بهتر است وقتی متوجه سوختگی لامپ و چراغ ها میشوید، همان چراغ را با خود ببرید و لامپی شبیه به آن خریداری کنید تا مانند ولتاژ لامپ قبلی باشد و به بهترین شکل بتواند کارش را انجام دهد. اگر لامپ اشتباهی را خریداری کنید خود دلیلی برای روشن نشدن چراغ ترمز است.

5.از مولتی متر برای پیدا کردن ولتاژ استفاده کنید

مولتی متر را روی DC تنظیم کنید و سر آنرا روی سوکت بگذارید و فشار دهید. پس از آن فردی را مسئول فشار دادن پدال ترمز قرار دهید. زمان فشار دادن پدال اگر روی مولتی متر عددی مشاهده کردید پس لامپ شما خراب است. اگر در کل ولتاژی وجود نداشت پس در سیستم قطعی سیمی وجود دارد ک باید رفع شود.

اگر موفق به حل مشکل نشدید کار را به فردی مجرب و متخصص واگذار کنید.

حال که روشن نشدن چراغ ترمز را بررسی کردیم، نوبت بررسی کردن روشن ماندن چراغ است.

روشن ماندن چراغ های ترمز

برای رفع این مشکل میتوانیم پدال ترمز و سوییچ پشت آنرا طوری تنظیم کنیم که برای روشن شدن چراغ ها نیازی به وارد کردن فشار زیاد نباشد. هدف ما روشن کردن چراغ ها با فشار دادن پدال ترمز است و باید به این موضوع دقت کنیم.

احتمال دوم در این مورد آن است که سوییچ فرسوده یا جابجا شده باشد، پس باید تعویض یا تنظیم شود.

مورد بعدی آن است که رله چک شود، وقتی باید این مورد را چک کنیم که اتصال کوتاه در مدار به وجود آمده باشد یا به اصطلاح فیوز منفجر شده باشد.

روشن ماندن چراغ ترمز دستی

این ترمز با اینکه اهرمی ساده به نظر میرسد اما از خطرات زیادی جلوگیری میکند و اگر تنظیم نباشد یا در زمان درست از آن استفاده نشود به گیربکس ماشین فشار وارد میکند.

روشن ماندن این چراغ هشداری به راننده درباره سیستم و روند ترمزگیری میدهد. دلایل روشن ماندن آن:

  • نبودن روغن ترمز به مقدار کافی
  • ایراداتی در سیستم ترمز خودرو
  • پایین نیاوردن اهرم به صورت کامل
  • فشاری که روغن به صورت نادرست وارد میکند.

نگهداری بهتر از سیستم چراغ ترمز

1.تمیزکردن و پاکیزه نگه داشتن
یکی از عوامل روشن نشدن چراغ ترمز خرابی سوکت ها بود برای اینکه از خراب شدن آنها جلوگیری کنیم راه های مختلفی برای بهبود وضعیت آنها وجود دارد مثل تمیزکردن آن :

  • استفاده از اسپری تمیزکننده برد های الکتریکی
  • روی سر پاک کن کاغذ سمباده ای را بچسبانیم و بعد از آن برای تمیزکاری استفاده کنیم.

علاوه بر سوکت باید سطح اطراف چراغ را تمیز کنیم تا نور بهتر پخش شود و کارایی آن مختل نشود.

2.تعمیرات دوره ای

در بازه زمانی مشخص سیستم چراغ ترمز ها و روشنایی خودرو را چک کنید تا اگر مشکلی درحال رخ دادن بود زودتر برای رفع آن اقدام کنید و در زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

3.خریداری لامپ ها از برند های معتبر

باعث افزایش طول عمر لامپ میشود.

4.استفاده کمتر از نوربالا

سعی کنید هنگاه رانندگی در شب کمتری از نور بالا استفاده کنید.

5.خاموش کردن چراغ ها در مواقع غیر ضروری

6.اقدام برای تعویض به موقع

به عنوان مثال اگر یکی از لامپ های جلوی خودروی پژو پارس شما بسوزد، جریان ورودی روی چراغ دیگر بیشتر میشود و این امر باعث زودتر خراب شدن لامپ دیگر میشود.

 اگر این اقدامات را انجام دهید طول عمر چراغ های خودروی شما بیشتر میشود.

چطور چراغ های عقب ماشینم رو چک کنم؟

  • میتوانید فردی را برای فشار دادن پدال ترمز قرار دهید و خودتان از پشت چراغ ها را چک کنید.
  • استفاده از آیینه برای دیدن لامپ ها

سوالات شما

علت روشن نشدن چراغ ترمز پراید چیست؟

سوختن لامپ ها، ایراد در سیم کشی خودرو، ایراد در سوکت ها، ایراد در کابل های خودرو، ضعیف یا خراب بودن باتری خودرو، سوختن فیوز.

سخن پایانی

در این مقاله دلایل عمده و اساسی روشن نشدن چراغ ترمز، نحوه رفع و تعمیر آن و همچنین نحوه بهتر نگهداری کردن از آن را بازگو کردیم. این قطعه بخشی حیاتی در سیستم خودروی شما حساب میشود که به بالارفتن ایمنی کمک میکند.

پس به یاد داشته باشید که این سیستم را به طور منظم بررسی کنید و تاثیر آن در کاهش احتمال تصادفات را جدی بگیرید.

با اینکه بررسی مشکلات مدارها و اتصالات سخت و حوصله سر بر است اما از مزایای این سیستم میتوان به جدا بودن آن از سایر سیستم ها اشاره کرد.