دیاگ خودرو یا دستگاه عیب یاب ماشین با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و نرم ‌افزارهای کامپیوتری امکان دیاگ زدن خودرو را فراهم می‌­کند. استفاده از دیاگ خودرو یکی از روش‌های حرفه‌ای برای تشخیص مشکلات و نقص‌های سیستم الکتریکی و الکترونیکی خودرو است. دستگاه دیاگ خودرو با کمک کامپیوتر موجود در خودرو که ECU نامیده می‌­شود عیب‌­های بسیاری از قطعات خودرو مانند موتور، گیربکس، مخزن روغن، دریچه گاز، سیلندر و … را بررسی می­‌کند و به صورت کد خطا نمایش می­‌دهد.

خواندن کدهای خطا در دیاگ خودرو معمولا توسط تعمیرکاران خودرو انجام می­‌شود اما با خرید دستگاه دیاگ می‌­توانید دیاگ زدن ماشین را امتحان کنید و هزینه تعمیر ماشین را کاهش دهید. دیاگ خودرو تمامی اجزا و سیستم ها را قبل از ایجاد کد خطا در خودرو اسکن و از حوادث خطرناک جلوگیری می­‌کند. دیاگ خودرو به شما کمک می‌کند تا با تشخیص سریع و دقیق مشکلات خودرو آن را عیب‌یابی کنید و بعد از رفع مشکل با خیال آسوده از ماشین استفاده کنید.

لوازم یدکی

دستگاه دیاگ خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

دیاگ خودرو فرآیند بررسی سیستم‌ها و اجزای خودرو برای کمک به شناسایی مشکلات و اصلاح آنها است. خودروهای مدرن مجهز به شبکه های کامپیوتری گسترده‌­ای هستند که می‌­توانند اطلاعاتی در مورد موتور، ترمزها و سایر سیستم های مرتبط ارائه دهند. دستگاه عیب‌یاب خودرو با استفاده از نرم افزارهای ویژه­ای ایرادهای خودرو را که سبب ایجاد نقص در موتور یا سایر بخش­‌ها می­‌شود، مشخص می‌­کند.

دستگاه دیاگ خودرو به کامپیوتر ماشین متصل می‌شود و اطلاعاتی در رابطه با عملکرد سیستم‌های مختلف خودرو از جمله: موتور، گیربکس، کویل‌های اشتعال، خروجی‌های دود، مخزن روغن، اینژکتورهای سوخت، دستگاه هوا رسانی ، سیستم خنک کننده، جریان هوا و سایر سیستم‌ها جمع‌آوری می‌کند. دیاگ خودرو با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی داده‌های جمع‌آوری شده را تحلیل می‌­کند تا ایرادها و خطاهای موجود در خودرو شناسایی شوند.

دیاگ خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

عیب‌یابی با دستگاه دیاگ

فواید دیاگ خودرو چه مواردی هستند؟

اگر می‌خواهید بدانید دیاگ زدن خودرو ارزش انجام دادن را دارد یا نه در ادامه چند دلیل برای انجان دادن دیاگ خودرو آورده‌­ایم:

  • دیاگ زدن خودرو به شما کمک می‌کند تا ایرادها را قبل از اینکه موجب مشکلات جدی در موتور خودرو شوند، تشخیص دهید و به این ترتیب از هزینه‌های گران قیمت تعمیرات جلوگیری کنید.
  • استفاده از دیاگ خودرو علاوه بر اینکه عمر خودروی شما را افزایش می‌دهد می‌تواند جان افرادی که با شما در سفر هستند و همچنین مسافران در خودروهای دیگر را نیز نجات دهد. دیاگ خودرو می‌تواند به شما هشدار دهد که زمان تعویض ترمزهای خودرو فرا رسیده است.
  • دستگاه دیاگ خودرو اطلاعات ذخیره شده در سیستم کامپیوتر خودرو (ECU) را بررسی و استخراج می‌­کند سپس تعمیرکار به راحتی می‌­تواند مشکل را پیدا و برطرف کند.

آیا می‌­توان از دستگاه دیاگ در همه خودروها استفاده کرد؟

می‌­توان در همه خودروهایی که مجهز به کامپیوتر مرکزی (ECU) هستند از دستگاه دیاگ خودرو استفاده کرد.  دیاگ معمولا با خودروهای کلاسیک یا آنهایی که قبل از سال 1996 ساخته شده‌اند به دلیل عدم وجود رایانه داخلی (ECU) سازگار نیست. زیرا کدهای خطا در کامپیوتر خودرو ثبت می‌­شوند و با استفاده از دستگاه دیاگ عیب‌­یابی خودرو انجام می‌­شود.

لوازم یدکی خودرو

انواع دیاگ زدن خودرو

در گذشته تعمیرکاران خودرو از ابزارهای اولیه مانند آچار، پیچ گوشتی و… برای تعمیر خودرو استفاده می­‌کردند. اما امروزه با ورود قطعات الکترونیک در خودروهای مدرن استفاده از ابزارهای عیب‌­یاب برای شناسایی و تشخیص مشکلات و ایرادهای خودرو بسیار مفید است. دستگاه دیاگ خودرو سبب افزایش ایمنی و عملکرد بهتر خودرو می‌­شود. برخی از رایج‌­ترین دستگاه‌­های دیاگ خودرو عبارتند از:

کدخوان

کدخوان­ها معمولا دستگاه‌­های دستی هستند که برای شناسایی مشکلات رایح در خودرو طراحی شده­اند. برخی از کدخوان­‌ها می‌­توانند سیستم­‌های ویروسی در خودرو را ریست کنند. کدخوان­‌ها معمولا ایرادها و مشکلات مربوط به موتور خودرو را بررسی می‌کنند. اگر قصد خرید یک کدخوان را دارید باید بدانید کدخوان‌­های ارزان قیمت زیادی به صورت آنلاین به فروش می­‌رسند اما معمولا غیرقابل اعتماد هستند و قابلیت­‌های محدودی دارند.

اسکنرهای ­OBD

اسکنرهای OBD برای شناسایی و تشخیص عیوب در خودروهایی طراحی شده­اند که با OBD2 سازگار هستند. اسکنر ELM 327 USB یکی از رایج‌­ترین اسکنرهای OBD است که برای اتصال به ماشین و لپ تاپ طراحی شده است. این اسکنر علاوه بر توانایی تشخیص مشکلات در سیستم OBD2 می­تواند مشکلات مربوط به سیستم سازنده را نیز تشخیص دهد. اسکنرهای OBD هرگونه ایرادی را در تعداد زیادی از قطعات خودرو تشخیص می­‌دهند.

فشارسنج لاستیک

فقط عیب­‌یابی اجزای الکترونیکی خودرو حائز اهمیت نیست. بلکه لاستیک­‌های خودرو یکی از مهمترین بخش­‌های خودرو هستند که باید به مقدار صحیح باد شوند. حجم هوای موجود در لاستیک­‌های خودرو باید با یکدیگر مساوی باشد. تشخیص هوای موجود در هر لاستیک به آسانی صورت نمی­‌گیرد و باید از ابزار تشخیصی مناسبی استفاده کرد. با استفاده از فشارسنج لاستیک می‌توان تشخیص داد لاستیک نیاز به باد کردن دارد یا نه.

مولتی متر و تست کننده‌­های مدار

بسیاری از قطعات خودرو برای عملکرد خود نیاز به جریان الکتریکی دارند. اگر در مدار الکتریکی خودرو در اثر شکستن سیم و یا آب مشکلاتی ایجاد شود شناسایی و رفع ایراد می‌­تواند دشوار باشد. ابزارهای الکتریکی مانند تست کننده­‌های مدار و مولتی متر با اندازه­‌گیری ولتاژ، جریان الکتریکی، مقاومت الکتریکی و … مشکل و مکان ایراد را شناسایی می­‌کنند و تعمیرکار با توجه به مشکل تعمیرات لازم را انجام می­‌دهد.

تست کننده باتری خودرو

یکی از مشکلات خودروهای قدیمی شارژ نشدن کامل باتری است. اگر بخواهید ماشین را در یک صبح سرد روشن کنید ممکن مشکلاتی ایجاد شود. ابزارهای تست کننده باتری مانند ولت مترهای آنالوگ و دیجیتال به سرعت مشخص می­کنند که باتری به طور کامل شارژ شده است یا همچنان نیاز به شارژ دارد. زمانی که ولتاژ 12 ولت باشد باتری به طور کامل شارژ شده است. طیف وسیعی از این ابزارها موجود هستند.

چه مشکلاتی را می­‌توانیم با دستگاه دیاگ در خودرو پیدا کنیم؟

دستگاه دیاگ خودرو می‌­تواند به شناسایی زود هنگام مشکلات خودرو کمک کند.  معمولا دستگاه‌­های عیب‌­یابی خودرو بر روی موتور متمرکز می­‌شوند اما براساس نوع خودرو سایر بخش‌­ها مانند چراغ‌­ها، لاستیک­‌ها و کنترل خودرو را نیز بررسی می­‌کنند. دستگاه دیاگ خودرو مشکلات طیف وسیعی از بخش‌­ها مختلف خودرو مانند موتور، گیربکس، دریچه گاز، اگزوز، سیم پیچ احتراق، ترمز و… را شناسایی می­‌کند. شناسایی سایر مشکلات عبارتند از:

  • تشخیص سطح پایین مایع خنک کننده موتور
  • شناسایی عملکرد ضعیف سیستم تزریق سوخت
  • شناسایی زمان­بندی ضعیف برای جرقه زنی
  • تشخیص خرابی در سیم پیچ احتراق
  • تشخیص تجمع بیش از حد مایع خنک کننده در موتور
  • تشخیص کاهش یا افزایش RPM موتور (چرخش موتور در هر دقیقه)
دستگاه دیاگ-چه مشکلاتی را می­‌توانیم با دستگاه دیاگ درخودرو پیدا کنیم؟

عیب‌یابی خودرو با دستگاه دیاگ

چه زمانی باید دیاگ خودرو بزنیم؟

با روشن شدن چراغ چک خودرو بهتر است با دستگاه دیاگ بزنید، زمانی که خودرو مانند قبل کار نمی‌­کند و علائم هشداردهنده‌­ای را نشان می­‌دهد به این معنی است که مشکلی وجود دارد. نباید این علائم نادیده گرفته شوند. کار کردن غیر عادی ماشین و یا تکان خوردن خودرو می­‌تواند دلیلی مهمی برای بررسی و  دیاگ زدن خودرو باشد. برخی از علائم خودرو که زمان دیاگ زدن را نشان می­دهد:

  • ایجاد مشکل در سیستم اگزوز
  • روشن شدن چراغ هشدار خودرو
  • لرزش بدنه خودرو
  • ایجاد مشکل در جعبه دنده
  • ایجاد صدا در هنگام ترمز گرفتن
  • مشکل در استارت خوردن خودرو

مدت زمان دیاگ خودرو با دستگاه دیاگ چقدر است؟

دیاگ زدن خودرو با دستگاه دیاگ ممکن است بین یک ساعت تا 90 دقیقه طول بکشد. گاهی اوقات مشکلاتی ایجاد می­‌شود که کار را پیچیده‌­تر می کند یا ممکن است خودرو شما دارای اجزایی باشد که قبل از انجام دیاگ باید حذف شوند در این صورت دیاگ خودرو دو تا سه ساعت طول می‌­کشد.این شامل زمان مورد نیاز برای رفع مشکلات کشف شده نمی شود.

مدت زمان دیاگ خودرو چقدر است؟

زمان دیاگ خودرو با دستگاه دیاگ

جمع بندی

دیاگ خودرو در خودروهای مدرن با سیستم‌ کامپیوتری ECU قابل اجرا است و عیب‌یابی خودرو را با بررسی عملکرد و اجزا سیستم ماشین انجام می­دهد. دستگاه دیاگ خودرو ابزار مفیدی است که بهتر است در سرویس‌های منظم خودرو مورد استفاده قرار گیرد. با انجام دیاگ ماشین به طور منظم می‌توانید از عملکرد بهینه خودرو مطمئن شوید و از آسیب طولانی‌مدت ناشی از خرابی قطعات یا خطاهای کامپیوتری جلوگیری کنید.

بنابراین با دیاگ زدن خودرو با استفاده از دستگاه دیاگ و شناسایی مشکلات خودرو از کارکرد و ایمنی خودرو اطمینان حاصل می‌شود و مشکلات آن به بهترین شکل ممکن رفع می‌شوند. توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز مشکلات شدید به‌طور مرتب دیاگ خودرو را انجام دهید زیرا می‌توانید مشکلات جزئی را شناسایی کرده و قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ آن‌ها را برطرف کنید و هزینه تعمیر خودرو را کاهش دهید، دستگاه دیاگ بهترین روش برای عیب یابی ماشین است.

منابع:

وب سایت jdpower.com

وب سایت pantechautos.co.uk