یکی از آسانترین کارهای فنی برای خودروهای مختلف سواری و شخصی تعویض لنت های عقب یا حتی جلو خودرو می باشد. شما با کمی آموزش و کسب مهارت به راحتی می توانید این کار را خودتان انجام دهید. البته در این مسیر باید یک سری نکات و موارد ایمنی را رعایت نمایید. امروزه اجرت تعویض لنت ها در تعمیرگاه ها افزایش پیدا کرده و از 80 تا 150 هزار تومان متغییر است. بنابراین برای کاهش چنین هزینه هایی باید خودتان دست بکار شوید. در ادامه مقاله با آموزش مراحل تعویض لنت جلو پراید همراه شوید.

تعویض لنت پراید

لوازم یدکی خودرو

تعویض لنت پراید

خودروی پراید از خانواده سایپا که یکی از ماشین هایی است که در جامعه زیاد وجود دارد، تعویض لنت پراید نیز همانند بقیه خودروها می باشد و تفاوت ها بیشتر در شکل و ساختار کلیپرهای ترمز و چگونگی قرارگیری لنت ها در داخل کلیپرها می باشد.

آموزش مراحل تعویض لنت جلو پراید

در اولین قدم برای تعویض لنت ترمز پراید باید ابتدا گیربکس ماشین را در دنده سنگین قرار دهید و ترمز دستی را بکشیم. همچنین برای احتیاط بیشتر بهتر است در عقب و جلوی یکی از چرخ ها یک مانع همانند آجر یا همان اصطلاح دنده 5 قرار دهیم. بعد از اینکه قالپاق چرخ ها را برداشته ایم، پیچ های چرخ را در ابتدا کمی باز می نمایید چرا که با انجام چنین کاری وقتی خودرو روی جک قرار دارد، کمی ریسک بالا می رود.

بعد از بازنمودن چند رزوه از پیچ چره، جک را زیر ماشین قرار داده و چرخ را بلند می نماییم. باید توجه داشت که جک دقیقا در محل کار رکاب ها یا یک جای مطمئن همانند محل اتصال سگ دست ها قرار بگیرد. بعد از بلند کردن چرخ، پیچ ها را کاملا باز می کنیم و چرخ را برمیداریم. برای اطمینان بیشتر همیشه چرخ باز شده را زیر خودرو قرار می دهیم تا در صورت افتادن خودرو از روی جک، چرخ مانع از برخورد مجموعه دیسکو ترمز ها روی زمین شود.

آموزش تعویض لنت جلو پراید

روش تعویض لنت جلو پراید

در تعویض لنت جلو پراید صبا ابتدا باید لنت های قدیمی و تمام شده باز شوند و از کاسه خارج گردند. پیچ های کوچک با حروف A نشان داده می شوند. این پیچ ها مخصوص نگه داشتن لنت ها هستند و پیچ های بزرگ با حروف B برای جدا کردن دو قسمت کلیپرهای ترمز می باشند. برای خروج راحت تر لنت ها آنها را باز می کنیم. شما باید هر دو پیچ را باز کرده و لنت های قدیمی را از جای خودش خارج نمایید. همچنین پیچ C برای جدا نمودن لوله شلنگ ترمز است که لازم به باز کردن آن ندارید.

بعداز اینکه لنت های تمام شده را خارج کرده اید و لنت های جدید را جایگذاری کردید، مجموعه کلیپر ترمز را دوباره جمع نموده و برای بستن پیچ ها باید اقدام کنید.

روش تعویض لنت جلو پراید

طریقه تعویض لنت جلو پراید

اگر شما در زمان تعویض لنت جلو پراید ای بی اس نیاز به روانکاری سیستم چرخ دارید، باید کمی گریس به همراه داشته باشید. می توانید در زمان بستن دوباره پیچ ها کمی از گریس استفاده نمایید. اینکار باعث می شود تا پیچ ها راحت تر بسته شده و در موارد بعدی نیز نرم تر باز شوند. همچنین با روانکاری گریس می تواند زنگ زدگی لنت و چرخ های شما را کاهش دهد.

در زمان بستن و جمع نمودن لنت ها باید همیشه از قرار گرفتن دو پینی که لنت ها را در جای خودش نگه می دارد و همچنین فنری که روی لنت ها می خوابد، اطمینان حاصل نمایید.

طریقه تعویض لنت جلو پراید

نکات و مراحل تعویض لنت جلو پراید

در چگونگی تعویض لنت جلو پراید باید به نکات مهم در این زمینه توجه نمایید که در ادامه برخی از مهم ترین آنها را خدمتتان ذکر کرده ایم، پس با آموزش مراحل تعویض لنت جلو پراید همراه ما باشید.

برای تعویض لنت جلو پراید چه باید کرد؟

طرز تعویض لنت جلو پراید با بقیه ماشین ها نظیر پژو و سمند و ال نود یکسان است و تنها فرق آنها در نحوه باز کردن کلیپرها و چگونگی خارج نمودن لنت ها و جا گذاشتن آنها می باشد که با کمی مهارت می توانید لنت همه ماشین ها را خودتان عوض کنید. روند کلی کار باهم شباهت زیادی دارد.

نکات و مراحل تعویض لنت جلو پراید

رعایت نکات ایمنی در تعویض لنت جلو پراید 132

رعایت برخی از نکات ایمنی همانند قرار دادن گیربکس در دنده یک یا دو، کشیدن ترمز پارک، قرار دادن مانع در عقب و جلوی یکی از چرخ ها، گذاشتن تایر در زیر ماشین بعد از بازگشایی چرخ ها، نرفتن به زیر خودرو وقتی روی جک قرار دارد و … از جمله مهم ترین موارد امنیتی هستند که باید به آنها توجه ویژه داشت و حفظ سلامتی و دست و انگشتان تان در زمان کار بسیار مهم است.

زمان خارج شدن لنت ها از جای خود اصلا ترمز نگیرید

وقتی که لنت ها از جای خود خارج شده اند، به هیچ وجه اقدام به ترمز گیری نکنید. اینکار باعث حرکت پیستون ترمز و حتی خارج شدن آن از محل خودش خواهد شد و مشکلات بعدی را برای شما عزیزان به همراه دارد.

تعویض به‌موقع لنت:

لنت ها باید در وقت و زمان مناسب و قبل از اتمام آنها تعویض شوند. تعویض دیرتر لنت ها باعث می شود تا پرچ های نگه دارنده لنت با دیسک برخورد داشته باشد و عملیات سایش و خط انداختن را ایجاد نمایید.

نکات و مراحل تعویض لنت جلو پراید

لنت خوب و بد:

معمولا لنت های با کیفیت و اصلی در زمان کشیدن پدال ترمز صدا و سوت نمی زنند، همچنین توان نگه داشتن ماشین در ترمزهای با کیفیت بالاتر است. بهتر است تا این قطعه حساس را از فروشگاه های مجاز و حساس خریداری کنیم. وجود ناخالصی در لنت باعث سوت و جیغ زدن می شود و همین ناخالصی ها می تواند اصطکاک لنت با دیسک را کم کند.

زمان تعویض لنت:

معمولا رانندگان و تعمیرکاران با باز و بسته کردن چرخ ها یک نگاه چشمی به مقدار مصرف شده از لنت می پردازند. هرچند برخی از شرکت های خودروسازی عمر مشخصی را برای لنت اعلام می کنند. اما یکی از موارد موثر در طول عمر لنت، کیفیت آنها و همچنین نحوه رانندگی شخص خواهد بود. بنابراین بازدید چشمی قبل از اینکه ضخامت لنت به کمتر از 5 میلی متر برسد، باید آن را عوض کرد.

سرویس کلیپرها:

وقتی که کلیپر را باز کربده باشیم، شاهد غبارهای ناشی از ترمزگیری روی آنها خواهیم بود. بهتر است این گرد و غبار را با کمی آب شستشو دهیم.

نکات و مراحل تعویض لنت جلو پراید

جا انداختن قالپاق چرخ:

همچنین در زمان جا زدن دوباره قالپاق ها بعد از تعویض لنت جلوی خودروی پراید باید دقت کنید که محل والو باد در جای خودش قرار داشته باشد. این قسمت با یک علامت روی قالپاق مشخص است. همچنین فنر دور قالپاق نیز در محلی که الو قرار داشته با بقیه قسمت ها متفاوت است.

خنک شدن دیسک:

دیسک های ترمز پراید برخلاف بسیاری از ماشین ها دارای ترمز دیسکی هستند. این مدل ها از نوع خنک شونده نیستند. این محدودیت باعث شده تا در زمان ترمزگیری زیاد و شدید، دیرتر گرمای خود را از دست داده و زودتر داغ می شوند. بنابراین اگر دیسک ترمز داغ کرد به هیچ عنوان برای خنک کردن آن نباید از آب استفاده کرد. این کار باعث تاب گرفتن دیسک می شود. بهترین کار این است که با سرعت بسیار پایین همانند حرکت با دنده یک،به راه خود با کمترین مقدار ترمز گیری ادامه دهید تا از تابیدگی لنت ها جلوگیری شود و همچنین لنت با برخورد با هوای تازه سریعتر خنک گردد.

نکات و مراحل تعویض لنت جلو پراید

ابزار مورد نیاز برای تعویض لنت جلو پراید

همانطور که خدمتاتن عرض کردیم، نحوه تعویض لنت جلو پراید را در مقاله کامل توضیح داده ایم. بنابراین عکس تعویض لنت جلو پراید از اهمیت زیادی برخوردار است و شما با مشاهده تصاویر می توانید به راحتی مراحل را یاد بگیرید. در ادامه برخی از ابزارهای مورد نیاز شامل:

  • آچارچرخ یا بکس 14 با دسته بکس
  • جک
  • در صورت امکان از خرک استفاده شود
  • پیچ گوشتی دو سو محکم و بزرگ
  • انبردست
  • استفاده از گریس و روانکاری ها
  • دستکش مخصوص

نکات و مراحل تعویض لنت جلو پراید

 

راهنمای تعویض لنت جلو پراید

بنابراین یکبار دیگر اگر بخواهیم نحوه اموزش تعویض لنت جلو پراید را خدمتتان بگویم، مراحل به ترتیب شامل:

1- در اولین قدم باید خودروی پراید تان را در یک جای صاف و هموار پارک کرده و بعد دستی را بکشید و جلوی چرخ عقب یک تکه سنگ یا آجر بگذارید.

2- با آچار چرخ پیچ های چرخ یک طرف را شل کنید.

3- بعد زیر شاسی یا لبه شاسی جک بزنید و اگر از جک پیچی استفاده می کنید، باید دقت کرد که ماشین تان در یک سطح صاف باشد و خودرو اصلا حرکت نکند، بنابراین باید از آجر یا خرک یا سنگ زیر لاستیک ماشین استفاده نمایید.

4- چرخ ماشین تان را باز کرده و کنار بگذارید و زیر ماشین هل دهید و تلاش کنید سرتان زیاد داخل گلگیر ماشین نرود.

5- فرمان ماشین را به هر سمتی که کار می کنید، پیچانده و راحت تر کار کنید، بعد با دو س یا قلم بین دیسک چرخ و لنت اهرم می کنیم و مقداری لنت را عقب می دهیم.

راهنمای تعویض لنت جلو پراید

6- با دو سو خار لنت را از سوراخ پیم روی لنت آزاد کرده و به صورت { میباشد ودوعدد پیم به صورت میله کوچک می باشد را از روی کالیبر لنت بیرون می کشیم

7- خار دوم را بعد از خارج کردن پیم بیرون می کشیم به صورت M می باشد.

8- با دو سو کامل سیلندر ترمز را به عقب فار داده و لنت سمت داخل بیرون می کشیم و بعد با دو سو کالیبر لنت را به سمت بیرون اهرم کرده و لنت دوم را بیرون می کشیم و اگر دیدیم که کالیبر لنت سخت در جایخودش قرار دارد و بازی می کند، با یک سرنگ مقداری از داخل مخزن روغن ترمز کشیده و سر بوش کالیبر لنت بزنیم تا چند دقیقه صبر می نماییم تا زنگ زدگی و گیرپاژ شدن باز و آزاد شود و سپس به آرامی با دو سو و چکش کالیبر لنت را باز می کنیم عقب و جلو می کنیم تا روان شود.

 

9- در این مرحله دیسک چرخ را از لحاظ خط و لبه داشتن و ضخامت دیسک چک نموده و به قسمتی که روغن زدید زیر گردگیرها گریس زده و گردگیر را از لحاظ پارگی چک کرده و در صورت پاره شدن عوض می کنید.

راهنمای تعویض لنت جلو پراید

10- زیر لنت جایی که لنت می افتد از طرف داخل یک کفشکی می باشد و برای گرفتن لقی لنت به کار می رود شامل دو تا می باشد و سعی کنید در جای خود بگذارید.

11- در ادامه به مرحله جا زدن لنت و لنت نو و چهار عدد می باشد که هر دو طرف شامل دو عدد لنت است که یک خار آهنی روی آن می باشد. این خار برای هشدار دادن در زمان اتمام لنت است. به سمت داخل و پایین می افتد و کالیپر لنت را به سمت داخل اهرم می کنیم و لنت را جا می زنیم. معمولا لنتی که صاف هست به سمت بیرون می افتد. بعضی از لنت ها که بیرون کشیده می شوند دارای دو عدد ورق استیل پشت لنت بیرونی هستند که برای گرفتن لقی لنت به کار می رود، در زمان جا زدن لنت اگر توانسته اید این ورق ها را جا بزنید، اگر هم نتوانسته بودید هیچ اشکالی ندارد.

راهنمای تعویض لنت جلو پراید

12- بعد باید خار فنری که دو سوراخ دارد را به سمت بالا قرار داده و پیم آن را از روی کالیبر لنت و خار رد نمایید. از سمت بیرون به داخل باشد و بعد پیم دوم را و خار فنری که دو سرآن کج است را از دو سوراخ ریز روی پیم ها جا بزنید و برای جا زدن خار روی پیم دومی باید از انبردست و زورتان استفاده نمود و خارها را از لحاظ شکسته بودن چک نمایید.

نکته مهم: بعد از پایان کار حتما ترمز را با چند بار پدال زدن پر کرده و سپس حرکت نمایید. باید دقت کرد که بعد از تعویض لنت چندین ساعت ترمز شما میخ نمی گیرد و باید در زمان رانندگی احتیاط کرد. این موضوع را همه مکانیک ها و تعویض کننده های لنت خدمتتان عرض می کنند.

نکات پایانی آموزش تصویری تعویض لنت جلو پراید

در پایان مقاله آموزش تصویری لنت ترمز پراید باید عرض کنیم که تعویض لنت عقب و جلو چندان تفاوتی باهم ندارد و فقط شکل لنت ترمز عقب پراید به صورت هلالی شکل است ولی لنت ترمز جلو به صورت صاف و مربعی شکل است. بنابراین نحوه جاگذاشتن و خار و پین ها و … همگی باهم شباهت دارد و شما با یکبار دیدن و مشاهده کردن تعویض لنت می توانید آن را به خوبی یاد بگیرید. در پایان اگر تجربه یا نکته ای در این زمینه دارید آن را در بخش کامنت ها درج نمایید.