فرمان هیدرولیک بخش مهمی از سیستم کنترل ماشین است. هنگامی که فرمان چرخانده می شود، چرخ ها باید همراه با آن حرکت کنند. تصور کنید در یک خیابان شلوغ یا بزرگ راه می خواهید بپیچید و سیستم فرمان پاسخ نمی دهد. بنا براین سفت شدن فرمان نشان دهنده یک مسئله خطرناک است.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک درسرما و بعد از گرم شدن و را حل هایی برای حل این مشکل را پیدا کنید. نکته حائز اهمیت این است که فرمان تحت تاثیر دیگر قطعات سیستم مانند تسمه پمپ و پیستون قرار می گیرد و در صورتت افت کارایی باعث سفت شدن آن می شود در این مقاله دلایل رایج سفت شدن فرمان، نحوه رفع مشکلات و نحوه جلوگیری از بروز آنها را بیاموزید. این مشکل خطرناک است نیاز به تعمیر در اسرع وقت دارد.

دلیل سفت شدن فرمان هیدرولیک

مشکلی مانند سفت شدن فرمان هیدرولیک هم برای شما و هم برای سایر خودروها در جاده ها بسیار خطرناک است زیرا می تواند منجر به تصادف شود. زمانی که مسیر را عوض میکنید فرمان به آرامی میچرخد و قفل شدن فرمان اتفاق می‌افتد. برای حل این مشکل 6 راه حل را با هم برسی می‌کنیم.

1 خرابی جعبه فرمان

یکی از نشانه های سفت شدن فرمان هیدرولیک اول صبح خرابی جعبه فرمان است. جعبه فرمان به از طریق برخی اتصالات به چرخها متصل می‌شوند این قطعات و جعبه فرمان به دلیل رانندگی روزمره و یا کارکرد بالای 10 هزار کیلومتر دچار آسیب می‌شوند. اگر بعد از استارت زدن ماشین، احساس کردید چرخ ها سفت شده است قطعا مشکل از جعبه فرمان است زمانی شروع به رانندگی کردید با گرم شدن موتور چرخ به تدریج حرکت کرده و از این حالت خارج می شود. فرسودگی یکی از دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک می‌باشد. برای خرید جعبه فرمان خودرو به قسمت فروشگاه سورس یدک مراجعه کنید.

2. خراب بودن پمپ هیدرولیک

خراب بودن پمپ هیدرولیک چرخ را به طور معمول متوقف نمی کند شما می توانید چرخ ها راحرکت دهید اما به تلاش بیشتری نیاز دارید. اگر پمپ هیدرولیک به هر دلیلی خراب شود چرخاندن فرمان مشکل خواهد بود. سیستم های هیدرولیکی اینگونه عمل می‌کنند که با فشار برمایعات مانند روغن باعث تولید نیرو می شوند پمپ هیدرویک در روانسازی فرمان نقش مهمی دارد به این صورت که نیروی تولید شده توسط  پمپ هیدرولیک را به فرمان هیدرولیک انتقال می دهد  و باعث گردش چرخ هامی شود.

افت کارایی این پمپ یکی از علت های خرابی فرمان هیدرولیک می باشد یکی از علائم آن  ایجاد صدای جیغ مانند موقع پیچش فرمان است اگر خودروی شما زیاد کارده است خرابی پمپ یک امر طبیعی است.

3. هوا گرفتن سیستم فرمان

وجود هوا در سیستم هیدرولیک فرمان از دیگر علاپم سفت شدن فرمان هیدرولیک است مشکل چرخاندن سخت فرمان خودرو زمانی که با سرعت کم رانندگی می کنید بیشتر به چشم می آید زیرا اکثر مردم هنگام چرخش سرعت خودرو را پایین می آورند. و این به دلیل وجود هوا در سیستم فرمان است . در حالت عادی نباید هوایی در سیستم هیدرولیک باشد اما اگر هوا گرفته باشد  یکی از این علاپم ایجاد صدای بلند در زیر کاپوت خودروی شماست در زمان چرخش فرمان است .

4.باد لاستیک ها

با کمال تعجب فشار باد لاسیک ها می تواند دلیلی برای سفت شدن فرمان هیدرولیک باشد. این فشار طبق استاندارد شرکت تولید کننده خودرو باید باشد اگر می خواهید از بروز این مشکل جلوگیری کنید باید به طور مداوم فشار باد لاستیک ها را برسی کنید چرا که فشار نامیزان لاستیک ها تاثیر منفی در چرخیدن فرمان باشد .

5.شل بودن تسمه هیدرولیک

تسمه هیدرولیک قدرت را به اجزای متحرک منتقل می کند. اگر متو جه رفتار های عجیب و غریب مانند گرمای بیش از حد ماشین یا سفت شدن فرمان هیدرولیک شده اید ممکن است یکی از دلایل آن شل بودن تسمه هیدرولیک باشدخوشبختانه شکستگی تسمه هیدرولیک به موتور آسیبی نمی رساند اما ممکن است فرمان هیدرولیک را تحت تاثیر قرار دهد و باعث نگرنی های ایمنی در هنگان رانندگی شود.

اگر تسمه به درستی کشیده نشده باشد به اجزای سیستم فشار وارد میکند و باعث خرابی قطعات متصل می شود این قطعات بسته به نوع خودروی شما متفاوت است اما معمولا شامل دینام  AC و پمپ آب و فرمان متحرک هستند

6. رینگ و لاستیک نامناسب

رینگ ولاستیک نامناسب باعث سفت شدن فرمان هیدرولیک می شود این روز ها برخی از رانندگان به زیبایی و اسپرت بودن خودرو اهمیت می دهند اما این نکته حائز اهمیت است که استفاده از قطعاتی که با استاندارد خودروی شما همخوانی ندارد باعث افت کیفیت سواری می شود و ممکن است به مرور زمان متحمل هزینه های زیادی شوند مانند آسب به سیستم تعلیق، محور ها و سخت شدن فرمان هنگام چرخیدن خودرو شود.

 

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک

6 دلیل سفت شدن فرمان ماشین

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک اول صبح

یکی از نشانه هایی که باعث سفت شدن فرمان متحرک در اول صبح می شود میل فرمان و یا قطعات اتصالی آن دچارآسیب شده است اما این مشکل بعد از گرم شدن و شروع به حرکت کردن خودرو رفع می شود این مسئله می تواند به دلیل کارکرد بالای ماشین و قدیمی بودن آن باشد که باعث خراب شدن میل فرمان می شود .

خراب شدن میل فرمان می تواند علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در زمستان هم بشود . اگر بعد از گرم شدن خودرو این مشکل برطرف نشود متوجه سرو صدای زیاد و احساس لرزش در ماشین شده اید به نزدیکترین تعمیر گاه تخصصی بروید و آن را عیب یابی کنید چرا که بی توجهی به آن سیستم فرمان را از کار میاندازد.برای خرید میل فرمان خودرو به قسمت فروشگاه سورس یدک مراجعه کنید.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در زمستان

در زمستان اغلب رانندگان متوجه سفت شدن فرمان هیدرولیک ماشین می شوند که دایل متعدی برای این مشکل جود دارد اما مسئله اصلی بیشتر مربوط به روغن فرمان می باشد اما این موارد را هم برسی کنید که باید از سالم بودن تسمه ، پمپ هیدرولیک کیفیت روغن استفاده شده اطمینان حاصل کنید. سفت شدن فرمان هیدرولیک در زمستان به علت یخ زدن و غلیظ شدن روغن فرمان است یکی از علائم سخت شد فرمان می توان به ایجاد صدای بلند در حین رانندگی نام برد با برسی تسمه عیدرولیک و تعویض روغن فرمان این مشکل حل می شود.

سوالی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است بین فرمان برقی و هیدرولیک کدام بهتر است؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت فرمان برقی و هیدرولیک خودرو چیست را بخوانید.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک پژو ۴۰۵ و پارس

خیلی از رانندگان پژو 405 و پژو پارس وقتی فرمان آنها سفت می‌شود به دنبال خرابی پمپ هیدرولیک می گردند. در صورتی که اول باید نشتی روغن در مدار هیدرولیک را چک کنید. پس در مرحله اول سطح روغن هیدرولیک در این خودروها را چک کنید. این یکی از دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک پژو 405 یا پارس است. در زیر مواردی آورده ایم که باید حتما آنها را چک کنید.

  • نشتی مدار هیدرولیک
  • فشنگی هیدرولیک
  • کم شدن روغن هیدرولیک
  • کثیف بودن مدارک هیدرولیک

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک۲۰۶

اگر فرمان هیدروک خودروی 206 شما سفت شد و با گاز دادن این سفتی کم نشد اول چک کنید که ماشین روغن هیدرولیک داشته باشد و تسمه آن سالم است باشد. اگر پمپ هیدرولیک شما روغن داشت و موقع گاز دادن کمی فرمان نرم می شود نشان دهنده این که پمپ هیدرولیک شما به سرویس نیاز دارد ولی اگر هیچ تغییری نکند این امکان وجود دارد که پمپ هیدرولیک شما از مدار خارج شده و یا لوله های هیدرولیک ایراد دارد و یا شیر فرمان جرم گرفته و نیاز به تعویض دارد.

در زیر به چند مورد اشاره کردیم که باعث سفتی فرمان هیدرولیک 206 می شود با چک کردن این موارد این مشکل را رفع کنید.

  • کمبود باد تایر
  • خرابی تسمه کولر یا تسمه پمپ هیدرولیک هست
  • نشتی روغن هیدرولیک که گاهی ممکن است به علت نشتی، کل روغن هیدرولیک خالی شود.

سخن آخر

در این مقاله از مجله فروشگاه لوازم یدکی خودرو سورس یدک درمورد دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک ماشین که  نقش مهمی در کنترل ماشین شما دارد بحث کردیم حال اگر احساس کرید فرمان سفت شده است ممکن است از خرابی جعبه فرمان پمپ هیدرولیک، لاستیک نامناسب و دیگر عوامل ذکر شده در بالا باشد در صورت مشاهده سفت شدن فرمان ختما در کوتاه ترین زمان آنرا به یک مکانیک با تجربه نشان دهید. گاهی پیش می آید در سرما یا بعد از گرم شدن موتور ماشین این اتفاق می افتد این مسئله که در شرایط متفاوت رخ میدهد می تواند خطر ناک باشد و نیاز به تعویض و روغن کاری بعضی قطعات دارد.