کم نور شدن چراغ‌ ماشین، یکی از مشکلات رایج است که زیاد اتفاق می‌افتد. کم شدن نور چراغ های خودرو برای دید در شب محدودیت ایجاد می‌کند و خطرات کمبود نور در جاده را به همراه دارد. دلایل کمبود نور خودرو، می‌تواند ناشی از فرسودگی لامپ‌ها، اتصالات الکتریکی ناقص یا حتی مشکلات در سیستم نورپردازی باشد.

به طور کلی، تعمیرات نورپردازی خودرو، نگهداری دقیق و به موقع از سیستم نورپردازی و جایگزینی لامپ‌ها در مواقع لازم، از جمله راه حل‌های کم شدن نور خودرو است و رانندگی ایمن‌تری را برای شما فراهم کند.

در این مقاله، علل کم نور شدن چراغ خودرو، راه‌حل‌ها و عیب یابی آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

9 علت کم نور شدن چراغ ماشین + راه حل تعمیر

اکثر ماشین‌ها دارای چندین نوع چراغ هستند که اصلی‌ترین آن‌ها شامل: چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب، چراغ‌های ترمز، چراغ راهنما و چراغ دنده عقب است.

به طور کلی کم نور شدن همه‌ی چراغ‌های ماشین دلایل مختلفی دارد؛ این دلایل عبارتند از :

  1. کاهش عمر لامپ‌ها
  2. آلودگی یا کثیفی لنز چراغ
  3. پارامترهای بدنه و تنظیمات نور
  4. استفاده از لامپ‌های نامناسب یا ناسازگار
  5. آسیب یا خرابی در سیستم نور
  6. سوختگی یا خرابی لامپ
  7. اتصالات الکتریکی نامناسب یا خرابی در سیستم برقی
  8. لنزهای چراغ کثیف یا آسیب دیده
  9. مشکل در سیستم شارژ باتری

در ادامه با هر کدام از موارد بالا و راه‌حل آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

کاهش عمر لامپ‌ها:

روشنایی لامپ‌های چراغ خودرو با گذشت زمان  و بر اثر استفاده زیاد، شوک و لرزش، محیط‌های داغ یا سرد و … کمتر می‌شود و نور کمتری تولید می‌کنند. برای حل این مشکل، می‌توانید لامپ‌های فعلی خودرو را با لامپ‌های جدید تعویض کنید.

آلودگی یا کثیفی لنز چراغ:

با جمع شدن گرد و غبار، رطوبت، مواد شیمیایی روی سطح لنز چراغ‌های ماشین، نور آن‌ها کم می‌شود.

در طول رانندگی، گرد و غبار از جاده و محیط اطراف به لنز چراغ ماشین می‌رسد و روی آن جمع می‌شود.

هنگام باران، شستشوی ماشین یا شرایط آب و هوایی مرطوب، می‌تواند منجر به رسیدن آب و رطوبت نیز به لنز چراغ شود. بعضی اوقات، چربی، گریس، یا روغن‌های دیگر از قطعات ماشین می‌توانند به لنز چراغ برسند و باعث کثیفی آن شوند.

برای جلوگیری و رفع این مشکل، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • تمیز کردن منظم: با تمیز کردن منظم لنز چراغ‌ها از گرد و غبار و آلودگی‌های موجود می‌توانید از کاهش روشنایی آنها جلوگیری کنید.
  • استفاده از محافظ لنز: استفاده از پوشش‌ لنز می‌تواند به حفاظت از لنز چراغ‌ها در برابر آلودگی و خرابی کمک کند.
  • نظافت دوره‌ای ماشین: نظافت دوره‌ای و پاکسازی ماشین و لنز‌های چراغ می‌تواند به حفظ شفافیت و وضوح آن‌ها کمک کند.

کم نور شدن چراغ ماشین از کثیفی

پارامترهای بدنه و تنظیمات نور:

تنظیمات اشتباه در جهت‌دهی چراغ‌ها، باعث کاهش کارایی آن‌ها در نوردهی می‌شود.

وقتی ماشین به شدت ضربه می‌خورد تنظیمات جهت‌دهی چراغ‌ها تغییر می‌کند؛ و یا هنگام تعمیرات یا تغییرات در سیستم‌های چراغ‌ها مثل تعویض لامپ‌ها، تعمیرات ایستگاهی و غیره، ممکن است تنظیمات جهت‌دهی چراغ‌ها با دقت انجام نشود.

بعضی از ماشین‌ها سیستم‌های خودکار تنظیم زاویه چراغ‌ دارند که ممکن است به دلیل مشکلات فنی یا خرابی‌های نرم‌افزاری درست عمل نکنند.

برای جلوگیری و رفع مشکل کم نور شدن چراغ ناشی از پارامترهای بدنه، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

بررسی و تنظیم مجدد: با مراجعه به یک تکنسین ماهر، می‌توانید تنظیمات جهت‌دهی چراغ‌ها را بررسی و درست کنید.

تعویض لامپ‌ها یا لنزها با توجه به نیاز: در صورت نیاز، لامپ‌ها یا لنز چراغ‌ها را تعویض کنید و جهت‌دهی آن‌ها را تنظیم کنید.

بررسی سیستم‌های خودکار: اگر خودروی شما  سیستم‌های خودکار تنظیم زاویه چراغ دارد چ، باید آن‌ها را از طریق نمایندگی یا تکنسین متخصص مورد بررسی قرار دهید.

استفاده از لامپ‌های نامناسب یا ناسازگار:

استفاده از لامپ‌های نامناسب یا غیراصلی، کیفیت نوردهی را کاهش می‌دهد. برای حل این مشکل می‌توانید از این به بعد لامپ‌های معتبر و باکیفیت که با مشخصات فنی و نوری خودروی شما سازگاری دارند را خریداری کنید.

آسیب یا خرابی در سیستم نور:

آسیب دیدگی، شکستگی یا خرابی در بخش‌های داخلی یا خارجی چراغ‌ها، یکی دیگر از عوامل کم نور شدن چراغ خودرو است. راه‌حل این مشکل تعمیر یا تعویض چراغ‌ها است.

سوختگی یا خرابی لامپ:

یکی از دلایل کم نور شدن چراغ خودرو، سوختگی یا خرابی لامپ‌های چراغ است. برای حلاین مشکل می‌توانید لامپ‌های فعلی خودرو را با لامپ‌های جدید تعویض کنید.

اتصالات الکتریکی نامناسب یا خرابی در سیستم برقی:

خرابی در سیستم برق ماشین، می‌تواند کاهش نوردهی چراغ‌ها را به همراه داشته باشد.  راه‌حل کلی برای حل این مشکلات، بررسی و تعمیر اتصالات الکتریکی و سیستم برقی ماشین است.

خرابی‌ها در سیستم برقی ماشین که باعث اشکال در چراغ‌ها می‌شود، به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • اتصالات بد یا قطع شده: اتصالات قطع شده در سیستم برقی ماشین مانع از رسیدن برق به چراغ‌ها یا انتقال ناقص آن به چراغ‌ها می‌شود.
  • خرابی سیم‌ها یا کابل‌ها: سیم‌های چراغ‌ها به دلیل سایش، گسیختگی یا آسیب‌دیدگی، بخصوص در نقاطی که گرمای موتور وجود دارد، خراب می‌شوند. چنین چیزی باعث افت ولتاژ یا قطع انتقال برق به چراغ‌ها می‌شود.
  • مشکلات در سوئیچ یا رله: سوئیچ‌های مربوط به چراغ‌ها یا رله‌هایی که برای کنترل نور استفاده می‌شوند، ممکن است خراب شوند یا با مشکلات فنی مواجه شوند.
  • مشکلات در سیستم شارژ باتری: مشکلات در سیستم شارژ باتری خودرو در تأمین برق به سیستم نوری ماشین، اشکال به وجود می‌آورند.
  • خرابی در قطعات الکترونیکی: قطعات الکترونیکی مانند ماژول‌های کنترلی، سنسورها و قطعات دیگر ممکن است به دلایل مختلفی خراب شوند و باعث نقص عملکرد چراغ‌ها شوند.

خرابی لامپ ماشین از اتصالات الکتریکی نامناسب

لنزهای چراغ کثیف یا آسیب دیده:

گرد و غبار، خط و خش یا آسیب دیگر به لنز‌های چراغ، نوردهی آن‌ها را کم می‌کند. راه‌حل این مسئله،  پاک کردن یا تعویض لنزهای چراغ ماشین است.

مشکل در سیستم شارژ باتری:

یکی دیگر از دلایل کم نور شدن چراغ ماشین، مشکل باتری و نرسیدن ولتاژ کافی به چراغ‌ها است.

مشکلات در سیستم شارژ باتری ماشین ممکن است به دلایل زیر اتفاق افتد؟

  • باتری خراب یا ضعیف شده: قدرت شارژ یا عملکرد باتری‌های خودروها به مرور زمان کم می‌شود. علت این مشکل می‌تواند رسوب یا کربناته شدن الکترولیت داخلی باتری، عمر بالا، یا خرابی در سلول‌های باتری باشد.
  • مشکل در ژنراتور یا آلترناتور: ژنراتور یا آلترناتور، مسئولیت شارژ باتری و تأمین برق برای سیستم‌های الکتریکی خودرو را دارند. مشکل در این قطعه، باعث شارژ ناکافی یا عدم شارژ باتری می‌شود.
  • سیم‌کشی و اتصالات نادرست یا خراب شده: سیم‌کشی نادرست، اتصالات با قطعی یا خرابی در سیم‌ها، باعث می‌شود برق به باتری و سیستم شارژ نرسد.
  • سنسورهای شارژ: مشکل و ایراد در سنسورهای مرتبط با سیستم شارژ، عدم تشخیص صحیح و نادرست سیستم شارژ را به همراه دارد و شارژ باتری را دچار چالش می‌کند.
  • مشکلات در ولتاژ خروجی: اگر ولتاژ خروجی ژنراتور یا آلترناتور کمتر از حد مطلوب یا بیشتر از حد مورد نیاز باتری باشد، باعث مشکل در شارژ یا حتی آسیب به باتری می‌شود.
  • کارکرد نامناسب از سیستم‌های مصرفی: استفاده بیش از حد از سیستم‌های الکتریکی خودرو در زمانی که موتور خاموش است، باعث تخلیه باتری می‌شود و در سیستم شارژ باتری اشکال ایجاد می‌کند. خالی شدن باتری ماشین دلایل مختلفی دارد و مواردی که در این بخش به آن‌ها اشاره شد فقط تعداد از اشکالات باتری خودرو هستند.

علت کم نور شدن یک چراغ ماشین چیست؟

علت‌های کم نور شدن یک چراغ ماشین، دقیقا همان دلایلی است که پیش‌تر و به صورت کلی درمورد همه‌ی چراغ‌های ماشین گفتیم. برای عیب‌یابی و بررسی مشکل بهتر است همان موارد را چک کنید.

دلایل روشن نشدن چراغ های ماشین و نحوه تشخیص

ابتدا باتری ماشین را چک کنید که ضعیف یا تخلیه نشده باشد؛ سیستم شارژ خودرو و دینام را مورد بررسی قرار دهید؛ سوئیچ‌ چراغ‌ها را بررسی کنید که مشکلی نداشته باشن؛ این موضوع را نیز درنظر داشته باشید که ممکن است لامپ‌ها خراب باشند و دلیل روشن نشدن آن‌ها همین موضوع باشد.

چگونه نور چراغ ماشین را زیاد کنیم؟

اگرچه چراغ‌های ماشین ساده به نظر می‌آیند، اما در واقع، از مجموعه‌ای از چراغ‌های مختلف و متنوع تشکیل شده است که برای مقاصد مختلف در خودروها نصب می‌شوند و بسیاری از ما به طور کامل با کاربردها و نحوه استفاده صحیح از آن‌ها آشنا نیستنم.

در سیستم روشنایی و نورپردازی خودروهای سواری، از لامپ‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام وظیفه‌های خاصی را بر عهده دارند. این لامپ‌ها بر اساس استانداردها و نیازهای خودروها، به شکل‌ها و طرح‌های مختلفی طراحی و نصب می‌شوند. از جمله این چراغ‌ها می‌توان به چراغ‌های جلویی، چراغ‌های عقب، چراغ‌های راهنما، و چراغ‌های ترکیبی اشاره کرد که هر کدام نقش مهمی در روشنایی، نمایش و ایمنی خودرو دارند.

3 روش کاربردی برای افزایش نور چراغ جلو ماشین

عدم نوردهی مناسب در چراغ‌های ماشین، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از صاحبان خودرو با آن روبه‌رو هستند. افزایش روشنایی خودرو می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی انجام شود. در زیر، بهترین و موثرترین روش‌هایی که برای بهبود روشنایی خودرو می‌توانید استفاده کنید، آورده شده است.

افزایش نور چراغ جلو ماشین

1.استفاده از لامپ هدلایت LED :

استفاده از لامپ‌های LED به عنوان چراغ‌های هدلایت، یکی از روش‌های موثر برای زیاد کردن نور چراغ‌های ماشین است. LEDها به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، جایگزین مناسبی برای لامپ‌های هالوژن یا زنون در چراغ‌های هدلایت خودروها هستند. مزایای استفاده از LEDها شامل موارد زیر می‌شود:

  • نوردهی بهتر: LEDها نسبت به لامپ‌های هالوژن نور بیشتری دارند. آن‌ها نور بسیار قوی‌تری تولید می‌کنند که در هنگام رانندگی، روشنایی و دید بیشتری ایجاد می‌کنند .
  • مصرف کمتر انرژی LED :ها به دلیل بهره‌وری بالا، انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های هالوژن مصرف می‌کنند و کاهش مصرف سوخت و فشار بر سیستم الکتریکی خودرو را به همراه دارد.
  • عمر طولانی‌تر LED :دارای عمر طولانی‌تری دارند و نیاز به تعویض و نگهداری مداوم ندارند.
  • کارآیی بالا LED :ها زمان واکنش سریع‌تری دارند و به سرعت روشن می‌شوند، و ایمنی بالاتری دارند.
  • طراحی منحصر به فرد LED :ها می‌توانند زیبایی و استایل خاصی به چراغ‌های هدلایت شما اضافه کنند.

2.استفاده از لامپ‌های هالوژن با توان بالاتر

استفاده از لامپ‌های هالوژن، روشی دیگر برای افزایش نور چراغ جلو است. لامپ‌های هالوژن با توان بیشتر، می‌توانند نور بیشتری در مقایسه با لامپ‌‌های با توان پایین‌تر تولید کنند.

با افزایش توان لامپ‌های هالوژن، میزان نوردهی آن‌ها افزایش می‌یابد که می‌تواند بهبود قابل توجهی در دید در شب و شرایط کم نور داشته باشد. این موضوع می‌تواند ایمنی و راحتی در رانندگی را تقویت کند.

با این حال، نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که افزایش توان لامپ‌های هالوژن ممکن است منجر به افزایش دما و گرمای بیشتر در داخل لامپ شود. این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد استهلاک زودتر لامپ‌ها یا حتی آسیب به سیستم چراغ خودرو شود.

همچنین، افزایش توان لامپ‌ها ممکن است باعث افزایش مصرف انرژی و بار بیشتر بر روی سیستم الکتریکی خودرو شود که نیاز به بررسی و اطمینان از تطابق سیستم الکتریکی خودرو با این تغییرات است. قبل از تغییر چراغ‌های ماشین، مطمئن شوید که خودرو شما قادر به پشتیبانی از این تغییرات است یا نه.

3.استفاده از مواد شفاف کننده:

استفاده از پولیش برای از بین بردن خط‌ها و خراش‌های روی شیشه کاسه چراغ ماشین کاربرد دارند. این مواد باعث افزایش شفافیت و در نتیجه به افزایش روشنایی لامپ‌های خودرو کمک می‌کند.

قوی ترین لامپ چراغ جلو ماشین کدام است؟

هر چند این موضوع ممکن است به عواملی مانند نوع لامپ، توان، کیفیت ساخت مرتبط باشد، اما برخی از لامپ‌هایی که به به عنوان قوی‌ترین لامپ‌های چراغ جلو ماشین شناخته می‌شوند عبارتند از:

  • لامپ‌های :LED لامپ‌ها LED  از بهترین و قوی‌ترین گزینه‌ها برای چراغ جلو ماشین‌ها هستند. آنها نه تنها نوردهی بالا و روشنایی بیشتری دارند، بلکه مصرف انرژی کمتری نیز دارند.
  • لامپ‌های زنون: لامپ‌های زنون نیز نوردهی بسیار قوی دارند و یکی از پرکاربردترین لامپ‌ها برای تقویت و افزایش نور چراغ خودرو است و در برخی موارد قابل تنظیم نیز هستند.
  • چراغ‌های هالوژن با توان بالا: برخی از لامپ‌های هالوژنی با توان بالا نیز می‌توانند نوردهی قوی داشته باشند. این نوع لامپ‌ها از جمله H9 و HIR2 معروف هستند و نوری با رنگ سفید و براق دارند.

هر کدام از این لامپ‌ها، متناسب با نوع خودرو، مشخصات فنی و نیازهای رانندگی شما، می‌توانند به عنوان گزینه‌های قوی و کارآمد برای نوردهی چراغ جلو ماشین مورد استفاده قرار گیرند. قبل از تعویض لامپ‌ها، بهتر است با توجه به نوع سیستم چراغ خودرو و نیازهای رانندگی‌تان، با کارشناسان متخصص مشورت کنید.

شما برای خرید قطعات برقی خودرو می‌توانید به فروشگاه سورس یدک مراجعه کنید

قوی ترین لامپ چراغ جلو ماشین

رله تقویت نور چراغ جلو

رله تقویت نور چراغ جلو یک قطعه الکترونیکی است که در برخی خودروها استفاده می‌شود تا نوردهی چراغ‌های جلو را بهبود دهد. این رله‌ها روی مدار نوردهی چراغ‌های جلو نصب می‌شود و ولتاژ و جریان الکتریکی که به لامپ‌های چراغ جلو می‌رسد را افزایش می‌دهد.

استفاده از رله تقویت نور باید با دقت و با توجه به محدودیت‌ها و استانداردهای ایمنی صورت گیرد تا به مشکلات یا نقص‌های فنی در سیستم نوردهی خودرو منجر نشود.

علت کم و زیاد شدن نور چراغ ماشین

اتصال شل لامپ‌ها، یکی از دلایل کم و زیاد شدن نور چراغ ماشین است. عوامل زیادی وجود دارد که باعث شل شدن لامپ‌ها می‌شود؛ برای مثال استفاده طولانی مدت، عوامل محیطی مانند رطوبت، گرد و غبار، و حتی زمان‌های طولانی عدم استفاده از خودرو می‌تواند منجر به فرسودگی و کاهش کیفیت اتصالات لامپ‌ها شود.

حرکت و لرزش خودرو در زمان رانندگی می‌تواند باعث کم و زیاد شدن فشار بر اتصالات لامپ‌ها شود که در نهایت باعث می‌شود تا اتصال لامپ‌ها شل شود. خرابی یا آسیب به پایه‌های لامپ‌ها یا سیم‌کشی خودرو، یکی دیگر از دلایل شل شدن لامپ‌های ماشین است.

دلایل دیگر برای کم و زیاد شدن نور چراغ‌های خودرو :

  • وجود مشکل در جریان الکتریکی
  • عدم اتصال صحیح بخش‌های داخلی خودرو به چراغ‌های جلو
  • استفاده از لوازمی که انرژی زیادی مصرف می‌کنند
  • خرابی یا عملکرد نامناسب دینام
  • آسیب به سیم‌کشی یا اتصالات
  • قدیمی بودن و فرسودگی لنزهای چراغ‌های جلو
  • خرابی در سیستم کنترل چراغ

علت کم نور شدن چراغ دینام ماشین چیست؟

کم نور شدن چراغ دینام یا همان ژنراتور خودرو ممکن است به دلایل مختلفی باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • لامپ خراب یا فرسوده: اگر چراغ دینام خودرو کم نور شده است، یکی از اولین چیزهایی که باید بررسی شود، وضعیت لامپ‌ها است. لامپ‌های دینام ممکن است خراب یا فرسوده شده باشند که باعث کمتر شدن نوردهی آن‌ها می‌شود.
  • مشکل در دینام: خرابی در دینام خودرو می‌تواند یکی از دلایل کم نور شدن چراغ دینام باشد. اگر دینام به درستی کار نکند یا توانایی تولید برق کافی را نداشته باشد، ممکن است نوردهی چراغ دینام کم شود.
  • کاهش ولتاژ باتری: ولتاژ پایین باتری، باعث کم شدن نوردهی چراغ دینام می‌شود.  ممکن است به دلیل خرابی در شارژر باتری باشد که توانایی شارژ کافی باتری را ندارد.
  • مشکلات در سیستم شارژ خودرو: مشکلات در سیستم شارژ خودرو مانند واحد رگولاتور و ترمینال‌های باتری نیز ممکن است باعث کم شدن نوردهی چراغ دینام شوند.
  • مشکل در سیم‌کشی: خرابی یا مشکلات در سیم‌کشی و اتصالات می‌تواند باعث ایجاد مقاومت اضافی در مدار شود که باعث کاهش نوردهی چراغ دینام شود.

سخن آخر

در این مقاله از مجله فروشگاه لوازم یدکی خودرو با انواع مختلف دلایل کم نور شدن چراغ ماشین آشنا شده‌اید. علاوه بر این، دلیل هر مشکل را نیز می‌دانید و می‌توانید روش‌های نگهداری صحیح از چراغ‌ها و سیستم نور خودرو خود را انجام دهید تا دچار خرابی و مشکل نشوند. همچنین با راه‌حل‌های رفع کم نوری چراغ ماشین نیز آشنا شده‌اید و در صورت بروز مشکل، می‌توانید خودتان عیب‌یابی کنید و یا تشخیص دهید که چه زمانی برای تعمیرات و یا تعویض قطعات  به تکنسین مراجعه کنید. اگر با این مشکل روبرو شدید، جدی بگیرید و برای رفع آن، سریعاً اقدام نمایید، زیرا این موضوع ممکن است منجر به خطرات جدی برای شما شود.