هیوندای سوناتا 2009 تغییراتی جزئی در طراحی بیرونی انجام داد و یک کابین کاملاً جدید طراحی کرد که یک کابین‌ لوکس‌ در کلاس سدان‌های متوسط ​​به حساب می‌آید. همچنین قدرت و مصرف سوخت برای هر دو موتور چهار سیلندر و شش سیلندر سوناتا افزایش یافته است، در حالی که گیربکس اتوماتیک برای کیفیت تعویض دنده smoother دوباره تنظیم شده است. یک جک صوتی کمکی به لیست ویژگی‌های استاندارد خودرو اضافه شده است، در حالی که سطح تریم Limited هیوندای سوناتا دارای صندلی‌های جلوی گرم شونده دو سطحی، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو منطقه‌ای و یک سیستم ناوبری اختیاری است.

بررسی خودرو سوناتا 2009

هیوندای برای سال‌ها، تویوتا را الگوی خود قرار داده است. استراتژی غول ژاپنی برای خودروهایش، ساخت مدل‌هایی قابل اعتماد، بی‌نقص، با ظاهری محافظه‌کار و سواری راحت است. هیوندای، این رویکرد را به خوبی درک کرده و سوناتا 2009، گواه محکمی بر موفقیت آن است. در واقع، سوناتای جدید نه تنها به کمری قدرتمند رسیده، بلکه از آن پیشی گرفته است.

هیوندای، سدان خانوادگی سایز متوسط خود را در سال 2009، دستخوش تغییرات کلیدی کرده است. هر دو موتور چهار و شش سیلندر، قدرتی بیشتر یافته‌اند و در عین حال، مصرف سوخت را هم پایین آورده‌اند. این تغییر، قطعاً قابل تحسین است. اما مهم‌ترین تغییر، در داخل کابین رخ داده است. گرچه نسل قبلی سوناتا هم کابین بدی نداشت، هیوندای هیچ‌وقت از آن کاملاً راضی نبود.

تغییرات اساسی امسال در کنسول وسط، نشانگرها و کنسول میانی، منجر به طراحی‌ای کاربرپسندتر و چشم‌نوازتر شده است. مواد استفاده‌شده نیز بهبود یافته‌اند و تریم رده بالای Limited، با ترکیبی خوش‌سلیقه از رنگ‌ها، تزیینات طرح چوب و روکش آلیاژی، خودنمایی می‌کند. صادقانه بگویم، این همان کابین “لوکس به سبک لکسوس” است که انتظارش را داشتیم وقتی تویوتا، آخرین بهسازی کمری را انجام داد. اما هیوندای، پیش از آن این کار را کرده است.

وقتی سوناتا سال 2009 بازطراحی شد، برای بهترین سدان‌های خانوادگی، خط و نشان جدی کشید. درواقع، ما در مقایسه با سال 2006، آن را بالاتر از آکورد و کمری قرار دادیم. از آن زمان، هر دو رقیب کاملاً بازطراحی شده‌اند و نیسان آلتیما و شورولت مالیبوی جدید و تأثیرگذار هم به میدان آمده‌اند. این تغییرات، سوناتا 2009 را دوباره به آن سطح نزدیک‌تر کرده است. اگرچه مطمئن نیستیم که هنوز هم سلطان بازار باشد، اما قطعاً می‌توان گفت که هیوندای، کمری‌ای بهتر از تویوتا ساخته است.

موتور سوناتا 2009

عملکرد خودرو و مصرف سوخت سوناتا 2009

همه مدل‌های هیوندای سوناتا 2009 به صورت استاندارد به موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری با 175 اسب بخار قدرت مجهز هستند. مدل‌های GLS و SE با این موتور، دارای گیربکس پنج سرعته دستی هستند و مدل Limited به‌صورت استاندارد و سایر تریم‌ها به‌صورت آپشنال از گیربکس پنج سرعته اتوماتیک بهره می‌برند. برای علاقه‌مندان به قدرت بیشتر، هیوندای یک موتور شش سیلندر V6 با 3.3 لیتر حجم و 249 اسب بخار قدرت را نیز به‌عنوان آپشنال ارائه می‌دهد که فقط با گیربکس پنج سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود.

مصرف سوخت سوناتا در بین سدان‌های خانوادگی بسیار خوب است. مدل چهار سیلندر در شهر 10.7 لیتر و در بزرگراه 7.35 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند و مدل شش سیلندر به‌ترتیب 12.4 و 8.1 لیتر در شهر و بزرگراه می‌سوزاند.

مشخصات کامل‌تری از سوناتا 2009 در جدول زیر آورده شده است.

مشخصه مدل 4 سیلندر مدل 6 سیلندر
نوع شاسی یکپارچه یکپارچه
طول 4798 میلی‌متر 4798 میلی‌متر
عرض 1831 میلی‌متر 1831 میلی‌متر
ارتفاع 1473 ‌میلی متر 1473 ‌میلی متر
فاصله محوری 2731 میلی‌متر 2731 میلی‌متر
وزن 1479 کیلوگرم 1589 کیلوگرم
موتور چهارسیلندر خطی شش سیلندر خطی
حجم موتور 2.4 لیتر 3.3 لیتر
قدرت 175 اسب بخار 249 اسب بخار
گشتاور 227 نیوتن متر 330 نیوتن متر
شتاب صفر تا صد 9 ثانیه 7 ثانیه
حداکثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت 240 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی  8.7 لیتر در صد کیلومتر  9.6 لیتر در صد کیلومتر
گیربکس 5 دنده اتوماتیک 6 دنده اتوماتیک
کیسه هوا 6 عدد 6 عدد

بررسی ایمنی خودرو سوناتا 2009

ایمنی یکی از نقاط قوت هیوندای سوناتا 2009 است. همه مدل‌های سوناتا به صورت استاندارد به امکانات ایمنی زیر مجهز هستند:

  • ترمزهای ضدقفل (ABS)
  • سیستم کنترل کشش
  • سیستم کنترل پایداری
  • کیسه‌های هوا جانبی صندلی‌های جلو
  • کیسه‌های هوا پرده‌ای کناری تمام قد
  • تکیه‌گاه‌های سر فعال جلو

این تجهیزات ایمنی اعتماد به نفس خوبی هنگام رانندگی با سوناتا به شما می‌دهند. همچنین این خودرو در تست‌های برخورد موسسه‌های معتبر نتایج درخشانی کسب کرده است:

  • سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA): پنج ستاره ایمنی در تست‌های برخورد از جلو و پهلو
  • بنیاد بیمه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS): رتبه “خوب” (بالاترین رتبه) برای حفاظت در تست برخورد جبهه با زاویه و رتبه “قابل قبول” (دومین رتبه بالا) برای حفاظت در تست برخورد از پهلو

با توجه به نتایج تست‌های معتبر و امکانات ایمنی استاندارد سوناتا، می‌توانید با خیال راحت‌تری پشت فرمان این خودرو بنشینید.

رانندگی با سوناتا 2009

برخلاف اکثر هیوندای‌های دیگر، سوناتا طوری طراحی شده که اولویت را به راحتی سواری نسبت به هندلینگ دقیق می‌دهد. این خودرو به خوبی از روی دست‌اندازها رد می‌شود و سواری لذت‌بخشی در بزرگراه دارد، اما با توجه به غلتش بدنه قابل توجه و فرمان مبهم، به این زودی‌ها رقیبان اسپرت‌تر مثل هوندا آکورد یا نیسان آلتیما را در پیچ‌ها به چالش نخواهد کشید.

با افزایش قدرت در سال 2009، سوناتا اکنون شتاب رقابتی‌تری ارائه می‌دهد. این موضوع به خصوص در مدل‌های چهار سیلندر مشهود است، اما در کلاسی که جنگ اسب بخار به یک حمله رعدآسای تمام عیار تبدیل شده، خروجی قابل احترام 249 اسب بخاری موتور V6 اختیاری، هنوز چند اسب بخار از رسیدن به ماشین‌های برتر فاصله دارد.

داخل کابین سوناتا 2009

طراحی داخلی سوناتا 2009

کابین‌های هیوندای به طور مداوم در حال پیشرفت هستند و سوناتا 2009 نیز از این قاعده مستثنی نیست. استفاده گسترده از پلاستیک‌های نرم و باکیفیت، دکمه‌های عالی و طراحی کلی دلنشین، از ویژگی‌های مثبت این کابین می‌باشند. ارگونومی گیج‌کننده مدل قبلی جای خود را به کنترل‌های سیستم صوتی و تهویه مطبوع داده که در بالای کنسول وسط قرار گرفته‌اند و فضای خوبی برای یک محفظه جادار در زیر آن ایجاد کرده‌اند. تریم Limited به‌خصوص لوکس و باکیفیت است و به جرات می‌توان گفت بهترین محیطی است که می‌توانید با کمتر از 25,000 دلار داشته باشید.

همانطور که در مدل‌های قبلی، سوناتا 2009 همچنان به صندلی عقب فوق‌العاده جادار و صندوق عقب بسیار جادویی به حجم 461 لیتر (بهترین در کلاس خود) مجهز است. اگر فضای داخلی و کیفیت ظاهری اولویت اصلی شماست، سوناتا انتخابی هوشمندانه و سخت‌گیرانه خواهد بود.

انواع تریم‌های سوناتا2009

هیوندای سوناتا 2009 به‌عنوان یک سدان خانوادگی سایز متوسط، در سه مدل GLS، SE و Limited عرضه می‌شود. هر کدام از این مدل‌ها با امکانات متفاوتی تجهیز شده‌اند. ویژگی‌ها و خصوصیات سوناتا 2009 در سه تریم مختلف به شرح زیر است :

GLS:

  • رینگ‌های آهنی 16 اینچی
  • ورود بدون کلید
  • تهویه مطبوع
  • کروز کنترل
  • امکانات برقی کامل (شیشه‌ها و آینه‌ها)
  • آینه‌های جانبی گرم شونده
  • فرمان قابل تنظیم شیب
  • فرمان و دسته دنده چرمی (فقط مدل V6)
  • صندلی عقب تاشو با قابلیت تقسیم 60/40
  • سیستم صوتی 6 اسپیکر با پخش CD/MP3، رادیو ماهواره‌ای و جک ورودی صدا
  • امکانات اختیاری: صندلی برقی راننده با تنظیم 8 حالته، کنترل صوتی روی فرمان، کامپیوتر مسافرتی

SE:

  • همه ویژگی‌های GLS به اضافه:
  • رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی با لاستیک‌های اسپرت
  • فرمان قابل تنظیم شیب و عمق
  • روکش چرم/پارچه‌ای صندلی‌ها
  • امکانات اختیاری: آینه عقب کاهنده نور خودکار، سانروف (در GLS هم اختیاری)، کنترل در بازکن گاراژ و سیستم صوتی ارتقا یافته با CD چنجر 6گانه و ساب‌ووفر

Limited:

  • همه ویژگی‌های SE به اضافه:
  • رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی با لاستیک‌های چهارفصل
  • تزئینات کروم بیرونی
  • روکش چرمی کامل صندلی‌ها
  • صندلی‌های جلوی گرم شونده با دو سطح گرما
  • کنترل دوگانه اتوماتیک آب و هوا
  • تزئینات چوبی
  • سیستم صوتی درجه یک Infinity
  • امکانات اختیاری: سیستم ناوبری با صفحه لمسی

قیمت سوناتا 2009

سوناتا 2009 در سه نسخه ارائه شد. به خاطر امکاناتی که هرکدام از این مدل‌ها دارند، قیمت آن متفاوت است. در جدول پایین قیمت این سه مدل را آورده‌ایم.

GLS 18700 $
SE 24500 $
LIMITED 24500 $

قیمت سوناتا 2009 در ایران

همان طور که می‎‌دانید به دلیل تورم و پایین وبالا شدن قیمت دلار، قیمت‌های خودرو ثابت باقی نمی‌مانند. از دیگر عوامل تاثیرگزار در قیمت سوناتا، میزان کارکرد آن است. هرچه کارکر خودرو بیشتر باشد، با قیمت کمتری فروخته می‌شود. امروز در تاریخ 5 بهمن 1402 خودروی سوناتا 2009 در محدوده قیمت یک میلیارد و دویست تا یک میلییاردو سیصد معامله می‌شود.

خرید سوناتا 2009 در ایران

خودروی سوناتا 2009 جز نسل پنجم خانواده سوناتا است که با یک فیس لیفت وارد کشورمان شد. این نسل از سوناتا با کد nf نیز نام‌گزاری شده است و ممکن است که به این نام نیز اسم این خودرو را شنییده باشید. تولید و واردات سوناتا 2009 مدت هاست که متوقف شده و نسخه کارخانه آن را نمی‌توانید پیدا کنید. مدل‌های دسته دوم این خودرو همچنان در ایران خرید و فروش می‌شود و با وجود گذشت چندین سال از تولید آن هنوز هم طرفدارانی دارد.

شما برای خرید این خودرو  می‌توانید در بنگاه ها به دنبال آن بگردید. البته راه ساده‌تری نیز برای خرید این مدل خودرو وجود دارد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌هایی همانند دیوار، باما، شیپور، دیجی کالا و چندین سایت دیگر می‌توانید از مشخصات و میزان کارکرد خودرو آگهی شده مطلع شوید. همچنین گاهی اوقات در آگهی قیمت خودرو را نمی‌نویسند و شما با زنگ زدن باید استعلام قیمت بگییرید.

خرید قطعات جانبی سوناتا

خرید لوازم یدکی سوناتا یکی از دغدغه‌های دارندگان این خودرو به حساب می‌آید. خودرو سوناتا 2009 تقریبا زمان زیادی از تولید آن می‌گذرد و تعداد محدودی از آن در بازار موجود است. مورد بعدی پیدا کردن قطعات اصل است. قطعات تقلبی زیادی در بازار وجود دارند که استفاده از این قطعات منجر به آسیب رسیدن به این ماشین می‌شود و هزینه های بیشتری برای دست صاحب خودرو می‌تراشد.

سایت سورس یدک یک فروشگاه اینترنتی آنلاین است که به جمع آوری فروشندگان مختلف پرداخته است و به عنوان یک واسط بین شما و فروشندگان قطعات اصل برای خودرو شما عمل می‌کند. شما کافی‌است تا قطعه‌ی مورد نظر خود را در سایت جست و جو کنید و بعد از پیداکردن آن با شماره گزاشته شده تماس بگیرید و آن را خریداری کنید.

دفترچه راهنمای سوناتا 2009

اگر اطلاعاتی همه جانبه و کامل در مورد سوناتا 2009 می‌خواهیدُ بهتر است نگاهی به دفترچه راهنمای سوناتا بیندازید. این دفترچه دارای اطلاعات مختلفی در مورد شیوه استفاده، نگهداری و تعمیر خودرو است. درون دفترچه به طور مفصل به هر یک از این موارد پرداخته شده است. دفترچه راهنما سوناتا ارزشمندترین منبع برای مالکان این خودرو است. با کمک این دفترچه می‌توانید از خودرو خود به شکل بهینه استفاده کنید و عمر خودرو خود را بالا ببرید.

برای دانلود فایل pdf روی لینک دفترچه راهنما سوناتا 2009 کلیک کنید.

سخن آخر

هیوندای سوناتا 2009 در مقایسه با نسخه قبلی تغییرات چشمگیری داشته و بسیار بهتر شده است. بیشتر این تغییرات در کابین خودرو انجام گرفته و با یک کابین لوکس مواجه هستیم. این خودرو در سه کلاس مختلف ارائه شده است تا کسانی که نسخه فول این خودرو را نمی‌خواهند، بتوانند با پول کمتری آن را خریداری کنند. اگر شما صاحب خودروی سوناتا 2009 هستید خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در مورد این خودرو با ما به اشتراک بگزارید.

منبع : https://www.edmunds.com/hyundai/sonata/2009/review/