منتقدان اعتقاد دارند که هیوندای سوناتا مدل 2010 یک اتومبیل متوسط با ظاهری معمولی و بی‌رمق بود، اما سوناتا بازسازی شده مدل 2011 با بازخورد مثبت زیادی روبه‌رو شد. رانندگان آزمایشی از طراحی جذاب آن، لیست بلند ویژگی‌های استاندارد، داخل فضایی فراوان و موتورهای چهارسیلندر با کارایی سوخت مؤثر خوششان آمد. امتیازات ایمنی بالای سوناتا کمک می‌کند تا آن را به عنوان یک گزینه قوی در میان اتومبیل‌های مدل میانه دست دوم جلب کند.

همچنین در مورد مدل سوناتا 2023 هم می‌توانید در سایت سورس یدک بخوانید

با وجود تمام این تعریفات، سوناتا مدل 2011 چند نقطه ضعف دارد. نقادان گفته‌اند که صندلی‌های پارچه‌ای مدل پایه به نظر کم کیفیت می‌آیند و پیشنهاد کرده‌اند که خریداران به مدل‌های با صندلی‌های چرم مراجعه کنند. هرچند بیشتر رانندگان آزمایشی از شتاب قوی موتور مدل پایه خوششان آمد، یک راننده آزمایشی اشاره کرد که موتور به خصوص صدای زیادی دارد.

هیوندای سوناتا مدل 2011 با یک موتور چهارسیلندر یا چهارسیلندر توربوشارژ شده عرضه می‌شود. یک گیربکس دستی یا خودکار با شش سرعت توان را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. سوناتا پایه تا 24/35 مایل در گالن در شهر/بر خیابان مصرف سوخت دارد که برای این دسته مناسب است. ویژگی‌های استاندارد شامل ورود بدون کلید، کنترل سرعت، یک استریوی شش بلندگو، رادیوی ماهواره‌ای، بلوتوث و اتصال یواس‌بی است. دکمه راه‌اندازی، پوشش چرمی، کنترل اقلیم دو منطقه‌ای و ناوبری همگی به عنوان گزینه‌ها یا در تریم‌های بالاتر در زمان عرضه مدل جدید سوناتا در دسترس بودند. از نظر ایمنی، شش گنبد هوا، ترمزهای ضدقفل، کنترل استحکام الکترونیکی و کنترل تراکشن همگی به عنوان استاندارد در سوناتا مدل 2011 وجود دارند.

نوع موتور بنزین
گیربکس اتوماتیک شش سرعته قابل تغییر
نوع حرکت جلوبندی
سیلندرها چهار سیلندر متوالی
ظرفیت کل نشست ۵ نفر
گارانتی اصلی ۵ سال / ۶۰,۰۰۰ مایل

مشخصات فنی سوناتا 2011

موتور سوناتا 2011

موتور استاندارد در تمام سطوح تریم هیوندای سوناتا یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری تزریق مستقیم است که 198 اسب بخار قدرت و 184 پوند فوت گشتاور دارد. SE، با اگزوز دوگانه، قدرت کمی بیشتر در 200 اسب بخار و 186 پوند فوت دارد. یک گیربکس شش سرعته دستی استاندارد در GLS است، در حالی که یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک در آن تریم اختیاری و در SE و Limited استاندارد است. یک موتور قدرتمند 2.0 لیتری توربوشارژ در سطوح SE و Limited موجود است. این موتور 274 اسب بخار قدرت و 269 پوند فوت گشتاور تولید می کند.

در تست عملکرد، یک سوناتا 2.4 لیتری GLS با گیربکس اتوماتیک شتاب صفر تا 60 مایل در ساعت را در 8.2 ثانیه انجام داد. همانطور که انتظار می رفت، موتور 2.0 لیتری توربو به طور قابل توجهی سریعتر است و تنها به 6.7 ثانیه زمان نیاز دارد.

برآوردهای مصرف سوخت EPA سوناتا برای خودرویی با این اندازه قابل توجه است. موتور 2.4 لیتری با گیربکس دستی با سرعت 24 مایل بر گالن شهر / 35 مایل بر گالن بزرگراه و 28 مایل بر گالن ترکیبی و 22/35/26 مایل بر گالن با گیربکس اتوماتیک رتبه بندی شده است. 2.0 لیتری توربو، علیرغم افزایش قابل توجه قدرت، سرعت بسیار چشمگیر 22/33/26 مایل بر گالن را برمی گرداند.

نوع سوخت بنزین معمولی
مصرف سوخت شهر/بزرگراه ۲۲/۳۵ مایل در گالن
مصرف سوخت ترکیبی ۲۶ مایل در گالن
برد (مایل) در شهر/بزرگراه ۴۰۷٫۰/۶۴۷٫۵ مایل
ظرفیت مخزن سوخت ۱۸٫۵ گالن

اندازه موتور پایه  2.4 لیتر
سیلندرها 4 سیلندر متوالی
نوع موتور پایه بنزین
قدرت 190 اسب بخار در 6,300 دور در دقیقه
سوپاپ‌ها 16
نوع کام دوبل اوورهد کم (DOHC)
زمان سوپاپ متغیر
تزریق مستقیم استاندارد

رانندگی با سوناتا 2011

هیوندای سوناتا 2011 با شاسی متعادل خود، سواری منعطف و هندلینگ مطمئنی را ارائه می دهد. فرمان در سرعت های پایین به طور قابل توجهی سبک می شود تا مانورهای پارک را تسهیل کند، اگرچه گاهی اوقات فرمان سوناتا در جابجایی های سریع کمی مصنوعی به نظر می رسد. تیونینگ سیستم تعلیق سوناتا SE واقعاً اسپورت‌تر است، اما در آزمایش‌ها متوجه شدیم که منجر به کیفیت سواری نسبتاً خشن و ناراحت‌کننده در جاده‌های ناهموار می‌شود.

عملکرد قوی چهار 2.4 لیتری باید برای اکثر رانندگان کافی باشد. با کمال میل و به آرامی تا خط قرمز تاچ می‌کشد. تعویض دنده از اتوماتیک یکپارچه است و در صورت نیاز برای عبور سریع یا ادغام، پایین می آید. انتقال نیرو از موتور توربوشارژ صاف و خطی است، بدون تاخیر توربو قابل تشخیص. این که مصرف سوخت مشابهی را برمی‌گرداند، تنها چیزی است که روی کیک است.

امنیت سوناتا 2011

همه سوناتاها به خوبی مجهز به ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش، کنترل پایداری، کیسه‌های هوای برخورد جانبی صندلی‌های جلو، کیسه‌های هوای پرده‌ای کناری تمام‌قد و تکیه‌گاه‌های سر فعال جلو هستند.

در تست تصادف شدیدتر دولت برای سال 2011، سوناتا رتبه پنج ستاره برتر را برای حفاظت در برابر تصادف به دست آورد که چهار ستاره از پنج ستاره برای حفاظت از برخورد از جلو و پنج ستاره برای محافظت در برابر برخورد جانبی داده شده است. در موسسه بیمه تست ایمنی بزرگراه، هیوندای سوناتا 2011 رتبه برتر “خوب” را برای محافظت از جلو، ضربه جانبی و مقاومت در برابر سقف کسب کرد.

در تست ترمز ادموندز، یک سوناتا GLS مدل 2011 از سرعت 60 مایل در ساعت در 128 فوت توقف کرد. یک مدل 2.0 لیتری توربو با لاستیک های پهن تر در ارتفاع 120 فوتی کمی کوتاه تر متوقف شد. هر دو مسافت توقف برای خودروهای این کلاس کمی بهتر از حد متوسط هستند

فضای داخلی سوناتا 2011

فضای داخلی سوناتا 2011

تناسب و طراحی کابین بسیار خوب است. کنترل‌ها با حس و دقتی متناسب با خودروهای گران‌تر عمل می‌کنند. ما طرفداران بزرگ رابط استاندارد iPod هستیم که استفاده از آن آسان است و عملکرد آن بسیار سریع است. تریم Limited با طرح‌های رنگی دو رنگ موجود، تریم مشکی پیانو و پانل‌های درب‌های پرشده، به‌ویژه سطح بالایی دارد.

طول  ۱۸۹.۸ اینچ
عرض کل بدون آینه‌ها ۷۲.۲ اینچ
ارتفاع ۵۷.۹ اینچ
شاسی ۱۱۰.۰ اینچ
ردیابی جلو ۶۲.۹ اینچ
ردیابی عقب ۶۲.۹ اینچ
حجم داخلی ۲۰.۲ فوت مکعب
ظرفیت بارگیری، تمام صندلی‌ها در محل ۱۶.۴ فوت مکعب
دایره چرخش ۳۵.۸ فوت
ضریب مقاومت هوا ۰.۲۸

 

سوناتا که اکنون به عنوان یک خودروی بزرگ طبقه بندی می شود، فضای کافی دارد تا به چهار بزرگسال اجازه دهد دراز کشیده و از سواری لذت ببرند. مانند بسیاری از خودروها، پنج خودرو مناسب هستند، اگرچه سرنشین وسط عقب به راحتی بقیه نخواهد بود. با این حال، فضای سر به سختی در جلو و عقب کافی است، زیرا افراد 6 فوتی احتمالاً سر خود را در سقف ناراحت می کنند. صندوق عقب دارای دهانه کمی کمتر از حد معمول است، اما ظرفیت 16.4 فوت مکعبی آن در صدر کلاس است.

قیمت سوناتا 2011

قیمت برای تریم های مختلف به شرح زیر است

  1. مدل جی ال اس : $19,395
  2. مدل اس ای : $22,795
  3. مدل اس ای 2.0 تی : $24,345
  4. مدل لیمیتد : $25,495
  5. مدل لیمیتد 2.0 تی : $27,145

مدل های هیوندای سوناتا 2011

هیوندای سوناتا 2011 یک سدان خانوادگی متوسط است که در سطوح تریم GLS، SE و Limited موجود است. تجهیزات استاندارد GLS شامل چرخ های فولادی 16 اینچی، ورود بدون کلید، تهویه مطبوع، کروز کنترل، لوازم جانبی تمام قدرت، آینه های جانبی گرم شونده، ستون فرمان کج و تلسکوپ، کامپیوتر سفر، عقب 60/40 تقسیم می شود. پشتی صندلی، یک استریو با شش بلندگو (با پخش کننده CD/MP3، رادیو ماهواره ای، جک های صوتی iPod/کمکی و کنترل های روی فرمان) و بلوتوث با دانلود دفترچه تلفن.

دو بسته تجهیزات اختیاری موجود است. یکی از آن ها رینگ های آلیاژی، چراغ های جلوی خودکار و صندلی راننده برقی هشت جهته را اضافه می کند. دیگری شامل همه اینها به علاوه یک سیستم ناوبری و بلندگوهای ارتقا یافته برای سیستم صوتی است.

 

SE اسپرت دارای تمام موارد فوق (به جز سیستم ناوبری و بلندگوهای ممتاز) است و رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی با لاستیک‌های پرفورمنس، چراغ‌های مه شکن، جلوپنجره کرومی تیره، سیستم تعلیق با تنظیم اسپرت، جرقه‌زنی/ورودی بدون کلید، روکش چرم/پارچه و روکش‌های چرمی و پارچه‌ای را به آن اضافه می‌کند. فرمان و دسته دنده با روکش چرمی. انتخاب موتور توربوشارژ، کنترل آب و هوای خودکار دو منطقه ای را نیز اضافه می کند. یک بسته اختیاری یک سیستم ناوبری با بلندگوهای ممتاز و یک سانروف را همراهی می‌کند.

لیمیتد مخملی تمام ویژگی‌های SE (منهای چرخ‌های 18 اینچی، سیستم تعلیق اسپرت و روکش پارچه‌ای/چرمی) را دارد و تکرارکننده‌های چراغ راهنما آینه‌های جانبی، سانروف، روکش چرمی، صندلی‌های گرم شونده (جلو و عقب)، خودکار دو منطقه‌ای را اضافه می‌کند. کنترل آب و هوا، آینه دید عقب کم نور خودکار، سیستم صوتی ارتقا یافته (با رادیو HD و تعویض سی دی) و لهجه های داخلی منحصر به فرد (چه دانه چوب یا مشکی براق). رینگ های آلیاژی هفده اینچی نیز استاندارد هستند. نوع SE توربوشارژ رینگ های 18 اینچی، دو سر اگزوز و شیفترهای پدال نصب شده روی فرمان را اضافه می کند. تنها بسته اختیاری Limited دارای یک سیستم ناوبری با دوربین پشتیبان و بلندگوهای ممتاز Infinity است.

سخن آخر

در این مقاله از مجله قطعات یدکی سورس یدک، با در نظر گرفتن همه چیز، جدیدترین سوناتا توانسته در مجموعه ای پر از انتخاب های خوب متمایز شود. این خودرو نسبت به هوندا آکورد 2011 و تویوتا کمری 2011 پیشرفته تر است، و اگرچه نیسان آلتیما 2011، مزدا 6 2011، شور مالیبو و فورد فیوژن نیز انتخاب های خوبی هستند، اما سوناتا مزیت قیمتی دارد. با عملکرد عالی، مصرف سوخت قابل توجه، کیفیت ساخت و ارزش قوی، این احساس را داریم که هیوندای سوناتا 2011 هیچ مشکلی برای صعود به جدول نخواهد داشت.

منبع :

https://www.edmunds.com/hyundai/sonata/2011/features-specs/