واشر سر سیلندر ماشین چیست و چه وظیفه ای دارد ؟

واشر سر سیلندر ماشین یک قطعه کوچک و مهم در موتور خودرو است که بین سیلندر و سر سیلندر قرار دارد. این واشر از نفوذ آب و روغن به داخل سیلندر و خروج گاز حاصل از محفظه احتراق جلوگیری می‌کند. واشر سر سلیندر آب و روغن موتور را خارج از محفظه احتراق در داخل بلوک موتور نگه می­دارد و از نشت احتمالی این مایعات جلوگیری می­‌کند.

در واقع وظیفه واشر سر سیلندر ماشین آب‌بندی کامل محفظه احتراق است. واشر سر سیلندر از مواد مختلفی ساخته شده است که مقاومت خوبی در برابر فشار و حرارت بالا داشته باشند از جمله فولاد، مس و…. واشر سر سیلندر ماشین غیر قابل تعمیر است و در صورتی تعویض می­شود که به دلیل نزدیکی به قطعات داغ موتور سوخته باشد.

قطعات یدکی خودرو

چرا ماشین واشر سر سیلندر می سوزاند ؟

وظیفه واشر سر سیلندر ماشین آب­‌بندی کامل محفظه احتراق است. در طول زمان به دلیل قرار گرفتن واشر سر سیلندر در معرض گازهای احتراق با دمای بالا و فشار زیاد و افزایش دمای موتور به دلیل عملکرد ناقص سیستم خنک کننده و نوسانات و تنش های زیاد دما احتمال سوختگی واشر سر سیلندر افزایش می‌­یابد. یکی از علائم سوختگی واشر سر سیلندر خودرو نشتی آب و روغن بر روی موتور است. برای جلوگیری از سوختگی واشر سر سیلندر باید موتور خودرو را به صورت منظم تعمیر و نگهداری و در صورت بروز هر گونه علائم غیرعادی به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

در زیر دلایلی آورده ایم برای مواقعه ای مانند اینکه شما با خودت بگویید از کجا بفهمیم ماشین واشر سر سیلندر سوزانده :

علائم سوختن واشر سرسیلندر

  1. خارج شدن دود سفید از اگزوز
  2. کف کردن آب رادیاتور
  3. بالا رفتن دمای موتور
  4. حباب درون مخزن آب رادیاتور
  5. قاطی شدن آب و روغن در مخزن رادیاتور
  6. متورم شدن شلنگ های آب خودرو

علائم سوختن واشر سرسیلندر چیست

اگر ماشین واشر سر سیلندر بسوزد چه میشود؟

اگر واشر سرسیلندر ماشین شما دچار مشکل شود یا بسوزد، موتور ماشین دیگر قادر نیست کار کند و قدرت خودروی شما برای حرکت کم میشود.یکی دیگر از اتفاقاتی که رخ میدهد این است، دمای ایجاد شده به راحتی از بالای سیلندر خارج میشودو گاها ممکن است موجب خرابی یاتاقان، میل لنگ و دیگر قطعات موتور خودروی شما شود و خسارت بالایی به خودروی شما وارد شود.

زمان تعویض واشر سر سیلندر

اگر واشر سرسیلندر بسوزد یا اینکه سر سیلندر با بدنه سیلندر برخورد داشته باشد و باعث یکی شدن سوراخ های روغن و آب شود، اتفاقات بدی رخ می‌دهد. در این حالت اصولا آب روغن در موتور یکی میشود. در این حالت اگر به داد واشر سر سیلندر خود نرسید قطعات داخل موتور خودروی شما یکی یکی از کار می افتد. همچنین، ممکن است باعث  هوا گرفتن رادیاتور و ایجاد حرارت بیش از حد و خرابی‌های دیگر شود. این موضوع نیازمند تعویض فوری واشر سرسیلندر است.

چه کار کنیم واشر سر سیلندر نسوزد

واشر سر سیلندر سوخته ممکن است اعصاب شما را خرد کند و مغز شما را بهم بریزد و هزینه های زیادی به شما وارد کند. واشر سر سیلندر سوخته میتواند نتیجه نصب نادرست یا دمای بیشاز حد موتور باشد. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم که قبل از اینکه واشر سر سیلندر شما بسوزد راه کار داشته باشید. پس 15 راه جلوگیزی از سوختن واشر سر سیلندر را در زیر بخوانید.

  1. واشر سر سیلندر اورجینال تهیه کنید. واشر سر سیلندری برای خودروی انتخاب کنید که توسط سازنده اصلی خودرو توصیه شده است و دارای نشان اصالت و کیفیت است.
  2. بررسی سطوح سیلندر. هیمشه سطوح سیلندر را بررسی کنید که دارای سطح صاف و یک دست باشد. برای انجام این کار میتوانید از ابزار های مختلف مانند feeler gauge استفاده کنید. در صورت بودن شکستی یا خراش در ناحیه سر سیلندر حتما به مکانیک مراجعه کنید.
  3. بررسی‌های عیب‌های سیلندر. هر ناحیه ای که خراب است مانند زنگ زدگی ها، خط خوردگی ها، ترک‌ها موارد هستند که میتواند سر سیلندر شما بسوزد. اگر هر یک از موراد گفته شده را مشاهده کردید سریعا به مکانیک مراجعه کنید.
  4. تمیز نگه داشتن بلوک سیلندر. سطوح سیلندر را همیشه به خوبی چک کنید و هرگونه کثیفی و روغن ریزی روی سطوح سیلندر را با مواد و اسپره های مخصوص پاک کنید.یا حداقل 2 ماهی یک بار ماشین خود را برای شستشوی موتور به کارواش ببرید.
  5. ار زوغن گیر مخصوص استفاده کنید. بیشتر سیلندرهای مدرن (با استثنای چند مورد) نیازی به روغن‌گیر سیلیکونی RTV یا سایر روغن‌گیرها ندارند. این روغن‌گیرها ممکن است با پوشش‌های آب بندی کارخانه‌ای تداخل کنند و باعث خرابی کامل سیلندر شوند. همچنین، روغن‌گیر سیلیکونی RTV ممکن است هنگام فشرده شدن سرسیلندر وارد سیستم خنک کننده یا اتاق احتراق شود.
  6. تعویض پیچ های آسیب دیده سر سیلندر. در صورتی که پیچ های سر سیلندر شما آسیب دیده یا دچار فرسودگی شده است باید سریعا به مکانیک مراجعه کنید و آن ها را تعویض کنیدو پیچ های خراب سر سیلندر میتواند باعث خرابی واشر سر سیلندر و بلوک سیلندر شود.
  7. سوراخ‌های پیچ سرسیلندر را بررسی کنید. همانند پیچ‌های آسیب‌دیده، سوراخ‌های پیچ خراب یا تغییر شکل یافته، کثیف یا روغن زدگی شده می‌توانند به واشر سر سیلندر آسیب بزند.
  8. بررسی طول پیچ‌های سر سیلندر. برخی از سرسیلندرها به طور خاص طراحی شده اند و دارای پیچ های خاص برای بستن به بلوک اصلی سیلندر میباشند. دقت کنید که پیچ مورد استفاده برای بستن سر سیلندر همیشه استاندارد باشد.
  9. استفاده از واشر های فلزی. اگر سرسیلندرهای شما از جنس آلومینیوم هستند، حتماً از واشرهای فولادی تقویت شده استفاده کنید تا از ایجاد سطح ناهموار (Galling) بر روی سطح سرسیلندر جلوگیری کنید.
  10. از یک آچار ترک رنچ با کیفیت استفاده کنید. امیدواریم که شما در کار خود دفت داشته باشید و از یک ترک رنچ  ارزان قیمت استفاده نکنید. ترک رنچ های ارزان قیمت باعث میشود به خوبی پیچ ها و همگان سازی سر سیلندر با بلوک سیلندر به درستی انجام نشود.
  11. تهیه سیستم خنک کننده تقویتی. طبق مشورت شرکت Fel-Pro، نقاط گرم محلی یکی از علل اصلی سوختن واشر سرسیلندر است. به همین دلیل، این شرکت توصیه می‌کند که هنگام نصب واشر سرسیلندر جدید، سیستم خنک‌کننده تقویتی تهویه کنید

هزینه تعمیر واشر سر سیلندر

با توجه به نوع برند خودرو و نوع سر سیلندر ممکن است. هزینه تعمیر سر سیلندر متفاوت باشد. اما با توجه به نرخ های بازار هزینه تعمیر واشر سر سیلندر بین 1000.000  تومان تا 4.000.000 تومان است که به آن هزینه خرید واشر سر سیلندر خودرو که قیمتی بین 300.000 تومان تا 1000.000 را دارد باید اضافه کنید.