تفاوت کوپه و سدان را می‌توان از جنبه­‌های متفاوتی بررسی کرد. امروزه در صنعت خودرو یکی از شگفت‌انگیزترین مباحث مربوط به جنسیس کوپه و سدان است. ماشین سدان چیست؟ ماشین کوپه چیست؟ تفاوت کوپه و سدان چیست؟ اگر برای شما هم پاسخ به این سوالات چالش‌برانگیز است و قصد دارید یک رانندگی هیجان­ انگیز را تجربه کنید پس با ما همراه باشید. در سال‌های گذشته پاسخ به این سوالات با مقایسه جنسیس سدان و کوپه و ذکر خصوصیات بارز هر یک از آن‌ها آسان بود و تفاوت کوپه و سدان کاملا واضح بود اما امروزه با پیشرفت در زمینه طراحی و صنعت خودرو تشخیص و فرق کوپه و سدان به آسانی ممکن نیست.

تفاوت جنسیس کوپه و سدان تنها وابسته به تعداد درب سدان و کوپه نیست بلکه به طراحی و ویژگی‌های خاص هر یک از این خودروها وابسته است. در واقع خودروسازان تلاش می‌کنند تا ویژگی‌های مشخص بین کلاس سدان و کوپه را کمرنگ کنند و طبقات جدیدی از خودروها با خصوصیات ترکیبی ایجاد کنند. در این صورت تشخیص تفاوت کوپه و سدان دشوار می­‌شود. در طبقه‌بندی کلاس‌های بدنه خودرو، ماشین سدان و کوپه جزء قدیمی‌ترین طبقات محسوب می­‌شوند و از این نظر تفاوت کوپه و سدان بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله به بررسی و مقایسه تفاوت‌ کوپه و سدان و ویژگی‌های جنسیس سدان و کوپه می پردازیم.

انتخاب خودروی مناسب با شناخت تفاوت کوپه و سدان

انتخاب خودروی مناسب با شناخت تفاوت کوپه و سدان

آشنایی با تفاوت کوپه و سدان می‌تواند در انتخاب خودروی مناسب تاثیرگذار باشد. در گذشته تفاوت جنسیس کوپه و سدان کاملا مشهود بود. امروزه با وجود خودروهایی که ترکیبی از هر دو فرم ماشین سدان و کوپه هستند می­ توان خودرویی خریداری کرد که کاربردی و تامین کننده خواسته خریدار باشد. خودرویی که تمام نیازهای روزانه را تامین کند می‌تواند برای خریدار ترغیب‌کننده باشد. معمولا تفاوت کوپه و سدان را از نظر تعداد صندلی و حجم فضای داخلی مقایسه می‌کنند.

ماشین کوپه چیست؟

تفاوت کوپه وسدان-ماشین کوپه چیست؟

ماشین کوپه یک ماشین دو درب با بدنه بسته است که اغلب اوقات ماهیتی اسپرت دارد. به طور کلی جنسیس کوپه دارای دو یا چهار صندلی است. در حالت استاندارد باید سه صندلی در عقب وجود داشته باشد اما خودرو کوپه دارای دو صندلی در عقب است و صندلی­ ها کوچکتر از حد متوسط هستند. صندلی­ های عقب به دلیل فضای کم خیلی راحت نیستند در این حالت تفاوت کوپه و سدان می­‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

در گذشته تفاوت کوپه و سدان از نظر تعداد درب کاملا قابل تشخیص بود اما از نظر حجم فضای داخلی نیز فرق جنسیس کوپه و سدان قابل بررسی است. از نظر فنی خودرو کوپه حداکثر 33 فوت مکعب حجم فضای داخلی و سقف ثابت دارد. معمولا خودرویی با حجم فضای داخلی کمتر از 33 فوت مکعب می‌تواند فقط دو درب داشته باشد بنابراین خودروهای دو درب به اصطلاح کوپه نامیده می­‌شوند.

ماشین سدان چیست؟

تفاوت کوپه و سدان-ماشین سدان چیست؟

ماشین سدان‌ نسبت به کوپه بزرگ‌­تر و دارای چهار درب و سقف بسته است و به راحتی می‌توانند 4 یا 5 نفر را در خود جای دهد. تفاوت کوپه و سدان از نظر اندازه، تعداد درب و حجم فضای داخلی کاملا مشخص است. از نظر فنی جنسیس سدان به هر خودروی سقف بسته­‌ای گفته می­ شود که حجم فضای داخلی آن بیشتر یا مساوی 33 فوت مکعب باشد. یک راه خوب برای تشخیص تفاوت کوپه و سدان وجود ستون ثابت در ماشین سدان بین شیشه‌های جلو و عقب است. خودروهای جنسیس سدان فضای بیشتری دارند و امکان راحتی بسیاری را برای مسافران فراهم می­‌کنند.

ویژگی­‌های جنسیس کوپه

تفاوت کوپه و سدان-ویژگی­ های جنسیس کوپه

تفاوت کوپه و سدان از نظر اندازه، طراحی، تعداد درب و… قابل بررسی است اما شباهت ماشین کوبه و سدان در نام مشترک آن­ها است که هر دو از طرف شرکت کره‌­ای هیوندای جنسیس نامیده می‌شوند. جنسیس کوپه در کلاس خودرو کوپه و جنسیس سدان در کلاس سدان قرار می­‌گیرد و هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

جنسیس کوپه را می‌توان به عنوان یک خودروی سواری با سقف بسته، دو درب و طراحی بدنه سه جعبه‌­ای برای موتور و محفظه سرنشین تعریف کرد. مهم‌تر از همه کوپه خودرویی است که فضای داخلی آن کمتر از 33 فوت مکعب است. برخی از ویژگی‌های دیگر داشتن بدنه‌ای نزدیک به زمین با خطوط صاف از سقف تا عقب خودرو است که ظاهری اسپرت­‌تر به آن بخشیده است.

محفظه سرنشین به راحتی می‌تواند دو صندلی را در خود جای دهد. اما برخی از خودروهای کوپه دارای دو صندلی اضافی هستند که در عقب فشرده شده است. در سال‌های اخیر تفاوت کوپه و سدان به آسانی امکان­ پذیر نیست مثلا جنسیس کوپه با برخی از ویژگی‌های خودرو چهار درب گسترش یافته است و به جای دو درب به شکل مرسوم، چهار درب دارد این خودروها کوپه‌های چهار درب نامیده می‌شوند.

ویژگی­‌های جنسیس سدان

تفاوت کوپه و سدان-ویژگی­ های جنسیس سدان

جنسیس سدان یک خودروی سواری استاندارد چهار درب با صندوق عقب جدا از سرنشینان و طرحی بدنه سه جعبه‌ای برای موتور، فضای سرنشینان و صندوق عقب است. خودروهای سدان بیشتر به عنوان یک وسیله نقلیه با فضای داخلی حداقل 33 فوت تعریف می ­شوند. به عنوان مقایسه تفاوت کوپه و سدان جنسیس سدان دارای فاصله طولانی­ تر بین دو محور است و سه صندلی با فاصله زیاد در عقب دارد که امکان سواری جادارتر و راحت‌تری را برای مسافران فراهم می‌کند.

علاوه بر این، صندوق عقب دارای فضای کافی و بسیار یزرگ است. امروزه با افزایش آپشن‌­های مختلف در خودرو سدان به سرعت محبوبیت آن افزایش یافت و تبدیل به نمادین‌ترین وسیله نقلیه برای اکثر خانواده‌ها شده است.

تفاوت کوپه و سدان از نظر طراحی داخلی

تفاوت کوپه و سدان از نظر طراحی داخلی

تفاوت کوپه و سدان از نظر طراحی داخلی بسیار حائز اهمیت است. در حالت کلی جنسیس سدان دارای چهار درب است. محفظه موتور، کابین سرنشینان و فضای صندوق عقب کاملا از یکدیگر جدا هستند. این نوع از طراحی، طراحی سه جعبه‌­ای نامیده می شود زیرا هر سه محفظه یا جعبه از نظر فیزیکی تقسیم شده اند. در گذشته به برخی از کوپه‌های دو درب که صندلی‌های عقب از اندازه خاصی برخوردار بودند به عنوان خودروهای سدان اشاره می‌شد. از طرف دیگر جنسیس کوپه دارای دو درب و سقف ثابت است و مانند یک سدان طراحی سه جعبه­‌ای دارد.

تفاوت کوپه و سدان از نظر فرم بدنه

تفاوت کوپه و سدان از نظر فرم بدنه

خودروها براساس معیارها و پارامترهای مختلفی کلاس‌­بندی می­‌شوند و دارای انواعی از بدنه ­های مختلف هستند که فرم و سبک بدنه ­ها در طول زمان پیشرفت و گسترش یافته است. جنسیس سدان­ و کوپه جزء قدیمی‌ترین فرم‌­های بدنه خودرو هستند که تشخیص و ذکر تفاوت کوپه و سدان در گذشته کار راحتی بود اما امروزه به دلیل پیشرفت در طراحی خودرو و ظهور ماشین­ های شاسی بلند مانند ماشین کوپه شاسی بلند، فرم­‌های جدید و متفاوتی از بدنه خودرو تولید شده است و این تا حدی سردرگمی در شناسایی خودرو را به همراه داشته است.

طبق تقسیم ­بندی نشریه Car and Driver خودروها به هشت طبقه اصلی تقسیم می ­شوند. این هشت طبقه عبارتند از: سدان، کوپه، کانورتیبل، هاچ بک، واگن استیشن، خودروهای شاسی بلند، وانت پیکاپ و ون. در واقع این بخش­های به ظاهر ساده نیز دارای ابهامات خاصی هستند.

زمانی سقف شیب­‌دار عقب مشخصه بارز در خودروهای کوپه بود اما امروزه اکثر خودروها از ماشین کوپه شاسی بلند تا سدان­‌های چهار درب دارای این مشخصه هستند. در صنعت خودرو معمولا این خودروها را درطبقه خودروهای کوپه چهار درب قرار می‌دهند که در اصطلاح دارای یک تناقض ذاتی است.

خودروسازان سعی می­‌کنند نشان دهند که خودروهای چهار درب با سقف کم ارتفاع و فست­‌بک مانند خودروهای کوپه اسپورت هستند. بسیاری از سدان‌های فست‌بک از نظر فنی در طبقه خودروهای هاچ‌بک هستند و درب عقبی آنها مانند خودروهای شاسی بلند باز می ­شود و درب صندوق عقب ندارند.

با این که طراحی سه جعبه­ ای در آن­ها از بین رفته است اما هنوز جنسیس سدان محسوب می­ شوند و در طبقه سدان قرار می‌گیرند ولی فرم بدنه آن­ها به وضوح هاچ ­بک است. مثالی از این مدل جدید خودرو آئودی A7 است. همچنین مرسدس بنز کلاس CLS یک سدان فست بک است که اگرچه درب متمایزی دارد اما در واقع صندوق عقب جداگانه ای دارد. علاوه بر تفاوت کوپه و سدان، در بین مدل ­های مختلف جنسیس کوپه و سدان فرق ­های بسیاری وجود دارد.

شاسی بلندهای فست ­بک به دلیل ظاهر اسپورتی که دارند توسعه یافته ­اند و اغلب بر اساس مدل های استاندارد با خط سقف عقب مربعی تولید می­‌شوند مانند مرسدس بنز GLC و GLC کوپه. این مدل از کوپه شاسی بلند کوپه چهار درب نام دارد و دارای فضای بار کمتری نسبت به مدل قبلی کوپه است اما چون ظاهر جذابی دارد مردم آن را خریداری می­‌کنند بنابراین تولید آن در آینده افزایش می‌­یابد.

همانطور که مشاهده کردید قوانین کمی برای طبقه بندی خودرو از نظر فرم و شکل بدنه جود دارد. با این حال تفاوت جنسیس سدان و کوپه تغییر نکرده است. اگر خودرویی چهار درب باشد و صندوق عقب داشته باشد جنسیس سدان است و اگر خودرویی دارای دو درب و صندوق عقب باشد ماشین کوپه است.

تفاوت کوپه و سدان از نظر مزایا و معایب

تفاوت کوپه و سدان از نظر مزایا و معایب

تفاوت کوپه و سدان مزایا و معایبی برای خودروهای کوپه و سدان به همراه دارد. به طور کلی، خودروهای سدان فضای بیشتری برای سرنشینان و صندلی‌های عقب دارند که سبب دسترسی بهتر می‌شود و چون فاصله محوری بیشتری دارد فضای بار در صندوق عقب افزایش می‌­یابد. طراحی در بسیاری از خودروهای کوپه با تمرکز بر وضعیت سرنشینان جلو و صندلی‌های آن‌ها است و به فضای سرنشینان عقب توجهی نمی­ شود. تویوتا سوپرا نمونه ای از یک جنسیس کوپه اسپرت است که هیچ صندلی عقب ندارد.

صندلی‌های عقب در ماشین های کوپه‌ها دارای فضای تنگ و ناراحت‌کننده ­ای هستند. همچنین، مسافرانی که قصد نشستن در صندلی عقب را دارند مجبورند به صندلی‌های جلوی تاشده فشار آورند که بسیار ناخوشایند و زمان‌بر است. تفاوت کوپه و سدان از این نظر قابل توجه است. از طرفی مصرف سوخت در خودروهای جنسیس کوپه بیشتر از سدان است.

تفاوت کوپه و سدان از نظر کارایی

تفاوت کوپه و سدان از نظر کارایی

تفاوت کوپه و سدان از نظر کارایی می‌تواند نقش مهمی در انتخاب خودرو داشته باشد. جنسیس کوپه فاقد صندوق عقب است و کمبود فضای صندوق عقب را با یک رانندگی مفرح و اسپرت جبران می­‌کند. خودرو کوپه با انحناهای نرم، سقف کم ارتفاع و بدنه‌ای که نزدیک به زمین است امکان رانندگی سریع و پر هیجان را برای رانندگان فراهم می­‌کند و از این نظر بسیار ایده ­ال است. جنسیس سدان با چهار درب و فضای مناسب برای سرنشینان راحتی بیشتری را فراهم کرده است. با شناخت تفاوت کوپه و سدان می‌توان کارایی متفاوت این دو خودرو را بررسی و مقایسه کرد.

تفاوت قیمت کوپه و سدان

تفاوت قیمت کوپه و سدان

قیمت جنسیس خودروهای کوپه و سدان براساس نوع مدل متغیر است. تفاوت قیمت کوپه و سدان به آپشن­‌هایی که بر روی هر مدل از خودرو وجود دارد وابسته است. در بسیاری از موارد، خودروهای جنسیس سدان بزرگ‌تر از خودروهای کوپه هستند و از فضای داخلی بیشتری برخوردارند. خودروهای جنسیس کوپه بیشتر بر روی طراحی و شکل ظاهری تمرکز می‌کنند که در افزایش قیمت آن‌ها تأثیرگذار است. تفاوت کوپه و سدان در تفاوت قیمت این دو خودرو موثر است.

اندازه خودرو تعداد

درب

فضای داخلی قیمت

خودرو

محل موتور نوع

موتور

قدرت موتور سرعت

خودرو

شتاب

خودرو

سدان بزرگ 4 بیشتر کمتر جلو معمولی کمتر کمتر کند
کوپه کوچک 2 کمتر بیشتر جلو قوی بیشتر بیشتر سریع

جمع بندی

تفاوت کوپه و سدان از جهات مختلف قابل بررسی است. در گذشته تشخیص فرق جنسیس کوپه و سدان بسیار آسان بود اما امروزه به دلیل طراحی‌های مختلف و ترکیب ویژگی­ های مختلف خودروها با یکدیگر تفاوت کوپه و سدان به راحتی صورت نمی گیرد. تفاوت کوپه و سدان شامل موارد زیر است:

  • کوپه دارای دو درب است در حالی که سدان دارای چهار درب است.
  •  کوپه معمولا کوچکتر و سقف نسبتا پست و شیب دار دارد در حالی که سدان فضای داخلی بزرگتری دارد.
  •  طراحی کوپه برای سرعت بیشتر و طراحی سدان برای راحتی بیشتر سرنشینان صورت گرفته است.
  • کوپه­‌ گران‌تر از سدان‌ است.
  • کوپه دارای عملکرد و سرعت بالاتر و سدان دارای عملکرد متعادل و قدرت کمتر است و برای رانندگی شهری و مسافرت مناسب است.

منابع:

وب سایت caranddriver.com

وب سایت kia.com